Gå til innhold

Mobber læreren min meg?

Anbefalte innlegg

Gjest JH-king
Skrevet

Her i vinter ble jeg beskylt for mobbing. En medelev hadde begynt å snakke stygt om meg og jeg gjorde motstand. Jeg ertet litt og prøvde å få han til å slutte. På mandag tar læreren meg ut og begynner å kjefte på meg. Hun forklarer at dette her er mobbing og at det har pågått lenge (lar meg ikke slippe til med ordet.)

Hun ringer hjem til foreldrene mine, og jeg har ikke fått sagt noe.

Nå glaner hun stygt på meg i timen, og det er ganske ubehagelig.

Alltid hvis en medelev tuller eller slår eller noe får jeg kjeft og sånt, og hvis begge er ansvarlig for noe tull eller slikt.

Hos en kamerat hadde hun ringt til moren og anbefalt en psykolog.

Går i sjette klasse på barneskolen og livet er hard.

Plis svar meg!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Her i vinter ble jeg beskylt for mobbing. En medelev hadde begynt å snakke stygt om meg og jeg gjorde motstand. Jeg ertet litt og prøvde å få han til å slutte. På mandag tar læreren meg ut og begynner å kjefte på meg. Hun forklarer at dette her er mobbing og at det har pågått lenge (lar meg ikke slippe til med ordet.)

Hun ringer hjem til foreldrene mine, og jeg har ikke fått sagt noe.

Nå glaner hun stygt på meg i timen, og det er ganske ubehagelig.

Alltid hvis en medelev tuller eller slår eller noe får jeg kjeft og sånt, og hvis begge er ansvarlig for noe tull eller slikt.

Hos en kamerat hadde hun ringt til moren og anbefalt en psykolog.

Går i sjette klasse på barneskolen og livet er hard.

Plis svar meg!!!

Jeg vet ikke. Det er mulig at hun følger med litt ekstra på deg, fordi hun tror det var du som var slem den gangen. Er du flink på skolen? Lærere som mobber bruker å være verst med de som ikke får det til ordentlig. Du skriver godt, så jeg tror du er flink.

Prøv å slapp av i timen å vær hyggelig. Det er best om du trener på å bli kaldere. På å oppføre seg som en munk. En munk vil i stressituasjoner opptre ekstra rolig, og er rett og slett kjedelig å mobbe. Ingen gidder å mobbe deg hvis de ikke får respons. Det er mest moro å mobbe de som blir vldig sinna eller de som tar seg nær av det. Lærere skal være bedre enn barn. De har ingen rett til å mobbe, men allikevel så viser det seg at det er noen som er slemme på dårlige dager. På dårlige dager så kan noen lærere være så barnslige som en 5-åring.

Gjest Hankjønn
Skrevet

Er selv lærer for betraktlig eldre enn den du later som du er. Har jeg rett i at dette her handler om ditt barn?

Lærere anbefaler aldri psykolog ovenfor familien på egenhånd (om de gjør det så er det noe som dere bør si i fra til skolen om), det er noe som læreren tar opp med ledelsen på skolen som så sender dette videre til PP-tjenesten.

Det å få et ekstra øye til en er egentlig helt vanlig i slike saker. En blir gjerne litt obs på saker som har mye gjenntagelse slik som mobbing og da følger en ekstra godt med.

Det kan også føles som om at eleven hele tiden blir sett på av læreren fra elevens side fordi eleven har fått kjeft og er derfor ekstra varsom ovenfor læreren.

Skrevet
Er selv lærer for betraktlig eldre enn den du later som du er. Har jeg rett i at dette her handler om ditt barn?

Lærere anbefaler aldri psykolog ovenfor familien på egenhånd (om de gjør det så er det noe som dere bør si i fra til skolen om), det er noe som læreren tar opp med ledelsen på skolen som så sender dette videre til PP-tjenesten.

Det å få et ekstra øye til en er egentlig helt vanlig i slike saker. En blir gjerne litt obs på saker som har mye gjenntagelse slik som mobbing og da følger en ekstra godt med.

Det kan også føles som om at eleven hele tiden blir sett på av læreren fra elevens side fordi eleven har fått kjeft og er derfor ekstra varsom ovenfor læreren.

det er faktisk ikke alle lærere som følger et godt pedagogisk opplegg.....

hvis dette tilfellet stemmer, så burde læreren ha handlet annerledes.

men det er ikke mobbing i den forstand, men en dårlig håndtering av situasjonen.

så er det også slik at det kan være lettere å "skylde" på på en mer enn en annen, og da må man bare ta et ansvar for seg selv - og passe på at man ikke krangler tilbake om noen vil det.

man må ta et ansvar for seg selv, selv om man føler seg urettferdig behandlet.

kanskje man får urettmessig mye kjeft, men da må man først passe på at man ikke gjør noe å få kjeft for.......men selvfølgelig skal man si ifra til foreldre og lærer om hva man synes om situasjonen.

"jeg har ikke gjort noe" er kanskje ikke beste måte, men heller si at" ja, det var dumt av meg å være med i en krangel, og jeg skal forsøke å la være med det. de var ikkemeningen at den andre skulle bli lei seg.

men jeg synes du legger mye mer merke til meg enn andre, og jeg føler at jeg får langt mer kjeft enn andre. jeg vil bli behandlet på lik linje med alle andre."

det er lettere å få til en god oppførsel om man får ros når man først oppfører seg bra - istedetfor å bare få negativ oppmerksomhet.

Gjest Gjest
Skrevet
Lærere skal være bedre enn barn. De har ingen rett til å mobbe, men allikevel så viser det seg at det er noen som er slemme på dårlige dager. På dårlige dager så kan noen lærere være så barnslige som en 5-åring.

Jeg er sjokkert over lærers oppførsel selv. Noen lærere burde aldri jobbet med mennesker. Men hvis man kommer med kritikk står rektor sammen med læreren og begge er mot deg. De beskytter hverandre.

Gjest Gjest
Skrevet

Lærere er en veldig spesiell yrkesgruppe (bekreftet av en bekjent som selv er lærer). Dette er en yrkesgruppe som surfer gjennom arbeidslivet "uten å ta feil". For hvor mange barn har opplevd at læreren har sagt at hun/han tok feil og sagt unnskyld ??? I en del tilfeller skaper dette av forstålige grunner en del konflikt mellom barn og lærer.

Denne "feilfrie holdningen" blir de mer og mer preget av ettersom tiden går, ofte med en arrogant holdning til barna. Alle vi andre må innse at vi fra tid til annen gjør feil på jobben. Slik er det tydligvis ikke for lærerene.

Det samme gjelder forøvrig enkelte andre komunale/statlige yrkesgrupper som arbeider i forholdsvis lukkede miljøer, og jeg tror menesker i disse yrkesgruppene faktisk tar direkte skade av det ettersom det preger holdningene deres i privatlivet også.

Skrevet
Lærere er en veldig spesiell yrkesgruppe (bekreftet av en bekjent som selv er lærer). Dette er en yrkesgruppe som surfer gjennom arbeidslivet "uten å ta feil". For hvor mange barn har opplevd at læreren har sagt at hun/han tok feil og sagt unnskyld ??? I en del tilfeller skaper dette av forstålige grunner en del konflikt mellom barn og lærer.

Dette var da en bombastisk uttalelse - som slett ikke alltid stemmer. Når elevene finner feil på ukeplanen og slikt tar vi det med latter og humor i klasserommet mitt i alle fall. Er lenge siden jeg skjønte at lærere også er mennesker, og jeg tror elevene mine har forstått det også.

Ellers vil jeg applaudere innlegget til m47. Nyhetens interesse gjør nok at læreren din følger ekstra godt med på deg nå. Ellers er det snart sommerferie - for både læreren din og deg. I verste fall, dersom du virkelig har en pyton-lærer, så hjelper det kanskje for dere begge å få situasjonen litt på avstand.

Ellers håper jeg du har lært at neste gang noen sier stygge ting om deg, så er det mye lurere å ta problemet opp med en voksen - enten hjemme eller på skolen - enn å "ta igjen".

Lykke til :klemmer:

Gjest Gjest
Skrevet
Dette var da en bombastisk uttalelse - som slett ikke alltid stemmer. Når elevene finner feil på ukeplanen og slikt tar vi det med latter og humor i klasserommet mitt i alle fall. Er lenge siden jeg skjønte at lærere også er mennesker, og jeg tror elevene mine har forstått det også.

...

...

Det er stor forskjell på at en autoritet bagateliserer en hendelse og et barn/elev.

Barn aksepterer uten videre autoritetens bagatelisering, men autoriteten aksepterer ikke barnets bagatelisering. Dette bekreftes delivis gjennom hendelsen som er referert i åpningsinnlegget og situasjoner som gjeg har opplevd i forbindelse med egne barn.

Nå er det ikke meningen å bagatelisere mobbing, for det er et alvorlig problem. Men en god del lærere har faktisk fått en holdning gjennom flere års yrkespraksis hvor de ikke tar til seg at de gjør feil like ofte som andre og at andres bagatelisering kan være like riktig som en lærerers bagatelisering. Men så lenge det er lærerens oppfatning av problemet som ALTID er riktig, blir det nødvendigvis konflikter der det finnes arrogante lærere.

Vi ser den samme holdningen hos en del andre yrkesgrupper innen stat/kommune.

Skrevet
Men en god del lærere har faktisk fått en holdning gjennom flere års yrkespraksis hvor de ikke tar til seg at de gjør feil like ofte som andre og at andres bagatelisering kan være like riktig som en lærerers bagatelisering. Men så lenge det er lærerens oppfatning av problemet som ALTID er riktig, blir det nødvendigvis konflikter der det finnes arrogante lærere.

Vi ser den samme holdningen hos en del andre yrkesgrupper innen stat/kommune.

Ok, skal vokte meg for den der. Bare vært i jobben i 4 år nå og ikke noe redd for å miste ansikt ennå. Kanskje man blir mer selvhøytidelig etter hvert som man blir eldre. Trodde egentlig det var motsatt, da....

Jeg synes fremdeles ikke det høres ut som om den lærerens oppførsel grenser til mobbing - bare fordi eleven blir fulgt litt ekstra med på. Han valgte jo tross alt å ta saken i egne hender istedenfor å be de voksne om hjelp i forkant, og da har vi ofte bare elevenes ord for hva som skjedde, front mot front. Ikke så lett å vite hendelsesforløpet bestandig når to 11-åringer ryker på hverandre. Så da følger man opp begge to, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...