Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Mannen min har bursdag snart, og jeg vurderer å kjøpe en liten tv til å ha på soverommet. Han er veldig glad i å se på tv, og sovner ikke uten å se på tv, med det resultat at vi ofte ikke sover sammen lenger, fordi han sitter oppe om natten og ser på tv. Jeg sovner foran tven, men har ikke hatt lyst å ha tv på soverommet, da jeg syns det ødelegger litt soverommets hensikt.. fred, ro, intimitet osv. Jeg ønsker egentlig ikke distraksjon der inne. Samtidig tenker jeg det kanskje er værre at vi ikke sover sammen, jeg syns dette er viktig. Jeg ser for meg at jeg da kanskje kan sovne i armkroken hans, selv om han ser på tv og koser seg, og at kansje det kan være hyggelig for han også å legge seg samtidig med meg av og til.

Vi har det bra ellers, men dette handler en del om hans soveproblem..

Jeg er likevel også redd for at denne tv-tittingen om natten er noe han gjør for å ha litt tid alene, vi bor i en liten leilighet, og er vi sammen hjemme er vi virkelig sammen hele tiden, og vi har selvsagt bare en tv der.

Hva tror dere? Er dette en god ide?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en grei ide, jeg. Vi har tv på soverommet nå, etter mitt ønske. Jeg sliter fælt med å sovne, men sovner ofte av tv'n hvis det står noe kjedelig på, så den "hjelper" meg sånn sett. Samboeren min kan sovne når som helst, så han bryr seg ikke.

Vi har ikke mindre sex, mindre kos o.l etter at tv'n flyttet inn på soverommet, og han pleier å ligge inntil meg og sovne med armene rundt meg hver kveld.

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom du takler det så er det en god ide for dere.

Selv nekter jeg tv på soverommet.

Gjest Papirkurven
Skrevet

Jeg synes ikke det er noen god idè. Når vi flytter sammen får vi TV på soverommet, men ikke som "sovemiddel", men for å kunne se filmer sammen i senga og sånn.

Tror du gjør problemet verre med å kjøpe TV. Det er andre og bedre måter å komme inn i gode sovemønster på.

Men for all del, hvis dere begge kan og vil leve med dette, er det jo en veldig omtenksom gave da :)

Skrevet

Jeg synes det er en god idé! Jeg kunne selv tenke meg tv på soverommet, nettopp fordi jeg ofte blir søvnig når jeg ser på tv om kvelden, men så våkner jeg igjen når jeg skal stelle meg for kvelden (med det resultat at jeg ligger timesvis i sengen før jeg sovner).

Og det trenger absolutt ikke gå utover sexlivet, så lenge man er obs på det (hvem er det som har sex om kvelden når man er trøtt uansett??!!)

Skrevet

Takk for innspill.

Det er nok ikke noe løsning på soveproblemet, men det løser seg nok ikke heller tror jeg, det har vært sånn over flere år, og det må nesten være opp til han å gjøre noe annet med problemet, jeg klarer ikke å få gjort noe. Derfor tenker jeg at kanskje dette kan gjøre det litt lettere å leve med "problemet", slik at vi ikke risikerer å gli fra hverandre fordi vi aldri sover sammen. Kanskje kan vi snu dette til en koselig ting, hvor vi ser på programmer/filmer sammen, sovner sammen, og kanskje også kan kose oss på morgenen sammen? Jeg våkner alltid tidlig og står opp flere timer før han i helgene ofte, men da kan vi jo kose oss sammen da også.

Vi må jo ikke alltid ha på tv en selv om den er på soverommet.. jeg syns ikke det er spesielt romantisk å ha på tv mens vi har sex for eksempel... men det er jo samme prinsippet på stuen.. :)

Skrevet

Jeg synes det er var en veldig fin tanke! Tv på soverommet er helt greit i seg selv etter min mening, den har jo tross alt en av knapp ;)

Og siden han har problemer med å sovne uten så er det jo en grei løsning...

Og tv på soverommet trenger jo absolutt ikke å bety at det bli mindre sex heller da.. Heller det motsatte hvis dere feks setter inn en dvd spiller ;)

Bare pass på å ikke kjøpe en som er alt for stor.. Mål avstanden fra sengen (hode enden) og bort dit tven skal stå eller henge slik at de på butikken kan finne ut hvilken str som passer... Sitter/ligger du 2meter fra tven, så blir det alt for stort med en 42" feks ;)

(husk også at du skal ha et tv signal inn dit.. Er det rikstv dere bruker, så trenger du en boks til, er det parabol så trenger du en tuner til med "flere rom" løsningen til selskapet... Noen kan bruke trådløs sender, men den kræsjer med trådløst nettverk hvis du har det, og det samme må stå på, på stuen som på soverommet...)

Skrevet

Kjøp gjerne en tv med dvd innebygget :)

Skrevet
Jeg synes det er var en veldig fin tanke! Tv på soverommet er helt greit i seg selv etter min mening, den har jo tross alt en av knapp ;)

Og siden han har problemer med å sovne uten så er det jo en grei løsning...

Og tv på soverommet trenger jo absolutt ikke å bety at det bli mindre sex heller da.. Heller det motsatte hvis dere feks setter inn en dvd spiller ;)

Bare pass på å ikke kjøpe en som er alt for stor.. Mål avstanden fra sengen (hode enden) og bort dit tven skal stå eller henge slik at de på butikken kan finne ut hvilken str som passer... Sitter/ligger du 2meter fra tven, så blir det alt for stort med en 42" feks ;)

(husk også at du skal ha et tv signal inn dit.. Er det rikstv dere bruker, så trenger du en boks til, er det parabol så trenger du en tuner til med "flere rom" løsningen til selskapet... Noen kan bruke trådløs sender, men den kræsjer med trådløst nettverk hvis du har det, og det samme må stå på, på stuen som på soverommet...)

Dette smarte rådet skulle jeg lest... jeg tok ikke sjansen på å kjøpe tven, men ga et gavekort på tv i stedet.. og så sier kjæresten min.. ja men kjære, vi har jo ikke mulighet for å få til antenne på soverommet uten å ha elektriker der... hehe.

Så, desverre, for å få til dette blir det ganske mye styr, og han ønsker seg heller noe annet. Han likte ideen, og ble glad.. men tenker nok litt mer praktisk enn meg... typisk.. Jeg har tenkt på det kjempelenge, men ikke på den lille viktige detaljen.

Men men, vi har avtalt at vi kan ha tv på soverommet når vi flytter... og dessuten fikk vi pratet litt om saken, og han skjønner hvorfor jeg syns det var en god ide.. og han var jo enig i det...

Nå må jeg finne på en ny gave!! huff!

Gjest brutal_mann
Skrevet

TV på soverommet er en uting! Soverommet er et sted for tosomhet (på flere plan). Å ta en TV inn dit er det samme som å ta seg en elsker. Konsentrasjonen mot partneren forsvinner.

Forøvrig bør du heller sende din mann til psykolog enn å skaffe han mer "dop". hadde jeg bodd med ei kjerring som var like avhengig av tv så hadde hun røket på hue og ræva ut!

Skrevet

Glem tv på soverommet. Det løser ingenting.

Der skal man sove.

Og ha sex.

Gjest Gjest_OrcA_*
Skrevet

Det var da fryktelig mange bastante meninger her. TV SKAL/SKAL IKKE være på soverommet? Det må da bli opp til hver enkelt.

"Glem tv på soverommet. Det løser ingenting. Der skal man sove. Og ha sex" ?? Hva er det for trangsynt mening da? Glad jeg ikke er gift med deg.. Det må være dødsens kjedelig. -Hva med å bruke tv'en til å skape litt mer erotikk der inne? Kanskje det er problemet i dette tilfellet også? Dersom det ikke lenger er så mye "æksjn" der inne så kanskje mannen søker det andre plasser?

"TV på soverommet er en uting! Soverommet er et sted for tosomhet" -er det en annen som sier.. Igjen; hvorfor være så trangsynt. Fordi det er riktig for nettop deg så er det ikke nødvendigvis riktig for resten av verden.. tosomhet - tresomhet - menagè à trois?? hvorfor ikke være litt utforskende.. Det kan gjøres på alle plan. Man setter bare grenser selv..

Vi kjøpte no en tv til soverommet selv vi. F.eks på europris får du en 26" med innebygd dvd til 3490,- Den er mer enn god nok for oss på soverommet. Grunnen for å ha tv her kan være mange og forskjellige for alle. For vår del var det for at de minste kunne ligge i senga sammen med oss og se på barnetv på lørdagsmorgen.. Det ble skikkelig koselig det. Også ble det en bonus at vi voksne kunne se på film av den mer erotiske sjanger om kvelden. Ikke at vi absolutt må det, men litt forandring, noe til å få fantasien i sving, er ikke å forakte.

Det tekniske er heller ikke mye komplisert. Det enkleste er en AV sender som sender bildet fra tv'en i stua trådløst til tv'en på soverommet. Disse finnes i mange billige og dyre varianter f.eks på Clas Ohlson. At de kræsjer med det trådløse datanettet i huset er bare tull da de sender på en annen bølgelengde. Om du skulle oppleve noe kluss med en sender er det bare å bytte den i en annen produsent.

Ulempen med førstnevnte løsning er bildekvalitet (ikke akkurat HD) og begrensning i forhold til at TV'en på soverommet må se på det samme som TV'en i stua. Om du vil ha muligheten til å se forskjellige kanaler samtidig må du (om du har parabol) enten ha ett tvillingabonement eller en smartcard av typen smartWi (søk på ebay.co.uk). Her blir det litt mer arbeid da man må strekke egen kabel fra parabolen og opp til soverommet (men elektriker trenger man ikke).

En tredje løsning er å få tv via det digitale bakkenettet. Riks-Tv er jo gratis (engangsbeløp for dekoderen) om man nøyer seg med NRK (og tv2 i en overgangsperiode). Alt man trenger her er boksen fra RiksTV og en antenne. Bor du i sentrale strøk holder det ofte med en god bordantenne. Hvis ikke er det ofte godt nok med en antenne utenfor soveromsvinduet.

Vel, som du ser. Mange løsninger.. Og om TV på soverommet er riktig for dere er det bare dere selv som kan finne ut av.. Lykke til

Gjest fartes
Skrevet

en av de første tingene man skal kutte ut før leggetid når man har søvnproblemer er nettopp tv og pc.

jeg forstår ditt behov for å sove sammen med ham, men vit at tv`en er en del av årsaken til problemet.

det er sant som mange sier: man blir søvnig av å se seg "sliten" på tv. men: søvnkvaliteten blir dårligere. akkurat som med alkohol.

så selv om man faktisk sovner, så bedrer man ikke helsen sin.

jeg og kjæresten har også ulike døgnrytmer(jeg trenger mer søvn enn han) så vi legger oss nesten aldri sammen. det er ikke noe problem for meg, fordi han hver kveld blir med meg inn på rommet for å snakke/kose(eller mer) når jeg legger meg.

om det er ditt behov for å legge deg samtidig med ham som er problemet, så tror jeg du gjør begge en stor bjørnetjeneste ved å ha inn en tv også på soverommet.

om han sliter med søvnproblemer - så må han begynne med "søvnprogrammer". det er rett og slett et program man må følge nøye(stå opp kl 6 hver morgen uansett, kutte ut enkelte matvarer på ettermiddag/kveld, trene++).

uansett tror jeg tv er en dårlig idè.

gjør det heller til en vane at han blir med deg inn på soverommet, så kan han gå tilbake igjen til stuen når du skal sove.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Hehe...å kjøpe en TV til mannen for å ha i soverommet?

Ville ikke ha gått den veien, nei.

Hvorfor kan han ikke bare se TV i et annet rom? Om han ikke vil være sammen med deg i sengen om kveldene, blir ikke det litt hans valg?

Skrevet
en av de første tingene man skal kutte ut før leggetid når man har søvnproblemer er nettopp tv og pc.

jeg forstår ditt behov for å sove sammen med ham, men vit at tv`en er en del av årsaken til problemet.

det er sant som mange sier: man blir søvnig av å se seg "sliten" på tv. men: søvnkvaliteten blir dårligere. akkurat som med alkohol.

så selv om man faktisk sovner, så bedrer man ikke helsen sin.

jeg og kjæresten har også ulike døgnrytmer(jeg trenger mer søvn enn han) så vi legger oss nesten aldri sammen. det er ikke noe problem for meg, fordi han hver kveld blir med meg inn på rommet for å snakke/kose(eller mer) når jeg legger meg.

om det er ditt behov for å legge deg samtidig med ham som er problemet, så tror jeg du gjør begge en stor bjørnetjeneste ved å ha inn en tv også på soverommet.

om han sliter med søvnproblemer - så må han begynne med "søvnprogrammer". det er rett og slett et program man må følge nøye(stå opp kl 6 hver morgen uansett, kutte ut enkelte matvarer på ettermiddag/kveld, trene++).

uansett tror jeg tv er en dårlig idè.

gjør det heller til en vane at han blir med deg inn på soverommet, så kan han gå tilbake igjen til stuen når du skal sove.

Det er ikke sikkert TV hadde vært en god ide.

Men som jeg har skrevet tidligere er det ikke bare for meg å "bestemme" over min mann og hvordan han skal jobbe med sitt søvnproblem. Han ønsker ikke å begynne med noe søvnprogram, han vil takle dette på egenhånd, og det er ikke noe jeg kan gjøre noe med, annet enn å si noe om hvordan jeg opplever dette. jeg vet om alle mulige gode råd for å bedre søvnkvaliteten, men så lenge dette ikke funker for han/han ikke vil prøve det ut (han har forsøkt noen ting, men syns alt blir værre av å stresse med det) så hjelper ikke gode råd.

Jeg kan heller ikke forlange at han skal legge seg sammen med meg.

Jeg legger meg som regel alene, selv om jeg syns det er stusselig. Noen ganger kommer han tuslende ut på morgenen, men ofte kommer han ikke i det hele tatt.

Dette med TV var derfor en måte å "leve" med problemet en stund, som jeg håpet kunne hjelpe litt for min del også, selv om jeg vet det ikke løser søvnproblemet.

Min mann syns ikke dette er et stort problem, han sover nok for sin egen del, og for han er det ikke så viktig å sove sammen. Han syns vi kan kose sammen ellers også, og at soverommet handler om soving. Vi går jo dit innimellom når vi skal ha sex, uavhengig av soving. Så egentlig oppleves hans "søvnproblem" mest for meg, fordi jeg syns det er en viktig og intim del av forholdet å sovne og våkne nakne inntil hverandre osv.

Jeg er uansett glad for at han syns det var en fin tanke med TV på soverommet, selv om vi har bestemt oss for å la være i denne omgang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...