Gjest Anonymous Skrevet 22. juli 2003 #1 Del Skrevet 22. juli 2003 Hvor mye tror du utseende har aa si i arbeidslivet? Er det en fordel aa vaere "pen" eller ulempe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 22. juli 2003 #2 Del Skrevet 22. juli 2003 Jeg tror det kommer veldig an på hvilket yrke man har- men jeg er fullstendig klar over at jeg til dels kan takke mitt utseende for min framgang yrkesmessig sett- å påstå noe annet ville være naivt. "Stygge" jenter får ikke jobb som resepsjonister, ekspeditører i finere forretninger mm. Slik er det og hva man skal gjøre for å endre det vet ikke jeg. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golosa Skrevet 22. juli 2003 #3 Del Skrevet 22. juli 2003 Jeg tror absolutt det utseendet har mye aa si. Jeg er helt enig med Minnie. Det er sjelden du ser "stygge" jenter som resepsjonister etc. Men ofte kan et pent utseende slaa tilbake. Pene jenter maa kjempe litt ekstra hardt og hele tiden bevise for aa bli tatt seriost! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 22. juli 2003 #4 Del Skrevet 22. juli 2003 Eller for å dra den litt lenger enn bare ansiktet - hva med vekt? Spiller det inn? Leste en gang om ei jente som ikke hadde fått jobb pga at hun var overvektig. Tror det var jobb på et gatekjøkken eller noe sånt, jeg. Er overvektig selv, men har fått alle de jobbene jeg har vært på intervju til. Men det hender jeg spør meg selv om jeg faktisk får de jobbene TIL TROSS for vekta mi, og ikke uavhengig av... Har en jobb hvor jeg er mye ute på farten og snakker med folk - sitter ikke bare i telefonen eller lignende jobber hvor man skjuler kroppen. Jeg tror i hvert fall at utseende har noe å si for hvem man ansetter. Vet ikke om det er så bevisst at sjefer tenker "hun var pen, hun vil jeg at skal jobbe her". Men det kan være ubevisst? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 22. juli 2003 #5 Del Skrevet 22. juli 2003 Jeg tror utseende har betydning, men jeg tror ikke det er en fordel å være for smellpen heller, da en del kanskje opplever det som en trussel og. Tror det avhenger også av hva slags type jobb man snakker om, men selv i yrker hvor man søker folk med høy utdannelse, hvor valget står mellom en pen og en mindre pen, har nok den pene fortrinn. Fordelen er nok å være både smart og pen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golosa Skrevet 22. juli 2003 #6 Del Skrevet 22. juli 2003 Jeg kom paa en ting... Sjefen min (en typisk italiener) fortalte meg at han, med unntak av meg (han kunne jo ikke si noe annet), kun hadde ansatt stygge damer for aa unngaa kluss paa jobben... Overhorte han en gang i samtale med en headhunter paa jakt etter ny sekretaer som tydeligvis hadde funnet en kandidat: Min sjef: " Er hun stygg?" HH: "Nei" Min sjef: "Then, Keep looking!". Han ville ikke ha en pen sekretaer... det kunne jo hende han falt for henne... Jeg kan ikke tenke meg at vekt spiller saa stor rolle, saa lenge man ikke er ekstremt overvektig og det gaar paa helsa loes. For meg kan man vaere like vakker tykk som tynn.. Tykkelse eller tynnelse spiller ingen rolle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 22. juli 2003 #7 Del Skrevet 22. juli 2003 Vekt går vel ofte under utseende da vekten påvirker ens utseende, eller? Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 22. juli 2003 #8 Del Skrevet 22. juli 2003 Jeg har også hørt om firmaer som bevisst unngår og ansette "for pene" kvinner, dette for å unngå sjalusi fra de ansattes ektefeller, de andre kvinnene på jobben og ikke minst for at ingen skal bli fristet til noe som helst med en kollega mm. Men jeg har inntrykk av at det gjelder ganske så få firmaer. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 22. juli 2003 #9 Del Skrevet 22. juli 2003 Har en følelse av at vekt også spiller inn ja... Noen som ser sterkt overvektige mennesker, vil kanskje tenke seg at vedkommende ikke blir ansatt, fordi hun/han er grenseløs, har problemer med å begrense seg, ikke har selvkontroll etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 22. juli 2003 #10 Del Skrevet 22. juli 2003 Sterkt overvektige kan også bli oppfattet som en forsikringsrisiko og at de tar ut flere sykedager. Mange mener også at overvektige kvinner ødelegger firmaets ønskede profil utad. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 22. juli 2003 #11 Del Skrevet 22. juli 2003 Det er en brutal virkelighet ja, men tror det er realitetene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 22. juli 2003 #12 Del Skrevet 22. juli 2003 Så da jeg var til et intervju i mai til en stilling som innebar mye representasjon utad for selskapet, så kan jeg jo stille meg spørsmålet; Var jeg rett og slett for pen eller det motsatte??? (fikk ikke jobben) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 22. juli 2003 #13 Del Skrevet 22. juli 2003 Jeg har kommet inn i kontorlandskaper hvor du ser menn i alle størrelser og fasonger mens ikke en av kvinnene er over str. 38 og alle har blondt langt hår. Disse firmaene har ofte mange utenlandske kunder og ønsker en sterk nordisk, nesten arisk profil. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golosa Skrevet 22. juli 2003 #14 Del Skrevet 22. juli 2003 Man skal nok vaere ganske overvektig for ikke aa bli ansatt av den grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vanessa Skrevet 22. juli 2003 #15 Del Skrevet 22. juli 2003 Ikke alltid utseende er en fordel. Dersom man er en ung, pen, slank jente som i tillegg ikke er stor i munnen, skal det dessverre litt til for å bli akseptert i en jobb hvor kollegene er sure, gamle damer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golosa Skrevet 22. juli 2003 #16 Del Skrevet 22. juli 2003 Hva slags stillinger har disse kvinnene, da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golosa Skrevet 22. juli 2003 #17 Del Skrevet 22. juli 2003 Så da jeg var til et intervju i mai til en stilling som innebar mye representasjon utad for selskapet, så kan jeg jo stille meg spørsmålet; Var jeg rett og slett for pen eller det motsatte??? (fikk ikke jobben) Du var for pen! Bare saa det er sagt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 22. juli 2003 #18 Del Skrevet 22. juli 2003 Hva slags stillinger har disse kvinnene, da? Flesteparten av dem er sektetærer, assistenter ol. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golosa Skrevet 22. juli 2003 #19 Del Skrevet 22. juli 2003 Flesteparten av dem er sektetærer, assistenter ol. Minnie Nettopp! Blonde, tynne, damer blir nemlig ikke sett seriost paa av mange firmaer i utalndet og kunne dermed ikke representert.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Lula Skrevet 22. juli 2003 #20 Del Skrevet 22. juli 2003 Vel, jeg er da både blond og slank og representerer da vitterlig både innenlands og utenlands :-) Ikke er jeg spesielt stygg heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå