Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi var på stamstedet vårt i går kveld, og de kjørte egen 17. mai meny. De hadde kuttet menyen ned til ca 1/4 av den vanlige menyen, og økt prisene på det som var igjen med ca 20%. F.eks. kostet biffen 360 kr, mot 285 kr til vanlig. "Husets burger" kostet 225 kr, den koster vanligvis 175 kr. Prisen på øl hadde de også skrudd opp, og de hadde byttet ut 0,5 l glassene med 0,4 l glass, som de tok 5 kr mer for enn hva de tar for 0,5 l glass til vanlig.

Er det bare meg som er sær og gjerrig som føler meg litt "snytt" når jeg sitter og betaler ekstra bare fordi det er 17. mai? Jeg forstår at de vil forenkle ting for kjøkkenet ved å ha en mindre meny, men prisøkningen har jeg mindre forståelse for. Jeg skjønner jo hvorfor de gjør det, på 17. mai har vel folk en tendens til å blåse i prisen, de betaler gladelig 35 kr for en lunken wienerpølse i lompe eller 100 kr for en heliumsballong formet som Donald Duck, og spisestedene ser en sjans til å øke fortjenesten på en dag da omsetningen generelt sett er høy.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er nok ikke bare stamstedet deres nei, dette er veldig vanlig.

Prisøkningen kan kanskje forklares i at det må betales tillegg til folk for å jobbe på 17. mai (1. og 17. mai er jo eneste dagen med påbudt tillegg?).

Men inntjeningen bør nok de fleste steder være brukbar denne dagen uansett.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg reagerer mer på at både servicen og maten er utrolig dårlig på slike dager. Man må vente i år og dag på maten, får ikke bestilt mer drikke fordi kelnerene er opptatt, og når maten kommer er den kald/ikke det du bestilte/ikke god eller det viser seg at en av hovedrettene er blitt glemt slik at noen blir sittende uten mat. Og derfor spiser vi middag hjemme på 17. mai :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg opplevde det samme på stamstedet mitt i går - og som gjesten over her skriver så er det ganske vanlig. Er enig i at det er irriterende, men det er lite å få gjort med det tror jeg.

Gjest Christabelle
Skrevet

Vi spiser hjemme nettopp på grunn av alt som er nevnt. Griske restauranter får ikke mine penger denne dagen.

Skrevet
Jeg reagerer mer på at både servicen og maten er utrolig dårlig på slike dager. Man må vente i år og dag på maten, får ikke bestilt mer drikke fordi kelnerene er opptatt, og når maten kommer er den kald/ikke det du bestilte/ikke god eller det viser seg at en av hovedrettene er blitt glemt slik at noen blir sittende uten mat. Og derfor spiser vi middag hjemme på 17. mai :)

På stamstedet mitt skal de ha for at maten og servicen holdt ganske "normal" standard, bortsett fra at de krevde at folk la igjen kortet i baren (pub med matservering), vanligvis lager de bare regning som vi betaler når vi går uten at vi må legge igjen et kort.

Ser poenget med å spise hjemme, men vi bor alle i små ett- og toroms leiligheter, så ingen har plass til masse middagsgjester og i går var vi 12 stykker, så vi var "nødt" til å spise ute.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var ganske skuffet over servicen igår. Vi pleier å gå ut å spise på et av hotellene i byn som har 17.mai buffet. I år bestemte vi oss for å velge et annet hotell, og valget falt på et av de tilsynelatende beste stedene i byn. Vel, aldri igjen. De hadde bordsete kl 15:15, og vi sto i kø i over en halvtime før vi slapp til. Det var en person som tok imot folk, fant dem på listen og viste dem så til bordet sitt - så kom den samme personen tilbake og tok seg av neste gjeng. Utrolig at de ikke hadde flere til å gjøre denne jobben. Vi hadde med oss en på krykker og en gammel onkel, og begge to holdt på å segne om mens vi sto og ventet, varmt og trangt som det var.

Da vi fikk bord var det ikke dekket på engang, duk ble skiftet og det ble dekket på mens vi satt ved bordet.

Maten var imidlertid upåklagelig, og drikke fikk vi bestille med en gang. Men, tre ganger måtte vi spørre etter regningen før den kom.

Nei, takke meg til hotellet vi pleier å spise på. Ikke like flotte lokaler, men mye bedre service.

Når det gjelder priser så er vel dette dessverre ikke noe nytt. Slik er det vel med det meste på 17.mai. At menyen er mindre er vel heller ikke så rart, så mange som spiser ute den dagen forstår jeg at det blir mye enklere om kokkene har færre retter å holde styr på

Gjest Gjest
Skrevet

Noe av grunnen til at servicen blir litt "så som så" på 17. mai er vel at mange av de som jobber er ringevikarer og sesonghjelper som stepper inn ved spesielle anlendinger og kanskje ikke er helt inne i alle rutiner etc, noe som gjør at det glipper her og der. At det er mye å gjøre øker jo også sjansene for at det skjer feil, og når noe først går galt tar det ofte lenger tid å rydde opp i det.

Skrevet

Jeg synes det er helt ok med egen meny, tross alt er det en av de travleste dagene i året -og for at folk skal slippe å stå å vente så kjører man ned menyen til noen få retter.

Det samme med prisen, de ansetter ikke nye folk bare for å jobbe på 17.mai, -derfor jobber mange av de ansatte rundt om overtid med 10-15 timersvakter og man har flere samtidig på jobb enn normalt. I tillegg skal vel de ansatte ha ekstra betalt fordi det er 17.mai..? At de kanskje tar opp prisen litt vel mye i forhold til hva som trengs er jeg ening i, men det plager ikke meg personlig!

Vi grilla hjemme istedet vi da, og nøyet oss med øl ut -som overraskende nok ikke var dyrere enn vanlig. (Men har ikke hatt viljestyrke til å sjekke kontofonen enda alikevel gitt.. :fnise:)

Gjest Gjest
Skrevet

Alle vet hvordan det er på 17. mai, hvis man ikke har godt humør og er villig til å akseptere at alt ikke går på skinner, så skjønner jeg ikke hva man har ute å gjøre i det hele tatt. Skal man være sur for at det er så mye folk ute, så viser de tog og feiring på TV.

Gjest Coarvi
Skrevet

Det er da ganske naturlig at prisene er høyere på 17- mai - restaurantene leker faktisk ikke butikk!

Alt avhenger av tilbud og etterspørsel, og når etterspørselen er så sinnsykt høy den ene dagen er det klart at prisene går opp.

Hva er det å klage for egentlig? Det er ingen som tvinger deg til å spise ute, og du kan nesten ikke være sur for at restaurantene ikke driver veldedighet, men faktisk utnytter muligheten til å tjene mye.

Så selv på de milelange køene utenfor restaurantene i byen og kan ærlig talt ikke forstå hvordan noen kan gidde å stå i kø i evigheter for å betale ekstra mye for et måltid for så å faktisk klage!

Servicen derimot synes jeg selvfølgelig bør være det samme som ellers, men at ting tar litt mer tid når et spisested er fullstappet av folk er jo helt naturlig.

Skrevet

jeg jobber som serivtør på restaurant og må bare til "vårt" forsvar få si at 17 mai er en ganske så spesiell dag for oss også.. folk blir utrolig kravstore og griske på dager som 17 mai, det er ikke måte på hva de føler at de har rett til å spørre om, bare fordi det er en spesiell dag.

de spør om vi ikke bare kan lage en liten porsjon med spaghetti (som vi ikke har på menyen en gang) til bare deres barn, og blir pissure når vi sier at det kan vi desverre ikke..

det er ikke bare lett å opprettholde god service når folk drar i deg mens du står å snakker med andre kunder, og krever at du skal fikse og trikse fordi de plutselig blir 3 fler enn de har reservert bord til. eller mener at du er sur bare fordi du ikke har mulighet til å stå å småprate om hvor flott vær det er osv.

prisøkning skal jeg ikke uttale meg om, vi økte ikke prisene hos oss hvertfall. hadde tvertimot 17 mail tilbud med 395 kr for en champagne.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Så selv på de milelange køene utenfor restaurantene i byen og kan ærlig talt ikke forstå hvordan noen kan gidde å stå i kø i evigheter for å betale ekstra mye for et måltid for så å faktisk klage!

Vel, jeg mener at det er min fulle rett å klage. Der vi spiste har de to lunchserveringer, en kl 13 og en kl 15:15. Når vi da tropper opp kl 15 (for å være ute i god tid - og dermed sto relativt langt fremme i køen) , og blir stående til nærmere 16 før vi får bord er på ingen måte ok. De som om presis så jeg at sto og ventet i over en time.

Jeg skjønner at det er mye folk på 17.mai osv, men et sted som har arrangert slik feiring i mange år bør vite legge inn nok marginer til at første bordsete har blitt ferdig, og få inn nok bemanning.

Litt forsinkelser kan jeg forstå, men når man har bestilt bord til et gitt klokkeslett er det ikke i orden at man må vente såpass lenge som vi og de fleste andre som spiste på samme sted gjorde.

Hadde det vært snakk om at det ikke var reservert bord hadde saken selvsagt vært en annen, da må en forvente kø hvis man i det hele tatt får bord noe sted.

Prisene synes jeg også at man må forvente at er høyere på en slik dag enn andre dager.

Skrevet

Dette har også jeg opplevd, restauranter forventer så mye besøk på 17. mai at de setter opp priser og kutter ned menyen. Det er egentlig logisk, da dette gjør at de har færre matretter å konsentrere seg om å lage bra. At prisen er høyrere, er forresten ikke logisk - ikke bare "rike" folk burde få spise på restaurant på 17. mai, det er dyrt nok som det er.

Gjest Gjest
Skrevet

Til dere som syns at det er så fælt å gå ut å spise på 17. Mai.

Hva med å prøve å sette dere LITT inn i situasjonen til de som jobber der?

Dette er en av de mest travle dagene i bransjen og det er sikkert vanskelig å beregne hvor lang tid hvert bord bruker på å spise. Hva om noen vi sitte lengre å prate etter maten? Skal servitørene kaste dem ut da eller?

Syns rett og slett flere av dere virker snobbete.

Tips til neste år: Hold dere hjemme så kan andre folk som faktisk har forståelse for at det er en hektisk dag gå ut å spise.

Snakker om å klage over småting :hakeslepp:

Gjest Gjest
Skrevet
Til dere som syns at det er så fælt å gå ut å spise på 17. Mai.

Hva med å prøve å sette dere LITT inn i situasjonen til de som jobber der?

Dette er en av de mest travle dagene i bransjen og det er sikkert vanskelig å beregne hvor lang tid hvert bord bruker på å spise. Hva om noen vi sitte lengre å prate etter maten? Skal servitørene kaste dem ut da eller?

Tips til neste år: Hold dere hjemme så kan andre folk som faktisk har forståelse for at det er en hektisk dag gå ut å spise.

Snakker om å klage over småting :hakeslepp:

Jeg er tålmodig og har ganske lave forventninger på en slik dag. Men jeg synes jeg kan forvente å faktisk få maten jeg har bestilt - eller synes du det også er for mye å forlange?

Gjest Coarvi
Skrevet
At prisen er høyrere, er forresten ikke logisk - ikke bare "rike" folk burde få spise på restaurant på 17. mai, det er dyrt nok som det er.

Hæhh? Skal en forretning (som en restaurant jo er) ta hensyn til hva den gjennomsnittlige mannen i gata (de ikke-rike) faktisk har råd til når de har mulighet til å tjene enda mer penger? Når det er så sinnsykt lange køer og tydeligvis utrolig mange som vil spise ute så sier det jo seg selv at de må kunne ta seg så mye betalt som folk er villige til å betale for. Og det er jo helt tydelig at nordmenn er mer enn villige nok til å betale blodpris for å spise på 17. mai.

Mener du virkelig at forretninger skal drive veldedighet og ta hensyn til alle når de skal tjene penger?

Nei, sorry, det å spise ute på 17. mai er faktisk ikke noe for alle, det er for de som har råd og tålmodighet. Jeg har aldri råd til å spise ute på annet enn pizzarestaurant og i den sjikten der og forventer da søren ikke at de som driver forretning skal ta hensyn til meg når de bestemmer prisene.

Det er ikke menneskerett å spise ute, ikke en gang på nasjonaldagen vår.

Jeg nevner det igjen; tilbud og etterspørsel. Sånne enkle prinsipper burde da folk godta i et land som Norge?

Gjest Gjest
Skrevet

Tvert i mot, spør du meg. De avslører at de er "White Trash" og de ikke vet hvordan man oppfører seg ute blant dannede mennesker.

Gjest Gjest
Skrevet

*fnis* Så jeg er snobbet og/eller white trash som ikke kan oppføre meg fordi jeg ikke synes det er ok å vente i lange tider når jeg har bestilt bord til et gitt klokkeslett?

(og ja, jeg har jobbet på restaurant, og jeg har ved flere anldeninger minnet folk på at det kommer nye gjester som skal sitte ved bordet, og spør om de vil ha noe mer...noe som gjør at de aller, aller fleste skjønner at det er på tide å runde av og be om regningen. Særlig på travle dager, som i julebordsesongen og f.eks. 17.mai har de aller fleste forståelse for at man ikke kan bli sittende i timesvis etter at man er ferdig å spise)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...