Gå til innhold

Forksning på livet etter døden

Gjest Gjest_Anne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anne_*

Jeg personlig tror på et liv etter døden, fordi jeg har lest såpass mye om emnet, NDO etc. Og jeg synes det er veldig interessant at dette er noe de nå later til å komme inn på i vitenskapen også. Så, dere som hevder at livet etter døden er usannsynelig og urealistisk, hvor mye har dere lest om forskningen på emnet, med blant annet Victor Zammit, som hevder å ha bevist at livet etter døden eksisterer? Og hva tenker dere, både dere som tror og dere som ikke tror på livet etter døden, om dette:

http://www.dinevibber.no/2009/05/gjesteinn...dualisme-forts/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg tror på et liv etter døden. Leste om en mann, Don Piper, som ble påkjørt av en trailer og som ble erklært død på stedet, men som stod opp igjen 90 minutter senere. Imellomtida sier han at han var i himmelen. Det tror jeg er sant. Anbefaler dere boka på det sterkeste!

http://www.youtube.com/watch?v=9O0KCfLqMZo

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?stipr=...&cid=159633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på et liv etter døden. Leste om en mann, Don Piper, som ble påkjørt av en trailer og som ble erklært død på stedet, men som stod opp igjen 90 minutter senere. Imellomtida sier han at han var i himmelen. Det tror jeg er sant. Anbefaler dere boka på det sterkeste!

http://www.youtube.com/watch?v=9O0KCfLqMZo

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?stipr=...&cid=159633

Litt fakta omkring NDO til deg og dine likesinnede:

http://www.skepsis.no/?p=495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vel, sett gjenom vitenskapens øyne så er det kanskje vanskelig å bevise at det er et liv etter døden, men det vil ikke si at et liv etter døden ikke eksisterer. Som jeg tror er noe av det artikkelforfatteren prøver å få fram, det handler om tro. Men når denne mannen våkner opp igjen mens en pastor ber for han, selv etter at han blir erklært død, og har lite skader i forhold til den omfattende ulykken (vil egentlig ikke bruke "lite", han var hardt skadet, men dere tar poenget) så tror jeg det var mer mellom himmel og jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Linda_*
Vel, sett gjenom vitenskapens øyne så er det kanskje vanskelig å bevise at det er et liv etter døden, men det vil ikke si at et liv etter døden ikke eksisterer. Som jeg tror er noe av det artikkelforfatteren prøver å få fram, det handler om tro. Men når denne mannen våkner opp igjen mens en pastor ber for han, selv etter at han blir erklært død, og har lite skader i forhold til den omfattende ulykken (vil egentlig ikke bruke "lite", han var hardt skadet, men dere tar poenget) så tror jeg det var mer mellom himmel og jord.

At folk som har vært erklært klinisk døde(det vil si, døde på gammelmåten, altså at hjertet er stoppet)har våknet til liv igjen, har skjedd mange ganger. Å få dette til å ha noe med livet etter døden å gjøre, er i beste fall fantasifullt, og det er masse bevis for at bønn ikke fungerer. Linker:

http://www.dagbladet.no/2009/02/03/magasin...edisin/4654527/

http://www.forskning.no/artikler/2003/oktober/1066311131.96

Ang. argumentet ditt med at det som ikke er påvist å eksistere, ikke dermed kan avfeies, kan det brukes mht. julenissen og påskeharen også, så det er vel ikke et veldig godt argument?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
At folk som har vært erklært klinisk døde(det vil si, døde på gammelmåten, altså at hjertet er stoppet)har våknet til liv igjen, har skjedd mange ganger. Å få dette til å ha noe med livet etter døden å gjøre, er i beste fall fantasifullt, og det er masse bevis for at bønn ikke fungerer. Linker:

http://www.dagbladet.no/2009/02/03/magasin...edisin/4654527/

http://www.forskning.no/artikler/2003/oktober/1066311131.96

Ang. argumentet ditt med at det som ikke er påvist å eksistere, ikke dermed kan avfeies, kan det brukes mht. julenissen og påskeharen også, så det er vel ikke et veldig godt argument?

Hei Linda! Jeg kan selvfølgelig ikke bevise for deg at Piper var i himmelen, men det er noe jeg tror og jeg mener du ikke kan avfeie et liv etter døden bare fordi det ikke er bevist vitenskapelig. Det er kanskje ikke et godt nok argument for deg, men det er heller ikke meningen å være et argument for jeg forteller deg rett og slett om hva jeg tror på. Hvorfor må det bevises for å være sant?

Hva legger du egentlig i at bønn ikke funker? At mennesker ikke blir friske?

Jeg tror bønner funker i den forstand at de blir besvart, men kanskje ikke alltid slik vi vil ha det. Noen ganger er svaret ja, noen ganger er svaret nei, noen ganger er svaret vent litt. Men jeg kan ikke regne bønner som ikke gir de resultatene vi vil ha som bevis på at bønn ikke fungerer.

Om bønn ikke fungerer (i den forstand at folk blir friske) i settinger der det skal undersøkes med vitenskapsmenn så vet du sikkert at iallfall innenfor kristendommen så skal du ikke sette Gud på prøve. Med utgangspunkt i "du skal ikke sette Gud på prøve" så kan jeg heller ikke regne de to linkene som "masse bevis".

Jeg er iallfall overbevist om at det er mer mellom himmel og jord, du har kanskje hørt om mennesker som blir helbreda fra sykdommer, har blitt satt fri fra rusmidler, fått nye liv, spørsmålet blir vel om du tror dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Linda_*
Om bønn ikke fungerer (i den forstand at folk blir friske) i settinger der det skal undersøkes med vitenskapsmenn så vet du sikkert at iallfall innenfor kristendommen så skal du ikke sette Gud på prøve. Med utgangspunkt i "du skal ikke sette Gud på prøve" så kan jeg heller ikke regne de to linkene som "masse bevis".

Jeg er iallfall overbevist om at det er mer mellom himmel og jord, du har kanskje hørt om mennesker som blir helbreda fra sykdommer, har blitt satt fri fra rusmidler, fått nye liv, spørsmålet blir vel om du tror dem.

Først av alt: Livet etter døden ahndler om å tro eller ikke, så den lar vi ligge. Det som ER bevist, er at når hjernen begynner å gå tom for surstoff, begynner den å hallusinere, og de såkalte nær døden opplevelsene kan mao. hverken bekrefte eller avkrefte livet etter døden(kan forresten anbefale Rachels link).

Masse bevis og masse bevis...ALL seriøs forskning sier at bønn ikke fungerer, så det er ingenting å diskutere, det heller. Og jeg husker nå fra grunnskolen at vi lærte at det står i Bibelen at man skal få at man ber om i Guds navn, så det argumentet holder rett og slett ikke vann.

Helbredelse kan forklares med placeboeffekten, dette er et velkjent fenomen. Selvsgat kan en tro være effektiv i den forstand at det kan hjelpe en til å slutte på stoff/slutte med å være alkoholiker, men også dette bunner ut i tro og placebo, og det er en haug med folk som slutter med disse tingene uten å begynne å tro på gamle eventyrbøker. Man skaper forresten sitt eget liv og sin egen fremtid i veldig stor grad, så den med å ha fått et nytt liv er heller ingen godt argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hmm, nei. Spørsmålet er om det de opplever er virkelighet eller fantasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann42

Bare det faktum at vi har denne diskusjonen, indikerer at ingen av oss tror på alt vi får oss fortalt. Det at en person har en nær døden opplevelse, det kan jeg tro på, dersom han forteller meg det. Men dersom han tror at alt han opplevde mens han var nesten-død, var virkelig, så deler ikke jeg den troen uten videre. Jeg finner det vanskelig å tro på et liv etter døden, og jeg tror at en hallusinasjon som skriver seg fra at hjernens fungering endrer seg under stress, er langt mer sannsynlig.

Det er ikke opplevelsen jeg trekker i tvil, men konklusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og jeg husker nå fra grunnskolen at vi lærte at det står i Bibelen at man skal få at man ber om i Guds navn, så det argumentet holder rett og slett ikke vann.

hvor står det hen i Bibelen? Siden du bruker det som motargument må du nesten komme med selve bibelsitatet

Jesus sier tydelig:

"Men Jesus sa til ham: «Det står også skrevet: Du skal ikke sette Herren din Gud på prøve." Matteus 4,7

Dette tar ikke du hensyn til så da ser jeg ikke hvordan du kan bruke slik forskning som bevis på at ALL bønn ikke fungerer.

Hvordan vet du alle helbredelser bunner ut fra placebo-effekten? Kan du bevise det i hvert eneste tilfelle?

"Hmm, nei. Spørsmålet er om det de opplever er virkelighet eller fantasi."
Så det er fantasi hvis f.eks. en lam mann plutselig reiser seg opp og begynner å gå etter å ha blitt bedt for? Det er jo virkelig det som skjer dersom mannen virkelig var lam(og da handler det om du vil tro ham eller ei). Om det er mer mellom himmel og jord i denne sammenhengen kan også diskuteres, og da handler det også om tro. Beklager hvis jeg ikke var tydelig nok og hvis dere føler jeg konkluderte for mye.

"Det er ikke opplevelsen jeg trekker i tvil, men konklusjonen."
Dere har selvfølgelig rett til å tro det dere vil:) Igjen, sorry hvis dere følte jeg konkluderte for mye!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann42
"Men Jesus sa til ham: «Det står også skrevet: Du skal ikke sette Herren din Gud på prøve." Matteus 4,7

Det skulle tatt seg ut, du. Herren din Gud, kunne jo stryke. Det passer seg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Linda_*
hvor står det hen i Bibelen? Siden du bruker det som motargument må du nesten komme med selve bibelsitatet

Jesus sier tydelig:

Dette tar ikke du hensyn til så da ser jeg ikke hvordan du kan bruke slik forskning som bevis på at ALL bønn ikke fungerer.

Hvordan vet du alle helbredelser bunner ut fra placebo-effekten? Kan du bevise det i hvert eneste tilfelle?

Så det er fantasi hvis f.eks. en lam mann plutselig reiser seg opp og begynner å gå etter å ha blitt bedt for? Det er jo virkelig det som skjer dersom mannen virkelig var lam(og da handler det om du vil tro ham eller ei). Om det er mer mellom himmel og jord i denne sammenhengen kan også diskuteres, og da handler det også om tro. Beklager hvis jeg ikke var tydelig nok og hvis dere føler jeg konkluderte for mye.

Dere har selvfølgelig rett til å tro det dere vil:) Igjen, sorry hvis dere følte jeg konkluderte for mye!

Ang bønn:

"Hvis du spør om noe i mitt navn, vil jeg gi deg det"(John 14:14)

"Hvis du tror, vil du få alt du ber om i mitt navn"(Matteus 21:21)

J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Linda_*

Unnskyld at det ble en feil med PC min i stad som gjør at innlegget mitt blir noe oppstykket :)

James Randi har avslørt en hel rekke svindlere som har påstått å være lamme, og etterpå kunne gå.

Jeg kan selvsgat ikke bevise at ALL bønn ikke fungerer, men dersom 100 personer ber om noe, er det stor sannsynelighet for at et viss antall får det de ber om. Dette har jo ingenting med overnaturlige fenomener å gjøre, da det kan forklares via ren sannsynelighetsregning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Så det er fantasi hvis f.eks. en lam mann plutselig reiser seg opp og begynner å gå etter å ha blitt bedt for? Det er jo virkelig det som skjer dersom mannen virkelig var lam(og da handler det om du vil tro ham eller ei).

Nei, dette er ikke fantasi. Dette er virkelighet. Men at det er en gud som står bak helbredelsen, det er fantasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann 41

Hvorfor mener Gud at vi ikke skal sette ham på prøve?

Hvis jeg påstår at jeg kan gjøre noe helt fantastisk, ville det være normalt å kreve beviser for det jeg påstår er riktig. Hvis jeg gjør det fantastiske slik at alle kan se, ville jeg jo bli trodd.

Hvorfor er det anderledes med Gud?

Det er nærliggende å tenke at han kanskje kunne stryke, men finnes det annen begrunnelse fra kristenfolket?

Det eneste jeg har hørt er at en slik prøve ville bevise at vi ikke har nok tro.

Betyr det i så fall at Gud krever at vi skal tro uten fnugg av bevis?

I så fall legges det opp til at vi blir lurt, siden det finnes så mange forskjellige trosretninger som mener at de andre tar feil. Det de andre gjør er jo bare det Gud har sagt vi skal gjøre.

Finnes det mer rasjonelle argumenter som forsvarer at vi ikke skal sette Gud på prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
Gjest Gjest
Ang bønn:

"Hvis du spør om noe i mitt navn, vil jeg gi deg det"(John 14:14)

"Hvis du tror, vil du få alt du ber om i mitt navn"(Matteus 21:21)

J

Hei igjen. Beklager for sent svar men fikk av en eller annen merkelig grunn ikke til å poste svar i en periode=S

Fant ikke det Bibelverset i Matteus 21:21, men takk for at du leita opp det andre

Hva vil det si å be i Jesu navn? Jeg tror IKKE at jeg kommer til å overleve hvis jeg kaster meg ned fra en 20-etasjesbygning HVIS jeg gjør det kun for å teste Gud og hvis jeg vet at det er galt, selv om jeg kanskje avslutta en bønn noen sekunder før med ”i Jesu navn amen”.. Jeg tror ikke Gud ville svart ”ja ok” dersom jeg hadde bedt for at det ble mer sykdom i verden liksom..

”Og dette er vår frimodige tillit til ham: at han hører oss når vi ber om noe som er etter hans vilje. Og når vi vet at han hører oss hva vi enn ber om, så vet vi at vi allerede har det vi har bedt ham om.” (1 Joh 5, 14-15) og i Johannes 15,7 står det: ”Hvis dere blir i meg og mine ord i dere, kan dere be om hva dere vil, og det skal bli gjort for dere”.

”Etter hans vilje” og ”mine ord i dere”. Så når Jesus sier klart og tydelig at du ikke skal sette Gud på prøve, og en kristen likevel gjør dette i sin bønn, så vet jeg ikke om han eller hun kan regne å få det svaret han/hun ønsker.

Ok, du er kanskje ikke kristen og dette ble kanskje veldig uinteressant, men ville bare argumentere mot at du sa at argumentet mitt ikke holdt.

Jeg kan selvsagt ikke bevise at ALL bønn ikke fungerer, men dersom 100 personer ber om noe, er det stor sannsynelighet for at et viss antall får det de ber om. Dette har jo ingenting med overnaturlige fenomener å gjøre, da det kan forklares via ren sannsynelighetsregning.
Hvor har du dette fra? Altså, jeg skjønner hva du mener hvis det er snakk om bønn over lengre tid for forkjøla personer, men når det er snakk om momentan helbredelse eller helbredelse etter noen bønner i en kort periode for personer med f.eks. brukket bein, kreft, svulster ...så kan ikke jeg forklare det med sannsynlighetsregning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Linda_*
Hei igjen. Beklager for sent svar men fikk av en eller annen merkelig grunn ikke til å poste svar i en periode=S

Fant ikke det Bibelverset i Matteus 21:21, men takk for at du leita opp det andre

Hva vil det si å be i Jesu navn? Jeg tror IKKE at jeg kommer til å overleve hvis jeg kaster meg ned fra en 20-etasjesbygning HVIS jeg gjør det kun for å teste Gud og hvis jeg vet at det er galt, selv om jeg kanskje avslutta en bønn noen sekunder før med ”i Jesu navn amen”.. Jeg tror ikke Gud ville svart ”ja ok” dersom jeg hadde bedt for at det ble mer sykdom i verden liksom..

”Og dette er vår frimodige tillit til ham: at han hører oss når vi ber om noe som er etter hans vilje. Og når vi vet at han hører oss hva vi enn ber om, så vet vi at vi allerede har det vi har bedt ham om.” (1 Joh 5, 14-15) og i Johannes 15,7 står det: ”Hvis dere blir i meg og mine ord i dere, kan dere be om hva dere vil, og det skal bli gjort for dere”.

”Etter hans vilje” og ”mine ord i dere”. Så når Jesus sier klart og tydelig at du ikke skal sette Gud på prøve, og en kristen likevel gjør dette i sin bønn, så vet jeg ikke om han eller hun kan regne å få det svaret han/hun ønsker.

Ok, du er kanskje ikke kristen og dette ble kanskje veldig uinteressant, men ville bare argumentere mot at du sa at argumentet mitt ikke holdt.

Hvor har du dette fra? Altså, jeg skjønner hva du mener hvis det er snakk om bønn over lengre tid for forkjøla personer, men når det er snakk om momentan helbredelse eller helbredelse etter noen bønner i en kort periode for personer med f.eks. brukket bein, kreft, svulster ...så kan ikke jeg forklare det med sannsynlighetsregning.

Mht. Bibelversene: Ok, da er den saken oppklart :)

Mht bønn: Dette med såkalt spontan helbredelse tar linkene mine også for seg. Jeg siterer:

- Hva med alle fortellingene om at helbredelse skjer så plutselig?

- Det handler også om hvordan man lager fortellinger. Den typen effekt man ser på bønnemøter, med økt stemning, mange forventninger knyttet til møtet, folk som bryr seg, er plausibel. Folk kan roe seg ned og forventningene kan gi en tydelig, umiddelbar virkning knyttet til prosessen i kroppen som henger sammen med glede, avslapping, oppstemthet, sier Dyrendal.(Sitat slutt)

Kilde: http://www.dagbladet.no/2009/02/03/magasin...edisin/4654527/

I tillegg er det grunn til å nevne at man ikke skal tro alt man hører, og James Randi har avslørt mange svindlere på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...