Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble sykmeldt når jeg var 22 år pga en kronisk sykdom som jeg fikk påvist 3 mnd etter jeg ble sykmeldt.Men jeg er imidlertidig ikke blitt frisk ennå, og går fortsatt på rehabiliteringspenger.

Det jeg lurer på er: Siden jeg ble syk når jeg var 22 år,har ikke jeg krav på 2,44 ganger grunnbeløpet da? Det har jeg iallefall ikke fått, og det har store konsekvenser for økonomien selvfølgelig.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Maja_*
Skrevet

Det er ikke nok å være syk og under 26 for å få 2,44 G.

På Nav står det "Ung ufør er den som er født ufør, eller er blitt minst 50 prosent ufør før han eller hun fylte 26 år"

Du må altså være minst 50 % ufør resten av livet for å få denne ytelsen. Er det mulighet for at du blir frisk får du den ikke.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikke nok å være syk og under 26 for å få 2,44 G.

På Nav står det "Ung ufør er den som er født ufør, eller er blitt minst 50 prosent ufør før han eller hun fylte 26 år"

Du må altså være minst 50 % ufør resten av livet for å få denne ytelsen. Er det mulighet for at du blir frisk får du den ikke.

Det holder ikke alltid å bli ufør før fylte 26 år og ikke ha noen utsikt til bedring heller, for NAV skal i tillegg synse seg fram til om de syns du er alvorlig nok syk.

Skrevet

okey. Da skjønner jeg. Faktisk hvet hverkan legene eller jeg om ev når jeg blir frisk. Ev om jeg blir %vis ufør....

Uff, er så slitsomt og ikke hvite. Og pga økonomien står liksom hele livet på vent, og har gjort det i 5 år...

Men er selvsagt glad for det jeg får. Men må si jeg er heldig som har en samboer. Hadde aldri klart å overleve på alene på det jeg får.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er veldig få som får dette tillegget. Er i samme situasjon som deg, så har undersøkt en del rundt dette. Kort sagt er det de som fungerer veldig dårlig, som får. Om det er riktig rettsanvendelse stiller jeg meg tvilende til, lovteksten er klar, men slik blir det altså ikke praktisert.

Gjest Gjest_Thea_*
Skrevet

Hei!

Jeg får 2.44 G, fikk attføring da jeg var 20 år.

Har måttet avbryte pga forverring i tilstanden,

og gikk dermed over på rehab.penger, men skal igjen prøve på

et attføringsopplegg, (blir 27 i år).

Jeg følte nærmest at de ville "kaste" uføretrygd på meg da jeg ble syk,

men sto fast på å prøve på å øke arbeidsevnen min.

Har ikke gått så bra til nå, men viljen er der ihvertfall,

vil ikke sitte som varig uføretrygdet på under 30 år, før alt annet er prøvd!

Det vil lønne seg for både staten og meg om jeg blir i stand til

å bidra til samfunnet via et lønnet arbeid, i stedet for å råtne bort i en

kommunal leilighet.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...