Gå til innhold

PCOS

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fikk vite at jeg hadde polycystisk ouarie syndrom hos legen i dag. Flere som har det her inne? Noen som kan fortelle litt om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Jeg har det... Skal skrive mer senere når jeg har tid.. icon_smile.gif

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har det også, men jeg vet dessverre voldsomt lite om det (les: ingenting)... Litt greit å vite noe mer kanskje?

*caroline*

Skrevet

Hei hei, her er jeg igjen..

Den linken du fikk sa jo ganske mye, da. icon_smile.gif

Jeg kan jo bare si litt om mine symptomer.. Jeg har ikke hatt mensen på snart 2 år, la på meg 20 kilo på 2 mnd da jeg mistet mensen, og har mye hårvekst. (selvfølgelig i ansiktet, dårlig gjort!!) Vi prøver å bli gravide, har gått på noe som heter Pergotime (hormonbehandling for å få eggløsning), men det reagerte jeg ikke på. Skal derfor prøve diabetes-medisinen Metformin, for å se om jeg går ned i vekt, og dermed få eggløsning.

Jeg vil anbefale at du går inn på http://groups.yahoo.com/group/PCOSsupport/

der kan du registrere deg. Dette er en e-post-gruppe for oss med PCO/PCOS.. Du kan stille alle spørsmålene du lurer på der, og få masse kloke svar fra damer som har peiling på dette.. (jeg er ikke så mye inne på det ennå.)

Klem fra Nemi.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har vært med på gruppa i yahoo en stund, men det er lite som skjer der, og den aktiviteten som er, handler stort sett om barnløshet...

Jeg er ei jente på 25 og har nettopp fått diagnosen pcos jeg også. Gikk mye opp i vekt uten å endre kostholds- eller mosjonvaner, og mensen ble uregelmessig. Sliter med å være trøtt og sliten, og skal begynne med glucophag-tabletter som kanskje kan hjelpe på det mange med pcos har, nemlig insulinresistens. Hvis noen her med pcos har lyst til å maile med meg og utveksle erfaringer om pcos hadde det vært hyggelig. icon_smile.gif Kan legge ut brukerprofil hvis noen er interessert.

klem fra meg icon_smile.gif

Skrevet

Jeg vet at flere med PCOS har klart å bli gravid når de har tatt noe som heter Barbasco+.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva er Barbasco+ da? Kan alle ta disse? Hva koster det? Og hvor får vi kjøpt dette?

Jeg er 22 år,kan jeg også bruke dette? Jeg har også PCOS.

Skrevet

Bare send meg en mail så skal du få informasjon, det blir så mye å skrive her.

Skrevet

Hmm.. Det har jeg aldri hørt om.. Barbasco+, altså.. Nå må jeg søke og se om jeg finner noe info om det noen plasser.. icon_smile.gif

• 8 måneder senere...
Gjest monarken
Skrevet

Hei dere!

Jeg er en jente på 25 år som har fått konstantert PCO, men legen avslo at jeg har PCOS da han fant at blodtrykket mitt var normalt. Jeg synes han feide av det hele som et vektkontrollsproblem, og er ikke fornøyd med behandlingen jeg fikk. Noen som har noen gode tips for å bli hørt? Jeg kjenner meg selv og VET at noe er galt!

:-?

-m-

Skrevet

Mange med PCOS har også hypothyreose. Mange av symptomene sammenfaller endel. Du med PCO: Har du fått sjekket stoffskiftet?

Skrevet

Hei!

Jeg fikk konstantert PCOS for litt over et år siden.

Jeg hadde da gått mye opp i vekt uten å gjøre noe uvanlig.. Samtidig som jeg mistet mensen. Ikke så veldig morsomt da vi prøvde å få barn..

Det er en forskjell på PCO og PCOS. Pco står for polycystiske ovarier, pcos er poycystisk ovarieSyndrom. Pco betyr at man har follikler (legen min forklarte det som små vanncyster) på eggstokkene. Litt vanskelig å forklare, men legen sa at det kom av at eggposene ikke utviklet seg slik at de kunne slippe egg.. Man har kan da ha store problemer med eggløsning. Men ikke alle har det.

Man kan altså ha pco uten å ha noen "symptomer" på dette. Dersom man har uregelmessig mens, økt hårvekst på kroppen, økt mengde kviser og overvekt, så kaller man dette pcos. (Økt hårvekst ol komemr pga at pco-ere har mer testosteron enn andre kvinner) Jeg vil bare tilføye at blodtrykket trenger absolutt ikke være for høyt.

Legene konstanterer pco ved at de først tar en del blodprøver og tester noen hormoner. Husker ikke i farta hvilke. Deretter blir man sendt til gynekolog som tar innvendig ultralyd for å se på eggstokkene.

Det sies at det er ca 7% av alle kvinner i Norge som lider av pco/pcos..

Det sies også at vektreduksjon for oss som er overvektige, kan hjelpe slik at kroppen selv fjerner folliklene og du får en mer regelmessig og oftere mens. Dette stemmer for meg i alle fall!

En annen ting er at når man har pco så klarer ikke kroppen å takle karbohydrater som man vanlig skal. Derfor skal man helst unngå dette. (Det er mye karbohydrater i f.eks poteter, brød, pasta og ris)

Dersom man har Pco er man mer utsatt for å bli insulinresistent og man kan få diabetes. Heldigvis gjelder ikke dette alle. Dersom du har det, kan du få en medisin som heter Metformin eller glukophage (ellernoe i den duren). (NOEN leger gir dette til de uten metformin fordi man vet at den hjelper kroppen med å øke forbrenningen, slik at man går ned i vekt. Leger strides om dette er spesielt smart. Man skal jo ikke ta medisin mot noe man ikke lider av)

Dersom man vil bli gravid, kan man få PergoTime. Dette er tabletter som skal hjelpe kroppen å sette igang produksjon av egg og eggløsning.

Man tar da tablett i 5 dager, som oftest fra dag 5-9 i syklusen.

1 tablett daglig = enkel kur, 2 tabletter = dobbel kur, 3 tabletter = trippel kur. Det er de færreste leger som vil gi høyere dose. Dette er fordi overstimulering av eggstokkene kan være svært smertefullt og lite heldig.

PergoTime skal egentlig ikke brukes av personer med cyster, men har forståt det slik at siden det ikke er ordentlige cyster vi Pco-ere har, så går det bra. Dersom PergoTime ikke fungerer, så er det alltids andre behandlingsmåter. Men dette ville ikke legen min gå nærmere inn på siden det ikke var aktuelt der og da. Trengte nok tid til å fordøye dette, og jaggu fikk hun rett!

Hmm.. noe mere jeg kan si nå da?

Ja.. Stimulering ved hjelpt av hormoner (som PergoTIme) kan føre til flerlingfødsler. Det er i allefall en økt sjanse for det.

Ja... dersom det er noen flere spørsmål, bare send meg en PM så skal jeg svare dere, eventuelt gi dere min mailadresse. (Vil helst ikke legge den ut på Profilen min). Det hadde vært kos å hatt kontakt med flere i samme situasjon :)

Klem fra Kosepia

Skrevet

Jeg har symptomene, men ikke pcos.. :roll:

pcos var faktisk det første legen min tenkte på da jeg kontaktet ham grunnet uregelmessig/uteblivende mens. Jeg hadde selv fått tatt en blodprøve på forhånd for å sjekke at stoffskiftet var stabilt (har hypothyreose). Jeg ble sendt til gynekolog uten noe mer knussel for å få tatt ultralyd av eggstokkene, gynokologen ordnet andre blodprøver som prolaktin.

I mitt tilfelle fant han ut at egstokkene var cystefrie og pene, men jeg hadde ikke eggløsning.. Hadde noe forhøyet prolaktinnivå.

Skrevet

Jeg er ei jente på 25, og har også PCOS. Har hatt diagnosen ca ett år nå. Føler at leger kan svært lite om det, og har måttet stå på mitt for å få konstatert at det var noe som ikke stemte. Det er viktig å ha noen å dele erfaringer med både når det gjelder kosthold, behandling, gleder og sorger. Det er opprettet et fellesskap på msn:

http://groups.msn.com/JentermedPCOS

Det er ikke så mye aktivitet på fellesdelen der heller for øyeblikket, men kanskje det tar seg opp hvis vi blir flere? (Det er 27 som er med der foreløpig)

Hvis noen vil utveksle erfaringer privat, kan de gjerne sende meg en privat melding.

Klem fra Winterblue

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har å mest sannsynligvis pco.Mine symptomer er frysning fryser hele tiden.skikkelig ømme pupper i 2mnd nå.Kviser tørrhud og tørt hår(litt)De har fjerna 2 ganger cyster.Har heller ikke livmor og høyre eggstokk.Og har de barna jeg skal ha 3 stk.Det jeg lurer på er om det er typiske symptomer jeg har???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...