Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #1 Skrevet 18. mai 2009 Jeg har 25000 utbetalt i lønn pr mnd. Regner med 10 000 i faste utgifter per mnd (min andel av felles kostnader, dvs mat, strøm, b.hage etc). Setter av 5000/mnd til "personlige ting". Da har jeg 10 000/mnd igjen som jeg kan bruke på bolig. Hvor høyt lån kan jeg klare å betje med måndlige avdrag på 10 000, i beregnet at renten kan stige opp til f.eks 8%? Takknemlig for hjelp fra noen gode hoder:)
Satyren Skrevet 18. mai 2009 #2 Skrevet 18. mai 2009 Jeg har 25000 utbetalt i lønn pr mnd. Regner med 10 000 i faste utgifter per mnd (min andel av felles kostnader, dvs mat, strøm, b.hage etc). Setter av 5000/mnd til "personlige ting". Da har jeg 10 000/mnd igjen som jeg kan bruke på bolig. Hvor høyt lån kan jeg klare å betje med måndlige avdrag på 10 000, i beregnet at renten kan stige opp til f.eks 8%? Takknemlig for hjelp fra noen gode hoder:) Direkte utregnet basert på å bruke kr. 10 000 pr. mnd. i rente, kan du låne 1,5 mill. Det ville imidlertid ikke jeg anbefale, med mindre du er særdeles disiplinert. Hvis du holder deg til maks 1 mill. har du mer slingringsmonn i tillfelle inntektssvikt, uforutsette utgifter eller andre forandringer som kan inntreffe i et ungt liv.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #3 Skrevet 18. mai 2009 Det finnes mange gode nettkalkulatorer på dette, prøv f.eks postbanken sin: https://www.postbanken.no/portal/biztools/l...kt_Kalkulatorer Her kan du legge inn ulike rentebetingelser, nedbetalingstider osv. Så er det bare å prøve seg fram til du kommer til en sum som gir 10 000 i månedlige innbetalinger
Alison Skrevet 18. mai 2009 #4 Skrevet 18. mai 2009 Hvis det er førstehjemslån det er snakk om bør du være oppmerksom på en ting, nemlig at et slik lån som regel blir delt i to deler. Da blir det et lån innenfor 75 eller 80% og et lån på det resterende. Hovedlånet kan du ha en løpetid på opp til 30 år på, men det minste skal tilbakebetales i løpet av 10 år. Du vil derfor få et alt for lavt månedsbeløp om hele lånebeløpet regnes med en løpetid på opp til 30 år. Jeg vil også anbefale deg å regne på forskjellige rentesatser. Rentenivået kommer garantert til å gå opp igjen. Du bør tåle en rente på minst 8 %. De aller flerste bankene bruker Sifo-budsjettet i forbindelse med lånesøknader. Det kan derfor være en ide å ta en titt der på hva slags utgifter du bør ta høyde for. Vær også obs på at det ikke er sikkert banken er enig i at du har 10.000,- tilgjengelig til lån hver måned selv om du mener det selv.
Alison Skrevet 18. mai 2009 #5 Skrevet 18. mai 2009 Da har jeg 10 000/mnd igjen som jeg kan bruke på bolig. Hvor høyt lån kan jeg klare å betje med måndlige avdrag på 10 000, i beregnet at renten kan stige opp til f.eks 8%? Takknemlig for hjelp fra noen gode hoder:) Glemte å svare konkret på dette i mitt forrige svar. Med en rente på 8 % kan du ha 1.300.000,-. Terminbeløpet vil da bli ca 10.500,-. Forutsetningen er et lån på kr 975.000,- innenfor 75 %. Dette har en løpetid på 30 år og avdragsfrihet de første årene. I tillegg vil det være et lån på kr 325.000,- som går ut over 75 % av sikkerheten. Dette lånet skal tilbakebetales i løpet av 10 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå