Gjest Malen Skrevet 19. mai 2009 #1 Skrevet 19. mai 2009 Er det noen som kan forklare meg forskjellen på en fuktighetskur og en proteinkur til håret? Når trenger håret en proteinkur? Kan noen gi eksempler på proteikurer? (frisørmerke). Jeg har langt hår med fall/ krøller, farger det regelmessig. Er ikke spesielt tørt. Noen som vet hvilken kur jeg trenger?
Neytiri Skrevet 20. mai 2009 #3 Skrevet 20. mai 2009 En enkel test på håret ditt kan si deg ka håret trenger, proteiner/fuktighet Ta et hårstrå og dra fra hver ende...ryker det??? Da mangler du proteiner, Ryker det ikke....da trenger du fuktighet. Mine favoritter er: for proteiner: Kerastase Resistance Serien, sjampo/balsam/kur/varmebeskyttende alle inneholder proteiner. for fuktighet og farget hår: Kerastase Bain Miroir Serien Bain Miroir 1 er for normalt farget hår Bain Miroir 2 og 3 er for tørt farget/stripet hår Balsamen(Chroma Reflect milk) er til sjampo 1 Chroma Reflect masquen er til sjampo 2 Chroma Riche masquen er til sjampo 3 Så var det forklaring ka forskjellen er. En proteinkur reparerer fra insiden av cortex(midt inni hårstrået) og ut, det betyr at de "hullene" som kjemikaler lager blir fyllt opp, noen kurer legger også en hinne rundt hårstrået til slutt for å gjøre håret glatt og fint(Alle Kerastase kurer er bygd sånn), ellers må man også bruke balsam i håret for å få lukket skjellaget hvis kuren ikke gjør dette. En fuktighetskur gir jo håret fuktighet tilbake som har blitt tapt av vær, vann, sol, fl. De inneholder lipider som setter seg rundt hårstrået som beskytter håret mot ytterligere tørke.
Gjest Malen Skrevet 20. mai 2009 #4 Skrevet 20. mai 2009 Tusen takk for utfyllende svar :-) Jeg har langt hår, og farger det jevnlig, dvs hver 6 uke eller noe sånt. Tror jeg trenger en hårserie med proteiner for hårstrået brekker ved denne testen og håret mitt er ikke spesielt tørt selv om jeg har fall/ krøller. Kan mangel på proteiner gi mindre krøller? Tidligere hadde jeg masse krøller som nå har blitt nesten borte.. Regner kanskje med at dette kan skyldes hormonelle forandringer??
Neytiri Skrevet 20. mai 2009 #5 Skrevet 20. mai 2009 Tusen takk for utfyllende svar :-) Jeg har langt hår, og farger det jevnlig, dvs hver 6 uke eller noe sånt. Tror jeg trenger en hårserie med proteiner for hårstrået brekker ved denne testen og håret mitt er ikke spesielt tørt selv om jeg har fall/ krøller. Kan mangel på proteiner gi mindre krøller? Tidligere hadde jeg masse krøller som nå har blitt nesten borte.. Regner kanskje med at dette kan skyldes hormonelle forandringer?? Ja høres ut som du trenger proteiner. Krøller pleier vanligvis å være naturlige tørre så ikke sikkert at du føler at håret er noe særlig tørt. Så er det jo selvfølgelig lite vits med en kur som ikke hjelper det problemet du har. Du sier at du får mindre krøll....ja kan skyldes hormonelle forandringer, men når du sier at håret ryker med testen så er jo de "bruene" håret er bygd opp med skadet og da klarer kanskje ikke å holde "bruen" eller "strukturen" i håret, så prøv deg med en god protein kur å se om det ikke forandrer seg på ca. 6 uker!
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #6 Skrevet 20. mai 2009 Ryker ikke hårstrået uansett når man drar i det? Det er jo tross alt ganske tynt. Trengs vel ikke mye krefter for å det til å ryke. :-s
Neytiri Skrevet 20. mai 2009 #7 Skrevet 20. mai 2009 Ryker ikke hårstrået uansett når man drar i det? Det er jo tross alt ganske tynt. Trengs vel ikke mye krefter for å det til å ryke. :-s Når du tar testen drar du sakte fra hver ende, ryker det straks eller kjenner du litt motstand....nei ikke alle hår ryker med en gang, du kjenner på en måte en litt strikk følelse...
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #8 Skrevet 20. mai 2009 Når du tar testen drar du sakte fra hver ende, ryker det straks eller kjenner du litt motstand....nei ikke alle hår ryker med en gang, du kjenner på en måte en litt strikk følelse... Jeg kjente uten tvil mye motstand.. Måtte ta ordentlig tak med alle fingrene for å dra det i to. Så da mangler jeg ikke proteiner altså?
Neytiri Skrevet 21. mai 2009 #9 Skrevet 21. mai 2009 Jeg kjente uten tvil mye motstand.. Måtte ta ordentlig tak med alle fingrene for å dra det i to. Så da mangler jeg ikke proteiner altså? Riktig!! skal kjenne litt motstand, da hvis du føler håret er litt dødt eller tørt så hadde eg gått for en fuktighetskur. Farger du håret er fargekurene gode fordi du får fuktighet og glans i fargen!
Gjest Gjest_Ingvild_* Skrevet 22. mai 2009 #10 Skrevet 22. mai 2009 Håret mitt brekker helt nederst, og er splittet i tuppene, men er ellers er håret ikke så tørt. Trenger jeg fuktighet eller proteiner, eller begge deler?
Neytiri Skrevet 22. mai 2009 #11 Skrevet 22. mai 2009 Håret mitt brekker helt nederst, og er splittet i tuppene, men er ellers er håret ikke så tørt. Trenger jeg fuktighet eller proteiner, eller begge deler? Høres ut som håret er slitt.....trenger nok en god klipp og en fuktighetskur. Du kan alltid ta en liten test, men tipper at håret ryker ikke utenom tuppene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå