Amartya Skrevet 18. mai 2009 #1 Skrevet 18. mai 2009 Hei! Jeg leier en sokkeleilighet i et privathus. Har egen inngang, og det eneste vi har felles er en bod. Den er i utgangspunktet min, men jeg har sagt at de kan bruke den som oppbevaring på vinteren til utemøbler osv da den er større enn jeg har bruk for. Jeg har fra før av en katt, som er både inne og ute. I kontrakten er står det husdyr tillatt, spesifisert "en katt". Jeg har nå lyst på enda en katt, men dette nekter utleier meg. De sier "kun en katt". De har ikke allergi, da de selv har en katt, så dette er ikke et problem. Jeg kan heller ikke se at det er noe problem med at katten kan ødelegge noe, da alt inventar er mitt, og at jeg selv måtte male veggene på min regning. Gulvet kan heller ikke ripes opp, da det er nesten femti år gammel parkett som er sprukket og full av riper fra før av. Dessuten har jeg klorebrett i hvert rom som katten bruker flittig. Hun er også dotrent, og jeg renser kattesanden hver kveld så det ikke skal komme lukt. Jeg ser at utleier ikke kan nekte husdyrhold med mindre det finnes gode grunner for dette. Så langt jeg kan se, ser jeg ingen problemer. Jeg får ikke ha to katter, men jeg får altså ha en, i tillegg at jeg har ansvar for deres katt når de er bortreist/på jobb. Denne katten går inne i min leilighet og spiser mat og klorer like mye på brettene som min andre katt, så jeg ser ikke hvorfor jeg ikke kan ha to, når det er det jeg i praksis har. Leiligheten rengjøres ofte, og det er aldri møkkete eller fult av hår her, som det fort kan bli. Problemet er altså at det i kontrakten står at det kun er tillatt et husdyr. Noen ideer om hva jeg kan gjøre?
Linenor Skrevet 23. mai 2009 #2 Skrevet 23. mai 2009 Jeg skjønner problemet. I følge loven, så kan de ikke nekte deg husdyr, så lenge de ikke ødelegger, plager med høye lyder osv. MEN, siden du leier leilighet, så har dessverre utleieren rett til å nekte deg hvis det er slik at de ikke ønsker at du skal ha flere katter. Høres helt utrolig ut etter min mening, men siden du leier så har du egentlig ingen andre valg enn å enten overbevise dem eller overgi deg... Det er i hvert fall det jeg tror. Men, jeg er ingen ekspert :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå