Gå til innhold

sengestraff

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Keith_*
Skrevet

Er det noen som forsvarer bruken av sengestraff i dag?

Blir den type straffemetoder brukt i dag? Jeg var vel ca ni eller ti år dengang

jeg en gang ble straffet med det.Jeg ble en gang tatt for et butikktyveri og

mine foreldere ble rapportert om det.Jeg fikk bare beskjed om å gå rett i seng

selv om det var midt pålyse dagen. Det var forferdelig å måtte ligge i senga

å høre at de andre barna var ute og lekte. Jeg sov ikke særlig godt den natten

kan jeg love.Er den type straff forsvarlig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du har jo opplevd det selv, hva synes du om den virkningen det hadde på deg? Hjalp det deg i retning av å bli "eit gagns menneske i heim og samfunn", som det heter?

Gjest Gjest_Keith_*
Skrevet

Nei jeg ble ikke noe særlig snillere.

Jeg husker at jeg var forbanna på dem

i lang tid.Foreldrene mine har forstått det.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei jeg ble ikke noe særlig snillere.

Jeg husker at jeg var forbanna på dem

i lang tid.Foreldrene mine har forstått det.

Se der, du hadde svaret selv.

Skrevet

Hvis man bruker senga som straff vil jo barnet forbinde senga med nettopp straff. Senga vil bli en negativ ting og hvor lett blir det da å få barna til å legge seg om kvelden...

Gjest Purple Haze
Skrevet
Hvis man bruker senga som straff vil jo barnet forbinde senga med nettopp straff. Senga vil bli en negativ ting og hvor lett blir det da å få barna til å legge seg om kvelden...

Akkurat det tenkte jeg også. Og slik vil det også bli, hvis man sender barn på rommet sitt når de gjør noe de ikke burde gjøre. Senga og rommet blir forbundet med noe negativt, og det ønsker man vel ikke?

Jeg håper virkelig at dette ikke er vanlige oppdragelsesmetoder i de gjengse hjem rundt om.

Skrevet
Akkurat det tenkte jeg også. Og slik vil det også bli, hvis man sender barn på rommet sitt når de gjør noe de ikke burde gjøre. Senga og rommet blir forbundet med noe negativt, og det ønsker man vel ikke?

Jeg håper virkelig at dette ikke er vanlige oppdragelsesmetoder i de gjengse hjem rundt om.

Jeg er stygt redd for at dette er ganske vanlig. Rett og slett fordi man ikke tenker over at det kan blir negativt for barna. Det må jo være bedre å sette dem i timeout i gangen/trappen eller noe lignende...Jeg må innrømme at jeg selv har gjort dette tidligere, men sluttet når jeg fikk høre akkurat det du skriver her.

Skrevet

Har ikke inntrykk av at det er noen vanlig straffemetode, nei.

Og for de minste barna tenker jeg at det ville vært vanvittig dumt av foreldrene å gjøre senga til et "negativt sted". Fokus skal da være på at senga er et deilig sted, det er godt å få legge seg når du er trøtt...

For en ni-tiåring tror jeg dog ikke det hadde vært direkte skadelig, for relasjonen mellom trøtt-godt å sove er allerede godt bygget (forhåpentligvis). Jeg ser ikke poenget i å bruke en sånn reaksjon, det er straff uten sammenheng til regelbruddet og gir dermed ingen særlig læringseffekt. Antagelig blir den ikke særlig konsekvent heller (hvis du ikke da sitter og passer på at tiåringen er i seng hele dagen...).

Jeg kan ikke se den prinsipielle forskjellen mellom det å sette et barn på rommet, låse det ute på gangen eller legge det i sengen. Jeg tror heller ikke at det er direkte skadelig så lenge barnet er over en viss alder. Men hvor hensiktsmessig det er, er et annet spørsmål.

Gjest Gjest_Keith_*
Skrevet

Sengestraff hører hjemme tilbake i femtiårene.Det var vanlig i mange

barnehjem på den tiden.Jeg har selv en datter på syv år. Jeg ville aldri straffet

henne på den måten uansett hva hun hadde gjort.Ingen barn fortjener den

type straff.Jeg husker jeg lå og gråt når jeg hørte at de andre barna sparket

fotball og badet i bassenget mens jeg lå i senga.Da hadde det vært bedre

med en omgang juling og ferdig med det.Nå må ikke dere tro at jeg er for

ris og fysiske avstraffelser.Hvis datteren min hadde stjålet i en butikk

da ville jeg hatt en alvorsprat med henne.Vær så snill dere som leser dette innlegget

ikke bruk den type straff.Barna deres kommer til å utrykke agresjon mot dere

i senre tid.Det gjorde jeg.

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_tulla_*
Skrevet

Sengestraff er helt forkastelig.Senga var den værste

fienden til min barndosvennine.Hvis hun gjorde noe galt

så var det mars i seng.Jeg og hun og noen andre barn hadde snøballkrig

i gata.Plutselig kom det en bil forbi.Og bilen ble selfølgelig truffet.Bileieren ble selfølgelig forbanna.Og mora tilveninna mi så alt som skjeddde.

Hun ropte at hun skulle inn å legge seg.Jeg synes dette er helt sykt.

Er det noen som fortsatt forsvarer den type straff?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...