Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Prøvde å søke i forumet, og på nett med finner ikke noe konkret om dette med oppsigelsestid under prøvetiden.

Det jeg lurte på er om oppsigelsestiden gjelder fra den første neste måned under prøvetid.

Eller fra og med 15. denne måneden siden det da på en måte blir det tilsvarende til en måned oppsigelsestid.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Er det ingen som har peiling på dette altså?

Gjest Gjest
Skrevet

Vet det er 14 dager, men gjelder det fra og med den første eller til og med den første i neste måned?

Gjest Gjest
Skrevet
Vet det er 14 dager, men gjelder det fra og med den første eller til og med den første i neste måned?

Det vil si hvis man sier opp før den 15. i en måned.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er 14 dager. Det vil si at om du sier opp f.eks. 5. mai, er din siste arbeidsdag 19. mai.

Skrevet

Litt forskjellig ute å går her nå.

Alternativ

1: er at det er 14 dager fra den dagen du sier opp uansett hvilken dag i måneden det er.

2: at man må si opp før den 15 i en måned.

3: at oppsigelsen gjelder uansett fra den første neste måned som ved vanlig oppsigelse.

Hva blir det til? ;p

Skrevet

Hva står det i kontrakten?

Skrevet
Litt forskjellig ute å går her nå.

Alternativ

1: er at det er 14 dager fra den dagen du sier opp uansett hvilken dag i måneden det er.

2: at man må si opp før den 15 i en måned.

3: at oppsigelsen gjelder uansett fra den første neste måned som ved vanlig oppsigelse.

Hva blir det til? ;p

Det er ikke noe fasitsvar. Det er forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass.

Her jeg jobber har man 1 måneds oppsigelse i prøvetiden. Prøvetiden er på 6 mnd. Man regner oppsigelsestiden fra den 1. i måneden.

Et annet sted jeg jobbet var det kun 14 dagers oppsigelsestid - men da også fra den 1. måneden.

Men dette skal jo uansett stå i arbeidskontrakten man har signert.

Skrevet

Tror nok ikke det er et fasitsvar på dette. Forskjellige bedrifter har forskjellige ordninger. Der jeg jobber har vi avtalefestet slik :" Det kan ved ansettelsen avtales en prøvetid på 6 måneder. I prøvetiden gjelder normalt 1 måneds gjensidig oppsigelsestid. Oppsigelsestiden regnes fra oppsigelsestidspunktet."

men syns å ha hørt om andre steder som praktiserer fra den 1. i neste mnd...

Gjest Kilde
Skrevet
Det er ikke noe fasitsvar. Det er forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass.

Her jeg jobber har man 1 måneds oppsigelse i prøvetiden. Prøvetiden er på 6 mnd. Man regner oppsigelsestiden fra den 1. i måneden.

Et annet sted jeg jobbet var det kun 14 dagers oppsigelsestid - men da også fra den 1. måneden.

Men dette skal jo uansett stå i arbeidskontrakten man har signert.

Når deg gjelder fra hvilket tidspunkt oppsigelsestiden regnes så er det en fasit, iflg. Arbeidsmiljøloven:

Oppsigelsestiden regnes i hele kalendermåneder med start den første dagen i måneden etter at oppsigelsen fant sted.

Dersom ikke annet er skriftlig avtalt, er den gjensidige oppsigelsesfrist 1 måned. Loven inneholder dessuten ufravikelige regler om oppsigelsesfrister fra 2 til 6 måneder, avhengig av arbeidstakerens ansettelsestid og alder.

Så hvis du ikke har noen skriftlig avtale på dette så har du 1 måneds oppsigelse fra den første dagen i måneden etter at du sa opp.

Gjest Gjest
Skrevet

Sånn generelt er det 14 dager fra den datoen du blir sagt opp, ikke den første neste mnd.

Skrevet

Arbeidsmiljøloven sier dette:

(4) Oppsigelsesfrister som er fastsatt i første til tredje ledd løper fra og med første dag i måneden etter at oppsigelsen fant sted.

Prøvetiden nevnes ikke før ledd syv. Der står det:

(7) Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale.

Slik jeg tolker det, betyr det at det er 14 dager fra du leverer inn oppsigelsesfristen. Med mindre det står noe annet i kontrakten din.

Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet
Prøvetiden nevnes ikke før ledd syv. Der står det:

Slik jeg tolker det, betyr det at det er 14 dager fra du leverer inn oppsigelsesfristen. Med mindre det står noe annet i kontrakten din.

Ledd 7 går kun på oppsigelsestid, ikke på tidspunkt.

Det er fra den 1 dagen i måneden uansett.

Men en arbeidsgiver kan selvfølgelig være "grei" og akseptere at du sier opp midt i måneden.

Oppsigelsestidens lengde avhenger av flere forhold. Her får du oversikt over hvilke oppsigelsesfrister arbeidsmiljøloven setter:

I utgangspunktet er det fritt opp til partene til å avtale hvor lang oppsigelsestid (oppsigelsesfrist) som skal gjelde når arbeidsavtalen skal inngås. Arbeidsmiljøloven gir imidlertid minstevilkår for hvor kort oppsigelsestid som kan avtales. Reglene finner vi i lovens § 15-3, som bestemmer at;

- Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned.

- r arbeidstaker som har vært ansatt i minst fem år sammenhengende i samme virksomhet når oppsigelsen gis, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder.

- Har arbeidstakeren vært ansatt i minst 10 år sammenhengende i samme virksomhet, er den gjensidige oppsigelsesfristen minsttre måneder.

- Blir arbeidstaker sagt opp etter minst 10 års sammenhengende ansettelse i samme virksomhet, skal oppsigelsesfristen være minst fire måneder dersom den finner sted etter at arbeidstakeren er fylt 50 år, minst fem måneder etter fylte 55 år og minst seks måneder etter fylte 60 år. Arbeidstakeren kan selv si opp arbeidsavtalen med en oppsigelsesfrist på minst tre måneder.

-Oppsigelsesfristene løper etter arbeidsmiljølovens bestemmelser fra og med første dag i måneden etter at oppsigelsen fant sted.

- Ved prøvetid (som maksimalt skal være de første 6 mnd i et arbeidsforhold) kan partene avtale kortere oppsigelsestid, men minimum 14 dager.

Skrevet

Opsi - ja når det er prøvetid er det :"Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale."

Gjest Gjest
Skrevet

På arbeidsplassen min er det 14 dager fra den dagen du leverer oppsigelsen, uavhengig av når i måneden du leverer. Leverer du 12. er siste arbeidsdag 26. osv. Ved "normal" oppsigelse gjelder fra 1. i påfølgende måned.

Du må nok bare høre med arbeidsplassen din hva som gjelder der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...