kazcade Skrevet 19. mai 2009 #1 Skrevet 19. mai 2009 Vi kjøpte for noen måneder siden enebolig i landlige omgivelser. Salgspunktet for oss var at huset hadde en stor solrik hage, som lå usjenert til, grensende mot en åker. Hva vi ikke visste da var at naboene var midt inne i en krangel, som nå har endt i jordskifteretten. Papirene på eiendommen, og kartene fra kommunen viser eiendommen slik den fortonet seg for oss ved kjøp, og det var satt opp gjerde langs eiendomsgrensen. For meg så det altså greit ut.... Under jordskiftesaken nå har det kommet opp at grensene til eiendommen vår slett ikke er der gjerdet, hekken og de gamle trærne våre står. Nei, hagen vår som grenset til åkeren tilhører slett ikke oss, og nå vil eieren av åkeren anlegge en tilkomstvei der. Resultat er at vi sannsynligvis må rive verandaen som var satt opp av forrige eier, og står igjen med en meter grøftekant på fremsiden av huset. Baksiden er i en skråning i skyggen, og er lite egnet som hage. For oss har eiendommen mistet hele sin verdi, grunnlaget vi kjøpte den på er borte, og vi bekymrer oss for om det hele tatt skal bli mulig å selge, og hvor mye vi kommer til å tape.... Noen som har noen ideer om det er noe som helst vi kan gjøre? Vi tegnet ikke eierskifteforsikring, og ville heller ikke hatt bruk for den i og med at det ikke er noe problemer med huset i seg selv.... Hjelp!!
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #2 Skrevet 19. mai 2009 Noen som har noen ideer om det er noe som helst vi kan gjøre? Ja, dere må omgående engasjere en advokat som har dette fagområdet som spesialkompetanse. Tror muligens det bør være en advokat som har kunnskap innenfor reguleringssaker. Tror dere kan få dekket noe av utgiftene til advokat via villaforsikringen.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #3 Skrevet 19. mai 2009 Dette visste vel forrige eier om?Så tomten må jo da være solgt på feil premisser. kontakt selger/megler og hør hva han har og si om denne saken. Evn. kontakt advokat som kan ta saken for dere.
kazcade Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 19. mai 2009 Dette visste vel forrige eier om?Så tomten må jo da være solgt på feil premisser. Tror nok forrige eier om konflikten, det var så vidt jeg har funnet ut en av grunnene til at de ville flytte. Men saken ble ikke innmeldt for retten før etter at salget var et faktum, (før det var det jo bare en privat krangel) så nå hevder selger/megler at de ikke visste om at kartgrunnlaget til kommunen og gjerdene var feil. Vi fikk jo en blyanttegning med målene til eiendommen og grensekoordinatene, fra da eiendommen ble fradelt for en årrekke siden, men hvem er det som springer rundt på en eiendom som en tenker å kjøpe med målebånd og GPS? Jeg er livredd for å gå til advokat, ettersom jeg ikke helt vet hvordan vi skal få råd til det. Uerfarne huskjøpere med dårlig råd er en ugrei ting å være!
Rosenrød Skrevet 19. mai 2009 #5 Skrevet 19. mai 2009 Huff, så kjedelig! Håper det ordner seg for dere.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #6 Skrevet 19. mai 2009 Jeg er livredd for å gå til advokat, ettersom jeg ikke helt vet hvordan vi skal få råd til det. Uerfarne huskjøpere med dårlig råd er en ugrei ting å være! En ting kan du være 100% sikker på, og det er at det blir mye dyrere for dere å ikke engasjere advokat.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #7 Skrevet 19. mai 2009 Meld deg inn i Huseiernes Landsforbund så skal du kunne få gratisk juridisk bistad. Da kan du i hvert fall få litt starthjelp til om du f.eks. har rett til å heve kjøpet pga. manglende informasjon. Lykke til!!
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #8 Skrevet 19. mai 2009 Ring forsikringsselskapet deres. Min innboforsikring dekker rettshjelp opp til 100 000 kr, og jeg tror det er ganske vanlig. Ser at du har fått tips om å melde deg inn i Huseiernes Landsforbund også. Det koster ca. 400 kroner. Ring dem og spør hva de tilbyr medlemmene sine i slike tilfeller. Lykke til!
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 19. mai 2009 #9 Skrevet 19. mai 2009 Du får dekt mye av advokatutgiftene på husforsikringen din. Ta kontakt med advokat og forsikringsselskapet ditt. Såklart er dette en grov mangel! Krev å heve kjøpet. Men gjør noe nå. Du kan ikke vente flere mnd. Da mister du reklamasjonsretten.
kazcade Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #10 Skrevet 19. mai 2009 Takker for råd! Jeg skal undersøke litt med villaforsikringen vår og Huseiernes Landsforbund. En ting jeg lurer på. Det skal holdes oppmåling av eiendomsgrensen før ferien. Er det lurt å vente til dette er gjort slik at jeg vet hva vi har å forholde oss til før jeg evt. kontakter advokat? Eller er det bare å hoppe i det?
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #11 Skrevet 19. mai 2009 Medlemskap i Huserernes Landsforbund er ikke verdt fem flate øre. De har ikke filla peiling, men har ei liste over noen advokater de samarbeider med, og da får man som medlem en halvtime gratis. Det er penger rett ut av vinduet. Jeg hadde væryt medlem i mange år da jeg tok kontakt i forhold til en enkel juridisk sak. Jeg medlte meg ut omgående.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #12 Skrevet 19. mai 2009 Takker for råd! Jeg skal undersøke litt med villaforsikringen vår og Huseiernes Landsforbund. En ting jeg lurer på. Det skal holdes oppmåling av eiendomsgrensen før ferien. Er det lurt å vente til dette er gjort slik at jeg vet hva vi har å forholde oss til før jeg evt. kontakter advokat? Eller er det bare å hoppe i det? Jeg blir nesten litt oppgitt over deg. Dere har ikke peiling på noe av dette (det har du selv skrevet). Hvordan kan du da mene at dere skal vente før dere søker hjelp? Du må skaffe deg advokat med en eneste gang. Synd du har surra så mye her at du ikke har tatt kontakt allerede i dag. Hvis du venter til etter oppmålinga med å kontakte advokat, blir det enda vanskeligere for dere. Hva forsikringa de dekker står i vilkårene. Noen forsikringer krever først at kundene betaler regninger opp til kr. 20.000,-. Ikke ta det som folk svarer her for god fisk.
kazcade Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #13 Skrevet 19. mai 2009 Jeg blir nesten litt oppgitt over deg. Dere har ikke peiling på noe av dette (det har du selv skrevet). Hvordan kan du da mene at dere skal vente før dere søker hjelp? Du må skaffe deg advokat med en eneste gang. Synd du har surra så mye her at du ikke har tatt kontakt allerede i dag. Hvis du venter til etter oppmålinga med å kontakte advokat, blir det enda vanskeligere for dere. Hva forsikringa de dekker står i vilkårene. Noen forsikringer krever først at kundene betaler regninger opp til kr. 20.000,-. Ikke ta det som folk svarer her for god fisk. Nehei...Nå tror jeg ikke akkurat jeg har kasta bort tiden, fikk først greie på hvordan det forholdt seg idag, og har siden brukt tida på å finne ut hvilke rettigheter vi har og hva de kranglende naboene mener om saken. Jeg er ikke naiv, men er ikke så ivrig på å springe rett til advokat før jeg har litt mere harde fakta å slå ibordet. Det koster ofte mer enn det er verdt, så jeg lurte egentlig på hva andres erfaring er. Og gjerne få noen tips for å vite hvor en skal begynne å nøste.... Hva er det du blir oppgitt av? Hvor ofte er det noe slikt skjer en da? Jobber med konsesjons- og delingssaker hele tiden, men har sjelden sett en så total balls-up på noe digitalt kart noensinne!
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #14 Skrevet 19. mai 2009 Jobber med konsesjons- og delingssaker hele tiden, men har sjelden sett en så total balls-up på noe digitalt kart noensinne! Og nettopp det er grunnen til at du burde se egen begrensing og søke bistand hos advokat omgående.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #15 Skrevet 19. mai 2009 Dere har blitt lurt. Enkelt og greit. Tidligere eier har holdt tilbake vesentlig informasjon. De visste at det var en konflikt og det kan tyde på at de ante utfallet siden de valgte å selge før konflikten ble offisiell. Sjekk innboforsikring og ta kontakt med advokat. Kompensasjon har vel liten verdi her for dere får ikke tilbake den delen av tomta. Skal dere selge så er eiendommen gått ned i pris og blir vanskeligere å selge.
kazcade Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #16 Skrevet 19. mai 2009 Og nettopp det er grunnen til at du burde se egen begrensing og søke bistand hos advokat omgående. Tja, de advokatene kan ofte være en total waste of time. Med mindre en er så heldig å finne en som er godt inne på eiendomsrett (og det har jeg dårlige erfaringer med) er det ofte mye penger før en får noe resultat. Har hatt advokater som har jobbet med konsesjonssaker som ringer til kommunen og spør om ting i forhold til loven! Men jeg jobber med saken, både muligheten for å finne en advokat og alt annet.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #17 Skrevet 19. mai 2009 Tja, de advokatene kan ofte være en total waste of time. Med mindre en er så heldig å finne en som er godt inne på eiendomsrett (og det har jeg dårlige erfaringer med) er det ofte mye penger før en får noe resultat. Har hatt advokater som har jobbet med konsesjonssaker som ringer til kommunen og spør om ting i forhold til loven! Men jeg jobber med saken, både muligheten for å finne en advokat og alt annet. Er vel mer enn eiendomsrett man må ha greie på her. Men for all del, surr i vei. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #18 Skrevet 19. mai 2009 Tja, de advokatene kan ofte være en total waste of time. Med mindre en er så heldig å finne en som er godt inne på eiendomsrett (og det har jeg dårlige erfaringer med) er det ofte mye penger før en får noe resultat. Har hatt advokater som har jobbet med konsesjonssaker som ringer til kommunen og spør om ting i forhold til loven! Men jeg jobber med saken, både muligheten for å finne en advokat og alt annet. Jeg tror nok det kan være like greit å kontakte advokat med en gang. Selv om dere kanskje ikke har alle fakta, tilsier det du allerede vet at dere har blitt lurt. Hvis dere snakker med en advokat, får dere jo råd om hvordan dere skal forholde dere til dette allerede fra begynnelsen. Aller først ville jeg kontaktet forsikringsselskapet og hørt hvordan man går frem for å få dekket utgifter. Og ikke minst; Lykke til! Ut fra det du sier her synes det som dere har en god sak. Det spiller ingen rolle at problemet ikke ble gjort offisielt før etterpå, hvis selger kjente til muligheten for at dette kunne skje. Ikke gi dere!
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #19 Skrevet 19. mai 2009 Hold oss oppdatert! Spennende sak. Utrolig frekt av huseier ikke å opplyse om dette, men forstår det jo godt, de hadde aldri fått solgt til noen god pris ellers. Heve kjøpet må være det beste for dere
Gjest §§ Skrevet 20. mai 2009 #20 Skrevet 20. mai 2009 Avhendingslova: § 3-3. Arealsvikt Har eigedomen mindre grunnareal (tomt) enn kjøparen har rekna med, er det likevel ikkje mangel utan at arealet er vesentleg mindre enn det som er opplyst av seljaren, eller seljaren har bore seg særleg klanderverdig åt. 1 § 4-8. Innleiande føresegn (1) Ligg det føre mangel ved eigedomen, utan at dette står på kjøparen eller omstende kjøparen har vågnaden for, kan kjøparen (a) krevje retting etter § 4-10, (b) krevje prisavslag etter § 4-12, © heve etter § 4-13, (d) krevje skadebot etter § 4-14, (e) halde tilbake kjøpesummen etter § 4-15. (2) Føresegnene om manglar gjeld tilsvarande så langt dei høver for andre feil ved seljarens oppfylling § 4-13. Heving (1) Kjøparen kan heve avtala dersom mangelen inneber eit vesentleg avtalebrot. (2) Kjøparen taper retten til å heve dersom kjøparen ikkje gir seljaren melding om heving innan rimeleg tid etter at kjøparen vart kjent eller burde vorte kjent med mangelen, eller etter at fristen som måtte følgje av krav eller melding etter §§ 4-10 og 4-11 har gått ut. Dette gjeld likevel ikkje dersom seljaren har vore grovt aktlaus, uærleg eller for øvrig handla i strid med god tru. (3) §§ 4-3 tredje ledd og 4-4 gjeld tilsvarande. § 4-19. Reklamasjon (1) Kjøparen taper retten til å gjere avtalebrotet gjeldande dersom kjøparen ikkje innan rimeleg tid etter å ha oppdaga eller burde ha oppdaga det, gir seljaren melding om at avtalebrotet vert gjort gjeldande og kva slags avtalebrot det er. (2) Reklamasjon kan likevel seinast skje 5 år etter at kjøparen har overteke bruken av eigedomen, dersom ikke seljaren ved garanti eller avtale har teke på seg ansvar for lengre tid. (3) Seljaren kan ikkje gjere gjeldande at det er reklamert for seint dersom seljaren har vore grovt aktlaus, uærleg eller for øvrig handla i strid med god tru. 2 (4) Retten til å gjere avtalebrotet gjeldande kan også bli tapt etter reglane om forelding i foreldingslova. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå