Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har forsøkt meg på dette spørsmålet for en lang stund tilbake og fikk liksom ikke noe ordentlig svar, så jeg forsøker igjen. Det er jo så mange nye her :D

Er det noen som har en god oppskrift på hjemmelaget pasta? Har veldig lyst til å lage ravioli eller tortellini med noe deilig fyll og saus.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk ut noen av kokebøkene til Jamie Oliver. Han har mange gode oppskrifter på hjemmelaget pasta.

Har ikke prøvd meg enda, men har veldig lyst. Hopper nok snart ut i det. Fristende oppskrifter på tortelline og ravioli!

Skrevet

Hjemmedlaget pasta lages på følgende måte (dette er sikkert bare en av mange)

ca 3 dl durumhvete og 4 egg knas sammen slik at det blir blankt og seigt.

And thats it, der har du deigen som kan brukes til det du måtte ønske.

La den stå i kjøleskapet en halv time og shape den slik du vil.

Laget selv i dag ravioli og fyllet var en boks cottage cheese, en stor neve opphakket gressløk, biter av tilsiter ost og raust med pepper.

Dette la jeg inne i den utkjevlde deigen og la deig opp og presser rundt. Kokes i rikelig med vann i 3 min.

Egentlig kan du ha hva som helst inni, det bestemmer du selv.

Lykke til!

Skrevet
biter av tilsiter ost

Hva betyr det egentlig??

Mange takk :)

Jeg får nok prøve meg frem en dag..

Skrevet

Det betyr at jeg skulle ha revet tilsiter ost, men skar opp små biter i detede.

Du vet tilsiter, den osten det lukter så vondt av. DEt er ikke nødvenig å ha det inni hvis du ikke liker det. Et annet tips er blåmuggost ala gorgonzola ol.

Skrevet

Ser fruenge anbefaler å bruke durumhvetemel. Det er sikkert det beste, men det går an å bruke vanlig hvetemel også.

En viktig ting: Når du blander og knar deigen, må du regne med å bruke kanskje 10 minutter. Første gang jeg lagde pasta, trodde jeg jeg hadde gjort noe feil, for deigen var så rar. Men jeg fortsatte å kna deigen, og etterhvert endret den helt konsistens, ble glatt, smidig og lekker.

Nammi - hjemmelaget pasta er kjempegodt!

Skrevet

Takk :)

Har faktisk ikke hørt om tilsiter ost :oops: Blåmuggost er jeg dessverre ikke så glad i..

Vel. Lurer på om jeg skal forsøke meg med fyll av ost (cottagecheese??)og parmaskinke eller noe sånt.. Eller kanskje det er best med parmesan??

Skrevet

Har dere noen saus på eller bare serverer dere pastaen sånn den er?

Skrevet

Ofte serverer jeg pasta slik den er er. Men da har jeg rikelig med parmesan, frisk basilikum kanskje en liten kladd smør og frisk persille. I tillegg pleier jeg å ha frisk salat, serrano skinke, tomater og andre friske ting jeg liker.

Vil anbefale å pitte cottage cheese i putene, det blri så saftig. tror det og er godt med en god kjøttsaus.

Her er min oppskrift på en veldig god bologne saus. Denne kan du fryse ned og det lønner seg å lage en stor porsjon.

1 kg Kjøttdeig

stekes sammen med

2 store løk

og et par gulrøtter hakket i små terninger.

Hell over 4 bokser tomater o g1 liten boks med tomatpure.

Så lar du dette putre forsiktig i 2 timer.

Deretter tar du en stang stangselleri og kutter i smått og har opp i.

ta litt salt og nykvernet pepper.

hell på 4 ss melk

og gjenre et par spiseskjeer hvitvin hvis du har, men det er ikke nødvendig.

La det putre forsiktig i 2 timer til.

Vola, verden beste kjøttsaus.

Jeg putter aldri hverken oregano, basilikum eller hvitløk i denne, men det kan jo serveres ved siden av.

Husk å smak den til med salt og pepper.

ja, det går an å bruke hvetemel, men jeg foretrekker durumhvete, dette fås kjøpt bla, på ICA

Skrevet

Tusen takk, Fruenge! Du er en knupp :kysse:

Skrevet

Ja ikke sant :oops:

Hyggelig å kunne hjelpe til.

Skrevet

Den beste durumhveten er ifølge Jamie Oliver "tipo 00". Den får du på bl.a. Ultra.

Har selv gått til innkjøp av den. Sikkert ikke nødvendig, men jeg er ingen kløpper på kjøkkenet. Sikkert en fordel med gode råvarer første gang man prøver tenker jeg da..sikkert større sjanser for å få et vellykket resultat

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Jeg bruker ikke annet pastamel enn Tipo 00 anbefales på det varmeste. Får du tak i Barilla pastamel er det en god nummer 2.

Minnie

Skrevet

Det finnes nok flere typer av den også. Den man får kjøpt på Ultra ser annerledes ut og heter

Farina Dallari Tipo "00"

Bra å høre at andre har gode erfaringer med det melet Minnie, da har jeg ikke gjort et absolutt bomkjøp..! :P

Skrevet

Tusen takk :)

Har du noen oppskrifter du vil dele med deg da Minnie??

Skrevet

Tipe "00" er bare betegnelsen på strukturen på melet. Det er ikke fabrikanten/produsenten

• 1 måned senere...
Skrevet

Om en ikke får tak i pastamel er det bedre å bruke mel til finbakst (det med bare hvete) enn vanlig siktet hvetemel, fordi dette er enda finere malt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...