Gå til innhold

Santorini eller Naxos???

Dixie

Anbefalte innlegg

Skal på ferie med kjærsten om et par-tre uker og har funnet ut at det begynner å bli på tide å bestille. (reiser ikke uspesifisert, må vite at jeg har eget bad og A.C...) Har kikket litt, og nå står det vel mellom Santorini og Naxos.. ulempen med Naxos er at man må ta båt noen timer (vet noen hvor mange??) og at båten kan bli instilt osv. ang været.

Har hørt at stranden på Santorini besår av "lava"sand, som blir veldig varm, fester seg over alt og at føttene blir svarte i laaaang tid etterpå... Har noen vært det ene eller det andre stedet?? Hva er å anbefale??

Andre tips mottas selfølgelig med takk.... Men det blir iallefall Hellas ett sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min venninne var for ikke lenge siden til Naxos, og hun kunne bare anbefale dette stedet på det sterkeste, det var en drøm å være der!

Hun sa at det ikke gjorde noen ting med båtreisen, men hun er også glad i å reise med båt, da.

Hun viste meg bilder derfra, og det virker bare helt utrolig lekkert og deilig å være der!

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Har vært på begge. Likte Naxos best.

Sanden på Santorirni er så varm at du ikke kan gå uten sko ned til vannet. men det er jo en vakker oog stemningsfull øy. Ta en dagstur fra Naxos, davel! Går jo ferger heele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på en kombitur til Naxox/Santorini (Island of luuuuve). Det tar ikke så lang tid å ta båt mellom de to, tre timer?? Begge øyene er iallfall veldig fine. Vi bodde i Naxos by, veldig koselig. Og fint å kjøre ut av byen til strendene som er lengst unna turistene, de er kjempefine! På Santorini bodde vi i Oia (uttales i-a), en liten kunstnerby. Veldig sjarmerende! Men enig i at Santorini ikke har særlig fine strender. Hvis du er i Oia, MÅ du spise romantisk middag med kjæresten på 1881 - fantastisk god mat og fantastisk service/betjening! Og så må du kjøpe den lokale vinen de lager på Santorini.

loolaa (som ble forlovet på Naxos :hjerte: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at det blir Naxos da, takk for hjelpen... Men så kommer neste problem da... Lønner det seg å bo i Naxos by eller i Agia Anna?? Er ca 7 km til Naxos på fra A.A .

Er vel litt mere liv i Naxos by, men er stranden der like fin? Er det greit å komme seg fra A.A og til Naxos by om man ønsker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde bare i Naxos by. Stranda der er fin, men full. Men det er veldig greit å leie moped og kjøre til noen mindre befolkede strender.

loolaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg likte Santorini så godt, vil så gjerne tilbake, men ikke mannen...Vi fant en strand uten disse steinene vi og det er jo bare å ta på sko helt til vannet...og legge seg i vannet. santorinin er en nydelig øy- med verdens vakreste solnedgang....sukk...Masse historie og spennende "landskap"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Naxos i begynnelsen av juni og ønsker å reise tilbake.

Det var kjempefint og lite turister så tidlig på sommeren.

Jeg har ikke vært på Santorini selv men det jeg har hørt fra andre var ikke så positivt (veldig turistpreget ser nesten ingen innfødte , dyrt , dårlige strender).

Vi bodde på Agos Prokopios som ligger ca.500 m fra Agia Anna.

Stille og rolig plass , ca.15 restauranter + noen kafer , 2 matbutikker , minbank mm. Flott strand.

Gikk bort til Agia Anna og det var omtrent som Agios P. kjempefint!

Vi tok taxi eller buss til Naxos by omtrent annenhver kveld (hadde med en på 13 år som ønsket flere butikker og liv) 10 min. kjøretur og busser flere ganger i timen. Kjemfin og koselig by.

Vi var ikke på bystanden , men har hørt litt negativt om den.

Jeg synes det var perfekt å bo i Agios Prokopios/ Agia Anna men er du rastløs og må ha mer "liv" bør du kanskje velge Naxos by.

Båten fra Santorini til Naxos tok 2,5 til 3 timer (hurtigbåt) men det var en fin tur , kan sitte på soldekke.

Ønsker dere god tur! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten og jeg var på Naxos i to uker for to år siden og hadde en kjempeferie!

Skal dere reise med ving vil jeg foreslå å ta rundturen rundt på øya (veldig fin), men ikke den båten som skal til strand med grilling etc. Den turen var forferdelig.

Vi bodde i Naxos By og forelska oss i gamlebyen. Dessuten leide vi sykler og dro rundt på øya.

Vi skal nedover neste sommer, og vurderer om vi skal ta en uke på naxos og en uke et annet sted, eller to uker på naxos. Det andre stedet må da bli santorini, paros eller antiparos. Noen her som har vært på paros eller antiparos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vært på kombi-tur, en uke på Naxos og en uke på Santorini. Naxos var en pen øy, med mange fine strender. Bodde i Naxos by, og det var ikke noe problemer å komme seg til andre strender.

Santorini er en vakker øy med en spesiell atmosfære. Bodde i Perissa, noe som ødela veldig mye. Veldig usjarmerende plass! Likte meg i Fira og Oia. Ikke noen badeøy.

Du må i alle fall ikke ha høydeskrekk hvis du skal til Naxos. Bussen kjører ned en bratt skråning på ca. 10 minutter før du når båthavnen på Santorini.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil absolutt anbefale Naxos!!! :hjerte:

Var der i år og i fjor (på øyhopperferie, men endte opp med å tilbringe mesteparten av tiden på Naxos).

Har vært på Santorini også, det er vanvittig fint der, men dyrt og mer turistifisert (dvs, det er en annen type turister der enn andre greske øyer, mest rike amerikanere og japanere, andre øyer er litt mer avslappet).

Vi bodde begge årene i Naxos by, synes det er bedre å være i byen, det var ikke hver dag vi ville på stranden. Det er en fin tur på moped ut til strendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her og anbefaler Naxos, veldig hyggelig sted! Men så har jeg på Santorino, da.

God tur

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært på begge. Likte Naxos best.

Sanden på Santorirni er så varm at du ikke kan gå uten sko ned til vannet. men det er jo en vakker oog stemningsfull øy. Ta en dagstur fra Naxos, davel! Går jo ferger heele tiden.

:enig:

Kunne ikke vært mer enig! Dra til Naxos og ha det som base.. Båt turen tar ikke lang tid i det heletatt.. Ikke noe problem.. Også kan dere heller ta dagstur til Santorini eller hvor dere måtte ønske.

God tur!

XSiljeX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

vi har vært på santorini og naxos vi, vi likte oss best på santorini!! Der har vi vært to ganger...

Første natta bodde vi i Perissa, der likte vi oss ikke, så vi dro derfra og fant en myye hyggeligere plass, over fjellet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...