Gunilla Skrevet 22. juli 2003 #1 Del Skrevet 22. juli 2003 Jeg har i tidligere tråder lest at en ikke får noe særlig effekt av å trene styrke hver dag, altså at kroppen bør få hvile 48 timer mellom hver styrketreningsøkt. Jeg lurer på om dette også gjelder for mageøvelser som sit-ups? Jeg trente bodypump i går, og vil gjerne trene mage i dag også, men har det noen effekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joey Skrevet 22. juli 2003 #2 Del Skrevet 22. juli 2003 Man sier at mage- og ryggmuskulaturen tåler daglige treningsökter. Disse musklene er konstruert litt annerledes enn de andre, de er egentlig muskel grupper, altså mange muskler som virker på samme måte. Det betyr at om en muskel er sliten kan andre muskler hjelpe til. Alt med måte, selvfölgelig, om det gjör vondt å trene skal man la det väre. PS: det er ingen fasitsvar når det gjelder trening, men dette er nå mitt råd til deg. Ha det göy på trening i dag! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 22. juli 2003 #3 Del Skrevet 22. juli 2003 En kan trene styrke hver dag, men forskjellig muskelgrupper fra dag til dag. Mage kan en trene daglig. Selv om jeg trener styrke nesten hver dag, legger jeg alltid inn mage på slutten av økten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomita Skrevet 22. juli 2003 #4 Del Skrevet 22. juli 2003 Magemusklene kan du trene hver dag - så sant du ikke har treningsverk fra før. Likevel vil jeg anbefale å variere fra dag til dag og kanskje trene skrå bukmuskler en dag for så neste dag å trene de rette bukmusklene. Bare ett lite tips! Trener man de samme øvelsene, og det samme repetisjonsantallet (eventuelt med samme vektbelastning) dag etter dag, vil kroppen til slutt venne seg til denne formen for stimulering og resultatet kan bli at man stagnerer. Progresjon er alfa omega! (skrives det slik????) Har også hørt (og erfart) at leggmuskulaturen tåler hyppigere stimulering enn de fleste andre muskelgruppene vi har. Om dette stemmer eller om jeg har unormale leggmuskler vet jeg ikke. Mvh Tomita Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 22. juli 2003 #5 Del Skrevet 22. juli 2003 Jepp, når man trener med vekter bør man endre program hver 4 uke. Eller gjøre forskjellige øvelser hver gang. Hvis ikke, blir kroppen vant til treningsmønsteret og det resulterer i null fremgang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petruska Skrevet 22. juli 2003 #6 Del Skrevet 22. juli 2003 Det er helt riktig som miss-tricky skriver, man kan godt trene styrke hver dag. Men hver muskelgruppe trenger ca. 48 timers hvile mellom øktene. Trener nesten hver dag selv men forskjellige muskelgrupper hver gang. Har også forskjellige øvelsesammensetninger for hver muskelgruppe slik at jeg bytter øvelser ofte. Magen kan gjerne trenes hver dag. Fysio: ryggmusklene trenger 48 timers hvile akkurat som andre muskelgrupper. Trener du ryggen hver dag vil fremgangen bli ytterst minimal.... Det er dessuten ikke bare magemusklene og ryggmusklene som er muskelgrupper. Bakside overarm, forside overarm, underarm, forside ben, bakside ben osv. - alle er muskelgrupper sammensatt av flere muskler som jobber sammen. Til og med de små musklene i hånden er en muskelgruppe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunilla Skrevet 22. juli 2003 Forfatter #7 Del Skrevet 22. juli 2003 Takk for svar! Jeg skal kose meg på trening i ettermiddag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joey Skrevet 22. juli 2003 #8 Del Skrevet 22. juli 2003 Fysio: ryggmusklene trenger 48 timers hvile akkurat som andre muskelgrupper. Trener du ryggen hver dag vil fremgangen bli ytterst minimal.... Det er dessuten ikke bare magemusklene og ryggmusklene som er muskelgrupper. Bakside overarm, forside overarm, underarm, forside ben, bakside ben osv. - alle er muskelgrupper sammensatt av flere muskler som jobber sammen. Til og med de små musklene i hånden er en muskelgruppe! Ja, som sagt: det finnes ingen fasitsvar, selv om du finner mange besserwissere som gjerne vil gi deg noen. Om du har så bra peiling på anatomi, så forstår du hva jeg mener med at disse musklene skiller seg fra andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petruska Skrevet 23. juli 2003 #9 Del Skrevet 23. juli 2003 Vel, jeg har vært personlig trener i 15 år.... Og jo, det er mange fasitsvar når det gjelder grunnprinsippene i treningsfysiologi! Det er også mye bra forskning på området. Du har misforstått litt Fysio: det er magemusklene og leggmusklene som skiller seg ut fra andre muskelfibertyper, De nevnte tåler ofte å trenes hver dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joey Skrevet 23. juli 2003 #10 Del Skrevet 23. juli 2003 Innlegg slettet. Les våre regler, og spesielt avsnittet: Innlegg med nedsettende eller krenkende kommentarer mot andre deltagere i forumet tolereres ikke. Hold dere unna personkarakteristikker. ~Sissan - moderator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petruska Skrevet 23. juli 2003 #11 Del Skrevet 23. juli 2003 Innlegg slettet. Igjen: Les våre regler ~Sissan - moderator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 23. juli 2003 #12 Del Skrevet 23. juli 2003 Håper ikke den som stilte spørsmålet hører på Jantelovens regler og rammer, mer enn gode råd fra erfarne personer. Har selv lest meg til at Petruska vet hva hun snakker om, og personlig setter jeg stor pris på at hun deler det hun vet. Nå kan vi sikkert diskutere sit-up's igjen ... :litt oppgitt: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 24. juli 2003 #13 Del Skrevet 24. juli 2003 Fint om vi holder diskusjonen saklig fremover nå. ~Sissan - moderator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 27. juli 2003 #14 Del Skrevet 27. juli 2003 Rygg og rygg.... Ryggstrekkerne skal/burde trenes mer utholdende enn latissimus f eks.... Akkurat som magen... Og de musklene som holder oss oppe (mage/ryggstrekkere) jobber jo HELE TIDEN... og kan da trenes mer også. Når det gjelder fibertyper, så er det mage og legger som er "anderledes" ja. Forandre program: Vel, man burde variere intensitet og bellastn for å få framgang. dvs Variere antall serier og repetisjoner etter hvor stor motstand (bellastn) man har. Gjør man det samme vil bare kroppen stagnere. Dette gjelder ALL trening. Variasjon er nøkkelen til alt!... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petruska Skrevet 29. juli 2003 #15 Del Skrevet 29. juli 2003 Ja, muskelgruppen "rygg" inneholder mange muskler (ønsket ikke å gå for mye i detalj med svaret mitt da enkelte kan oppfatte det som "brifing"...) For å få bredde på ryggen er det oftest latissimus dorsi man konsentrerer seg om og disse tror jeg ingen ønsker å trene hver dag...På grunn av at leggene og magen er annerledes enn andre muskelgrupper er de også ofte tungtrente på den måten at de trenger ganske mye juling før de gir ønsket respons. Variasjon er nøkkelen til fremgang i all trening! Det er så forbaska lett å kjøre seg fast i ett spor etter en stund. Er så deilig å diskutere med deg Lasse, du er alltid så saklig!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå