Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat begynt å jogge med pelsen, han er en 10 mnd gammel cavalier.

Jeg jogger med sele, elastisk line og magebelte, jogger i sakte tempo slik at hunden traver ved siden av og lar hunden stoppe opp når han skal "snuse på verden".

Jeg jogger mest på asfalt, men lar for det meste hunden løpe i grøftekanten på grus eller gress.

Vi jogger totalt ca ca 20 minutter (5 på, 5 min av),også går vi ca 10.

Hunden storkoser seg på tur, men når vi kommer hjem er hunden veldig sliten. Da drikker han litt også sover han resten av kvelden (3-3,5t). Energinivå på 2 på en skala fra 1-10

Han sover natten gjennom og på morgenen er han frisk og fin og full av energi og klar for nye eventyr..Energinivå 9

Tror dere det er for mye for ham? Sliter jeg ham helt ut, eller er det greit at hunden er sliten og rolig resten av kvelden etter slike "utskeielser"?

Tidligere når jeg bare spaserte på tur synes jeg hunden hadde tidvis høyt energinivå på kvelden og var litt rastløs og "bøllete", og at han slet med å finne fornuftige måter å få ut "overskuddsenergien". Han fikk da 2-4 turer av varierende lengde hver dag.

Gjest Gjest_la flaca_*
Skrevet

Du må nesten se på helheten. Er hunden din vant med å løpe mye løs er nok kondisen bra allerede, og da er det jo ikke noe galt å jogge litt. I tillegg er det en liten rase, så leddene greier seg nok fint. Men dersom du nettop har begynt syns jeg 5x5 minutter i 40 min. høres litt mye ut.

Bare positivt at hunden sover mye etterpå. Men viktig å variere. Noen dager bare korte turer og mer mental trening, andre dager jogging. Jogger du hver dag kan det bygge seg opp en del stress som ikke er helt heldig. Lurt å ligge på en gylden middelvei med alt.

Gjest emmeline
Skrevet

Synes det høres helt fint ut det du gjør :) Tror det er en passe lang økt. At han er sliten og rolig på kvelden tror jeg bare er postivt, han har fått ut energien sin rett og slett. Jeg må også legge til at jeg er enig med gjest over når det gjelder å variere.

Skrevet
Du må nesten se på helheten. Er hunden din vant med å løpe mye løs er nok kondisen bra allerede, og da er det jo ikke noe galt å jogge litt. I tillegg er det en liten rase, så leddene greier seg nok fint. Men dersom du nettop har begynt syns jeg 5x5 minutter i 40 min. høres litt mye ut.

Bare positivt at hunden sover mye etterpå. Men viktig å variere. Noen dager bare korte turer og mer mental trening, andre dager jogging. Jogger du hver dag kan det bygge seg opp en del stress som ikke er helt heldig. Lurt å ligge på en gylden middelvei med alt.

Takk for svar:)

Vi har nettopp begynt så både jeg og hunden er sliten når vi kommer hjem:)

Men totalt jogging er ikke mer enn 20 minutter, ellers er det rask gange, toalt ca 30 minutter. Og da har vi både tisse- bæsje- og drikkepauser underveis.

Jeg er kanskje mest redd for slitasjeskader (hofter og andre ledd) siden det fortsatt er en unghund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...