Gjest Miley Skrevet 17. mai 2009 #1 Skrevet 17. mai 2009 Noen som har erfaring med disse? Blir bunadene like bra, bruker de samme stoffet og blir de slik de skal bli? Hvor syes de?
Pialill Skrevet 17. mai 2009 #2 Skrevet 17. mai 2009 Hæ??? om norske bunader er like bra? like bra som hva? syns du kunne skevet litt mer, jeg skjønner egentlig ikke hva du spør om=s 2
Gjest Miley Skrevet 17. mai 2009 #3 Skrevet 17. mai 2009 Hæ??? om norske bunader er like bra? like bra som hva? syns du kunne skevet litt mer, jeg skjønner egentlig ikke hva du spør om=s Like bra som husfliden sine.
Guinevere Skrevet 17. mai 2009 #4 Skrevet 17. mai 2009 Norske bunader er et selskap som holder til i Kina og som syr bunader til ganske mye lavere pris enn Husfliden. Etter hva jeg har lest, er kvaliteten tvilsom. 1
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #5 Skrevet 17. mai 2009 Hæ??? om norske bunader er like bra? like bra som hva? syns du kunne skevet litt mer, jeg skjønner egentlig ikke hva du spør om=s Ehh, Norske bunader er et firma som selger bunader... Etter det jeg har forstått er det bunader som blir sydd i Kina, eller lignende. Mitt råd er, styr unna. Dårlig kvalitet og bunader er ikke "riktig" sydd. Se deg heller om på finn.no etter en pent brukt bunad, jeg har sett bunader der som har vært brukt EN gang (dessverre feil str.) og koster 1/3 av ny pris:)
Gjest Miley Skrevet 17. mai 2009 #6 Skrevet 17. mai 2009 Ehh, Norske bunader er et firma som selger bunader... Etter det jeg har forstått er det bunader som blir sydd i Kina, eller lignende. Mitt råd er, styr unna. Dårlig kvalitet og bunader er ikke "riktig" sydd. Se deg heller om på finn.no etter en pent brukt bunad, jeg har sett bunader der som har vært brukt EN gang (dessverre feil str.) og koster 1/3 av ny pris:) Den type bunad jeg skal ha ligger dessverre altfor sjeldent til salgs noen plasser. Litt synd, men det er kanskje ikke så mange som har den og de går fort unna virker det som.
Guinevere Skrevet 17. mai 2009 #7 Skrevet 17. mai 2009 Hvilken bunad skal du ha da? Kanskje du kjenner noen som er flink til å brodere, som kan sy den for deg? Personlig ville jeg ærlig talt heller gått uten bunad enn å ha en som var sydd i Kina.
Gjest Faerie Skrevet 17. mai 2009 #8 Skrevet 17. mai 2009 Da ville jeg heller spart i 10 år enn å kjøpe en billig etterligning.
Gjest Miley Skrevet 17. mai 2009 #9 Skrevet 17. mai 2009 Hvilken bunad skal du ha da? Kanskje du kjenner noen som er flink til å brodere, som kan sy den for deg? Personlig ville jeg ærlig talt heller gått uten bunad enn å ha en som var sydd i Kina. Nei, dessverre kjenner jeg ingen som broderer. Jeg vil ikke ha en bunad sydd i Kina nei, så da blir det nok husfliden sin.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #10 Skrevet 17. mai 2009 Den type bunad jeg skal ha ligger dessverre altfor sjeldent til salgs noen plasser. Litt synd, men det er kanskje ikke så mange som har den og de går fort unna virker det som. Det var jo synd. Har vurdert det selv, men funnet ut at for min del er finn bedre (skal ha Nordlandsbunad, og den er det jo maaaange som har..). Ville heller undersøkt om du kan kjøpe pakke med deler fra Husfliden og få en privatperson til å sy, det pleier å bli ca halv pris. Har som sagt sett på de fra NB, og jeg ser på bildene at det er masse feil, bl.a at livet sitter helt løst (ikke som det skal) på stakken... Lykke til med bunad;)
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #11 Skrevet 17. mai 2009 Jeg har ikke hørt noe negativt om Norske Bunader, tvert imot. At bunadene broderes i Kina er da ikke noe minus? De har broderingstradisjoner som går hundresvis av år lenger bakover enn den norske. Tror mye av motstanden mot denne bedriften dreier seg om snobberi.
Pialill Skrevet 17. mai 2009 #12 Skrevet 17. mai 2009 Ehh, Norske bunader er et firma som selger bunader... Etter det jeg har forstått er det bunader som blir sydd i Kina, eller lignende. Mitt råd er, styr unna. Dårlig kvalitet og bunader er ikke "riktig" sydd. Se deg heller om på finn.no etter en pent brukt bunad, jeg har sett bunader der som har vært brukt EN gang (dessverre feil str.) og koster 1/3 av ny pris:) Da er jeg med! hvordan skulle jeg vite at norske bunader var et firma? Hele familien min har fått sydd bunaden av en bunadsdame på Flesland i Bergen. Brodering og hekling har mamma, mormor og en tante tatt seg av. Skjorten har mormor laget og festet det som er heklet. Men bunadsdamen hadde kunnet gjort alt det hvis vi hadde hatt lyst til det, men er jo sykt dyrt å få alt gjort av henne... Skal du ha skikkelig bunad kommer det i hvertfall til å koste en del... Jeg ville ikke bestilt noe fra kina, da ville jeg heller spart i noen år
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #13 Skrevet 18. mai 2009 Jeg har ikke hørt noe negativt om Norske Bunader, tvert imot. At bunadene broderes i Kina er da ikke noe minus? De har broderingstradisjoner som går hundresvis av år lenger bakover enn den norske. Tror mye av motstanden mot denne bedriften dreier seg om snobberi. Her tar du feil. MAnge av bunadene sydd i kina har blitt kontrollert av husfliden i ettertid. Det er gjerne der folk henvender seg når sømmer går opp og det ellers rakner. Gang på gang viser det seg at det er dårlig arbeid, det er feilsydd, trådene holder ikke, fargen er iblant feil og ikke minst; det er ikke det norske kvalitetsstoffet som blir brukt, men et billiger kopistoff fra kina. Bunaden har også en lav verdi om du senere skal videreselge den. Nei, styr unna, og kjøp norsk! Men også her hjemme må dere være oppmerksomme! Det finnes mange private asiatiske syersker her i landet som tilsynelatende broderer og syr bunader med norsk stoff og etter norsk tradisjon. De er ikke riktig! De importerer selv kopistoffene fra kina og får dem sydd svart av andre asiatiske damer her i landet!Med andre ord er det samme dårlige kvalitet som i kina, bare at folk tror det er bedre kvalitet fordi de bestiller det fra en asiat I Norge.
Gjest Gjest_hart_* Skrevet 18. mai 2009 #14 Skrevet 18. mai 2009 har også hørt at husfliden/systuer ikke tar imot disse bunadene til retting - fordi kvaliteten ikke er osm den norske. så du får jo et problem når du skal rette på den, noe du garantert må gjøre ettehvert. kjøp brukt:=)
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #15 Skrevet 18. mai 2009 Her er to artikler som forteller livet om dette problemet: http://www.oblad.no/article/20080402/BADEBYEN/824029689 http://www.ta.no/nyheter/ost-telemark/article2766802.ece
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #16 Skrevet 18. mai 2009 Bare sånn for ordens skyld så er det mye slett arbeid som gjøres gjennom Husfliden også... Ikke alltid verken materialer eller søm-/broderiarbeid holder likevel, så den sjansen tar du uansett. Bare at du tar sjansen til en ekstremt mye høyere pris.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #17 Skrevet 18. mai 2009 (endret) Bare sånn for ordens skyld så er det mye slett arbeid som gjøres gjennom Husfliden også... Ikke alltid verken materialer eller søm-/broderiarbeid holder likevel, så den sjansen tar du uansett. Bare at du tar sjansen til en ekstremt mye høyere pris. Dette er faktisk ikke riktig. Endret 18. mai 2009 av Kari
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #18 Skrevet 18. mai 2009 Bare sånn for ordens skyld så er det mye slett arbeid som gjøres gjennom Husfliden også...
Gjest Lille-pus Skrevet 18. mai 2009 #19 Skrevet 18. mai 2009 Her er to artikler som forteller livet om dette problemet: http://www.oblad.no/article/20080402/BADEBYEN/824029689 http://www.ta.no/nyheter/ost-telemark/article2766802.ece Det bør vel i ærlighetens navn da opplyses om at produsenten av den beltestakken som evalueres i det linkede TA oppslaget faktisk ikke er firmaet Norsk Bunader, men et annet som også var omtalt i samme periode og som nå eksisterer unner et annet navn. Mitt beste råd til Miley er å undersøke å få sydd den bunaden hun ønsker seg på det stedet den kommer fra. Det pleier å være en bedre investering enn å benytte en av de store i hovedstaden Kunne vært mosomt å vite hvilken bunad vi snakker om, for noen her på kg kan jo kanskje hjelpe ?
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #20 Skrevet 18. mai 2009 (endret) Det bør vel i ærlighetens navn da opplyses om at produsenten av den beltestakken som evalueres i det linkede TA oppslaget faktisk ikke er firmaet Norsk Bunader, men et annet som også var omtalt i samme periode og som nå eksisterer unner et annet navn. Mitt beste råd til Miley er å undersøke å få sydd den bunaden hun ønsker seg på det stedet den kommer fra. Det pleier å være en bedre investering enn å benytte en av de store i hovedstaden Kunne vært mosomt å vite hvilken bunad vi snakker om, for noen her på kg kan jo kanskje hjelpe ? Ælighetens navn? artiklene omtaler PROBLEMET med piratkopier, noe også gjesten forklarer før linkene. Endret 18. mai 2009 av Kari
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå