Gå til innhold

Er det incest?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest TS
Skrevet

Dersom en jente får sin lillebror til å ta henne på tissen (er rundt alderen 6-10 år). Det skjedde èn gang.

Grunnen til jeg spør er at jeg husker dette veeeldig vagt fra barndommen. Og jeg var veldig opptatt av dette, og hadde "lekt"/utforsket dette med vennene mine også (husker ikke alderen, kanskje rundt 8 år). Min bror et par år yngre. Èn gang fikk jeg han til å berøre tissen min, for å kjenne hvordan det føltes. I disse tider med mange oppslag om barn som driver incest og overgrep, og at dette er mye mer utbredt enn antatt, får jeg hetta! Skammer meg sånn, og kan aldri ta det opp med min bror hvordan han opplevde det (kunne vært veldig ubehagelig uansett), men det er pga at han er hjerneskadet. Sliter mye med disse vage minnene fra barndommen... Så hvordan forholder jeg meg til dette? Har grubla så mye at jeg vet ikke om det faktisk stemmer engang...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Når små barn utforsker "for å kjenne hvordan det kjennes" som du sier, så tror jeg ikke det er unaturlig og uvanlig. jeg forstår skamfølelsen din, men tror likevel du skal ta det med ro, dette ville jeg ikke kalt incest, men nysgjerrighet.

Om dette hadde skjedd flere ganger, regelmessig og fordi dere syntes det var deilig, da hadde det imidlertid vært noe helt annet.

Men jeg må nok også få si at hadde jeg fersket mine barn, hadde jeg neppe vært særlilg lydhør for det ene eller det andre, bare stoppet det umiddelbart. Det skal jo ikke skje.

Gjest Gjest TS
Skrevet
Når små barn utforsker "for å kjenne hvordan det kjennes" som du sier, så tror jeg ikke det er unaturlig og uvanlig. jeg forstår skamfølelsen din, men tror likevel du skal ta det med ro, dette ville jeg ikke kalt incest, men nysgjerrighet.

Om dette hadde skjedd flere ganger, regelmessig og fordi dere syntes det var deilig, da hadde det imidlertid vært noe helt annet.

Men jeg må nok også få si at hadde jeg fersket mine barn, hadde jeg neppe vært særlilg lydhør for det ene eller det andre, bare stoppet det umiddelbart. Det skal jo ikke skje.

Nei, det skulle jo ikke skjedd. Det er det jeg angrer på. Men jeg tenkte ikke over det den gang, som barn. Men det viktigste er at dette ikke kommer innunder incestbegrepet, for jeg er ikke "den typen". Har hatt et normalt liv, mann og barn osv. Og synes det ville vært forferdelig dersom jeg skulle kategoriseres som en som har drevet med incest...

Gjest Gjest
Skrevet

Slapp av, dette kan ikke sammenlignes med incest. Dere var små barn, begge to, og ingen av dere hadde noen tanke for galt eller ikke galt. Barnslig, uskyldig nysgjerrighet og utforskertrang, kalles det, og skjer mellom veldig mange søsken, fettere og kusiner, venner og venninner. Det er når aldersforskjellen er såpass stor at den som begår handlingen forventes å forstå at det h*n gjør ikke er ok, at det kan kalles overgrep eller incest. Legg det bak deg og gå videre. :)

Skrevet

Hallo! Seksualitet hos barn er tabu. Du skal ikke føle skyld i det hele tatt fordi det du og broren din gjorde er helt normalt. De fleste barn utforsker egen og andres kropper for å finne ut hvordan ting funker og hvordan ting føles. Broren min, som er fire år eldre enn meg, ba meg ta på tissen sin et par-tre ganger. Jeg husker det selv, men husker ikke hvor gamle vi var. Jeg har ingen vonde minner angående dette, og håper ikke broren min føler skyld.

Dette er normal oppførsel hos barn og veldig vanlig. Incest er noe helt annet.

Skrevet

Det er først når relasjonen mellom barna bærer preg av at en ene har all kontroll/makt, og utforskningen ikke er preget av gjensidighet, at man skal høre små bjeller i hodet. Da begynner man å bevege seg over på tematikken barn som begår overgrep, og da har barnet som begår overgrepet lært dette et eller annet sted.

Det som beskrives her, er vanlig utforskning mellom barn.

Skrevet
Det er først når relasjonen mellom barna bærer preg av at en ene har all kontroll/makt, og utforskningen ikke er preget av gjensidighet, at man skal høre små bjeller i hodet. Da begynner man å bevege seg over på tematikken barn som begår overgrep, og da har barnet som begår overgrepet lært dette et eller annet sted.

Det som beskrives her, er vanlig utforskning mellom barn.

^^

:tommelopp::enig:

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Dette er helt normal utforskning i barndommen.

Litteratur for å lese om genetikk og barns seksuelle utvikling vil jeg anbefale deg å søke opp litteratur forskeren Thora Langfeldt har skrevet. Da blir du helt sikker på at dette er normalt.

Det er vanlig at barn utforsker seksuelt og de kan ha et samliv med hverandre. I en barnehage har barna ofte egne steder de gjør dette uten at voksne oppdager dem. Så det er mer vanlig enn man tror, men lite snakket om, men en viktig lærdom for barn.

Så bare smil av minnet ditt:)!

Gjest Gjest_Inger_*
Skrevet

Dette er ikke incest men normal utforskning mellom søsken. Jeg har en bror som er to år eldre,og vi utforska hverandre opp gjennom barndommen. Det har i peridoer vært litt fluat å tenke på, men nå ser jeg på det som naturlig nyskjerrighet. Tenker ikke noe negativt om det. Men har ikke snakka med broren min om det etter at vi ble større.Sitse gangen vi viste oss fro hverandre var jeg vel 12 og han 14. Vi tok aldri på hverandre, men så på at vi onanerte.

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med to barn på 10 år som gjør oral sex på hverandre fordi de har sett foreldrene sine gjøre det? :-o

• 11 måneder senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

For meg er dette et veldig sårt tema, da jeg er yngre enn mine to brødre, hvor det ble utført såkalt uskyldig utforsking. Det hele begynte med at den ene betalte meg for å piske ham, og den andre ble fortalt av den ene broren min hva jeg hadde gjort med ham, og måtte derfor gjøre det samme med ham.

Jeg har fått store senvirkninger som følge av dette, sliter enormt med selvskading, selvmordstanker og forsøk, skam og selvødeleggende oppførsel. Sexlivet mitt som voksen er svært ustabilt og preget av min fortid.

Det er blitt utført både samleie og analsex, og i en alder av seksten år våknet jeg av at den ene broren min lå å fingret meg. Jeg var svært tramatisert, og det gikk en uke med disse opplevelsene før jeg klarte å ta til orde å fortelle ham at dette ikke var i orden for meg.

Jeg har siden opplevd voldtekt fra andre menn fordi jeg ikke har våget å stille meg til motmæle.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det var jo ikke incest, er normalt at søsken gjør slikt.

eg husker selv da jeg og tvillingbroren min var små at vi var litt nysgjerrige på det motsatte kjønns tisser og slikt.

Husker en gang vi dusjet sammen, var vell kanskje mellom 6 og 10år, at vi vasket tissen til hverandre for å se hvordan det var.

Har ikke hatt noe traumatiske tilbakeblikk på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...