Gjest Papirkurven Skrevet 18. mai 2009 #1 Del Skrevet 18. mai 2009 Jobba litt i feriene i fjor og endte opp med et feriepengegrunnlag på 56000,- men når jeg fikk feriepengene hadde jeg fått utbetalt 4470,-. Virker som om det er trukket skatt av feriepengene, det skal det vel ikke? Noen som har noen idè om hvorfor det har blitt sånn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #2 Del Skrevet 19. mai 2009 idé (kafé allé andré idé) -- Fikk du dem utbetalt nå eller før nyttår? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 19. mai 2009 #3 Del Skrevet 19. mai 2009 Saavidt jeg husker er regelen at feriepenger som utbetales i opptjeningsaaret skal skattes, mens vanlig utbetaling ikke skal. Kan dette vaere aarsaken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fortunatus Skrevet 19. mai 2009 #4 Del Skrevet 19. mai 2009 Det samme gjelder meg også. og det blir vel skje i år også. Jeg lurer på om det kanskje har noe med hvis du har levert årets skattekort til bedriften du jobbet i eller ikke? I fjor ble jeg trekt 50% skatt og det blir jeg vel helt sikker i år også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #5 Del Skrevet 19. mai 2009 Man trenger ikke levere skattekort når det bare er feriepenger som skal utbetales. Sjekk lønnsslippen for utbetalingen da vel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Papirkurven Skrevet 19. mai 2009 #6 Del Skrevet 19. mai 2009 Jeg tjente pengene i fjor og fikk utbetalt feriepenger nå i mai som vanlig, altså ikke samme året. Jeg skattet 36% i fjor. Jeg venter på at mamma skal ta med slippen til hybelen, men tenke bare å høre om noen hadde noen tanker rundt det før neste helg idé Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annikken Skrevet 19. mai 2009 #7 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Kan det ha noe med frikortgrensen å gjøre? Endret: Vent nå litt. Feriepenger beregnes vel av brutto inntekt, ikke netto? Endret igjen: Kanskje dette har noe med frikortgrensa å gjøre uansett? Endret 19. mai 2009 av Annikken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Papirkurven Skrevet 19. mai 2009 #8 Del Skrevet 19. mai 2009 Kan det ha noe med frikortgrensen å gjøre? Endret: Vent nå litt. Feriepenger beregnes vel av brutto inntekt, ikke netto? Endret igjen: Kanskje dette har noe med frikortgrensa å gjøre uansett? Skjønner ikke helt hva du mener. Jeg har skattet av alle pengene jeg har tjent, og kommet over grensen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annikken Skrevet 19. mai 2009 #9 Del Skrevet 19. mai 2009 De 56 000, er de inkludert feriepenger du fikk utbetalt i fjor? Har du diettillegg, eller andre goder du ikke skatter av? Disse beregnes det ikke feriepenger av. Står det "Feriepengegrunnlag" foran de 56 000, eller er det bare din brutto inntekt fra i fjor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 19. mai 2009 #10 Del Skrevet 19. mai 2009 Det høres ut som om du har fått for lite, ja. Nå veit ikke jeg hva slags feriepengeprosent fdu har (de fleste har 10,2 eller 12%), men uansett så skulle du hatt mer enn det du har fått utbetalt. Det skal ikke trekkes skatt av feriepenger som er opptjent året før, så hvis arbeidsgiver har trukket skatt av disse så er det feil. Det er kun feriepenger som utbetales i opptjeningsåret som det skal trekkes skatt direkte av. Hvilken skatteprosent du har spiller heller ingen rolle. Det er bruttolønna di de skal gå ut ifra. Eller eventuelt det de har kalt "feriepengegrunnlag" dersom du har fått utbetalt bonuser som ikke inngår i feriepengegrunnlaget. Har du du den siste lønnsslippen din for 2008 hos deg nå? Der skal det eventuelt stå hva som er feriepengegrunnlaget ditt, og hvor mye du skal få utbetalt. (Og til deg som mener at det kanskje har noe med frikortgrensa å gjøre: Nei, det har det ikke. Det er skatteetaten som bryr seg om denne for eventuelt å få inn restskatt. Dette har ingen ting med feriepengene, som utbetales av arbeidsgiver, å gjøre.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Papirkurven Skrevet 19. mai 2009 #11 Del Skrevet 19. mai 2009 De 56 000, er de inkludert feriepenger du fikk utbetalt i fjor? Står det "Feriepengegrunnlag" foran de 56 000, eller er det bare din brutto inntekt fra i fjor? lese toppinnlegget en gang til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annikken Skrevet 19. mai 2009 #12 Del Skrevet 19. mai 2009 lese toppinnlegget en gang til? Ja, så det, men det kan jo være du hadde misforstått ordet "feriepengegrunnlag". Tenkte derfor høre hva du legger i uttrykket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #13 Del Skrevet 19. mai 2009 De 56 000, er de inkludert feriepenger du fikk utbetalt i fjor? Har du diettillegg, eller andre goder du ikke skatter av? Disse beregnes det ikke feriepenger av. Står det "Feriepengegrunnlag" foran de 56 000, eller er det bare din brutto inntekt fra i fjor? Er du helt på bærtur? Les tråden før du bare forvirrer folk med svada som ikke er relevant for TS i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annikken Skrevet 19. mai 2009 #14 Del Skrevet 19. mai 2009 Er du helt på bærtur? Les tråden før du bare forvirrer folk med svada som ikke er relevant for TS i det hele tatt. Avsnitt 1: Man får ikke utbetalt feriepenger av fjorårets feriepenger. Avsnitt 2: Det betales ikke feriepenger av skattefri inntekt. Avsnitt 3: Dette oppklarte jeg. Jeg ville bare oppklare om trådstarteren hadde forstått begrepet "grunnlag" riktig. Dette altså bare for å være grei, ikke for å være kjip. Jeg gidder ikke bruke tid på å være kjip, det lar jeg andre få ta seg av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ff Skrevet 19. mai 2009 #15 Del Skrevet 19. mai 2009 Avsnitt 1: Man får ikke utbetalt feriepenger av fjorårets feriepenger. Avsnitt 2: Det betales ikke feriepenger av skattefri inntekt. Avsnitt 3: Dette oppklarte jeg. Jeg ville bare oppklare om trådstarteren hadde forstått begrepet "grunnlag" riktig. Dette altså bare for å være grei, ikke for å være kjip. Jeg gidder ikke bruke tid på å være kjip, det lar jeg andre få ta seg av. Jeg vil ikke si at du var kjip, men man kan jo likevel lese det som står i hovedinnlegget. Her sa jo TS spesifikt "feriepengegrunnlag", og da må man kunne forholde seg til det. Hadde hun f.eks. sagt "lønn" hadde det selvsagt vært noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Papirkurven Skrevet 19. mai 2009 #16 Del Skrevet 19. mai 2009 Ja, så det, men det kan jo være du hadde misforstått ordet "feriepengegrunnlag". Tenkte derfor høre hva du legger i uttrykket. I uttrykket feriepengegrunnlag legger jeg det som står på lønnslippen som "feriepengegrunnlag", penger jeg har tjent i fjor bortsett fra utbetalte feriepenger, eller brutto inntekt utenom fjorårets utbetalte inntekter om du vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cona* Skrevet 19. mai 2009 #17 Del Skrevet 19. mai 2009 Du har fått for lite, du skal ha 10,2% eller 12% av feriepengegrunnlaget. Dette skal det ikke betales skatt av. Hvor mye du skal ha, står i tariffavtalen hos dere. Har dere ikke det, skal du ha 10,2%. http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-003.html ps. Jeg trodde det var 10,5%? Gamle tall i linken min??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cona* Skrevet 19. mai 2009 #18 Del Skrevet 19. mai 2009 Enda enklere side om feriepenger: http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta....html?tid=28190 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 19. mai 2009 #19 Del Skrevet 19. mai 2009 Du har fått for lite, du skal ha 10,2% eller 12% av feriepengegrunnlaget. Dette skal det ikke betales skatt av. Hvor mye du skal ha, står i tariffavtalen hos dere. Har dere ikke det, skal du ha 10,2%. http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-003.html ps. Jeg trodde det var 10,5%? Gamle tall i linken min??? Det er vel 10,2% ved 4 uker, og 12,5% ved 5 uker...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 19. mai 2009 #20 Del Skrevet 19. mai 2009 Det er vel 10,2% ved 4 uker, og 12,5% ved 5 uker...... Feil. 10,2 % ved 4 uker + 1 dag, 12 % ved 5 uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå