Nique Skrevet 18. mai 2009 #1 Skrevet 18. mai 2009 en god kollega av meg har nettopp kjøpt leilighet, sammen med mann og barn. litt info; -Dette er en borettslagleilighet som er tvangssolgt. -Visning var i begynnelsen av april, da var leiligheten strøken -Overtagelse var forrige fredag. Da var leiligheten nedmøkkete, speil og dusjkabinett på bad var tatt med av leieboer, låser må byttes, takplate bad var falt ned, søppel i hele leiligheten, dør til veranda var ødelagt, gulvet på stuen er sprekt etc-etc-etc, dere får inntrykket her. Når alt blir påpekt til megler, får min kollega bare en skuldertrekning, og svar at dette kan ikke megler gjøre noe med. Min kollega, tilflyttet til norge for 6 år siden, med en mann det ikke er så alformye tak i, vet ikke helt hvilke rettigheter hun har, hun er bare veldig fortvilet og sliten. Jeg vet heller ikke for mye om dette, så derfor spør jeg her; er det noe sted hun henvende seg for å få hjelp, siden megler ikke var av den hjelpsomme sorten? Jeg mener å ha lest at ved mangler som dette, og vesentlige feil utover det som står i kontrakten så har de krav på refusjon/ dekking av reperasjon samt vasking, men det hadde vært fint med svart på hvitt, evt advokat hjelp her?
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #2 Skrevet 18. mai 2009 Det er jo ved overtakelse kjøper skriver under på at kjøpesummen skal overføres fra meglers konto til selgers konto. Kollegaen din burde da ha nektet å skrive under, slik at pengene ikke ble overført til selger. Gjorde hun det, eller skrev hun under uten forbehold?
Nique Skrevet 18. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 18. mai 2009 Det er jo ved overtakelse kjøper skriver under på at kjøpesummen skal overføres fra meglers konto til selgers konto. Kollegaen din burde da ha nektet å skrive under, slik at pengene ikke ble overført til selger. Gjorde hun det, eller skrev hun under uten forbehold? Visning var som sagt helt i begynnelsen av april, kontrakt ble skrevet 1 uke etterpå. (tvanssalg går fort gitt) De har alså skrevet kontrakt før overtagelse, en måned før de fikk nøklene. Men ved salg skal jo feil og mangler stå i kontrakten?
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #4 Skrevet 18. mai 2009 Visning var som sagt helt i begynnelsen av april, kontrakt ble skrevet 1 uke etterpå. (tvanssalg går fort gitt) De har alså skrevet kontrakt før overtagelse, en måned før de fikk nøklene. Men ved salg skal jo feil og mangler stå i kontrakten? Det du ble spurt om av en annen lenger var om kjøperen underskrev overtakelsesprotokollen uten forbehold? Isåfall er det ingenting hun kan gjøre ift skitt og åpenbare mangler som gulv og skade på dør. Dette måtte hun ha påpekt der og da. Det er nå kun skjulte mangler hun kan kreve ham for, dersom hun finner noe. HUn må jo være utrolig dum som godtar å skrive under på overtakelsesprotokollen når selger har fjernet inventar som skal følge med, og ellers har "herpet" leiligheten. Nei, toget har gått.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #5 Skrevet 18. mai 2009 Visning var som sagt helt i begynnelsen av april, kontrakt ble skrevet 1 uke etterpå. (tvanssalg går fort gitt) Nei, det gjør det ikke. Det tar normalt veldig lang tid, det er derfor ethvert bud gitt ved tvangssalg må være bindende i seks uker. Det betyr selvsagt ikke at man ikke kan få kjøpt boligen hurtigere, men det er altså ikke det vanlige.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #6 Skrevet 18. mai 2009 De har alså skrevet kontrakt før overtagelse, en måned før de fikk nøklene. Ja og det er helt normalt. Samtidig med kontraktsunderskriving ble 10% av kjøpesummen overført til selger. Ved selve overtagelsen skrives overtakelsesprotokollen under, den skriver man bare under på uten forbehold om alt er i orden. Men ved salg skal jo feil og mangler stå i kontrakten? Nei det skal det ikke. Feil og mangler står kun i salgsoppgaven¨/takstrapporten/egenerklæringen. Åpenbare feil som en knust rute eller stort glipp i gulvbordene trenger ikke stå, da dette er regnet som åpenlyse for evt interessenter når de er på visning.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #7 Skrevet 18. mai 2009 Har han skrevet under overdragelsespapirene så har han jo godtatt tilstanden. Da min kjøper skulle overta nøkler så møttes vi i leiligheten. Han godtok vask mm og vi skrev begge under på et skjema. Dette måtte leveres megler før jeg fikk pengene for salget. Når det er tvangssalg så har man visst en ekstra undersøkelsesplikt. Du har ikke de samme rettighetene som ved et vanlig salg.
Nique Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 19. mai 2009 (endret) Da får de bare se det ann hva som skjer. Sånn apropos, sprekkene og skadene var ikke tilstede under visning, og heller ikke når kontrakten ble skrevet, da så alt strøkent ut, men etter at leietager kom seg ut av leiligheten, og megler bedyret at stedet var vasket ned. Personlig mener jeg de er blitt lurt, men igjen, jeg er ikke så bevandret på boligkjøpmarkedet. Endret 19. mai 2009 av Nique
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #9 Skrevet 19. mai 2009 Det som er avgjørende her er om kjøper skrev under overtakelsesprotokollen den dagen de overtok leiligheten.
Nique Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #10 Skrevet 19. mai 2009 Det som er avgjørende her er om kjøper skrev under overtakelsesprotokollen den dagen de overtok leiligheten. for å være helt ærlig, det vet jeg ikke. Skal spørre henne i dag. Håper det ordner seg for dem
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #11 Skrevet 19. mai 2009 Da får de bare se det ann hva som skjer. Sånn apropos, sprekkene og skadene var ikke tilstede under visning, og heller ikke når kontrakten ble skrevet, da så alt strøkent ut, men etter at leietager kom seg ut av leiligheten, og megler bedyret at stedet var vasket ned. Personlig mener jeg de er blitt lurt, men igjen, jeg er ikke så bevandret på boligkjøpmarkedet. Det er forferdelig trist for kollegaen din, og jeg skjønner at du får lyst til å hjelpe. Men som flere har påpekt, tror jeg ikke det er noe å gjøre så lenge hun har signert på overtakelsespapirene. Den signaturen skal jo vise at man godtar leilighetens tilstand (altså det som er synlig på tidspunktet). Kollegaen din måtte enten nektet å skrive under, eller krevet at det ble skrevet et forbehold om vasking o.l. Jeg er stygt redd for at sjansen har gått fra henne når hun har skrevet under helt uten videre. Hvis det derimot viser seg feil som ikke umiddelbart er synlig ved overtakelsen, for eksempel fordi det er dekket av søppel og rot, kan hun kanskje ha en sak. Dere kan jo høre med megleren igjen og spørre om det er noe som kan gjøres. Han eller hun bør faktisk komme med et minimum av veiledning. Ellers er det nok ikke så mye å gjøre enn å starte på oppryddingen. Jeg ville leiet inn et firma for å gjøre dette, da det ikke behøver å koste all verden (så lenge søppel og annet rot er ryddet bort).
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #12 Skrevet 19. mai 2009 Når det er tvangssalg så har man visst en ekstra undersøkelsesplikt. Du har ikke de samme rettighetene som ved et vanlig salg. Det stemmer. Avhendingslova gjelder ikke ved tvangssalg. Dette følger av en antitetisk tolkning av avhl. § 1 (1) 1. pkt. Hvis ikke megleren vil hjelpe, ville jeg tatt kontakt med Namsretten som har besluttet tvangssalg.
Nique Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #13 Skrevet 19. mai 2009 Liten oppdatering; Når de fikk skulle få nøklene forrige fredag, så måtte de skrive under på overdragelsespapirer, _uten_ at de fikk se leiligheten først, men uvitende om rettigheter de har, så har de skrevet under. (og dette var med megleren). Så fikk de 10 min med megleren rundt i leiligheten, hvor da alle klager ble møtt med en skuldertrekning. Sprekkene i gulvet så de ikke på visningen for da var stedet dekket av tepper. Så nå er vel det beste å bare bite tenna sammen, pusse opp, og leve med det. De skulle pusse opp over tid likevel, men nå må det bli en smule fremskyndet. Det er bra hun jobber med renhold, for det kommer hun til å få bruk for, snille jenta
Rosenrød Skrevet 19. mai 2009 #14 Skrevet 19. mai 2009 Skikkelig kjedeli, jeg synes synd på kollegaen din. Håper hun kan få ordet opp i dette.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #15 Skrevet 19. mai 2009 Sprekkene i gulvet så de ikke på visningen for da var stedet dekket av tepper. Dette ville man ikke kommet noen vei med, selv om avhl. hadde fått anvendelse. Hvis dette er beskrivende for kjøpers undersøkelse av eiendommen, har de seg selv å takke.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #16 Skrevet 19. mai 2009 Liten oppdatering; Når de fikk skulle få nøklene forrige fredag, så måtte de skrive under på overdragelsespapirer, _uten_ at de fikk se leiligheten først, men uvitende om rettigheter de har, så har de skrevet under. (og dette var med megleren). Så fikk de 10 min med megleren rundt i leiligheten, hvor da alle klager ble møtt med en skuldertrekning. Sprekkene i gulvet så de ikke på visningen for da var stedet dekket av tepper. Så nå er vel det beste å bare bite tenna sammen, pusse opp, og leve med det. De skulle pusse opp over tid likevel, men nå må det bli en smule fremskyndet. Det er bra hun jobber med renhold, for det kommer hun til å få bruk for, snille jenta Dette er helt hårreisende. Hvis megler har sagt at leiligheten er vasket, og får kollegaen din til å skrive under uten at hun er til stede, så må da det være et brudd på de reglene megler skal følge. Jeg ville klaget på vedkommende, for han eller hun bør definitivt stilles til ansvar for dette. Se for eksempel dette om Reklamasjonsnemda som behandler tvister mellom forbruker og megler: http://www.eiendomsmeglingsnemnda.no/index...=14&subid=0 http://forbrukerportalen.no/faq/1026278384.18 Er eiendomsmegleren tilknyttet et selskap? Jeg ville kontaktet ledelsen og lagt frem saken.
Nique Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #17 Skrevet 19. mai 2009 Dette ville man ikke kommet noen vei med, selv om avhl. hadde fått anvendelse. Hvis dette er beskrivende for kjøpers undersøkelse av eiendommen, har de seg selv å takke. som skrevet, det tror jeg de har forstått nå, men hvis du leser resten, så ser du kanskje også at megler har opptrått litt uetisk...
Gjest ! Skrevet 19. mai 2009 #19 Skrevet 19. mai 2009 Det stemmer. Avhendingslova gjelder ikke ved tvangssalg. Dette følger av en antitetisk tolkning av avhl. § 1 (1) 1. pkt. Hvis ikke megleren vil hjelpe, ville jeg tatt kontakt med Namsretten som har besluttet tvangssalg. Sant, avhendingslova gjelder ved frivillig salg.
Nique Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #20 Skrevet 19. mai 2009 Tvangssalg av fast eiendom Takk, denne bekrefter det som vi har begynt å mistenke, at min kollega med familie nå har alt ansvar selv. en dyrkjøpt lekse, men nå må man bare gjøre det beste ut av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå