Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #1 Skrevet 18. mai 2009 Ei venninne sa til meg her en dag at jeg for alt i verden ikke måtte kjøpe bomullsbodyer til mitt barn som blir født i oktober. Dette var fordi ull er varmeregulerende, fortsatt er varmt selv om det blir bløtt osv osv. (mange argumenter for og imot i andre tråder her). Personlig synes jeg det er litt dyrt å betale 300 kr for body og strømpebukse (det er vel stort sett det ungen skal ha på seg første måneden) når det anbefales 6-8 stk som "startpakke" til en nyfødt baby med størrelse 50. Det er ca 2000 kroner på klær som ungen vokser ut at på 1-2 måneder... Selvfølgelig bruker jeg det hvis det er det som er anbefalt, men ungen kan vel helt fint bruke bomull her hjemme, også har vi heller 1-2 sett i ull vi har på når vi skal ut? Også lurer jeg på om det er greit med en litt tykk fleecedress når vi skal hjem fra sykehuset? Det blir jo varmt i bilen så bobledress blir vel for varmt? Kjøper jeg en fleecedress i str 56 passer den jo kanskje til jul, og da kan h*n heller få ny i julegave... Før noen biter av meg hodet da, veit jeg at jeg snart kommer til å få den mest verdifulle gaven jeg noen gang kan ønske meg, og jeg skal selvfølgelig bruke siste rest med penger på klær og utstyr til den hvis det er det som er anbefalt, men hvis det ikke er nødvendig kan jeg jo heller kjøpe bomullsbodyer til 49 kroner på H&M eller Cubus, og bruke pengene på noe annet som babyen kan få nytte av over lenger tid...
Arkana Skrevet 18. mai 2009 #2 Skrevet 18. mai 2009 Gutten vår er desemberbarn og vi hadde nede i minus 20 på det kaldeste. Vi har likevel aldri brukt ullbodyer til ham, og han har absolutt vært varm og god utendørs likevel. Jeg bruker forøvrig så godt som aldri ull til meg selv heller, og jeg er aldri kald. På den annen side vet jeg om andre som ikke har brukt noe annet enn ull til babyene sine og synes bomullsklær er fullstendig unødvendig. Så konklusjonen er vel at det, som med de fleste andre ting her i verden, ikke finnes noen fasit og man må velge det man selv foretrekker. Ull er bra, men bomull er ikke dårlig.
Kvist Skrevet 18. mai 2009 #3 Skrevet 18. mai 2009 Enig med deg jeg. Ull er fint det, men jeg har ikke kjøpt noen dyre plagg i de minste størrelsene. De vokser jo så fort ut av det. Da satser jeg heller på å skifte til ny, tørr bomullsbody om den babyen har på skulle bli våt. Hva med å skaffe seg et skikkelig babyteppe i ull? Det kan du pakke rundt en liten kropp så det både luner, varmer og virker regulerende. De beveger seg jo ikke særlig så et teppe virker for meg mer praktisk og fleksibelt enn ørten ulike tykkelser på plagg. Og teppet vokser de jo ikke fra med det første heller
cogito Skrevet 18. mai 2009 #4 Skrevet 18. mai 2009 Ja, det går heilt fint å bruke bomullsbodyer inne! Ute også for den del, så lenge ungen er godt påkledd elles. Du treng forsåvidt uansett ikkje 6-8 bodyer i str 50, verken i bomull eller ull. Dei fleste nyfødde kan bruke str 56 frå fødselen av. Me hadde berre fleecedress til babyen i vinter. Kva skal du med bobledress? Babyen ligg vel godt innpakka i vogna når den skal ut? Ønsk deg ull i gåve!
Mamma1 Skrevet 18. mai 2009 #5 Skrevet 18. mai 2009 Enig med de andre her. Jeg hadde ikke noe klær i str 50, men en del i 56. Hun har brukt 62 fra ca 2.5mnd. Ull har jeg ikke egentlig fått bruk for, men jeg har da brukt det jeg har fått. Ja, det er fint, men noen nødvendighet er det ikke. Uansett, skulle babyen bli våt, så vil du skifte på den så fort som mulig, ull eller ikke ull.
Concertina Skrevet 18. mai 2009 #6 Skrevet 18. mai 2009 Ull trenger ikke å være *så* dyrt, man får Janus ullbodyer til 99 kr. Og et pluss med ull er at det strekker seg slik at man ikke trenger så mange størrelser. Vi brukte omtrent kun ull de første 3-4 månedene (fikk barn i desember). Vi hadde to stk i str 50, den fra Nøstebarn passet fram til jenta var rundt 3 mnd (62 cm/6,8 kg) og den fra Janus har akkurat blitt litt liten (5 mnd/68,5 cm/8,7 kg). Vi har 4 ullbodyer i str 60 som passer godt fremdeles og dekker det lille ullbehovet vi har fram til høsten tenker jeg. De 6 bodyene kostet ca 650 kr, men de har jo holdt mye lengere enn bomullsklærne (frøkna bruket str 50 i 5-6 uker, og bruker nå 68/74...).
Gjest imli Skrevet 18. mai 2009 #7 Skrevet 18. mai 2009 Vi brukte ikke noe særlig ull i begynnelsen. Str 50/56 vokser de veldig fort ut av, og dessuten blir de veldig ofte grisete av gulp og bleielekkasjer i starten. Da er det mer praktisk med bomull... En ullbody full av rennende, gulgrønn bæsj blir ikke særlig ren av 30 graders ullvask med Milo Nå fikk vi vårbaby, så vi begynte ikke å bruke ull før høst/vinter, og da kunne han bruke str 80, bare bretta opp ermene litt. De samme bodyene passer ennå, nå er han 13 mnd. Så ull til større barn er en mye bedre investering. Her brukte ungen str 50 i 1-2 uker... Et annet råd er å roe ned litt med klesshoppinga uansett. Dere kommer til å få masse i gaver! 6-8 bodyer i str 50 er helt unødvendig i alle fall.
Umuriel Skrevet 18. mai 2009 #8 Skrevet 18. mai 2009 Vi har for det meste brukt ull til vår gutt. Kjøpte Janus str 60 som vi begynte å bruke da han var tre uker gammel, og de passet til han nærmet seg året. Litt kort i armene da, men ellers fin. Janus str 70 har han brukt fra 3 mnd alder, og de passer enda. Str 80 begynte han å bruke i 8-9 mnd alder, og de er så mye brukt at de er hullete og utslitt. Gutten er 18 mnd gammel nå. Vel anvendte penger, spør du meg. Ullbodyene har vi ikke kastet selv om det har blitt litt hull her og der, det vises ikke når det er under annet tøy.
helenaa Skrevet 18. mai 2009 #9 Skrevet 18. mai 2009 Jeg ville absolutt ikke kjøpt 7-8 ullbodyer, men 1-2 i str. 56 eller 60 kan være greit å ha før fødselen. Min baby var for stor til str 50 da hun kom, så det vil jeg ikke anbefale å kjøpe... På h&m koster ullbody 99 og bukse kr 79, tror jeg, så det er ingen formue. Buksene har ikke føtter, så de kan brukes selv om babyen vokser godt i lengden.
Malama Skrevet 19. mai 2009 #10 Skrevet 19. mai 2009 (endret) Menne, ehh, det er vel ikke mer enn en måned siden jeg la bort janusullbodyen til Harald i str 50... Str 60 har han brukt i mange måneder, og kan fortsatt bruke, og str 70 har han såneled fortsatt god plass i, men burker jo det også... Ull er myyyyye mer fleksibelt i størrelsene enn bomull.¨ Derfor har ialle fall våre ullbodyer til rundt hundrelappen vært mye billigere pr bruksgang enn bomullsbodyene tol 50-60 kroner... For DE vokste han ut av på null komma niks (dessuten likte jeg ikke å bruke bomull på ham om vinteren, så de ble enda minde brukt...) Endret 19. mai 2009 av Malama
Gjest MåneSkygge Skrevet 19. mai 2009 #11 Skrevet 19. mai 2009 Jeg har ikke hatt ull body til jenta enda. Har ikke følt behov for det. Men til vinteren nå så blir jeg nok og kjøpe i og med at hun da sikkert vil mer opp av vogna.
Susan Sto Helit Skrevet 19. mai 2009 #12 Skrevet 19. mai 2009 Ull har en god del egenskaper som er mye bedre enn de bomull har. Dessuten er bomull lite fleksibelt. Vi hadde også en del ullbodyer vi brukte lenge. Men jeg må innrømme at vi byttet på med litt ull og litt bomull fra begynnelsen av. Om det eneste argumentet ditt er at ull er dyrt, så forstår jeg det ikke. Om du sjekker finn.no så skulle jeg tro det var ganske lett å få tak i billige ullklær i de minste størrelsene. Det er ofte veldig lite brukt, for noen unger vokser jo ut av 50 og 56 bare på noen uker. (Og noen starter jo i 62 som nyfødte.) Det viktigste med bodyer til de små synes egentlig jeg er at de er lette å få over hodet. Kanskje aller helst omslagsbodyer... (Joha har sånne i ull, H&M har masse sånne i bomull) Men det mykeste av alt mot babyhud er bambus... (Lilleba f.eks.) Det har en del av de samme egenskapene som ull, så det er også bra å bruke. Men det blir fort litt dyrere da, siden det ikke er så stort bruktmarked på dette.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #13 Skrevet 19. mai 2009 man trenger ikke 6-8 ull bodyer. kjøp 1-2 i ull, og resten bomull... regner med det er ok temratur inne hos dere.... noen er vedlig hysteriske;)
Malama Skrevet 19. mai 2009 #14 Skrevet 19. mai 2009 Det er helt ok temp inne hos oss også, men ullbodyer er deilige likevel! Det handler da ikke om hysteri det, men om å kle på barnet myek, deilige, varmeREGULERENDE klær. Helt genialt det.
*Joyce* Skrevet 19. mai 2009 #15 Skrevet 19. mai 2009 Det er forskjell på babyer også, da, og ikke alle trives like godt i ull. Lillejenta her er som meg - hun har med jevne mellomrom fått varmeutslett av ulltøy, noe som ikke har forekommet når hun har hatt på seg bomull. Mannen er ullfantast, jeg (som dere sikkert skjønner) er ikke det, så vi har hatt noen diskusjoner på det. Men babyen reagerer nå som hun gjør, så her har det blitt brukt mest bomull mot kroppen og evt ull utenpå for varme. Jeg ville uansett begrenset meg litt i de minste størrelsene - lillejenta passet perfekt inn i 56 da hun ble født, så vi har noen plagg i str 50 som aldri ble brukt. 6-8 bodyer i 50 synes jeg ihvertfall høres voldsomt ut, jeg ville klart meg med 1-2 i bomull og evt et par i ull i str 56, og så evt kjøpe flere hvis hun er liten.
Arkana Skrevet 19. mai 2009 #16 Skrevet 19. mai 2009 Dette med å unngå de minste størrelsene var også noe vi fikk innprentet før fødselen, men selv vår store gutt på 52 cm og nesten 4,1 kg svømte i str 56 og han brukte str 50 hele den første måneden. Så vi måtte ut og kjøpe klær straks vi kom fra barsel. Nesten gang skal vi ha i allefall noen plagg klart i str 50.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #17 Skrevet 20. mai 2009 Det er ikke bare om høst/vintern man trenger å bruke ull, ull kan fint brukes om sommern og. De ullbodyene til babyer er så tynne at de fungerer fint som varmeregulerende og gjør at babyen ikke blir så klamt (av min erfaring). Men det er som dere sier, babyer er forskjellige, noen kan ikke bruke ull, mens andre kan ikke bruke bomull. Så kjøp noen av vær og så ser du hva som fungerer for din
Gjest Gjest_nina_* Skrevet 20. mai 2009 #18 Skrevet 20. mai 2009 Barna mine har ikke fått ullundertøy før de har begynt å gå på ski Som babyer hadde de det helt fint i bomull. En og annen ullbody hadde de nok også, men jeg merket ærlig talt aldri den store forskjellen.
Gjest MrsC-ii Skrevet 20. mai 2009 #19 Skrevet 20. mai 2009 Ull er sikkert kjekt det, men tuppa her i huset brukte ikke mye ullbodyer før hun var 11 måneder og var da begynt i barnehagen. Hun har alltid vært en varm liten kropp og svetta grusomt de få gangene jeg tok på henne ull som baby. Hun lå jo i dunpose med fleecedress under hver gang vi var ute. Og hun er født i november på Østlandet med noen minusgrader Synes du skal prøve deg frem litt på ungen når du har fått h*n. Du kan jo titte på H&M i første omgang. Jeg synes ullen derfra har vært fin kvalitet og koster litt over femtillappen for body og litt mer for longs uten føtter. Om ungen din trives i ull kan du kjøpe merker som Joha, Sefa og Janus. Som andre her sier er det mer enn nok med noen få bodyer i 50. Jeg synes det er bedre å ta en runde etter fødsel. Det er veldig vanskelig å vite hvor stor og hvordan kroppen passer til størrelsene før ungen fysisk er der.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #20 Skrevet 20. mai 2009 Smaken er som baken... Men hvis du ønsker å ha klær som babyen kan bruke lenge, så er ull tingen. Vi har brukt samme ullbodyene og longsene siden han ble født, er nå fire mnd. gammel:) De er i str.62 (en er i 50, og begynner nå å bli vel trang..) Tror nok de i 62 kan brukes lenge ennå (er 65 cm lang nå pjokken..) JEG bruker ull så lenge jeg har en ren.. fordi de er tøyelige, derfor enkle å kle på, holder varmen- og er behageligere mot kroppen enn bomull om det blir fuktig (poden gulper endel...skifter jo ulla også men om han ligger ute og gulper så er d greit m ull underst syns jeg.. og kjøper heller en ullbody til hundrelappen istedet for to bomullsbodyer til samme prisen-- fordi jeg vet ull blir brukt myye lengre, og tjener sådan inn 4-5 i bomull. MINST!! Sånn er det hos meg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå