leirbål Skrevet 13. juni 2009 #21 Skrevet 13. juni 2009 Hei. Ville bare tipse om den nye siden til Nordjö. De har en egen side som gir deg maleværvarsel!! :-) Sjekk den ut: http://www.nordsjo.no/malevær (Du finner også en link på forsiden: http://www.nordsjo.no Genialt. Har lagt den til mine favoritter. Takk.
Gjest Fisk73 Skrevet 13. juni 2009 #22 Skrevet 13. juni 2009 (endret) Alle hus er skitne, slik som en over her bemerket. Vasker du ikke huset før du begynner å male risikerer du at malingen setter seg fast i skitten og resultatet blir flakking. Ubehandlet treverk anbefales alltid å bli grunnet først. Dette er at grunningen gir et bedre heft til toppstrøket. Man kan aldri se hvordan huset er blitt behandlet utfra noen bilder, men de fleste som har jobbet en stund i bransjen kan hjelpe utfra hva som ble mest solgt i ulike perioder. Velger du en maling som har tjære i seg, kan du få problemer med blæring om man senere velger en maling som ikke har det. Når det gjelder vannbaserte produkter kontra oljebaserte så er det flere diskusjoner angående det. Det er gjort en del undersøkelser, for ett par år siden i Sverige, men også nå i Norge, på vannbaserte utvendige malinger. Disse malingene skal være bedre mot svertesopp enn oljebaserte malinger, men det er, såvidt jeg vet, ikke kommet inn tall for hele landet, blant annet Vestlandet mangler. Det vil alltid være ulikt for hvor man bor i landet, klimaet er ikke likt, vi bor i et land med minst 7 ulike klimasoner. Ellers vil jeg anbefale deg ifi.no som er en nøytral side med kunnskapsrike folk. Her finner du informasjon om hvordan du forholder deg til utvendig maling. Lykke til! Edit: Jeg vil aldri anbefale deg å kjøpe billige koster til husmalingen. Billige koster mister ofte busten fort, for ikke å snakke om alle hårene som blir liggende igjen i malingen. Endret 13. juni 2009 av Fisk73
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå