Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva ligger i begrepet god lønn, hvor mye er det?

Hva er gjennomsnittslønn?

Hva er dårlig lønn?

F.eks

Jeg tjener 500 000/ har 40 timers arb.uke, synes selv at lønna ikke er spesielt god.

Min mann som er siv.ing. har 37,5 timers arb.uke og tjener 800 000 +.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du er rimelig sytete om du synes en halv million i årslønn er dårlig.

Gjest Gjest_sykepleiern_*
Skrevet

Oi, og jeg som synes at de 300000,- jeg tjener i året er skikkelig bra lønn da.

Men så tjener de fleste jeg kjenner (og som jeg vet lønnen til) i overkant av 200000,- kr. Det synes jeg er forholdsvis lite og vil nok definere det som dårlig lønn.

Skrevet

Det spørs vel hva man jobber som..

Gjest Hankjønn
Skrevet
Hva ligger i begrepet god lønn, hvor mye er det?

Hva er gjennomsnittslønn?

Hva er dårlig lønn?

F.eks

Jeg tjener 500 000/ har 40 timers arb.uke, synes selv at lønna ikke er spesielt god.

Min mann som er siv.ing. har 37,5 timers arb.uke og tjener 800 000 +.

For meg er en god lønn alt over 400 000 i året.

Gjennomsnittslønnen i Norge ligger vel på et sted mellom 350-400 000 i året, noen pedanter kan sikkert finne det eksakte tallet.

For meg er dårlig lønn under 300 000 i året.

Du har en god lønn, om du har god lønn i forhold til de du arbeider med vet jeg ikke siden jeg ikke vet yrket ditt.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Jeg SKAL komme over 500k før året er omme! Først da føler jeg at jeg får lønn som fortjent.

Skrevet

Med masse overtid i fjor, så hadde jeg vel 345.000 eller noe deromkring. Under grensa i antall overtimer, ble kanskje 130 timer, men sa aldri nei til overtid.

Folk drikker ikke like mye øl og brus som de gjorde før, og har vel ikke hatt en eneste overtidstime så langt i år, og kommer ikke til å få så mange overtidstimer heller. Håper likevel å komme over 300k i årslønn. Sparer alt det jeg kan i BSU og aksjer.

Jeg tror;

Gjennomsnittslønn: 350k

God lønn: 500k+

Har ikke fullført VGS og er ufaglært.

Gjest Hankjønn
Skrevet
Jeg SKAL komme over 500k før året er omme! Først da føler jeg at jeg får lønn som fortjent.

Hø? Brutal_mann trudde du faktisk var i stand til å tjene mer enn 500 000 :ler:

500 000 er jo nærmest startlønn i de fleste mannsyrker.

Gjest brutal_mann
Skrevet
Hø? Brutal_mann trudde du faktisk var i stand til å tjene mer enn 500 000 :ler:

Tror du ikke jeg VET det?!? Bare få noen papirer på plass her så skal det bli noen solide hopp etter hvert ;)

Skrevet
Tror du ikke jeg VET det?!? Bare få noen papirer på plass her så skal det bli noen solide hopp etter hvert ;)

Tror enkelte her lever i sin lille snevre verden.

Innleggene over taler litt for det.

Gjest Gjest
Skrevet

:kjefte:

Ja, der ser man....noen som har lyst på en uniformert jobb i staten?

Jeg bytter jobb.....

Når jeg leste dette:

Tror du ikke jeg VET det?!? Bare få noen papirer på plass her så skal det bli noen solide hopp etter hvert

kjippolahei!! :lur:

Gjest lønningskonsulent
Skrevet

Skrevet

Dette er i hvertfall feil. Eller det er jo avhengig av hva du definerer som mannsyrker. Men jeg vil påstå om du jobber som it-tekniker i større firma så er det fort ett mannsyrke, i allefall veldig mannsdominert. Og disse tjener IKKE 500 000 i året. Jeg har jobbet i IT-bedrift, og disse tjener ikke så mye.

Det kom nettopp nye tall på hva industriarbeidere har som gjennomsnittslønn. og det er 320 000 i året.

I tilegg varierer det veldig på hvor i landet en bor hvor mye en tjener. I Oslo er lønningene høyere ettersom det er dyrere å bo der.

Men om en mener at en har dårlig lønn når en har 500 000, ja da har du ett problem.

Man har da alltid for dårlig lønn ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Men om en mener at en har dårlig lønn når en har 500 000, ja da har du ett problem.

Det blir jo rett og slett for dumt å si. Det kommer an på markedet, rett og slett. Dersom jeg jobber i et firma for 500 000 i årslønn, mens snittet for min utdanning, ansvar og erfaring er 800 000, er det klart jeg har dårlig lønn!

Skrevet
Man har da alltid for dårlig lønn ;)

Dette er nok det mest fornuftige svaret som kan komme opp i en slik debatt ;)

Jeg jobber i mannsdominert og har ikke 500 000. Kanskje om et par-tre år.

Som nevnt varierer snittlønna veldig etter hvor i Norge du bor. 300 000 er kanskje lite i Oslo, men potensielt bra om du bor i Indre Gokk og Sogn.

Skrevet
Dette er nok det mest fornuftige svaret som kan komme opp i en slik debatt ;)

Jeg jobber i mannsdominert og har ikke 500 000. Kanskje om et par-tre år.

Som nevnt varierer snittlønna veldig etter hvor i Norge du bor. 300 000 er kanskje lite i Oslo, men potensielt bra om du bor i Indre Gokk og Sogn.

Jeg regner med at folk i Sogn er veldig glade for å bli likestilt med "Indre Gokk". :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet

Vil tro at 300 000 er lite uansett hvor du bor? Det kan da ikke være bra på sogn? Der bor jo alle i millionvillaer, jobber dobbelt og alle ungene har egen datamaskin på skolen..

Gjest Gjest
Skrevet
I tilegg varierer det veldig på hvor i landet en bor hvor mye en tjener. I Oslo er lønningene høyere ettersom det er dyrere å bo der.

I mitt yrke er lønningene lavere i Oslo, fordi mange søker seg dit uansett og da kan arb.giver presse lønna ned.

Skrevet

Jeg tjente over 500.000 i fjor, syns det var j**** mye penger... Jeg kommer fra en relativt lavtlønnet familie. Litt uvanlig for et ungt par å tjene over 1.000.000 tilsammen føler jeg :) Vi aner knapt hva vi skal gjøre med alle pengene, sparte vel rundt 200.000 i fjor og brukte 100.000 på ferier... Kortvarig glede da, siden jeg skal begynne å studere nå :) Innen jeg kommer i jobb igjen blir det vel snart aktuelt å prøve å få barn, så da blir det helt andre utgifter!

Skrevet
Vil tro at 300 000 er lite uansett hvor du bor? Det kan da ikke være bra på sogn? Der bor jo alle i millionvillaer, jobber dobbelt og alle ungene har egen datamaskin på skolen..

Hehe, sorry, jeg mente vel ikke sogn som i Sogn, egentlig... mer somi, eh... "Dalom" :P Unnskyld til alle fra Sogn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...