Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #1 Skrevet 17. mai 2009 Hvordan er en "vanlig" dag på jobben for en patolog? Og hvordan blir man patolog? Går det an å bli sykepleier elns som hjelper en patolog? Kunne godt tenke meg å jobbe som noe innen dette, så takker for svar:)
feuerstein Skrevet 17. mai 2009 #2 Skrevet 17. mai 2009 Hvordan er en "vanlig" dag på jobben for en patolog? Og hvordan blir man patolog? Ser på celleprøver og gjør annet labarbeid med bittesmå biter av mennesker. En spesialisering innen medisin, altså må du først gjennomføre vanlig medisinstudie og turnus, deretter kan du begynne på videreutdanning innen patologi. Jeg vet ikke hvor normalt det er med sykepleiere som hjelper patologer, men jeg kan tenke meg at bioingeniørene driver litt med de samme oppgavene.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #3 Skrevet 17. mai 2009 Først må du, som nevnt i forrige innlegg, studere medisin, og bli lege. Patologi er en medisinsk spesialitet, som kirurig, indremedisin, psykiatri m.m også er. Det betyr at du må jobbe på en patologisk avdeling/lab som lege i 5 år, og ta en del kurs - også blir du spesialist i patologi - dvs patolog. En vanlig arbeidsdag består nok mye av å titte på vevprøver (biopsier) i mikroskop. Alle prøver som blir tatt av hud, celleprøver (som mange kvinner tar hvert 3.år fra cervix f.eks), biopsier fra organer (lever, nyrer etc) osv. Alt dette er prøver fra "deg og meg", som blir tatt hos fastlegen eller på sykehuset. Patologens oppgave er å si hva slags sykdomsprosess det er snakk om; betennelse, kreft/ikke kreft etc. Svaret sendes så til legen som har tatt prøven, og prøvesvaret bestemmer ofte hvilken behandling pasienten vil få. En liten del av arbeidet til patologer innebærer obduksjon, dvs at organene til en avdød blir undersøkt, for å finne (evt bekrefte/avkrefte) dødsårsak, tidligere sykdommer eller evt medisinsk feilbehandling osv. På patologiavdelingene er det slik at organene tas ut av avdøde, og så blir undersøkt for seg av patologen - og ikke slik man ser det på tv-seriene. De som hjelper til på patologisk avdeling, er stort sett laboranter. Jeg er litt usikker på om det er noen formell utdannelse til dette. Kanskje noen andre vet. Jeg har aldri hørt om at sykepleiere jobber der, og kan heller ikke forstå hvorfor de skulle gjøre det. Patologi er mer et laboratoriefag, og det er dermed mer sannsynlig at bioingeniører o.l jobber der.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #4 Skrevet 17. mai 2009 Må bare legge til at dersom du tenker på rettsmedisin, som er noe litt annet enn patologi - så må du også bli lege først, før du begynner å jobbe innen dette. De gjør mye av det samme som patologene, men "oppdraget" er mer å finne dødsårsak, og evt. om det kan knyttes til evt. kriminelle handlinger. Rettsmedisinere jobber mer med døde (men ikke bare), enn patologene - som jobber mest med prøver fra levende. Rettsmedisin er forøvrig et fag som innbefatter mange andre, med mer tekniske utdannelser, som gjør åstedsbefaring (finner spor etc) - kanskje du har sett CSI? (Uansett, rettsmedisin er nok ganske annerledes det også, enn det man ser på tv. )
Gjest Danilo Skrevet 17. mai 2009 #5 Skrevet 17. mai 2009 Hvordan er en "vanlig" dag på jobben for en patolog? Og hvordan blir man patolog? Går det an å bli sykepleier elns som hjelper en patolog?Kunne godt tenke meg å jobbe som noe innen dette, så takker for svar:) Det er jeg ikke sikker på, tror det er lite sannsynlig. Men: Man kan jobbe med patologi uten å være patolog. Jeg kjenner en bioingeniør som jobber ved patologisk avdeling på et av universitetssykehusene. Så dersom du ikke ønsker å ta lege-utdannelse + spesialisering, er kanskje bioingeniør et bra alternativ for å jobbe innen dette fagfeltet.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #6 Skrevet 17. mai 2009 Jeg vet veldig godt at det ikke er som det blir vist på TV. Det er mulig å ha interesse for slike ting uten å tro at jeg havner midt oppi scrubs. Men uansett, takk for svar:)
