Gjest Anonymous Skrevet 22. juli 2003 #1 Skrevet 22. juli 2003 Jeg går hos fastlegen min til kontroll. Har vært der tre ganger, og siste gangen (da jeg var 13+5) gjorde hun en gynekologisk undersøkelse for å kjenne på livmorens størrelse samt ta celleprøver. Et par dager etter at jeg hadde vært der fikk jeg en giro i posten, festet ved en gul lapp fra legesekretæren: "Det er egenandel ved gynekologisk undersøkelse". Stemmer det, da ?? GU er vel en naturlig del av oppfølgingen i svangerskap, og den er gratis... (dvs. trygden kompenserer, så legen får jo pengene sine). Tar jeg feil, eller prøver de å få seg litt ekstra betalt ?? :-?
Gjest Anonymous Skrevet 22. juli 2003 #2 Skrevet 22. juli 2003 Det er for utstyret som blir brukt under GU!! Noen legekontor praktiserer litt forskjellig. Der jeg går tar de litt ekstra for dette og for utstyr under blodprøvetaking. På legekontoret hvor jeg jobber er alt dette gratis, så det varierer litt. Og det er fullt lovlig.
Iset Skrevet 22. juli 2003 #3 Skrevet 22. juli 2003 men det er jo sykt at noen skal få det gratis og andre ikke, for den same undersøkelsen? jeg trodde ALLE undersøkelser under graviditet skulle være gratis uansett. jeg har ei venninne som også fikk giro i posten, men hun klagde på den og fikk medhold. klem Iset 22+4
Gjest Anonymous Skrevet 22. juli 2003 #4 Skrevet 22. juli 2003 Jeg er enig med Iset. I reglementet står det "kontroller under svangerskapet". Og GU må da være del av en kontroll. Betale for utstyr til boldprøver skal du ihvertfall ikke !
Gjest Tex Skrevet 22. juli 2003 #5 Skrevet 22. juli 2003 Slitsomt med forskjellige regler eller praksiser på sånt rundt omkring. Det må jo være ett regelverk for alle...?
Gjest Anonymous Skrevet 22. juli 2003 #6 Skrevet 22. juli 2003 Slitsomt med forskjellige regler eller praksiser på sånt rundt omkring. Det må jo være ett regelverk for alle...? Det er et regelverk for egenandeler. Men for utstyr som brukes utenom dette er det opp til hvert enkelt legekontor å avgjøre. Dette er utstyr som kjøpes inn av legekontoret (spekulum, pensler, kanyler, blodprøveglass osv). Dette er utstyr som ikke blir dekt av folketrygden og det er opp til legekontoret å finne ut hvordan de skal finansere dette. Som sakt betaler jeg en engangssum for utstyr på kr 30,- ved første svangerskapskontroll. På det legekontoret hvor jeg jobber betaler ikke gravide noen ting, mens andre betaler en egenandel ved bruk av div. utstyr. Satser for forbruksmateriell Takstene 10a til 10d refunderes ikke av folketrygden. Folketrygden dekker slike utgifter kun ved tilfeller som går inn under folketrygdlovens kapittel 13 og denne forskrifts § 3 nr. 4.(Yrkesskade)
Gjest Anonymous Skrevet 22. juli 2003 #7 Skrevet 22. juli 2003 Ville ringt til legekontoret og sjekket. Mener vertfall at du ikke skal betale. Det kan jo være at sekretæren ikke har fått med seg at du er gravid og har dermed sendt deg en giro??
Gjest Anonymous Skrevet 22. juli 2003 #8 Skrevet 22. juli 2003 Ville ringt til legekontoret og sjekket. Mener vertfall at du ikke skal betale. Det kan jo være at sekretæren ikke har fått med seg at du er gravid og har dermed sendt deg en giro?? Det er legen som skriver ut betalingskvittering når pasienten går, og det er legen som gir beskjed hvis noe skal betales, hvis det ikke er blodprøvetaking eller gjøremål som helsesekretæren utfører. LES OVENFOR!!!! Legekontoret kan ta betaling!!!
Gjest *nurket* Skrevet 22. juli 2003 #9 Skrevet 22. juli 2003 Jeg betalte for GU ved min første legetime for å bekrefte graviditet. Men alle andre kontroller, undersøkelser, blodprøver og andre prøver "derfra og inn" er gratis. Gjorde også dette under mitt første svangerskap (var da registrert ved et annet legekontor). Men dette varierer fra legekontor til legekontor. Vet det står i trygdeetatens regler at man er fritatt egenandelen ved svangerskapskontroll. Men siden den første timen ikke kunne betegnes som det, så betalte jeg :D Litt rart at du måtte betale når du allerede har vært der 3 ganger tidligere, og gravideteten allerede var bekreftet. 15+2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå