Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For de av dere som leser DN, les artikkelen som stod på lørdag (tror jeg det var) om motemesse for barn i Firenze. Ærlig talt -hva synes dere om dette? Er det ikke fullstendig latterlig? At man skal kjøpe barnetruser (i leopardimitasjon) til kr. 250,- pr. stk. bare fordi det er et spesielt merke. Hvem faen er det vel som bryr seg om hva slags truser barn går med så lenge de er behagelige for barna å gå i?

Jeg synes oppriktig synd på mennesker som plasserer så mye verdi (og respekt/selvbekreftelse) i penger, merkeklær (og forsåvidt også i titler, etternavn, bosted, bilmerke osv. osv.) at de er dumme nok til å tro at disse produktene er så mye bedre en alle andre bare fordi de heter Gucci og andre flotte Italiensk- og/eller Franskliknende ting. Ikke minst er det tåpelig å tro at man selv er så mye bedre en alle andre fordi man går i disse klærne. Sant og si kan jeg ikke komme på et eneste argument for merkeklær (og iallfall ikke for barn!). Kvaliteten er ikke stort bedre enn for andre klær (jeg var sammen med en freak en gang som ikke kunne kle på seg et plagg uten at det var et bestemt merke -derfor VET jeg at kvaliteten ikke nødvendigvis er noe å skryte av), og selve designet er jo ikke akkurat alltid til å rope hurra for det heller (som for alle andre klær).

Det eneste argumentet som da står igjen er at man har så til de grader lav selvtillit at man er nødt til å kle seg i disse svinedyreklærne slik at andre mennesker skal få respekt for en. Merk imidlertid: Det kan godt hende at andre mennesker får respekt for deg om du kler deg i Gucci, sant og si tror jeg særlig du vil oppnå svært meget respekt i nabolaget dersom du henger leopardmønstrede Gucci barnetruser til kr. 250,- pr. stk. på tørkesnora (for det er vel eneste på denne måten du i det hele tatt har mulighet til å vise verden hvilke flotte merkebarnetruser du kjøper til døtrene dine) -denne respeken, vel og merke, vil kun komme fra mennesker som har den samme latterlige og patetiske oppfatningen av penger og merkeklær som selve verdien ved et menneske som det du selv har.

Ovennevnte freak skulle engang (forsøke) å imponere meg på en date. Han hadde kjøpt seg ny boxer. I et spesielt merke. Den kostet 300 kr., og han var selvsagt overbevist om at jeg kom til å bli ufattelig imponert. For det første: Jeg hadde aldri hørt om merket før, jeg syntes bokseren var stygg -den var altfor posete i snittet. Og -dersom jeg hadde visst at det var en merkeboxer, at han hadde kjøpt den for å imonere meg (og andre) -da ville jeg bare blitt kvalm og trodd han hadde en skrue løs (eller ekstremt lav selvtillit), og det var akkurat det som skjedde, derfor har vi ingen kontakt lenger heller. Sant og si tror jeg han var misunnelig på meg som bar mine klær med stor verdighet til tross for at jeg ikke har et eneste merke på ett eneste ett av mine plagg. For meg er dette en selvfølge. Jeg har da andre, og langt viktigere ting, å sysselsette livet mitt med enn å gå rundt og føle meg mindreverdig fordi jeg ikke klarer å leve opp til de fasjonable motemagasinenes (u)virkelighet og/eller strebe etter tilsvarende.

Glemte vi helt eventyret om Keiserens nye klær? Hvor ble det av? Vi hører det jo aldri lenger, ingen forteller det mer. Men det er NÅ vi trenger det!!

Nelle :briller:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, jeg leste artikkelen.

Folk er fankern fløyte meg rare!

En ting er all tåpeligheten rundt merkefiksering og pris, en annen ting er at jeg får følelsen av at små barn nærmest skal presenteres som sex-objekter. Det gjør meg så forbannet at jeg får lyst til å *slettet* de ansvarlige midt i *slettet*

La barn være barn! :evil:

Skrevet

Hehe ... "hvor mye for en natt med datteren din?"

Nei, altså, som Trøffelhelten sier - la barn være barn, har jo sett disse motemessene med barn helt ned i 2 års alderen som går på "catwalken", overdollet med masse sminke.

Gjest Cruella
Skrevet

Veldig enig med dere andre her. Det er helt groteskt.

Det er mange tendenser her hjemme og, blir provosert når jeg ser småjenter kledd som små Brittany Spears og Christina Aguilera-kopier.

Skrevet

Dette er skikkelig kvalmt :evil:

Hva slags foreldre vil utsette barna sine for slike ting?

Skrevet

Knall innlegg, Nelle! Applaus!

Kunne ikke blitt mer enig i det du skriver, og det gjør så innmari godt å se at andre tenker sunt rundt dette (i min verden sunt, ihvertfall). Dette er viktige ting å fokusere mer på, og det er jaggu meg på tide at enkelte kommer med litt motvekt i denne sinnsvake ukulturen.

Som Trøffel også er innpå, så er det ingenting som er kvalmere enn at småunger skal dolles opp til å se sexy ut. Det...det er enkelt og greit perverst at dette overhodet har fått grobunn. Har, takk og lov, kjørt en linje på min egen datter som nå er 8 år, hvor jeg bevisst har gått inn for at hun kan bruke klær som både er rimelige, og for den saks skyld arvet etter broren sin. Og det er så utrolig herlig å se hvor lite dette bryr henne. Hun ser jo bare helskjønn ut, i en av hans tidligere vide bukser, trøya halvt hengende utenfor, joggesko og caps'en sin *smelte*. Helskjønn, synes jeg. Har forklart henne noen av mine egne holdninger til dette merke-og motehysteriet, og hittil så virker det som om dette har preget henne.

Gir henne ros og klemmer for den hun *er*, og er bevisst på å ikke fremheve hvor fin hun er pga det hun har på seg; men heller hvor glad jeg er i henne fordi hun er den hun er.

Håper så inderlig at dette vil synke inn i henne. Blir helt sorry når jeg ser småjentene i klassen hennes som allerede får lov å troppe opp med høyhælte sko, miniskjørt, glamrende pop-klær. Det ser så utrolig trist ut. Små unger pakket inn i et hysteri som foreldrene nødvendigvis må ta ansvaret for.

Og, det merkelige er jo at hun vet veldig godt hvor restriktivt hun blir holdt på dette, og hun sier det til vennene sine også. "Mamma er streng". Men...når hun sier det, så er det akkurat som om hun er litt kry av det. Er ikke det litt rart? Ville trodd det skulle vært omvendt, men istedet for så kjennes det nesten ut som om hun er takknemlig for at hun blir dyttet i litt motsatt retning på enkelte ting. Blir så glad når jeg hører dette, fordi det gir meg et håp om at jeg kanskjekanskje vil lykkes i dette med å gi henne selvtillit nok til å kunne stå imot strømmen; strømmen som er så lett å kjøpe seg inn i.

Har en drøm om at dette skal vedvare, men vet jo fallgrubene. Og vet at andre er dypt uenige i fremgangsmåten.

Takker, Nelle, for at du plastret dette på agendaen!! :kysse:

Klem Maiken

Gjest Hilde K S
Skrevet

Dette kunne jeg skrevet masse om som allerede er skrevet i tråden her.

Skjønner jo at jeg ikke lenger kan klage på hvor vanskelig det er å få tak i fornuftige klær i ikkesyntetiske materielaer til datteren min. Når fireåringer og mindre barn enn det skal ha truser til 250.-, må jeg vel bare forvente et 9 åringen ikke kan være en mindre moteløve som liker komfortable klær !

Nei, setter meg ned og sukker oppgitt.

Skrevet

Bra innlegg ! Så en jente her en dag, ca. 11-12 år, med mini-miniskjørt, en topp som var bar på magen og et veldig sexy snitt, og høyhælte sko sånn med reimer i kryss høyt oppover anklene.. Hun gikk sammen med faren sin, og jeg tok meg i å lure på om faren var stokk dum! Ser han ikke at den lille jenta hans kler seg som om hun er 18 (minst), og blir sett på som om hun var 18?? :o

Skrevet

Jeg er selvsagt enig med dere i at det er kvalmt når barn skal se ut og kle seg som voksne. Allikevel -det som var mitt egentlige poeng i innlegget over var dette hysteriet rundt merkeklær. Men bevares -det er jo selvsagt like hysterisk at barn skal se ut som små "horer" -for det blir horete, synes jeg, når man ikke en gang er gammel nok til å forstå hvilke signaler man sender ut med de klærne man går med, ei heller forstår HVORFOR man går kledd slik man går kledd!

Et annet perspektiv midt oppi hysteriet rundt klærne våre er det som nevnes av Hilde. Så vanskelig det er å få fatt på skikkelige, ordentlige OG ikke-syntestiske klær! Som har en viss kvalitet -som VARER en stund! Tilog med ullgensere og andre plagg i ull er jo iblandet så mye syntetiske greier at de vel omtrent tar fyr bare du holder en fyrstikkeske i hånda. Jeg må også si at jeg reagerer på folks generell forhold til klær og mote -uavhengig av merker osv. Produsentene produserer klær som varer i et par måneder før de (stort sett) er utvaskede og fillete (ofte iallfall) -det er jo nesten umulig, til eksempel, å få tak i ordentlige plagg som tåler å bli vasket på 60 grader. At enkelte plagg ikke tåler å bli vasket i det hele tatt, men må RENSES ser jeg på som fullstendig latterlig! Rent bortsett fra skinn er det vel ingenting som er av en så dårlig kvalitet at det ikke tåler håndvask på 30 grader?? Men nok om det -det ser ikke ut til at folk er opptatt av kvalitet, så lenge de kan følge moten. Koste hva det koste vil. Og om et halvt år blir klærne kastet. Og det til tross for at noen av de (de som ikke er av den værste kvaliteten) er fullt ut intakte. Hva slags bruk- og kast jævla søppelsamfunn er dette? Jeg vet det er en klisje, men i andre deler av verden, faktisk i STORE deler av verden, så går det rundt mennesker som IKKE HAR KLÆR I DET HELE TATT!

Jeg synes det er skremmende, og kvalmende, at vi, selv i 2003 er så innihelvte primitive, ignorante og sneversynte at vi ikke SER hva som skjer rundt oss. At vi bare løper etter de andre sauene og breker etter mere moter og merker og øvrig innflytelse fra disse idiotiske homsene nede i Europa et sted. For vil ville jo slett ikke føle oss vel uten, ville vi vel? For meg kan de ta den jævla designertittelen sin og stikke langt oppi rævhulla sine! Jeg klarer ikke å ha respekt for en industri som er så til de grader kynisk!

Skrevet

Slenger meg på og er enig. La barn være barn.

Gjest Virvel
Skrevet
Hva slags foreldre vil utsette barna sine for slike ting?

Forhåpentligvis ikke så mange...

Skrevet

Verden blir mer og mer som et Ricky Lake program.

Syns det er ille nok at små barn absolutt skal se ut som voksne, men når moteverdenen nå kommer med at de skal gå kledd på den måten, i klær som man t.o.m mener at ser horete ut på voksne mennesker!

Det verste er jo det at mange av barna mener at det er kult og gå kledd sånn, fordi det er "moderne"..

Skrevet

:ler: FOR et engasjement!!!!

Hehe...måtte smile når jeg så trøkken her, Nelle, og det går jo ikke an å ikke være enig, ihvertfall i en god del av det du sier.

Nå greier jeg ikke mobilisere et så stort engasjement mot disse kjøtthuesprengte homsene nede i Europa etellerannet forbu*l sted (hehe), men det er klart de får ta en del av skylden. Det jeg derimot ikke skjønner, er hvordan en håndfull av disse fra nå av oppfylt-i-ræva-med-titler-faggene skal kunne bidra til å dreie hodet rundt på den ene nasjonen etter den andre med oppegående, skolerte folk som har fått skolering i begreper som individualisme, selvstendighet etc. Men de gjør det. Ganske utrolig utspekulert smart, ikke sant?

FOR en bransje! Det er vel det som er faren, vil jeg tro, at det ligger så innihampen store penger i dette, at all motstand systematisk vil bli kraftig motarbeidet. De SÅR jo dette i oss, systematisk. Planter ut frø her og der, sniker inn innflytelse, kjøper seg inn i hjernene våre og vet at vi vil betale med hundredoblede summer så snart ideene deres har fått tak.

Og alle, alt er jo med på det. Se VG og Dagbladet...som sender diiigre reportasjer fra div motemesser og lanseringer av totalt spacy kreasjoner fra motehus. TV, media, blader, folk rundt, ungdommer og nå altså unger i stadig voksende grad. Og foreldre og andre jatter med, totalt ukritisk. Tilsynelatende ihvertfall.

Sender femteklassingene sine til skoledisco :o , utmajet og sminket til det ugjenkjennelige. Dette må jo være designerpøbelens mekka! Å få utvide galskapen sin til også å selge til enda en målgruppe; kanskje den mest lukrative av dem alle.

Blir vel litt mixa dette, men det må da i det minste kunne være et bittelite mål i seg selv om flere ble oppmerksomme på fenomenet. At flere i det minste tar et bevisst standpunkt til dette. Det er jo klin umulig å tro at man kan avskaffe dette; til det har det blitt en for sterk del av selve den vestlige kulturen vår.

En ting må jeg allikevel si meg uenig i, og det er at det er klin umulig å få tak i kvalitetsklær. Det er ikke helt sant.

Er enig i at det som selges av moteklær er kjipe greier; det som selges, altfor dyrt, det også, i kjedeforretninger som de vi sikkert ikke får nevne navnene på. (er det forbudt her inne? Ble i tvil)

Men det finnes andre merker som selger langt sterkere og stødigere og penere (synes nå jeg da) klær. Litt kjedeligere kanskje; mer klassiske. Sand f.eks, Philippa K, Tiger og andre. Har klær i slike merker som ser like bra ut etter adskillige vask. Men de koster jo flesk da, medmindre man har klesbudsjett som man bare kan forsyne seg uhemmet av. Har god erfaring med flere av disse merkene, og har gradvis gått mer og mer over til dem.

Og greier ikke riktig å se på meg selv som en merkejåle altså. Selv om jeg har invistert endel penger i denne typen klær. Føler veldig selv at jeg gjør det fordi at jeg vil ha klær som sitter pent, som kan brukes til all jobbrepresentasjonen som jeg må gjennom til stadighet og fordi jeg enkelt og greit ikke har råd til å drive å bytte ut en kjip garderobe en gang i måneden. Det finnes jo ikke noe alternativ, jo. Enten/eller; ihvertfall det jeg har sett.

Men det er jo for dumt da; at man skulle måtte betale det to-og tredobbelte for klar, bare for å få rene stoff og klær som holder i mer enn to vask.

Hva er så løsningen?

Skrevet

Helt tåpelig spør du meg.

Menneskeverdien øker ikke i takt med prisen og merket på klærne.

For meg så kan det til tider heller virke motsatt/patetisk.

Fins mange "Wannebe" folk rundt omkring ja.

Har utdannelse innen søm, og skal påta meg å sy mange klær tilnærmet mange "designklær" i like god kvalitet, til en brøkdel av prisen.

Husker jeg ble stoppet av en "fin" dame i 17 mai toget engang, og hun spurte....unskyld meg, men den drakten din må da være en Chanel ?

Nydelig var'n.....smiske, smiske...

Nei, det er en ekte "Cita-design", svarte jeg..

Vips så var ikke Cita interesant mer:hoho:

Sa det mer om henne enn om meg tro ?? :ler:

Klær skaper folk sies det.....ja, men hva slags folk sier jeg :ler:

Er helt enig med de andre her, la barn være barn, og ikke tving på dem "voksne" idealer.

Det hente faktisk i barnehagen der jeg jobbet at foreldre gav barna beskjed om å ikke skitne seg til i løpet av dagen.

Den jakka var så fryktelig dyr skjønner du, fikk jeg til svar engang.

Fint skal det være, selv om ræva er bar :hoho:

Barn skal ha funksjonelle klær som tåler en støyt sier nå Cita i hvertfall.

Skrevet

Det er faktisk ganske ekstremt i Norge med moter. Ikke at alle kjører så dyre moter heller, men alle går så likt kledd at det er egentlig fryktelig.. Alle går rundt i uniformen sin, og uansett merke så har alle samme type klær og samme farger etc. Hvis grått er den store høstfargen, så ser man en hel by tusle rundt i grått! Uavhengig av om grått kler dem eller ikke, det er helt sprøtt.

Det blir forresten helt feil å si at dette er som et ricky lake program, for i USA er det ikke tilnærmet like forventninger om antrekk. Til forelesning så dukker jentene opp i olabukse og t-skjorte med håret i strikk. T-skjorta bestemmer de fargen på selv (wow). Er det noen som legger merke til hvilket merke olabuksa er, hører jeg også, det er jo bare jeans.. Å betale 90 $ for et par dagligjeans, høres helt forrykt ut for dem..

På fest så dukker folk opp i klær de har valgt farge og snitt på selv, og ingen går i "uniform".

Så det er ikke alltid ricky lake eller sex in the city klarer å bringe realitetene :ler:

Skrevet

Det du sier er helt riktig, veslebråka. Studerte selv i flere år i USA, og kan ikke huske, i det hele tatt, at det var noe motepress. Vi dukket opp på forelesningene slik det passet oss. Noen som du sier, andre jålete til fingerspissene, og ingen reagerte negativt på hverken det ene eller det andre. Avslappende allright. Bortsett fra make-up-bruken dah. Syntes jentene der borte var helt overstadig spaklet.

Gjest Coolaid
Skrevet

Tror kanskje at mange bruker "merkevarer" for å være siker på å passe inn. Det er klart at går man med de riktige klærne så trenger man ikke å bekymre seg for at man skal bli lagt merke til osv. Tror det er mange jenter og gutter kjører "safe" pga. sin egen usikkerhet.

Skrevet

Jeg har også bodd i USA, og når jeg tenker meg om var det sånn der hvor jeg studerte også -alle gikk i det som falt seg inn. Gjerne "sweats" -og ingen brød seg hverken i den ene eller andre retningen. Det er ikke mye positivt jeg har å si om USA, men individualister er de (ofte også på en veldig positiv måte) -DET skal de iallfall ha :wink:

Hollywood er kanskje noe annet... Jeg leste forresten nylig at det ble mer og mer vanlig nå i USA å BLEKE området rundt rumpehullet!! :o Hvilke idelaer er det barna våre må leve opp til! Hvor i helvete skal dette ende!!?? Vil den nye moten bli klitorispiercing og silikonbryster for 8-åringer? Skulle faen ikke forundre meg!

Ellers er jeg fullstendig enig i at vi er veldig "uniformspreget" i Norge. Vi kler oss likt, alle som en. Sannsynligvis fordi vi, som Blåmann sier, ønsker å kjøre "safe". På grunn av usikkerhet. *sukk* Jeg synes det er så trist. Undersøkelser viser at 85 % av alle jenter (og også flere og flere gutter) ikke er fornøyde med kroppene sine. Flere og flere (barn) og unge eksperimenterer med stoff/partydop -og på nyhetene nå i kveld var det et innslag om "selvskading", et problem som bare øker blant unge mennesker. Men er det for faen noe rart? Om man vokser opp i miljøer hvor leopardtruser til 250 kr. stykket er et must allerede når du er 4 år. Om du har råd til det blir du i beste fall dum og ignorant -har du ikke råd til det er du faen meg ute å kjøre! Det kan ikke være lett å se seg selv i speilet hver eneste dag med følelsen av ikke å strekke til. For det er slike følelser vi tilslutt får for oss selv dersom vi dag ut og dag inn fra vi knapt kan gå blir hjernevasket til å tro at vi ikke er verdt noe som menneske om vi ikke har akkurat denne leopardtrusa!

I artikkelen jeg refererer til i det første innlegget uttaler en kvinnelig eier av en av disse latterlige "fasjonable" merkeklær-til-barn-forretningene at: "Det er synd å si det, men norske barn er ikke akkurat noe man snur seg etter" og "Det er trist å se moren i en nydelig Gucci-ett-eller-annet også ser barnet ut som en dass".

For det første: Når jeg får barn skal jeg være sjeleglad om voksne (menn) IKKE snur seg etter barna mine. Og dersom noen skulle snu seg etter barna mine (nå snakker jeg ikke om potensielle pedofile) så håper jeg INDERLIG at de snur seg etter dem på et HELT annet grunnlag enn hvilke jævla merke de har på klærne sine!! Sånn er det forøvrig for mitt eget vedkommende også. Jeg håper INDERLIG jeg har helt andre, og langt viktigere verdier å skilte med enn merkene på klærne mine, og jeg håper det er på grunnlag av disse andre og VIKTIGE verdiene folk snur seg etter meg på gata!

For det andre: Hvem faen er det som kan kalle et annet menneske for en dass? Det finnes ingen mennesker som ser ut som en dass. Det er rett og slett bare en dass (altså et toalett) som ser ut som en dass. Folk må FOR FAEN få lov til å kle seg som de vil, og få lov til å kle barna som de vil, uten disse såkalt "fasjonable" idiotene skal kalle en for en dass!! Når alt kommer til alt er vi alle mennesker, vi driter den samme møkka (... ooops her ble jeg helt satt ut av mine egne særdeles vulgære uttalelser... hehe... men det er jo sant da!).

Barn er barn. La de nå endelig få lov til å være det.

Skrevet

:o Denne kvinnelige eieren av fasjonable-merker-til-barn-butikk sine uttalelse burde ha tatt den fisefine hatten sin og forlatt åstedet :o

Hører jeg en eneste kommentar om at den erkeskjønne dattera mi ser ut som en "dass" fordi hun spreller rundt i klær som er bekvemme og til å leke i, så skal jeg egenhendig ta tak i det salongklipte håret hennes, stirre henne inn i de Lancome-sminkede $-fixerte øynene og nagle henne til veggs så hun vibrerer som et aspeløv og gjør fra seg i Gucciklærne sine!

Fy faen, hvilke mennesker er det som krymper hjernen sin ned på et så lavmålt minima???

Hvor, HVOR leste du dette?

Steiketa!!! Voksne folk kan pinadø bli så forskrudde i kommersialismen sin at de opptrer verre enn noen dyr noengang har.

Blir så pissed off på sånne uttalelser, og det som enda verre er er jo at folk KJØPER sånt vås rått! Fyflate, når jeg hører sånt, så blir jeg bare endamer tunet på at ungene skal fores med andre verdier.

Dæven...nå ble jeg trigga, gitt :o

Hater, hater, hater at unger skal bli brukt på en slik måte!!!

Gjest gurimalla
Skrevet

He, he, dette var morsomt!

Jeg har vært en del ute å reist, men jeg har aldri lagt merke til at norske barn ser ut som en dass sammenlignet med barn i andre land. Nå kan jeg føye til at det aldri har falt meg inn å se etter om barna går i fasjonable merkeklær. Det jeg (og de fleste andre) legger merke til er om barn ser sunne og fornøyde ut.

Jeg leste ikke DN på lørdag, men når jeg leser "referatet" her får jeg lyst til å gråte. Hva er det som feiler disse menneskene?

Jeg har en venninne som jobber som lærer på en vestkantskole (i Oslo), hun fikk beskjed fra en mor om at barnet hennes ikke skulle spise noe på skolekjøkkenet fordi hun var redd for at barnet skulle spise mat med fett i..... Stakkars barn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...