Miel Skrevet 18. mai 2009 #7 Skrevet 18. mai 2009 (endret) De som hjelper til på patologisk avdeling, er stort sett laboranter. Jeg er litt usikker på om det er noen formell utdannelse til dette. Kanskje noen andre vet. Jeg har aldri hørt om at sykepleiere jobber der, og kan heller ikke forstå hvorfor de skulle gjøre det. Patologi er mer et laboratoriefag, og det er dermed mer sannsynlig at bioingeniører o.l jobber der. Det jobber massevis av bioingeniører innen patologi. Har ikke inntrykk av at det jobber særlig mange laboranter i medisinske laboratorier, i hvert fall ikke innen mitt fagfelt (som ikke er patologi ). Sykehuslaber er nærmest reservert bioingeniører og avdelingsingeniører som f.eks. er utdannet innen biokjemi, molekylærbiologi osv. Det lyses i hvert fall ikke ut andre typer stillinger, men om man kjenner noen som kjenner noen kan man kanskje få en fot innenfor, selv med annen (lavere) utdanning. Det er dog ikke noe jeg ville satset på... Jeg vet også at det finnes bioingeniører som jobber innen rettsmedisin, men da bør man helst ha videreutdanning. Likevel er det kanskje en mer "lettvint" vei til samme fagområde enn det å først bli lege, og deretter spesialisering. Endret 18. mai 2009 av Miel
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #8 Skrevet 18. mai 2009 TS, hvordan har du funnet ut at du vil jobbe på patolgisk avdeling?
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #9 Skrevet 18. mai 2009 Det jobber massevis av bioingeniører innen patologi. Har ikke inntrykk av at det jobber særlig mange laboranter i medisinske laboratorier, i hvert fall ikke innen mitt fagfelt (som ikke er patologi ). Laboranter er de som klargjør organene til makroskopisk undersøkelse, dvs tar organer ut av kroppen, slik at patologen kan undersøke dem. Har aldri hørt at bioingeniører gjør dette. Dette krever mest teknikk, og ikke så mye utdannelse tror jeg. Det er også laboranter som klargjør avdøde etter obduksjon, noe som kan ligne mye av det man også gjør i begravelsesbyråer - og noen av de som jobber på pat.avd. med slike arbeidsoppgaver har bakgrunn i dette. Har aldri hørt om bioingeniører på pat.avd, hva gjør de der? Lager snitt av preparater (fra biopsier)?
Gjest bioingeniørstudent Skrevet 18. mai 2009 #10 Skrevet 18. mai 2009 Laboranter er de som klargjør organene til makroskopisk undersøkelse, dvs tar organer ut av kroppen, slik at patologen kan undersøke dem. Har aldri hørt at bioingeniører gjør dette. Dette krever mest teknikk, og ikke så mye utdannelse tror jeg. Det er også laboranter som klargjør avdøde etter obduksjon, noe som kan ligne mye av det man også gjør i begravelsesbyråer - og noen av de som jobber på pat.avd. med slike arbeidsoppgaver har bakgrunn i dette. Har aldri hørt om bioingeniører på pat.avd, hva gjør de der? Lager snitt av preparater (fra biopsier)? Stemmer:) Bioingeniørene beskjærer, behandler og snitter vevsbitene/organene slik at de kan skjæres på en mikrotom ( manuel skjæremaskin). Så skjæres et cellelags tykke snitt som blir lagt på objektglass og farget. Så ser bioingeniørern på det ferdige preparatet og sjekker at skjæringen og snittingen er tilfredstillende. Når alt dette er gjort er preparatet klart for patologen som ser på det i mikroskop og stiller diagnose. Celleprøver blir også behandlet på patologisk avdeling. Her blir de farget, og studert av bioingeniører (med videreutdanning innen cytologi) som ser om prøven er normal eller unormal. Om prøven er unormal ser patologen på prøven for å bekrefte funnene til bioingeniøren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå