Gå til innhold

Bidrag

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jenny_*
Skrevet

Hei!

Jeg skal absolutt ikke klage på at kjæresten min må betale bidrag til x-en.....men x-en har nå ny samboer og får snart et nytt barn. Min samboer må da plutselig betale litt mer i bidrag for deres felles barn....(de har i fellesskap brukt bidragskalkulatoren), ellers er det ingen forandringer. Er ikke dette helt på jordet????? Deres fellesbarn blir jo ikke dyrere i drift fordi om moren og hennes nye samboer får et barn til....

Har vi virkelig slike molbo-regler i Norge???? Jeg er sjokkert. Skjønner jo at moren sørger for å få hver en krone hun har rett på, og det e rjo ikke hun som har laget reglene.....men blir litt kjipt når barnet kommer til oss annenhver helg med bare filler å ha på seg....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Når mor får nytt barn med ny samboer, mister hun støtten som enslig forsørger. Denne støtten trekkes fra underholdskostnaden for barnet, dermed øker underholdskostnaden når støtten forsvinner.

Det kan virke urettferdig, men snu det på hodet og se det slik: Mor har til nå fått dekket 64 % av barnehageutgiftene. Det har kommet dere til gode også, gjennom redusert bidrag, selv om dere ikke er i en situasjon der dere har rett til slik støtte.

Gjest Gjest_Bertha_*
Skrevet

Ja det er så enkelt som at den støtten som mor før har fått direkte fra staten, den får hun ikke lenger når hun får fellesbarn med ny sambo.

Hennes ex (far til barnet hun har fra før) må da være med å dele den kostnaden.

Ifølge bidragskalkulatoren så er det en viss kostnad med det å ha barn. En del av det ble før dekket av staten men nå må far altså være med på å dekke den delen.

Jeg synes egentlig det er rart at man ikke skal få dekket av staten når man får nytt fellesbarn. Det første barnet er jo i samme situasjon fordet....

Skrevet

Hun er jo ikke enslig forsørger lenger. Det er stordriftsfordeler med å være to voksne som deler på diverse utgifter. Hvorfor skal staten yte noe som er forbeholdt enslige forsørgere, når vedkommende ikke lenger er det? ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Om mor tar permisjon med 80% lønn kan det medføre at hennes andel til underhold av barn går ned. Dette må far da betale.

Indirekte blir det slik at far får økt bidrag fordi mor får barn med ny mann.

Jo, - det er et idiotisk system.

Gjest regine ii
Skrevet
Om mor tar permisjon med 80% lønn kan det medføre at hennes andel til underhold av barn går ned. Dette må far da betale.

Far har uansett mors livssituasjon forsørgeransvar for SITT EGET barn. Når mors inntekt går ned - uavhengig av hvorfor - så KAN fars bidrag øke, fordi han faktisk har et forsørgeransvar for egne barn!

Samværsforelder kan også redusere sin inntekt og dergjennom sørge for at bostedssforelder må ta hele regninga for felles barn.

Dette er en logisk konsekvens av dagens system, hvor man har satt en prislapp på hva det koster for barn, og laget et system for fordeling av denne utgiften mellom foreldrene.

Gjest Gjest
Skrevet

Jo, - det er et idiotisk system.

Og far kan gjøre akkurat det samme hvis han får nye barn, og dermed få redusert bidrag og legge større del av kostnadene på mor.

Far kan faktisk bli kvitt hele bidraget, hvis han tar permisjon uten lønn, eller med lønn under "bidragsevnen". Mor derimot, vil alltid sitte igjen med minst 1/6 av underholdskostnaden, uansett hvor lite hun tjener. Hvis begge tjener rett under grensen for bidragsevne, får mor hele forsørgerbyrden alene.

(Jeg skriver far og mor for enkelhets skyld. Det heter selvsagt egentlig samværsforelder og bostedsforelder.)

Gjest LilleLena
Skrevet

Det er mange situasjoner som kan føre til økt eller senket bidrag for omsorgsforelder.

Jeg har hovedomsorgen, og har valgt å gå på skole, samtidig valgte min eks å flytte langt avgårde. Tror han fikk sjokk da han så hvor høyt bidragsbeløpet ble når jeg er uten inntekt og han ikke lengere får noe særlig samværsfradrag. Han synes nok at det hele er urettferdig, og egentlig skjønner jeg det.

Det er ikke enkelt når eksen din kan gjøre ting som påvirker din økonomi, du mister kontrollen over egen økonomi. La oss si at min eks hadde et stramt budsjett, jeg kan ha veltet hele budsjettet hans med mitt valg om å gå på skole og dermed legge det meste av forsørgelsesbyrden på han.

Men han valgte å flytte, så jeg har ikke dårlig samvittighet.

Eksen min kan på sin side velge å begynne på skole å være uten inntekt, og da er det jeg som må ta hele forsørgelsesbyrden.

Gjest Gjest_ingunn_*
Skrevet

bare lurer litt her. far til barnet bor langt borte og ingen samvær pga ikke interesse. jeg har ingen intekt,men er gift med en mann som har normal go lønn. har inntekten til min mann noe å si på hvor høyt bidraget blir? eller er det kun iforhold til min intekt?

noen som vet. spent på svar

Gjest regine ii
Skrevet

Din manns inntekt har ingen betydning for bidragsberegningen. Beregningen av bidraget baseres på din og barnets fars inntekt, uavhengig av om du er gift på nytt.

sjekk ut nav sine sider, står en del info om dette der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...