Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #1 Skrevet 18. mai 2009 Gener og miljø påvirker som vi vet barna, men hva tror dere gjelder mest når det gjelder om barna er rolige eller ikke? Hvis begge foreldrene har vært rolige som barn, blir da barna rolige? Og omvent, hvis foreldrene har vært urolige blir barna det også? Har en av foreldrene vært rolig og den andre urolig så blir det kanskje en mellomting? Bare lurer litt jeg
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #2 Skrevet 18. mai 2009 Jeg var svært urolig, født 3 mnd for tidlig, søsteren min som kom 2 år etter til termin var veldig rolig.
Gjest Gjest_milla_* Skrevet 21. mai 2009 #3 Skrevet 21. mai 2009 Gener og miljø påvirker som vi vet barna, men hva tror dere gjelder mest når det gjelder om barna er rolige eller ikke? Hvis begge foreldrene har vært rolige som barn, blir da barna rolige? Og omvent, hvis foreldrene har vært urolige blir barna det også? Har en av foreldrene vært rolig og den andre urolig så blir det kanskje en mellomting? Bare lurer litt jeg Om barn er rolige eller ikke har mye med personlighet å gjøre. Forskning viser at personlighet er formet av cirka 50% miljø og 50% gener, noen hevder at det er 60% miljø og 40% gener. så det er ikke så enkelt å svare på det som du skjønner. Men personligheten formes også fram til barnet er cirka 18 år, så om begge foreldre har vært rolige i oppveksten har mye å si hvordan barnet blir som voksen. Men hvis en forelder er rolig, den andre mindre rolig, så overføres begge gener til barnet. Genetisk sett kan barnet ligne mer på den ene forelderen (helle mot rolig eller urolig) eller bli en blanding av de to. Men personlighet formes jo også av miljø så hvordan oppveksten har vært har mye å si. Veldig interessant diskusjon dette! Men hva mener du med rolig egentlig? behersket i stressede situasjoner? beskjeden, sjenert? mindre oppfarende og "aggressiv"?
Gjest Purple Haze Skrevet 21. mai 2009 #4 Skrevet 21. mai 2009 Først må man definere rolig. Hva legger man i det? Jeg er en rolig person, slik jeg definerer det. Altså jeg har ro i sjelen, trives i eget selskap, kjeder meg aldri og er ikke rastløs. Samtidig er jeg en livat type som liker å ha det moro. Har humor og humør, og er glad i å skravle. Noen ville da si at jeg er urolig, basert på det siste der. Jeg har to barn. Eldstemann var urolig fra han lå i magen, og mens han var liten. Som tenåring og voksen ble han veldig rolig og bedagelig anlagt. Yngstemann var rolig i magen og som liten. Som tenåring er han rastløs, alltid på farten og full av fres. Ikke noe fasitsvar på dette, tror jeg. Miljø og gener går hånd i hånd, og man er et produkt av begge deler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå