Gjest julijul Skrevet 22. juli 2003 #1 Del Skrevet 22. juli 2003 Utgangspunktet er : hvite vegger, på et rom som er 3 x 6 m eikeparkett på gulv. Endel ståldetaljer. 2 vinduer, et stort vindu på 2,5 m, et vindu på 1,5 meter. Gardinstenger i sort med grå/stålknotter. Stilen som ønskes er ren, enkel og med nøytrale farger. Møblene jeg har er tvbord i bøkefiner og skjenk i mahognybeis. Jeg trenger tips til sofa, sofabord, farger og gardiner! Ting skal ikke ta stor plass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 22. juli 2003 #2 Del Skrevet 22. juli 2003 Vanskelig å si... Men jeg hadde først gjort noe med veggene. Hvite vegger er ikke noe for meg :-? . Hadde nok valgt en varm, men lys farge. En med mye gult i. Om det ikke er nødvendig å stenge lyset ute, så hadde jeg valgt lyse og lette gardiner i samme tone som veggene. Når det gjelder møbler, så er det best å følge sin egen smak tror jeg. Men jeg ville kanskje ha valgt mahogny som utgangspunkt. Kanskje fått tak i et salongbord i samme farge som skjenken og kanskje noen rammer eller annen dekor i samme stil. Ettersom rommet er ganske smalt, så ville jeg kanskje ha valdt en 2-seter (sofa) og to stoler i stedet for det tradisjonelle 2+3-seter. Veldig greit å kunne flytte ting ved behov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meta Skrevet 22. juli 2003 #3 Del Skrevet 22. juli 2003 Enig med Lea. Jeg hadde også malt veggene først. Det finnes mange "hvitfarger" som ikke er så hvite om du skjønner.. Ellers ville jeg valgt nøytral sofa og heller spedd på med fargerike pledd og puter. Gardinene kan jo gjerne være lyse, feks med innslag av de fargene du velger på puter ol. Da kan du bytte som du vil. Men det var nok gjerne ikke det svaret du ville ha.. Syns bare at nøytrale farger kan bli litt for nøytrale uten at det er noen fargeklatter i rommet.. Hva med å velge noen lekre lenestoler istedenfor sofa? Lettere å flytte rundt på når stuen er såpass smal og så blir det ikke en kloss midt på liksom.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salamandra Skrevet 22. juli 2003 #4 Del Skrevet 22. juli 2003 Ville kanskje som andre nevner her valgt en mykere farge på veggen enn helt hvit.. noe mer kremfarget kanskje, eller mot beige/sand? Så ville jeg kanskje hatt noen lette, lyse gardiner i samme fargetoner, med noe innslag av rødt kanskje, f. eks beige/sand bunnfarge med mønster/blomster el. i en varm rødfarge og vårgrønt? Rødt og beige er lekkert.. Ville også tatt opp denne rødfargen i puter, pledd, bilder osv for å gi et ryddig helhetsinntrykk.. Vanskelig å si når man ikke har sett rommet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 22. juli 2003 #5 Del Skrevet 22. juli 2003 Jeg ville ikke malt veggene i en annen farge. Hvitt gjør rommet lyst og rent. En kan heller ha noen elementer som gir varme til rommet. I og med at du har et bøk tv-bord, bør du også ha et salongbord i bøk. En lys grå sofa vil passe bra, og florlette gardiner i samme gråtone. Og hvite gardiner passer til alt. Kan også ha en sofa i beige eller bruntone og det er lekkert om tar opp igjen fargen i gardinene. Gardinene bør være så lange at de går helt ned, fint når de ligger litt på gulvet. Det får takhøyden til å virke høyere. Kutt ut duker og masse krimskrams. Ha heller flere grønne planter. Ikke ha teppe hvis gulvet er pent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest julijul Skrevet 22. juli 2003 #6 Del Skrevet 22. juli 2003 Å ja, misstricky, det hørtes kjempelekkert ut! Lysgrå eller beige sofa hadde jeg ikke tenkt på. Men er ikke lysgrått en kald tone? Er redd rommet blir kaldt. ellers bør jeg vel tenke på min evig røytende hund og min ivrig klokvessende katt når jeg velger møbler.. Har lett etter et lite lett sofabord i bøk, men de fleste er i andre tresorter. Og rommet vil nok forbli hvitt tror jeg. Det skaper luft og lys. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. B Skrevet 22. juli 2003 #7 Del Skrevet 22. juli 2003 Grå sofa er fint! Tror kanskje jeg ville hatt en mørkegrå en jeg da. En grå sofa kan lett friskes opp med f.eks en knallrød pute e.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest julujul Skrevet 22. juli 2003 #8 Del Skrevet 22. juli 2003 ....ja, det er en flott farge. Dessverre har usannsynlig mange jeg kjenner, en mørkegrå eller mørkeblå sofa. Tror det er litt hot for tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 22. juli 2003 #9 Del Skrevet 22. juli 2003 Jo, lys grå er jo en kald tone. Men siden du har eikeparkett og møbler i bøk, går det fint. Møbelringen har en del møbler i bøk. Ofte er det slik at de ikke tar inn alt i en møbelserie. Hvis du f.eks finner en spisestue du liker i bøk, kan det hende de også kan skaffe salongbordet i samme serie. De har vanligvis en katalog for hver møbelserie. Har katter selv... Passet ikke så bra sammen med stoffsofa. Nå har vi sort skinn og det blir for glatt for dem til å kvesse klør. Hvis du ikke ønsker stoffsofa er sort skinn er kjempelekkert til hvite vegger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest julijul Skrevet 23. juli 2003 #10 Del Skrevet 23. juli 2003 heller nok mot sort skinn ja. men persienner da, tre eller aluminium??? sort eller hvitt? mørkt eller lyst tre? vindusarmene er lysgrå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helenius Skrevet 23. juli 2003 #11 Del Skrevet 23. juli 2003 Jeg ville beholdt veggene hvite, dekket den ene langveggen med en diger bokhylle, og fylt den med bøker du har lyst til å lese. Så ville jeg hatt en hvit sofa (kanskje ikke så praktisk?) og kjøpt stolen "Egget" av Arne Jacobsen i lilla eller rødt og tatt opp igjen den fargen i puter i sofaen og kanskje et mykt og deilig gulvteppe. Og så ville jeg nok valgt trepersienner. Lykke til med innredningen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 23. juli 2003 #12 Del Skrevet 23. juli 2003 Hadde valgt persienner i hvit aluminium. Trepersienner kan ofte bli litt voldsomme, siden de er mye tykkere/bredere. Og den tar mye plass i vinduet når de er heiset opp... hvis du skjønner... Men hvis du velger trepersienner, bør de være i samme farge som bord osv. Ville malt karmer og lister hvite.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest julijul Skrevet 23. juli 2003 #13 Del Skrevet 23. juli 2003 ja, har også tenkt på hvite alu.persienner. Liker smaken din miss tricky :blunke: Men tenk deg hvite/offwhite/beige gardiner, og hvite vegger. Tror du ikke hvite persienner blir litt blekt? Hva tror dere om sorte aluminiumspersienner ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 23. juli 2003 #14 Del Skrevet 23. juli 2003 Neida.... Blir ikke blekt. Bare gjør det litt koselig med planter/blomster, pynteputer ol. Har selv hvite persienner, hvite vegger og tak, antikk hvitt gulv og naturhvite gardiner. Alle som har vært hos oss har sagt: "Åh, gud så lekkert dere har det!". Svigermor var veeeeldig skeptisk da hun så vi malte alt hvitt, men hun synes det ble utrolig koselig etter at møblene var på plass. Ville nok ikke valgt sorte persienner. Husk at rommet blir delt opp ved å velge sterke kontraster på store flater. Poenget er ikke at folk skal se persiennen, de skal kun være en detalj. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå