Gjest Grafica Skrevet 18. mai 2009 #1 Skrevet 18. mai 2009 Jeg elsker omelett, men har ikke tord å prøve meg på å lage selv særlig mange ganger... Ender som regel opp svidd under og rå oppå Jeg har lyst til å lage gode og tykke omeletter! Har så lyst på det til middag idag... Oppskrifter og tips til hvordan lage omelett?
MarianneE Skrevet 18. mai 2009 #2 Skrevet 18. mai 2009 Jeg gjør deet slik: *Pisker sammen egg (4?) og har i en liten skvett melk/fløte etter hva vi har og pepper. *Fyllet i stekepanna (paprika/cherrytomat/skinke/kokt potet/kylling/purre/løk/vårløk...) steker jeg kjapt før jeg heller over eggeblandingen. *rører litt fra bunnen så det ikke setter seg (slik man gjør med eggerøre) *når det er fuktig, men stekt drysser jeg ost over og setter lokket på stekepana. drar til sides så osten smelter.
Gjest Grafica Skrevet 18. mai 2009 #3 Skrevet 18. mai 2009 Jeg har bare en kjempestor panne da, en er vel 20cm i diameter eller noe slikt, 4 egg blir vel kanskje litt lite da?
toyses Skrevet 18. mai 2009 #4 Skrevet 18. mai 2009 Her er en oppskrift på min favorittomelett som jeg ofte bruker til middag: Løkpanne P.S. Når du lager omelett er det viktig å ha et lokk. Da jeg studerte i fjor hadde vi glemt å gå til innkjøp av lokk til stekepanna, men da brukte vi alluminiumsfolie. Fungerer fint det også.
Gjest Grafica Skrevet 18. mai 2009 #5 Skrevet 18. mai 2009 Tusen takk toyses, det er akkurat slik jeg var på utkikk etter!
Gjest Bond Skrevet 18. mai 2009 #6 Skrevet 18. mai 2009 Jeg steker som oftest det som skal inn (purre eller løk, skinke/kjøtt, paprika, sukkerter osv), heller over eggeblanding (5 egg + 1 spiseskje vann per egg), rører litt sånn at eggene kommer rundt alt, tar varmen ned til minimum (1-2 ut av 6) og tar på lokk. Legger på ofte litt ostebiter, feta eller tomatringer. Ost kan man drysse over senere også, men om man har terninger, kan de kastes inn med en gang, enkelt og greit. Da steker det 'seg selv' til alt er fast og jeg har ikke brent det den måten Enig med toyses, lokk er viktig!
Gjest Grafica Skrevet 18. mai 2009 #7 Skrevet 18. mai 2009 Sitter og spiser rester fra middagen nå, og det ble kjempegodt hadde rødløk, sjampignon og bacon oppi
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #8 Skrevet 18. mai 2009 Visp egg, ha i nykvernet pepper og timian. Skjær opp bacon i små biter og cherrytomater. Stek baconet litt i pannen først, ha i tomater og skru ned varmen. Ha i eggeblandingen. Hvis varmen ikke er for høy trenger du ikke røre, bare løsne langs kantene etterhvert som det stekes. Ha lokk på. Helt til slutt kan du ha ost på toppen, evt skinkeost, og la den smelte. Ha frisk timian eller basilikum på toppen. Nam!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå