Gå til innhold

Male hus (utvendig) - for dummies

Anbefalte innlegg

Gjest uerfaren maler
Skrevet

I vår/sommer så MÅ huset males utvendig.

"Problemet" er bare at jeg aldri har gjort det før. Så jeg er litt usikker på hvordan jeg skal komme i gang.

Jeg har forstått det slik at jeg må vaske huset først. Så må det tørke og så må jeg ev. skrape og så kan jeg male.

Så mine spørsmål:

Hva skal jeg vaske huset med og hvilket utstyr trenger jeg?

Skal det spyles med hageslange eller høytrykkspyler?

Hvilken maling er best? Ønsker å bruke noe som gjør at det blir leeeenge til neste gang jeg må male.

Har dere noen tips til utstyr, metoder, få ting til å gå raskt etc.?

Jeg tar i mot all den hjelp jeg kan få.

Skrevet

Jeg vet ikke svarene på de spørsmålene dine, men spør der du kjøper maling, så får du svar! Jeg har også hatt noen spørsmål ang maling og sånn, og jeg får alltid god hjelp i malerforretningen.

Bare en ting, jeg har begynt å kjøpe malekoster hos andre enn malerforretningen, sparer masse på det. Kvaliteten er nok litt dårligere, men det funker helt greit for meg :) (en liten malerkost koster ca 80kr i malerforretningen, men på matvarebutikk koster samme kost 15kr) Men jeg tar aldri vare på kostene, så skal du bruke de masse ganger over laang tid, så lønner det seg kanskje å kjøpe hos malerforretningen.

Gjest Gjest
Skrevet

Her vi bor er ikke vasking av huset nødvendig. Om du må skrape det kommer ant på om det er den gamle malinga er løs/halvt avskallet. Vi maler bare rett på gammel maling.

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke bruk høytrykksspyler. Da risikerer du å få vann på baksiden av kledningen.

Det pleier å være god hjelp å få i malerforretningene. Tror vi brukte noe som heter Baronesse sist og det er 6 år siden. Ser fortsatt ganske greit ut.

Jeg vil anbefale det å kjøpe gode pensler. "Godt verktøy er halve jobben".

Skrevet

Henger meg på tipset om å spørre i maleforetningen jeg. Og å bruke kvalitetskoster, de billige holder på mindre maling så du må dyppe oftere, er verdt en hundrelapp å få jobben gjort mye fortere syns jeg.

Og prøv å finne ut hva huset ditt er behandlet med nå. Hvis du ikke har peiling i det hele tatt, kan du prøve å ta bilder av det. Både nærbilde av veggen og et på avstand. Da kan kanskje maleforetningen finne ut av det for deg.

Gjest Gjest
Skrevet
Her vi bor er ikke vasking av huset nødvendig. Om du må skrape det kommer ant på om det er den gamle malinga er løs/halvt avskallet. Vi maler bare rett på gammel maling.

For noe tull. Vasking av hus er alltid nødvendig før man skal male.

Gjest Gjest
Skrevet

Absolutt. Dessuten er det lurt å vaske mens det regner, så slipper man å vente på tørking mens det er fint malevær :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har i alle fall aldri gjort det. Hva er poenget dersom huset virker rent? Vi bor feks en plass der det er en god del nedbør og lite trær. Nedbøren som kommer er, etter det jeg vet, ren. Det er ingen svært lite trafikk forbi huset og ingen fabrikkpiper i nærheten. :klø:

Hvordan skal man vaske huset da? Med såpe og vann?

Gjest BrennheteBadeand
Skrevet

Lønner seg nok å vaske først ja, utrolig hvor mye skitt det samler seg på et hus selv om det kanskje ser rent ut. Vi begynte å male huset i fjor, huff for en jobb..men blir fint etterpå da :)

Å etter vi hadde vasket huset ble vi annbefalt å ha på sopp å algedreper så var man på den sikre siden.

Stikker du inn på www.jotun.no finner du mange gode tips til både husvasken og male/beise jobben.

Skrevet

Finnes svært få områder i Norge hvor du ikke trenger å vaske først..vi anbefaler dette uten unntak!Nedbør er ikke rent, fly går over områdene, pollen svever ganske langt, sopp og alger lever på husvegger osv...

For å oppnå et godt resultat med malejobben, bør huset vaskes først - med hageslange og en kost for dette bruket!Finnes flere vaskemiddler på markedet...Kraftvask og Forvask(2 merker) er gode. Ikke la noen overtale deg til å bruke Salmiakk-det passer ikke sammen med alle moderne malinger!

La veggen tørke godt før du begynner å male - vær obs på at du aldri skal male i direkte sol. Det lønner seg også og bruke en Sopp og algedreper - men ikke spray på alle veggene med en gang...den må males over før det kommer vann på veggene...ellers renner den bort..!

Kjøp alltid gode pensler..her vil jeg anbefale Jotun eller Flügger sine..jeg synes de skiller seg ut fra resten og gjør armene mine veldig mye mindre slitne og leie...

Det finnes flere gode malinger på markedet - vær obs på all de aller fleste(bortsett fra 2 typer...) trenger grunning for å oppnå vedlikeholdsintervallene produsentene lover...det betyr at du må male tre strøk totalt for å kunne forvente 10-15 år før du må male igjen dersom du velger de vanligste på markedet!

Det er også stor forskjell på hvor gode malingene er mot sopp/alger(sorte prikker på veggene) og hvor fargestabile(hvor godt de beholder fargene sine samt beskytter veggen) malingene er...

Det er med maling som med alt annet - du får det du betaler for!!!!!

Og det viser seg at malingene som er dyrest i innkjøp også blir billigere over flere år, da kvaliteten er det som blir sagt.

Om du ikke er glad i å male - ikke velg oljedekkbeis, de har kortere vedlikeholdsintervaller enn maling...og anbefaler både for din og naturens del at du bruker en vannløst maling...

Puhhhh...ble litt langt det - men maling krever litt for at det skal bli bra!

Spør gjerne om det er noe mer du lurer på:-)

Skrevet

Hei Rufus.

Noen av veggene på huset vårt er ikke malt i det hele tatt. Panelet er ett eller to år tror jeg. Hva skal vi gjøre for å få best mulig resultat? Må vi bruke såpe? Evt. hvilken?

Hvilke merker anbefaler du? (Det er ganske værhardt der.)

Og så skal vi male et nytt tregulv inne. Hva gjør vi da? Det er ubehandlede gulvplanker. Hvor mange strøk? Hva slags maling? Hvor lenge går det før noen kan sove der inne? Alle tips taes imot med stor takk. :)

Skrevet
Noen av veggene på huset vårt er ikke malt i det hele tatt. Panelet er ett eller to år tror jeg. Hva skal vi gjøre for å få best mulig resultat? Må vi bruke såpe? Evt. hvilken?

Hvilke merker anbefaler du? (Det er ganske værhardt der.)

For best resultat må man alltid vaske før maling.

Det kan lønne seg å bruke enten Kraftvask(Jotun) eller Forvask(Nordsjø)...er de jeg kjenner best iallefall...

Dette er produkter som inneholder noe lut og du bør derfor bruke hansker og helst også vernebriller.

Ettersom du har vegger som ikke er behandlet på et par år er det også mulig at det bør gåes over med en stålbørste når det har tørket dersom det er mye løse "fliser" bør disse bort...(men ikke om det bare er kledningen altså-den skal vært litt "bustete")

La veggene tørke minst et par dager i godt vær før du maler!

De fleste malinger på markedet i dag skal ha minst tre strøk for at vedlikeholdsintervallene skal kunne holdes - det betyr at du først må grunne et strøk og så påføre minst to strøk med en toppmaling...

Bortsett fra Tinova VX(Nordsjø) og Tjæralin oljemaling - disse trenger du ikke grunne under - de koster noe mer enn andre typer, men så holder de veldig godt og det er et strøk mindere jobb...så jeg anbefaler disse!!

Av disse mener jeg Tinova VX ha noe bedre holdbarhet, men er ikke heeeelt sikker...

Så er malingsvalget også litt avhengig av fargen du ønsker på huset...malinger som er basert på akryl holder farger bedre enn andre malinger...så kanskje det kan lønne seg med flere strøk alikevel..

Si litt om hva du ønsker deg - billig, rakst, pene farger, lang holdbarhet...

Må gå, men kommer tilbake til gulvet ditt :-)

Skrevet

Tusen takk for svar. Vi ønsker oss jo både billig og bra. Men det viktigste er jo at huset er godt beskyttet mot vær og vind, så det ikke råtner. Og at vi ikke behøver å male så ofte er et veldig flott.

Så holdbarhet er viktigst. Huset er lyst, så det synes ikke så godt om det falmer litt.

Skal kjøpe maling til gulvet i morgen håper jeg, så om du rekker å svare i dag hadde det vært topp! Rommet er et ungdoms rom, så det trenger solid maling;).

Det skal være varmgrått, om det gjør noen forskjell.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi har i alle fall aldri gjort det. Hva er poenget dersom huset virker rent? Vi bor feks en plass der det er en god del nedbør og lite trær. Nedbøren som kommer er, etter det jeg vet, ren. Det er ingen svært lite trafikk forbi huset og ingen fabrikkpiper i nærheten. :klø:

Hvordan skal man vaske huset da? Med såpe og vann?

Hvorfor gir du råd her inne når du ikke har noe peiling i det hele tatt?

Gjest Gjest_Husmusa_*
Skrevet

Malte gulv på et soverom på landstedet vårt i fjor sommer, og resultatet ble veldig bra synes jeg. Fikk gode råd på Byggmakker - man må bruke maling spesielt laget for gulv, vanlig maling tåler ikke slik slitasje. (Husker ikke navn, men det var noe med tre stjerner og gulvmaling...) Malingen kunne blandes i mange farver. Et familiemedlem malte gulvene for ti år siden ( stedet blir brukt max 1 mnd pr år) og nå er det ikke pent, mailingen er slitt og flekker av. Pusset gulvet godt med en slik pussemus (rommet er max 9 kvm) og vasket med forvask før jeg malte

Annonse
Skrevet

En kjapp tur innom:-)

Når det gjelder maling utvendig tror jeg nok jeg vil anbefale en maling som f eks Nordsjøs Tinova-serie eller Tjæralin sine ettersom det ikke er malt fra før...da slipper du grunninga!

Ellers bør du bruke en grunning(Tregrunn, Visir e.l.) og to strøk minst, dersom dere velger noen andre - Flügger Jotun/Scanox og Beckers er store gode produsenter.

Innvendig gulv ville jeg nok som en ovenfor sier bruke en gulvmaling.

Det er viktig at den tåler slitasjen som er på gulv.

Og jeg ville passet på at malingen er vannbasert!!!(Om noen sier det ikke er godt nok - velg en annen butikk!)(Tror 3-stjerners malingen er oljebasert-god maling, men...er ikke noe glad i løsemiddler, jeg...)

Vet at Nordsjø iallefall har to typer du kan bruke - en akrylmaling og en epoxy...gode malinger som holder lenge...mins den ene av dem ikke kan fås i alle farger...men en gråfarge finnes nok!Tror den heter Epolan...men husker ikke om de hadde forskjellige navn eller om det var Epolan akryl eller..

Husker desverre ikke navnene fra Beckers eller Flügger...den er det kjempe lenge siden jeg bruke - men de har også gode vannbaserte malinger for gulv!

Spør også i butikken dere handler - mye!Kan ikke betjeningen svare - finn et annet sted...

Og ikke la dere "presse" over til oljebaserte produkter...ofte er det det som blir solgt, da markedslederen i Norge(Jotun) tradisjonelt har vært mye bedre på oljemalinger enn vannløste malinger..andre(stooore i mange manger andre land med tilnærmet vårt klima!) er veldig mye bedre på vannløste malinger som er minst like gode.

Lykke til med prosjektene dine!

Skrevet

Ok. Tusen takk! Hvis vi maler i helgen, kan vi sette inn møbler og la ham sove der på fredagen etter da? Tenker på lukt. Vi velger vannbasert, nå som vi vet det.

Skal skrive ned tipsene dine, så vi har dem når vi skal handle.

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar her!

Jeg skal definitivt høre i malerbutikker.

Når det gjelder malingstype: huset vårt har vært malt før, med maling. Det regner MYE her vi bor, så malingen må tåle en del.

Jeg trodde Drygolin Extrem var god maling, er den ikke det? Hadde egentlig bestemt meg for å velge den.

Jeg har hørt om Norsjø, men ikke Tjæralin (ikke at det betyr så mye da).

Gjest Gjest
Skrevet
Tusen takk for mange gode svar her!

Jeg skal definitivt høre i malerbutikker.

Når det gjelder malingstype: huset vårt har vært malt før, med maling. Det regner MYE her vi bor, så malingen må tåle en del.

Jeg trodde Drygolin Extrem var god maling, er den ikke det? Hadde egentlig bestemt meg for å velge den.

Jeg har hørt om Norsjø, men ikke Tjæralin (ikke at det betyr så mye da).

Vi brukte drygolin extrem og er kjempe fornøyd.

Ang vasking. Vi trodde ikke det var så møkkete da vi skulle begynne å vaske. Vi fikk oss en overraskelse når møkkvannet rant nedover veggene.

Vasking er absolutt viktig.

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...