Gjest Poker face Skrevet 17. mai 2009 #1 Skrevet 17. mai 2009 hei hei. jeg trenger råd fra dere erfarte mødre. sikkert noen av dere som har/hatt barn med sen språk utvikling. hva kan jeg gjøre for å hjelpe gutten min med språk utviklingen? jeg skjønner at det er forskjell på utvikling fra de er 2år. men nå syns de i bhg at han ligger etter. han kan nesten ikke et eneste ord. bare peker og kommanderer folk rundt. det er ofte veldig vanskelig å forstå hva han mener/vil.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #3 Skrevet 17. mai 2009 jeg har ikke erfaring fra egne barn med sen språkutvikling, men har et barn som er veldig tidlig ute.. hun er nå ca 20 mnd og sier rundt 200 ord. det vi gjør er at vi snakker veldig mye med henne. hun er ikke bare et barn som er tilstede, men en person som vi skal forklare ting til og prate med på lik linje med andre rundt oss. vi bruker gjerne mange ord, aldri enstavelsesord. peker hun f.eks på en femkant og sier "ball", sier vi ikke "nei, det er en femkant", men "ja det er nesten en ball, men ser du her, det er en, to, tre, fire, fem kanter på den. da kan det jo ikke være ball. da heter det femkant." så spør vi henne en god del spørsmål. selv om ikke hun alltid svarer, eller forteller bare tull, så hører vi på henne like vel. vet ikke om du akkurat har noe hjelp i dette her da men.. kan hende du gjør alt rett, og må bare ta tiden til hjelp.. lykke til!
Arwen Skrevet 17. mai 2009 #4 Skrevet 17. mai 2009 jeg har ikke erfaring fra egne barn med sen språkutvikling, men har et barn som er veldig tidlig ute.. hun er nå ca 20 mnd og sier rundt 200 ord. Jeg bare lurer litt på hvordan man vet hvor mange ord ungen kan jeg :klø: Jeg har aldri hatt oversikt over det... (sorry avsporing)
tingeling Skrevet 17. mai 2009 #5 Skrevet 17. mai 2009 Hei Nå vet jeg ikke hvor gammelt barnet er, men først og fremst ville jeg fått sjekket hørsel. Hvis barnet ikke hører godt så er det vanskelig å prate. Ellers har jeg stor tro på bøker og på sang. Vi har alltd lest masse for vår eldste og han elsker det. Dessuten prater vi ordentlig til ham. Uansett, husk at barn er veldig forskjellige på dette området, men sjekk ut ting som kan gjøre dt vanskelig for ham - som feks hørsel.
Gjest Poker face Skrevet 17. mai 2009 #7 Skrevet 17. mai 2009 han nærmer seg 2 1/2år det har blitt nevnt hørsel ja. han hører faktisk godt når jeg visker. men vi tenkte å undersøke det likevel. vi forklarer det han peker på osv. men kanskje han ikke hører ord ordentlig likevel da kanskje? jeg visket bæ bæ lille lam da vi lå i sengen. da begynte han å synge på den sangen. men kan seff ikke annet enn "bæ bæ" så er resten bare bla bla og melodi. hehe.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #8 Skrevet 17. mai 2009 Slapp av ! Sen språkutvikling trenger ikke bety noe som helst. En tanteunge av meg sa nærmest ikke et ord før hun var 3 år . I dag er hun en flott 16 åring med like stort ordforåd som andre. Hun følte bare ikke behov for å prate så mye som liten, men det kom etterhvert. Det eneste rådet er kanskje å gjøre seg litt mere uforståelig til hva han vil, slik at han blir "tvunget" til å sette ord på det han vil........
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #9 Skrevet 17. mai 2009 Mulig det er selvsagt, men jeg ville nok prøvd å være bevisst på å prøve å få ham til å forklare bedre når han peker/kommanderer. Spørre ham mer i detalj, liksom, så det blir litt mer "jobb" for ham, enten han vil prøve å snakke eller i hvert fall vise tydeligere hva han vil. Litt det samme som når noen barn bare gir sutre-beskjeder, da går det an å prøve å gi mindre respons på sutringen, forklare at man venter til de sier det på en annen måte o.l. Man skal selvsagt prøve å forstå ungene, men hvis det blir for lettvint å bare peke eller komme med befalende blikk ( ) kan man jo utfordre dem litt. Hørsel o.l er selvsagt verdt å sjekke. Og det er en alder hvor det er store forskjeller på hvor mye de sier.
Gjest Gjest_Snupp_* Skrevet 18. mai 2009 #10 Skrevet 18. mai 2009 Dere gjør sikkert lurt i å sjekke hørselen til barnet. En annen ting som også kan være greit å evt utelukke er synet. Ellers så prat med barnet, les bøker, benevn det dere gjør og hvorfor. Sett navn på tingene rundt dere. Syng de gode gamle barnesangene, der ligger det mye kunnskap og mange vesentlige begreper.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #11 Skrevet 18. mai 2009 Vet du, det kan være væsketrykk i ørene som gjør at språkutviklingen går sent. De vil høre at du visker, men vil ha vanskelig for å skille ord og bokstaver fra hverandre... Sønnen til en på jobben var slik du beskriver og han fikk lagt inn dren i ørene(for å bli kvitt væsken) og nå prater han som en foss. Det tok ikke lang tid før språket var på plass. Han hørte det meste, men hadde problemer med å skille ulike lyder, bl.a. konsonanter. Gå til en skikkelig øre-nese-hals spesialist, det er ikke alltid vanlige leger klarer å oppdage slike væsketrykk.
liv Skrevet 18. mai 2009 #12 Skrevet 18. mai 2009 Gutten min snakker heller ikke. De er så og si gjevngamle. (sept 06) Jeg har jobbet som ped.leder og plukket med meg diverse som vi gjør. Trening av munn; bruke sugerør og blåse ut lys Ellers går det mye i bøker der han peker og jeg forteller. Han gjentar aldri. Han har fått dren og er henvist til ppt for at barnehagen og jeg skal få veiledning.
Erle84 Skrevet 18. mai 2009 #13 Skrevet 18. mai 2009 Hva med skjult ganespalte? Da er ikke språkutviklingen sen, det går på manglende evne til å forme ord.
Gjest Poker face Skrevet 18. mai 2009 #14 Skrevet 18. mai 2009 Mulig det er selvsagt, men jeg ville nok prøvd å være bevisst på å prøve å få ham til å forklare bedre når han peker/kommanderer. Spørre ham mer i detalj, liksom, så det blir litt mer "jobb" for ham, enten han vil prøve å snakke eller i hvert fall vise tydeligere hva han vil. Litt det samme som når noen barn bare gir sutre-beskjeder, da går det an å prøve å gi mindre respons på sutringen, forklare at man venter til de sier det på en annen måte o.l. Man skal selvsagt prøve å forstå ungene, men hvis det blir for lettvint å bare peke eller komme med befalende blikk ( ) kan man jo utfordre dem litt. Hørsel o.l er selvsagt verdt å sjekke. Og det er en alder hvor det er store forskjeller på hvor mye de sier. det er nettopp det vi holder på med her og i bhg. vi orker ikke mer peking osv. vi gjør omtrent alt som er mulig
Gjest Poker face Skrevet 18. mai 2009 #15 Skrevet 18. mai 2009 Hva med skjult ganespalte? Da er ikke språkutviklingen sen, det går på manglende evne til å forme ord. kanskje det, ja. det er kanskje noe å tenke på.
ringblomst Skrevet 18. mai 2009 #16 Skrevet 18. mai 2009 Ville i hvert fall tatt det seriøst, hvis han henger alvorlig etter med språket. Hvis han derimot henger litt etter, er vel mye stimuli i form av historiefortellinger, stille spørsmål og la han svare uten å oppmuntre til håndbevegelser, sang og musikk viktige faktorer i språkutviklingen, etter min mening. Visst kan det løsne av seg selv, men en jeg kjenner har fortsatt ikke forståelig språk som 5-åring. Han ble utredet litt senere enn nødvendig, for "alle" mente at det ville jo gå seg til. Uansett lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #17 Skrevet 19. mai 2009 en vente og se holdning er skummelt, for da kan det fort skje at de viktigste stegene i språkutviklingen har glippet for gutten. Jeg ville tatt han med til lege i første omgang for å luke bort eventuelle hørselsproblemer. Deretter ville jeg vært bevisst på å lese høyt fra bøker, synge, leke med ord og regler. Du nevner peking, hvorfor ikke isteden bruke tegn, finnes en bok som heter "la hendene snakke" kan være en fin måte å stimulere språkutvikling på.
Gjest Pilutta Skrevet 20. mai 2009 #18 Skrevet 20. mai 2009 Hvis dere, som foreldre ønsker å bruke tegn-til-tale, så ikke kjøp la hendene snakke, den er beregnet på skolen. Derimot finnes det ei bok som heter "ordboken" som er for førskolebarn.
Jade Skrevet 20. mai 2009 #19 Skrevet 20. mai 2009 Støtter under at man må sjekke hørsel + vann i ørene så fort som mulig! Husk oppfølgingstime på vann-i-ørene-sjekk. Det kan komme og gå! Hvis barnet får behov for logoped, ikke vent lengre enn nødvendig. Stå på, og få logoped til barnet så tidlig som han kan ha utbytte av det.
Gjest Poker face Skrevet 20. mai 2009 #20 Skrevet 20. mai 2009 jeg jobber med å få henvisning til øre,nese,hals. så skal vi ta det derfra. håper det hjelper bedre og både vi og han kan forstå hverandre bedre takk for svar alle sammen:goodbye:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå