Gå til innhold

Treg PC ....mere Ram?? Noe galt??

Fremhevede innlegg

Gjest Donna
Skrevet

Jeg lurer på hva som kan være årsaken til at PC'en er ufattlig treg å starte opp ......det kan ta et par minutter fra jeg starter den - til alle ikonene er nede og trykkbare .......og det burde gå kjappere ...

Pc'en er ett år - og har XP ...kan legge til at den har vært like treg mesteparten av tiden - men jeg har ikke hatt tid eler råd å gjøre noe med det .....

kan det komme av for lite Ram?hørte en som sa det nemlig ......men så begynner jeg også å lure på om maskinen kan ha fått en "sykdom" den perdioden jeg ikke hadde brannmur og antivirus for deter vel noe som kan gjøre den treg ...husker ikke om det kunne være en Trojansk hest - eller en orm ....iallefall så er det noe som går inn i hele systemet og ødelegger file så de blir trege ...........

Noen som kjenner igjen dette?

Kan også legge til at den er fryktelig treg å åpne f.eks bilder ...særlig fra diskett .......

og at den et par tre ganger i det siste har hengt seg - plutselig låser alt seg og den er død

litt frustrert ..

har planer om å bestille mere ram ....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mer RAM er ett godt tiltak...i tillegg kan du gjerne defragmentere harddisken ETTER at du har fjernet boss i cachen + temp. internet Files etc....

=)

Skrevet

Mer ram kan hjelpe ja, men hvis den har vært raskere før, så kan det jo hende at andre ting hjelper også.

Jeg pleier å ta en opprydning mår PC-en blir treg.

Fjerner alle programmer som ikke brukes (nedlastede gratisprogrammer for eksempel). Tømmer papirkurven, sletter filer som jeg ikke bruker osv.

Kjør også Ad-aware for å få vekk "søppelet"

Til slutt tar jeg en defragmentering.

Det aller beste er jo å formatere PC-en, men om du ikke har CD-brenner, så er det kanskje litt vanskelig å få det til med alle filer i behold.

Gjest Donna
Skrevet

Jeg tømmer midlertidige filer, papirkurv og log ..jevnlig ..og jeg kjører også adaware en gang i uken iallefall .....Skal se om det er programmer som kan tas bort ...

Når jeg starter opp får jeg en beskjed som er liknende dette : " can't find BOOTDISK- insert disk and press any key" - da trykker jeg Ctrl+alt+delete - og den starter videre liksom .....dette var noe han som bygde den for meg sa jeg skulle gjøre - men jeg greier ikke å huske nå hvorfor den henger seg opp der .....i rulleteksten liksom ...og det er dumt for det kan jo ha noe å si med problemet ...

Skrevet

Jo flere programmer du installerer, jo lengre tid tar det å starte windows. Slik er det bare. Grunnen til at det tar lang tid, er fordi det er mange programmer som startes.

Har du fortesten lastet ned den nye versjonen av adaware? (adaware6, kan lastes ned fra download.com )

Den gamle er egentlig døfødt å bruke nå.

Hvis du har installert masse tulleprogrammer f.eks. via internett ved å klikke ja på ting du ikke vet hva er, kan dette være litt vanskligere å fjerne. Disse programmene kan være f.eks. bonzo og eller gator osv. Slikt vil man ikke ha på PCen sin.

Kazaa installerer også en del slemme programmer. De kan stjele masse resusser fra PCen din.

Kanskje du vil installere windows på nytt?

Vær forsiktig med hva du trykker ok på når du surfer rundt. Du kan plutselig godta at noen installerer programmer på PCen din som gjør at folk kan herje fritt på den...

Gjest Anonymous
Skrevet

Når jeg starter opp får jeg en beskjed som er liknende dette : " can't find BOOTDISK- insert disk and press any key" - da trykker jeg Ctrl+alt+delete - og den starter videre liksom .....dette var noe han som bygde den for meg sa jeg skulle gjøre - men jeg greier ikke å huske nå hvorfor den henger seg opp der .....i rulleteksten liksom ...og det er dumt for det kan jo ha noe å si med problemet ...

Jeg vet ikke om det har noe med de andre problemene å gjøre, men det høres ut som om han som bygde PC'en burde hatt seg et kurs eller noe.

"Når du slår på PC'en, kommer det en feilmelding som sier 'can't find bootdisk', og da skal du trykke CTRL-ALT-Del for å fortsette"... alvorlig talt, det er da fullstendig tåpelig. Selvsagt skal det ikke komme noen feilmelding ved oppstart. Høres mest ut som om noe hardware er defekt (disken eller kontrolleren til denne), og det kan helt klart gi symptomer av den typen du nevner.

Gjest Donna
Skrevet

Ups .....det var feil meldig jeg skrev ned!

Riktig feilmelding er : DISK BOOT FAILURE - INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

da må jeg trykke ctrl+alt+delete

hva er mye programmer da? jeg har ikke mye programmer inne ....tror jeg da......

Skrevet
Ups .....det var feil meldig jeg skrev ned!

Riktig feilmelding er : DISK BOOT FAILURE - INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

da må jeg trykke ctrl+alt+delete

hva er mye programmer da? jeg har ikke mye programmer inne ....tror jeg da......

Du har ikke tilfeldigvis en diskett i maskinen når du starter opp? Hvis du har det, kan du fjerne den. Da kommer ikke feilmsgen opp igjen. ;)

Gjest Donna
Skrevet

Du har ikke tilfeldigvis en diskett i maskinen når du starter opp? Hvis du har det, kan du fjerne den. Da kommer ikke feilmsgen opp igjen. ;)

Nope

Så det er en melding som skal komme opp om man har en diskett inne?? har fått den meldingen heletiden jeg - og han sa noe var galt - men at jeg skulle trykke på de tre tastene ....når jeg restarter - så går det greit - men ikkeå starte helt fra begynnelsen av ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...