Xtra_lilje Skrevet 19. mai 2009 #1 Skrevet 19. mai 2009 Litt forvirret, håper noen har god peiling på hva jeg kan kreve/gjøre...? I oktober i fjor sluttet jeg min gamle jobb, og fikk da utbetalt feriepengene med min siste lønn, samt et par dager av ny lønnsperiode - sluttet i begynnelsen av lønnsperioden. Jeg begynte i min nye jobb i november, men da helt i slutten av deres lønnsperiode, så jeg fikk ikke lønn før måneden etter. jeg måtte da bruke noe av feriepengene som jeg fikk utbetalt fra min forrige arbeidsgiver, siden jeg ble gående fra 7 oktober til 25 desember uten inntekt. Jeg har satt av penger, så har spart inn igjen en buffer. Men - nå skal de andre her i min nye jobb få utbetalt feriepenger. jeg vil jo da ikke få utbetalt noe som helst. Hvordan arter det seg når jeg ikke har planer om å ta ut ferie?jeg skal ta ut 1 max 2 uker. Fant på nettet at ansatte som er ble ansatt etter 30 sept, ikke er påkrevd å ta ut mer enn 6 dager ferie. gjelder dette uansett, altså selv om jeg har tjent opp ferie på en annen arbeidsplass? forvirrende innlegg, men er ganske forvirret selv..
Annikken Skrevet 19. mai 2009 #2 Skrevet 19. mai 2009 Fant på nettet at ansatte som er ble ansatt etter 30 sept, ikke er påkrevd å ta ut mer enn 6 dager ferie. gjelder dette uansett, altså selv om jeg har tjent opp ferie på en annen arbeidsplass? forvirrende innlegg, men er ganske forvirret selv.. Regelen med feriedager etter 30. sept gjelder forrige år, altså du hadde bare rett på 6 dager i 2008. I 2009 har du rett på full ferie, men du vil altså kun ha ubetalt ferie, i og med at du ikke har igjen noen feriepenger fra i fjor. Du vil kunne ta full fri, men du vil altså bli trukket i lønn for de dagene du ikke er på jobb.
Rosalie Skrevet 19. mai 2009 #3 Skrevet 19. mai 2009 Siden du faktisk var i jobb i hele fjor og dermed hadde full opptjening av feriepenger, kan arbeidsgiver pålegge deg å ta ut full ferie i år, jfr. Ferieloven.
Xtra_lilje Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 19. mai 2009 Regelen med feriedager etter 30. sept gjelder forrige år, altså du hadde bare rett på 6 dager i 2008. I 2009 har du rett på full ferie, men du vil altså kun ha ubetalt ferie, i og med at du ikke har igjen noen feriepenger fra i fjor. Du vil kunne ta full fri, men du vil altså bli trukket i lønn for de dagene du ikke er på jobb. Men er det noe som kan pålegges? at jeg må ta ferie uten lønn? vet jeg kan det, men har hørt at man ikke kan pålegges dette. med mindre arbeidsplassen stenger/nedbemanner pge ferieavikling.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #5 Skrevet 19. mai 2009 Men er det noe som kan pålegges? at jeg må ta ferie uten lønn? vet jeg kan det, men har hørt at man ikke kan pålegges dette. med mindre arbeidsplassen stenger/nedbemanner pge ferieavikling. Jo, de kan pålegge deg det, fordi du hadde full opptjening fra i fjor (samlet fra ny og gammel arb.giver), jfr. Wadjet over.
Rosalie Skrevet 19. mai 2009 #6 Skrevet 19. mai 2009 Men er det noe som kan pålegges? at jeg må ta ferie uten lønn? vet jeg kan det, men har hørt at man ikke kan pålegges dette. med mindre arbeidsplassen stenger/nedbemanner pge ferieavikling. Les mitt svar. Her er for øvrig sitat fra ferieloven vedrørende det: § 5. Feriefritidens lengde (1) (Den alminnelige feriefritid) Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år, jf. likevel denne paragraf nr. 5, § 7 nr. 3 første ledd og § 9 nr. 1 og 2. Som virkedager regnes alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager. Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag i dagtallet etter første punktum, samt nr. 2 og 3. Dersom du ikke hadde hatt full opptjening, hadde du ikke trengt å ta ut full ferie, men siden du var i full jobb i hele fjor, slik jeg forstår det, så er det paragrafen overfor som gjelder. At du har brukt opp feriepengene dine er ikke din nåværende arbeidsgivers problem.
Xtra_lilje Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 19. mai 2009 (endret) Les mitt svar. Her er for øvrig sitat fra ferieloven vedrørende det: § 5. Feriefritidens lengde (1) (Den alminnelige feriefritid) Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år, jf. likevel denne paragraf nr. 5, § 7 nr. 3 første ledd og § 9 nr. 1 og 2. Som virkedager regnes alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager. Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag i dagtallet etter første punktum, samt nr. 2 og 3. Dersom du ikke hadde hatt full opptjening, hadde du ikke trengt å ta ut full ferie, men siden du var i full jobb i hele fjor, slik jeg forstår det, så er det paragrafen overfor som gjelder. At du har brukt opp feriepengene dine er ikke din nåværende arbeidsgivers problem. Har jeg full opptjening når det har fått en måned uten jobb mellom gammel og ny jobb? Jeg har ikke brukt opp feriepengene mine, og om det hadde vært tilfellet, er det klart at det ikke hadde vært arbeidsgivers problem. Les innlegget mitt. Jeg får bare ikke logikken til å henge helt sammen når jeg for det første ikke får lønn denne måneden nå når de andre får sine feriepenger. Det er greit nok, for der har jeg feriepengene fra min forrige arbeidsgiver. men, når jeg da kan bli pålagt å ta ubetalt ferie, si for eksempel fire uker, noe som tilsier at jeg da mister en måneds lønn? kan arbeidsgiver det? skjønner ikke helt den logikken Endret 19. mai 2009 av Xtra_lilje
Annikken Skrevet 19. mai 2009 #8 Skrevet 19. mai 2009 Det er kjipt, men sånn er det. Jeg har også opparbeidet meg bare "halv månedslønn" fra i fjor, men "må" ta ut full ferie. Heldigvis for meg er arbeidsgiveren fleksibel og synes det er greit at jeg sper ferien utover året, og jeg trenger ikke ta ut hele ferien heller. Kan du ikke prate med arbeidsgiveren din?
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #9 Skrevet 19. mai 2009 Du skal da ha vanlig lønn når de andre får feriepenger om du ikke vil ta ut ferien din. Du må nesten avtale med sjefen din hva dere gjør. Når jeg har byttet jobb har de vært såpass fleksible at jeg har fått velge selv. Ville jeg heller trekkes for de dagene jeg tok ferie fortløpende fikk jeg selvfølgelig vanlig lønn i den måneden som de andre fikk utbetalt feriepengene sine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå