con_energia Skrevet 22. juli 2003 #1 Del Skrevet 22. juli 2003 I nabolaget vårt er det en muslimsk familie fra afganhistan som prakisere troen sin. De har ei jente på 9 år som er helt ufordragelig. "Alle" foreldre snakker om denne umulige jenta og forbyr nesten barna sine å leke med henne. Jeg er i mot slik massesugesjon, og har prøvd å ta henne med det gode hele tiden. Innvitert henne inn for å leke med min sønn osv. (Behandlet henne som jeg ville ha behandlet et hvilket som helst nabo barn.) Og når nabo mødrene snakker om henne, prøver jeg hele tiden å komme med positive vinklinger (selv om jeg egentlig er enig.) Men hele tiden lager denne innvandre jenta konflikter i leken. Hun lurer de mindre barna til å gjøre rare ting, ignorerer totalt å bli snakket til, og er veldig obs på å oppføre seg så lenge voksne er i nærheten. Hører henne ofte si "når kommer mora"! Å da står hun der som engelen selv. Jeg har snakket med henne og forklart hvordan man kanskje bør oppføre seg, og jeg har blitt sint på henne å snakket i en streng tone. Men det hjelper ikke! Hun ødelegger hele miljøet blandt de minste barna (leker bare med de under 5, de større vil ikke leke med henne...), og det er så synd! Jeg synes det er frykelig dumt at noen barn er sånn at foreldre "advarer" barna sine å leke med andre barn, og hun kan jo ikke ha det godt selv heller?! Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, og har heller ikke så mye kjennskap til innvandrere. (Noen sa til meg at hun ikke respekterte andre enn de i familien, for slik var troende muslimer????). Men respekt er vel mye av livsstilen deres, respekt for alt? Noen som har råd/synspunkter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. juli 2003 #2 Del Skrevet 22. juli 2003 Jeg ville gjort det samme som det jeg ville gjort med et hvilket som helst annet barn. Men jeg vet ikke helt hva det ville vært, siden jeg ikke har vært i en sli situasjon. Ikke alle barn er greie... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. juli 2003 #3 Del Skrevet 22. juli 2003 Kanskje denne jenten er usikker og det er hennes måte å hevde seg på? Jeg ville ha tatt dette opp med resten av gjengen av mødre som holder på slik de gjør, og tatt dem en gang for alle, for jeg blir så eitrende forbanna på voksne mennesker som snakker dritt om små barn, og ja denne jenten er liten og behøver ikke å bli advart mot. kanksje noen av de større barna har vært stygg mot henne på et eller annet tidspunkt? de voksne burde gå foran med et godt eksempel, og her får en virkelig bekreftelse på at de voksne ikke er bedre enn barna. Er det rart det er så mye mobbing som det er når voksne mennesker advarer barna sine mot å være sammen med en 9 åring? Ok har fått ut litt frustrajson nå phu Prøv å snakk med henne, om hva hun liker å gjøre ol, kanskje det er en måte å få oppmerksomhet på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
con_energia Skrevet 22. juli 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 22. juli 2003 Trodde kanskje at barn av andre kulturer oppførte seg annerledes.... Eller at hun har opplevd noe traumatisk under krigen.... Tror ikke de andre småungene her har vært slemme med henne. Skal jeg (eller min mann?) snakke med foreldrene (faren) hennes? Kjenner som sagt ikke til så mange innvandrer familier med muslimsk bakgrunn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. juli 2003 #5 Del Skrevet 22. juli 2003 Hva om du snakker med moren? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest La Guapa Skrevet 22. juli 2003 #6 Del Skrevet 22. juli 2003 Hola, con energia. Vi har også flere innvandrerbarn i vårt nabolag. Min erfaring er at før de lærer seg nyansene i det norske språk har de en tendens til å høres frekke ut. Noen av dem har opplevd mye vondt og stoler ikke på voksne. Ofte har dette bedret seg når barna har blitt større og kjenner vår kultur bedre.( og føler at de er en del av den) Jeg ville tenkt meg om før jeg prøvde å snakke med foreldrene.Det forutsetter at du har et godt forhold til dem. Tenk deg om familien Mustafa hadde ringt på døra di for å fortelle deg at ungen din er en drittunge. Da burde du ha vært på kaffe hos familien Mustafa et par ganger først skulle du godtatt det, for å si det sånn. La Guapa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
con_energia Skrevet 22. juli 2003 Forfatter #7 Del Skrevet 22. juli 2003 Hadde jo ikke tenkt å si at hun var en drittunge da :-? Mer noe i den dur at oppførselen hennes ødla for henne selv..... Mener du at jeg måtte ha drukket kaffe til familien Andersen i en tilsvarende situasjon? Sakens kjerne er vel at hun er innvandrer, og min sønns syn på "svarte" (som han kaller dem) blir det lagt grunnlaget for nå. Gjennom hans egne erfaringer og opplevelser. Derfor skulle jeg ønske at de kunne ha et godt lekeforhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 22. juli 2003 #8 Del Skrevet 22. juli 2003 Her har vi en familie på 26 fra Somalia. Det er ikke måte på til ufordragelige unger, de ødelegger de andre barnas leker med vilje, går inn i folks hager og ødelegger blomster og trær og er ute hele natten og lager bråk. Og foreldrene snakker ikke ett ord norsk..... Så flott....... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. juli 2003 #9 Del Skrevet 22. juli 2003 synes ikke det er noe galt å synes at andre unger kan være noen drittunger,ekkel ol...så lenge man ikke sier slikt,så NOEN barn hører på jeg kjenner mange unger der meg og min sambo kan la praten gå i den retningen...!! man skal jammen være godhjertet o m man synes alle barn er snill og søt.. nei,synes det faktisk er mangen ufordragelige og ekle unger!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. juli 2003 #10 Del Skrevet 22. juli 2003 Innlegg slettet. Gjest - ta en titt i reglene våre, der finner du dette: Du kan ikke poste innlegg som inneholder: Rasistiske, satanistiske, nasistiske ol utsagn, eller innlegg med en undertone av disse "ismene" Sissan - moderator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cita Skrevet 22. juli 2003 #11 Del Skrevet 22. juli 2003 Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, og har heller ikke så mye kjennskap til innvandrere. (Noen sa til meg at hun ikke respekterte andre enn de i familien, for slik var troende muslimer????). Men respekt er vel mye av livsstilen deres, respekt for alt? Noen som har råd/synspunkter? Jeg har en "praktiserende" muslimfamile i nabolaget, og de har ofte besøk av sine landsmenn, men jeg opplever dem helt anneledes. De har 4 barn, og de er alle godt integrert i "barneflokken" Blide, snille og greie barn. Kan være at henne som bor i nabolaget ditt er litt bortskjemt el.lign. ? Problemer i familien eller lign.? Noen andre råd har jeg vel ikke, enn de andre her. Snakk med foreldrene. Det er jo ikke sikkert at de er klar over problemene heller. Uansett, lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. juli 2003 #12 Del Skrevet 23. juli 2003 Pussig hvordan det med en gang det er snakk om en "innvandrer-unge" blir snakk om religionen, kultur etc.. Mens om det hadde vært en etnisk norsk unge, så hadde man sannsynligvis funnet en individuell/psykologisk forklaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marianne Skrevet 23. juli 2003 #13 Del Skrevet 23. juli 2003 Det har vel egentlig lite å si hvilken religion eller rase denne jenten er. Dere har en ufordragelig 9 åring i nabolaget. Og denne ufordragelige nabojenten må behandles på samme måte som dere ville gjort med alle andre. Jeg ville snakket med foreldrene hennes. Forklart de situasjonen og sagt at du håpet de ville snakke med datteren sin. Ikke dra fram noe om religion eller rase, men snakk med de som du ville snakket med meg om det var min datter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
con_energia Skrevet 23. juli 2003 Forfatter #14 Del Skrevet 23. juli 2003 Jeg opplever at det er veldig lett å bli stemplet som rasist om det blir en "konflikt" med noen med en annen hudfarge (og relgion). Men siden jeg har lite erfaring med andre kulturer, tenkte jeg at kanskje noen av dere hadde noen synspunkter/erfaringer. Jeg har bodd utenlands selv, og opplevd en annen kultur fra innsiden. Da opplevde jeg at barneoppdragelsen var en totalt annen enn her hjemme. Og jeg følte at jeg måtte ta skikken der jeg var når det gjaldt deres barn, men jeg hadde ikke ville oppdratt mitt eget barn slik. Så det er ikke snakk om at jeg har store motforestillinger mot mørkhudede som er troende muslimer, men som sagt ville jeg bare høre andres erfaringer i en lignende situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marianne Skrevet 23. juli 2003 #15 Del Skrevet 23. juli 2003 Jeg mente på ingen måte at du har motforestillinger mot andre kulturer og religioner. Og så langt ifra at du nærmer deg rasist i det hele tatt. Det jeg mente var at jeg hadde tatt denne saken og denne jenten og familien hennes som alle andre barn og familier. Ikke sett på det som det var en spesiell sak fordi familien var utlendinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 23. juli 2003 #16 Del Skrevet 23. juli 2003 En av grunnene til at innvandrere har vanskelig til å tilpasse seg norsk kultur, skyldes den særegne "strenghet" som fungerer i Norge...dvs norsk kultur. Ingen ting skremmer nordmenn så mye som om barn som klatrer over gjerder eller er våkne om natten. Man trenger ikke reise lengere enn til Frankrike så forstår man at man har en mye mer avslappet forhold til barn og deres lek. F eks sparker barn ball 2 om natta, et annet eksempel er at i mesteparten av verden er det vanligere å la barn leke på sine egne premisser... Men jeg tror at mødre gjerne vil blande seg inn fordi de må være pedagogisk korrekte hele tiden.... Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest La Guapa Skrevet 24. juli 2003 #17 Del Skrevet 24. juli 2003 :D Er litt enige med resten her.Trenger ikke å fokusrere så mye på at vi må ta akstra hensyn til familien Mustafa. Familien Hansen trenger kanskje ikke kaffebesøk først de heller. Men uansett tror jeg at alle familier -unasett etnisk bakgrunn har urtolig vanskelig for å se feil på sine barn! Det gjelder fra Kirkenes til Jumpala Mahire! Tenk deg selv da....plutselig står det en person på trappa di og kritiserer din lille Line-Fine-Trine som ALDRI gjør noe galt. "klatret på gjedene og revet opp hekken på rot...?" "NEI,DET KUNNE DA LINE-FINE-TRINE ALDRI FUNNET PÅ,...Det var sikkert noen som ligner no` jævlig" La Guapa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 24. juli 2003 #18 Del Skrevet 24. juli 2003 For det første reagerer jeg at "alle" snakker om jenten, og det er sikkert i en negativ tone også. For det andre behøver ikke dette ha noe med at jenten kommer fra en annen kultur å gjøre. Har truffet flere barn med liknende adferd som er norske. Syns du gjør en god jobb med å ta henne med, når du gjør dette viser ti dine egne barn at man innkludere ALLE. Alle barn lærer en hel del gjennom voksnes handlinger. Kanskje du burde prøve å bli kjent med foreldrene hennes, dette er jo også med på å skape trygghet for jenten. Gå forann som et godt eksempel for barna og de voksne i nabolaget. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 24. juli 2003 #19 Del Skrevet 24. juli 2003 En av grunnene til at innvandrere har vanskelig til å tilpasse seg norsk kultur, skyldes den særegne "strenghet" som fungerer i Norge...dvs norsk kultur. Ingen ting skremmer nordmenn så mye som om barn som klatrer over gjerder eller er våkne om natten. Man trenger ikke reise lengere enn til Frankrike så forstår man at man har en mye mer avslappet forhold til barn og deres lek. F eks sparker barn ball 2 om natta, et annet eksempel er at i mesteparten av verden er det vanligere å la barn leke på sine egne premisser... Men jeg tror at mødre gjerne vil blande seg inn fordi de må være pedagogisk korrekte hele tiden.... WacoSyns du genraliserer veldig når du skriver at nordmen blir skremt av barn som klatrer over gjerder o.l. Du tar også opp lek på barns premisser og henviser til at i mesteparten av verden er det anderledes enn Norge. Lurer på hvor du tar argumentene dine fra. Jeg har jobbet med barn lenge og kjenner ikke meg igjen i de beskrivelsene du kommer med. Heller tvert om, har veldig lyst til å vite hvor du henter informasjonen argumentene dine er bygget på. Lurer også åp hvorfor du tror at mange mødre absolutt må være så pedagogisk korrekte hele tiden. Det finnes utrolig mange pedagogiske rettninger, lurer på hvilke du viser til. Du skriver også at den norske og "strenge" kulturen er en av grunnene til at de ikke tilpasser seg. Dette kan jeg heller ikke finne noe fornuft i.Greit at det er to vidt forskjellige kulturer men det er ingen hemmelighet at flere kulturer holder seg lukket og motarbeider intigreringen bevisst. Disse kulturene styres av menn som ikke lar kvinnene delta på bland annet norsk undervisning, og ellers holdes inne i det lukkede miljø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 25. juli 2003 #20 Del Skrevet 25. juli 2003 Noe av det verste et barn kan oppleve, er avvisning. Og denne jenta er tydeligvis avvist av jevnaldrende - og deres foreldre?, og av andre foreldre. Jeg har opplevd mange barn som "ikke får lov til" å leke med de andre - av foreldrene. Disse barna blir hverken snillere eller lærer å oppføre seg bedre av den grunn - heller det motsatte. Og jeg har opplevd mange foreldre som snakker nedsettende om andre barn, mens barna hører på. Det gir ungene "rett til" både og avvise, og også mobbe det omtalte barnet. Snakker man med disse foreldrene, er svaret at en så umulig unge har skylda selv. Jeg tror mange voksne hadde blitt "ufyselige" av å bli holdt utenfor/mobbet (utestenging er en av de verste formene for mobbing), og bli snakket nedsettende om. Hvis vi går til barn som ikke har norsk som morsmål, må vi ta høyde for at norsk er et vanskelig språk å lære, og at det tar lang tid før nyansene i språket vårt er lært. Og vi har mange referanser i språket vårt som går på kultur, religion og folketro. Dette tar det enda elngre tid å lære for utlendinger.Derfor oppstår mange misforståelser. Og barn skal ikke bare lære seg språket, de må også lære å leke "på norsk", for lekekodene er ulike fra land til land. Faktisk er de ulike også innenfor et land. Så av den grunn faller mange barn av lasset sosialt. Og bedre blir det jo ikke av at voksne stenger dem ute, og lærer barna sine at et er helt greit..... Jeg ville ha snakket med familien, og som mor ville jeg tatt kontakt med mor. Språket kan også her være et stort problem, men det er faktisk mulig å bruke tolk. De fleste kommuner har en tolketjeneste, og det vil jo være viktig både for deg å bli forstått og for moren å forstå. Tror det ville være lurt å etablere en liten kontakt først - invitere på en kopp kaffe. Og så ta saken opp på neste kaffebesøk. Ingen foreldre liker at barna deres blir "uglesett", og er man åpen og ikke fordømmende, er det utrolig hvor langt man kommer med en dialog. Jeg vet også at i noen kommuner etableres en slags fadderordnng, der norske nordmenn "adopterer" en utenlandsk familie, for å hjelpe dem å tolke og forstå det norske samfunnet. Mye godt i den løsningen. Problemet er bare at der er for få nordmenn som stiller opp. Men jeg synes du har gjort en kjempeinnsats så langt. Ta en prat med mor, og lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå