Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Kan noen fortelle meg hva en graffer bunad er? er det en som gjelder for hele norge?

Gjest Gjest
Skrevet
Kan noen fortelle meg hva en graffer bunad er? er det en som gjelder for hele norge?

Hvis du greier å spørre her, greier du vel å søke på google også?

Nei, det er ikke en bunad for hele Norge, det er en bunad fra en gård som heter Graffer i Lom i Gudbrandsdalen. Den ser slik ut.

Gjest Gjest
Skrevet

Min farmor hadde grafferbunad (eller hvordan det skrives), og jeg har alltid hørt (av min mor) at det er en bunad som kan brukes uten noen stedstilknytning - den "gjelder" for alle.

Men jeg har også lest om at det er en bunad som kalles Graffer (fra gården Graffer i Lom). Men den er ikke lik bunaden til min farmor i det hele tatt. Her er forresten link til bunaden fra Graffer gård: http://www.norskflid.no/hunf/producthandle...amp;pageid=5002

Jeg lurer nå litt på om det tidligere var en bunad som bla kalt graffer, som ble brukt uten "krav" om stedstilknytning, men at den har endret navn for ikke å kollidere med Grafferbunaden fra gården Graffer i Lom.

Dette er kun en tanke, men noe må det være. Min mor er "bunadkjerring" langt oppi årene, og bruker å ha greie på hva hun snakker om.

Så ts: Det du spør om har jeg lurt litt på også, så nå skal jeg forsøke å sjekke litt.

Gjest Gjest
Skrevet

Gikk kjapt å sjekke dette da. Google er vær venn. :nigo:

Bunaden ble endret i 1952 - derfor er bunaden i linken annerledes enn den ejg husker farmor hadde.

Så over til det ts spør om:

Fra linken under:

"Det eksisterer en del folkelige myter rundt denne bunaden. Noen hevder at den bare kan bares av de som har tilknytning til garden Graffer, mens andre hevder at den ikke er stedbunden i det hele tatt og er for hele landet. Det som i alle fall stemmer, er at den fikk voldsom popularitet da den ble lansert, og at den brukes over store deler av landet. Men den er altsa lansert som en bunad fra Gudbrandsdalen, der den har utgangspunkt."

http://www.bunadmestern.no/Bunader/Graffer...afferbunad.html

Skrevet

Nei, denne er ikke "allemannseie", ei heller er den eksklusivt reservert for de som har tilknytning til gården. Men nydelig er den, i samtlige varianter!

(Egentlig er det litt rart hvordan det oppstår så mange myter rundt forskjellige bunader. Veldig mange tror f.eks at grønn nordlandsbunad er for dem som kommer fra innlandet og blå for dem som kommer fra kysten, fakta er at den opprinnelig ble laget i en av fargene (husker ikke hvilken) og at den andre fargen kom på en tid hvor man ikke fikk tak i den første. Det har altså ingenting med geografien å gjøre.)

Gjest Gjest
Skrevet
Gikk kjapt å sjekke dette da. Google er vær venn. :nigo:

Bunaden ble endret i 1952 - derfor er bunaden i linken annerledes enn den ejg husker farmor hadde.

Så over til det ts spør om:

Fra linken under:

"Det eksisterer en del folkelige myter rundt denne bunaden. Noen hevder at den bare kan bares av de som har tilknytning til garden Graffer, mens andre hevder at den ikke er stedbunden i det hele tatt og er for hele landet. Det som i alle fall stemmer, er at den fikk voldsom popularitet da den ble lansert, og at den brukes over store deler av landet. Men den er altsa lansert som en bunad fra Gudbrandsdalen, der den har utgangspunkt."

http://www.bunadmestern.no/Bunader/Graffer...afferbunad.html

Tidlig på 1900-tallet, da bunader begynte å ta av i visse miljøer (bl.a. folkehøyskolebevegelsen, nynorskbevegelsen m.v.) var det jo slik at det var jo heller få områder som hadde bunader, derfor valgte man bunad uten at man hadde noen tilknytning til stedet. Da min mormor (som var fra Nordland) gikk på Toppen FHS i 1918/1919 lagde hun seg en Hallingdrakt, mens andre lagde seg Hardangerbunad. Ikke så nøye på det da, som bunadspolitiet er i dag.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har slik Grafferbunad :klø:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har slik Grafferbunad :klø:

Ja. Kikk på innlegget jeg skrev lenger opp, så forstår du hvorfor de er forskjellige.

Gjest Gjest
Skrevet
Tidlig på 1900-tallet, da bunader begynte å ta av i visse miljøer (bl.a. folkehøyskolebevegelsen, nynorskbevegelsen m.v.) var det jo slik at det var jo heller få områder som hadde bunader, derfor valgte man bunad uten at man hadde noen tilknytning til stedet. Da min mormor (som var fra Nordland) gikk på Toppen FHS i 1918/1919 lagde hun seg en Hallingdrakt, mens andre lagde seg Hardangerbunad. Ikke så nøye på det da, som bunadspolitiet er i dag.

Hallingdrakt? Det er vel ikke noe som heter det?

Men ellers har du helt rett. Det samme gjelder for den sorte mannsbunaden som brukes av så mange menn i dag. Det var tidligere tiders findress over store deler av landet - nå brukes er versjon av den som mannsbunad i f.eks. Hallingdal. variasjonene er riktignok tils tede, selv om de er små. Et sted har den sort fløyselsstripe i siden og et annet sted har den det ikke.

Før 2. verdenskrig så blandet gjerne ungjentene litt fra forskjellige bunader når de skulle pynte seg også. F.eks. bringeklut og forkle fra hardangerbunad og lue fra hallingdalsbunaden.

Gjest Gjest
Skrevet
Hallingdrakt? Det er vel ikke noe som heter det?

Når de bruker betegnelsen i Hallingdal, så må man da kunne si det? Se her...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg forstod rett og slett ikke hva du mente. Jeg er selv fra Hallingdal og har hallingbunad (den på linken din) og har aldri hørt noen kalle den hallingdrakt før. Tror nok neppe den er det den omtales som heller.

Gjest Gjest
Skrevet

Står ikke noe sted at de bruker den betegnelsen i Hallingdal.

Bladet har utgis av Norges Bygdekvinnelag og har adresse i Oslo, så det er nok folk fra helt andre steder enn Hallingdal som har kalt hallingbunaden for hallingdrakt.

Gjest Grafica
Skrevet

Åh jeg hadde en slik grafferdrakt før! Jeg har faktisk aldri sett noen andre i den før. De er så fine, synd jeg vokste ut av min!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...