Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sol79_*
Skrevet

Takk Blondie.

Siden NS 3424 ikke er nevt i min takst, vil det altså si at takstmann ikke har fraskrevet seg ansvaret for det elektriske anlegget?

Gjest Gjest
Skrevet
Takk Blondie.

Siden NS 3424 ikke er nevt i min takst, vil det altså si at takstmann ikke har fraskrevet seg ansvaret for det elektriske anlegget?

takstmannen har uansett ikke noe ansvar. det er selgers oppgave å lese gjennom taksten og godkjenne at opplysningene takstmannen har skrevet er riktig, så takstmannen er uansett fritatt.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
takstmannen har uansett ikke noe ansvar. det er selgers oppgave å lese gjennom taksten og godkjenne at opplysningene takstmannen har skrevet er riktig, så takstmannen er uansett fritatt.

Jeg vil tro at det er selgers opplysningsplikt Sol79 må forholde seg til her og det er den som er mangelfull. Hvorvidt takstmann er forpliktet til å opplyse om hvilke standarder som taksten er vurdert ut fra har jeg ikke ide om, men er enig i at det er selger og ikke takstmann som skal "tas" her.

Gjest Gjest_Sol79_*
Skrevet

Jeg er enig i det jeg også, men bare spurte siden flere gjester her har svart meg som at jeg var helt idiot siden det virker som det er åpenbart at det SKAL stå i taksten.

Skrevet
Litt utenom tema, men en har ikke lov til å legge varmekabler selv... heller ikke gjøre noe annet elektrisk i eget hus. Egentlig er det ikke lov å montere opp egne lamper i taket...

Det stemmer. Og det var en risiko vi var villig å ta når vi kjøpte leiligheten. Vi tenkte at hvis varmekabler ikke fungerer som de skal så har vi råd til å få en elektriker til å gjøre det om igjen. Men vi hadde ikke råd til alt det andre. Det ironiske her er at det eneste elektriske vi ikke måtte gjøre noe med var varmekabler. De fungerer som de skal.

• Hjerte 1
Skrevet

For å få litt fortgang i saken din så tror jeg det lønner seg for deg at det første brevet til Protecor er underskrevet av en advokat/jurist. Da tar de deg mer alvorlig.

Husk også at hvis du har innbo forsikring så dekker den mest sannsynligvis noe utgifter i forbindelse med rettstvister o.l.

En annen ting: I vår sak så satte Protecor bort kranglingen til en annen advokat kontor. Og etter at vi vant saken og kontaktet de for å avtale utbetalingen så sa også advokaten at han trodde ikke helt på selgeren, og visste at det skurret og at retten var på vår side, men at han måtte kjempe for sin klient. Noe jeg forstår. Men da vet du at bare fordi du får avslag så betyr det ikke at de har rett.

Gjest Gjest_hmm_*
Skrevet

Det vil koste deg langt mer å ta advokat og kjøre sak av dette. Beløpet er så lite, så jeg ville latt det ligge. Skjønner at det er irriterende. Men selv om du har rett i at det er en mangel, så er den så liten at det koster mer enn det smaker å stå på krava.

Gjest Gjest_Billie_*
Skrevet
og flere har fortalt deg at SUMMEN ER FOR LITEN til at du ahr noen sak! ASett deg inn i reglene, og ikke les bare det du vil høre (ref kommentaren lenger oppe hvor du sa takk til de som var enige med deg... enighet gjør deg ikke klokere, vettu ;)

Her ligger jo hele poenget da.

Saken er legitim nok den og hadde kostnaden vært større så hadde hun fått dekket det på forsikringen.

Tenk bilforsikring: Du har f.eks. 4.000,- i egenandel på kaskoskader. Du får en skade på bilen som det bare koster 3.500,- å reparere. Skaden er dekningsmessig men fordi kostnaden er så lav - lavere enn egenandelen - så må du betale det selv. Hadde det kostet 5000 å reparere så hadde du fått 1000 av forsikringsselskapet.

Litt på samme vis er det når det gjelder eierskifteforsikringen. Kostnader under et visst beløp dekkes ikke uansett om selve saken er dekningsmessig.

Skrevet

Hadde du kjøpt leiligheten hadde du visst om de mangler?

Jeg tror det er et viktig spørsmål. Det var på det punktet vi vant vår sak.

Og advokat trenger ikke å koste noe. Jeg vet ikke hvor du bor men i Oslo er det Jussbuss som du kan få hjelp av og som er gratis og JURK (tror jeg de heter, de hjelper kvinner med juridiske spørsmål).

Gjest Gjest_Sol79_*
Skrevet
Litt på samme vis er det når det gjelder eierskifteforsikringen. Kostnader under et visst beløp dekkes ikke uansett om selve saken er dekningsmessig.

Kan du vise meg en link der det står svart på hvitt?

Nei, jeg hadde ikke kjøpt leiligheten om jeg visste at det var feil på det elektriske anlegget som kunne føre til brann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...