redda Skrevet 18. mai 2009 #1 Skrevet 18. mai 2009 (endret) hei jeg er ny her. er så utrolig sliten . mannen min har slitt med finansfobi de siste 3 årene . jeg trodde han bare var en løgner med det første. fordi han nektet for at det var et reelt problem. dette innrømmet han først i sommer da en sykt stor bunke med regninger dumpet ned i post kassa vår. han innrømmet til slutt at han trengte hjelp. har nå begynt hos psykolog,og skal snart starte opp med kognetiv terapi. jeg hvet at han elsker meg, men dette har fått store konsikvenser for vår økonomiske hverdag. og jeg hvet aldrig når han snakker sant om penger,lønn., Reagerte for en stund tilbake at d aldrig kom regninger i hans navn. jeg spurte da om han hadde skaffet seg postboks, men nei,d hadde han IKKE gjort. han innrømmet å ha påstoppbevaring for et par dager siden . Dette har skjedd 3 ganger nå.Jeg mister konrtollen og det er stadig nye inkasso ting på parkeringsbøter,bompenger også videre. OG så alle hvet det. han eier ikke et eneste kredittkort,han kjøper aldrig noe til seg selv.Er det noen andre som sliter med dette problemet ,el som har en partner som gjør det?? vil gjærne høre fra deg, det er ikke så lenge siden vi fant ut at det faktisk var en problemstilling og diagnose. Har ingen intensjoner om å gå fra ham,fordi han har insett og inrømmet at han har et problem, og har bynt å gå iterapi, og det vil ta tid det vet jeg.så er han verdens mest fantastiske far får sønnen vår, og og er alt annet jeg ønsker meg i en mann, flink til å hjelpe till i huse ,lar meg såve ut i helgen osv.fortell meg gjerne ltt- blir glad for svar fra dere som faktisk har oplevd og hvet en del om dette..og som ikke bare er interisert i å dømme Endret 20. mai 2009 av redda
Gjest Gjest_Thomas_* Skrevet 18. mai 2009 #2 Skrevet 18. mai 2009 Jeg har opplevd dette. Jeg vil helst ikke legge ut mange detaljer. Du må ta over styringa, slik at han ikke får skakkkjørt økonomien deres yttligere. Du kan ikke stole på han akkurat nå. Hans lønn må inn på din konto, du må ta deg av alle betalinger. I det minste må du ha innsyn på hans konto slik at du skal se at han faktisk betaler regninger og ordner opp. Han er i terapi og det er bra, men det kan ta lang tid før ting begynner å løse seg. Be om å få bli med i terapien slik at dere kan få snakke om det.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #3 Skrevet 18. mai 2009 Ta kontroll. Be om at hans lønn går inn på din konto. du betaler alle regninger og er den eneste med tilgang til konto. Han får lommepenger som han kan bruke som han vil. Klipp kredittkort i to og ta en avtale at ingenting skal handles på kreditt. Ta ham med og vis at så mye får vi inn og det skal ut og det her har vi til rådighet til andre ting.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 18. mai 2009 #4 Skrevet 18. mai 2009 Jeg har også opplevd dette. Alle regninger gikk i en skuff og dukket først opp når inkassovarselet tilfeldigvis ble funnet i postkassen av meg. Jeg fikk aldri ordnet opp i dette mens vi var gift, men måtte midt i skilsmisseprosessen kontakte alle kreditorer og fortelle hvordan / hva som kom til å bli gjort opp av meg i løpet av de nærmeste 6 mnd. Hvis du fortsatt skal leve sammen med mannen så ville jeg ha vært med i terapien slik at du fikk profesjonelle råd om hvordan felleskassen skal ordnes. Det er allerede foreslått at hans lønn går til din konto - lag et fast ukentlig trekk fra din til hans konto som blir hans lommepenger. Alle regninger skal til deg, kontakt alle kreditorer og be dem endre navn på regningsmottaker slik at de kommer i ditt navn slik at de ikke kan underslås deg. Jeg vet også at kredittinstitusjoner er villig til å lytte dersom man kontakter dem og forklarer situasjonen og ber om en realistisk nedbetalingsordning. Innfør faste ukentlige møter der dere drøfter økonomien for nærmeste uke sammen. Dermed vet han hvilke regler som gjelder, hva man kan og ikke kan gjøre neste uke. En stund fremover til inkassogjelden er oppgjort vil det nødvendigvis bli trangt og det må han også forstå. Få satt kredittsperre hos inkassoselskapene slik at han ikke bak din rygg kan få tak i nye kredittkort eller bestille noe uten å gå gjennom deg. Det ordner seg dersom både du og han tar grep om situasjonen.
Gjest treig Skrevet 19. mai 2009 #5 Skrevet 19. mai 2009 uff. dette hørtes ikke morro ut. lykke til begge to
Gjest gjest31 Skrevet 19. mai 2009 #6 Skrevet 19. mai 2009 Høres ikke ut som en forbi, men svært liten vilje til å betale regninge. Hvis dette er kun sykdom så burde han ha mye penger på konto., siden regningene ikke er et problem rent økonomisk. Han kjøper masse ting og gidder ikke betale for det ! Lav moral. Kjøpetryne er også et passende klengenavn på disse folka.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #7 Skrevet 19. mai 2009 bor sammen med ett sånt eksemplar jeg også,og må sies at det sliter på forholdet.nå har vi akkurat flyttet sammen så vi har avskilt økonomi og det kommer til og vedvare. jeg har eget hus og 100% styring på økonomien,mens han ikke åpner regningene sine engang.maser og maser om at han må åpne og se hva dette er for noe.Han vet tydlighvis hva det er virker det som..jeg tror at det er inkasso alt som er.intresse av og ordne opp virker minimal ifra hans side. Han er i situasjonen at gjeldsordning skal settes igang,men han orker ikke ta tak der heller.Når jeg nevner at han bare MÅ komme igang og få gjort dette,blir han fryktelig sint.Og han blir jo generellt aldri sint. Vet ikke helt hvordan jeg skal ta tak i dette jeg heller.absolutt ikke lett nei.Har ikke helt lyst og kaste han ut heller,selv om jeg tenker at det er den beste løsningen for meg i så måte.
Gjest redda Skrevet 19. mai 2009 #8 Skrevet 19. mai 2009 Høres ikke ut som en forbi, men svært liten vilje til å betale regninge. Hvis dette er kun sykdom så burde han ha mye penger på konto., siden regningene ikke er et problem rent økonomisk. Han kjøper masse ting og gidder ikke betale for det ! Lav moral. Kjøpetryne er også et passende klengenavn på disse folka. vet du hva . han kjøper seg ikke en dritt, han har ikke kredittkort,men en regning på 30 blir til 500. fordi han bare ikke klarer å betale det.han takler ikke å åpne et eneste brev. det er problemet. syntes du ikke tenger å skrive noe mer om dette siden du ikke hvet hva jeg snakker om. dette er ikke luksusfellen kjønner du!!! hilsen redda
Gjest Glør Skrevet 19. mai 2009 #9 Skrevet 19. mai 2009 Kjæresten min har også en del slik gjeld, men har vært åpen om det fra starten av, og det gjør det sikkert litt lettere. Etter at vi flytta sammen fikk jeg lov til å gå over all den uåpnede posten hans, og systematiserte den, så nå har han oversikt og jobber med å betale ting det. Det er fortsatt tungt for han å ha gjeld, men nå åpner ha posten og vi har delt ansvaret for økonomiske ting mellom oss. Snakk med han om dette, og si at du er veldig usikker på alt med økonomi akkurat nå, og foreslå at dere samarbeider istedet, og gir hveradnr fullt innsyn ved behov. Hjelp han å systematisere sine utgifter, og samarbeid om hvordan fellesutgifter skal betales. Hvis han ikke går med på dette får du heller ta kontrollen som andre skriver, og gjøre de grepene som skal til for at ikke din økonomi skal lide under dette. Men prøv med samarbeid først. Så lenge du ikke fordømmer og kaller det vrangvilje, og han stoler på deg, bør det være mulig å få til noe sammen.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 19. mai 2009 #10 Skrevet 19. mai 2009 hei jeg er ny her. er så utrolig sliten . mannen min har slitt med finansfobi de siste 3 årene . jeg trodde han bare var en løgner med det første. fordi han nektet for at det var et reelt problem. dette innrømmet han først i sommer da en sykt stor bunke med regninger dumpet ned i post kassa vår. han innrømmet til slutt at han trengte hjelp. har nå begynt hos psykolog,og skal snart starte opp med kognetiv terapi. jeg hvet at han elsker meg, men dette har fått store konsikvenser for vår økonomiske hverdag. og jeg hvet aldrig når han snakker sant om penger,lønn., Reagerte for en stund tilbake at d aldrig kom regninger i hans navn. jeg spurte da om han hadde skaffet seg postboks, men nei,d hadde han IKKE gjort. han innrømmet å ha påstoppbevaring for et par dager siden . Dette har skjedd 3 ganger nå.Jeg mister konrtollen og det er stadig nye inkasso ting på parkeringsbøter,bompenger også videre. OG så alle hvet det. han eier ikke et eneste kredittkort,han kjøper aldrig noe til seg selv.Er det noen andre som sliter med dette problemet ,el som har en partner som gjør det?? vil gjærne høre fra deg, det er ikke så lenge siden vi fant ut at det faktisk var en problemstilling og diagnose. fortell meg gjerne ltt- blir glad for svar fra dere som faktisk har oplevd og hvet en del om dette uff da. kjønner at det ikke er lett for noen av dere
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #11 Skrevet 19. mai 2009 Han må få hjelp! Det vil si enten at du får alle fullmakter som trengs for å ta over økonomien hans - eller én fullmakt som gjør at du kan styre hans økonomi. Det siste kalles hjelpeverge. Personen er ikke umyndiggjort på noen som helst måte, men hjelpevergen skal hjelpe til med å ha en best mulig økonomi. Dette må søkes om. Skjemaene er enkle å fylle ut, fastlegen må signere og så er det litt behandlingstid hos overformynderiet før man får litt informasjon og en attest på oppdraget.
Leo Skrevet 20. mai 2009 #12 Skrevet 20. mai 2009 Jeg kjenner absolutt noen med finansfobi siden jeg bor sammen med en mann som i aller høyeste grad lider av det. Selv om jeg vet at det er en "diagnose", er jeg dog ikke ukritisk i stand til å anse det som en sykdom. Det jeg imidlertid forstår utmerket godt, er at det etter hvert blir ubehagelig å hente og åpne posten. Da vi flyttet sammen befant min samboer seg i et dypt økonomisk uføre og han hadde et par søppelsekker(!) med uåpnet post. For å gjøre en lang histore kort utstyrte jeg meg med brevkniv, åpnet alle vinduskonvoluttene og fant nærmere en million i ubetalte regninger. Jeg trenger vel ikke å si at det verken var noen drøm for ham det gjaldt eller noen rosenrød start på et samliv? Nå, nesten fem år senere, er økonomien under kontroll, men det har, bokstavelig talt, kostet blod, svette og tårer. Som flere andre her sier, så må du ta 110% styringen på økonomien. Hvis han vil ha hjelp, så trenger ikke det innebære noe annet enn at det sendes et brev til alle aktuelle kreditorer om at du har fullmakt til å håndtere alle saker som angår ham underskrevet av ham samt at lønnen hans går inn på en konto som bare du disponerer. Dette må han selvfølgelig være enig i og etterleve. Det viktigste i mine øyne er imidlertid at han må slutte å lyve! Hvis han ikke innser det, så kan verken du eller noen andre hjelpe ham og han kan heller ikke hjelpe seg selv. Du kan selvfølgelig gjerne forsøke å forstå, men du må ikke verken unnskylde eller tillate at han ødelegger familiens økonomi fordi han er "syk". Jeg må vel også si at jeg blir litt skeptisk til at problemet har oppstått pga. noen ubetalte bomregninger, parkeringsbøter etc. hvis pengene i utgangspunktet finnes der. Jeg vet selvfølgelig at problemet kan skyldes bl.a. tvangstanker, men også det har som regel en bakenforliggende årsak. Det første jeg ville ha brakt på det rene, er om det ikke finnes gjeld fra før dere ble gift som han sliter med og om det evt. er sykdom, ulykker etc. som har skedd og som du ikke nødvendigvis kjenner til. Hvis vi nå skal velge å akseptere "finansfobi" som en sykdom på lik linje med f.eks. alkoholisme og narkomani, så vet de fleste at det er den som lider av sykdommen som må erkjenne problemet og være villig til å få behandling før det er noe poeng i å starte den. Hvis han ikke vil, og f.eks. fortsetter å lyve om penger, så er det ikke noe annet du kan gjøre enn å komme deg vekk snarest mulig! Og som du da kanskje forstår ut fra hva jeg skrev innledningsvis, så vet jeg litt om hva jeg snakker om...
Gjest Gjest31 Skrevet 20. mai 2009 #13 Skrevet 20. mai 2009 vet du hva . han kjøper seg ikke en dritt, han har ikke kredittkort,men en regning på 30 blir til 500. fordi han bare ikke klarer å betale det.han takler ikke å åpne et eneste brev. det er problemet. syntes du ikke tenger å skrive noe mer om dette siden du ikke hvet hva jeg snakker om. dette er ikke luksusfellen kjønner du!!! hilsen redda Som Leo skriver: Det er antakelig en årsak til at han har postkassevegring. Det høres merkelig ut hvis man er født med "regningsfobi". Hvis kontoen tømmes hver mnd så har han ikke penger til regninger og gidder derfor ikke å betale regninger. Kan bare ikke forstå at folk med penger ikke synes det er greit å åpne vinduskonvolutter. Synes du skal være mer kritisk til gutten din. Jeg ser for meg en lystløgner og en rotekopp.
redda Skrevet 20. mai 2009 Forfatter #14 Skrevet 20. mai 2009 vi har nå vert sammen i snart 9 år . det har ikke vert slik bestandig. det begynte med at han skulle prøve seg som selger.for ca 4 år siden. kun provisjon...og det vat da alt gikk galt .nesten ikke lønn...og det er ikke så lett å bytte jobb på null komma niks heller. det var da post begynte å blikastet og gjemt bort, og det var da han sa at regninger var betalt uten at de var det. nå innrømmer han jo at han har et problem, gråter ofte ,og vil virkelig ha hjelp. men det kommer til å ta en stud å få rydda opp i alt dette , og der vil ta tid og få ryddet op i odet hans og så. Selv om det kommer inn lønn på hans konto så sitter vi med så mange utgifter, at kontoen min og hans tømmes fort. Han må nemlig åverføre hele lønna til meg , og NÅ er det bare jeg som betaler regningene her i huset uten om de regningene jeg ikke hvet skal komme som bøter og lignene, ting er jo mye bedre nå en d det var for et år siden ,da han fortsatt nektet for at ting var som det var og han betalte det meste av regningene,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå