Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #1 Skrevet 17. mai 2009 Hm nok et eksempel på FrPs dobbeltmoral. Så på et innslag med 17 mai feiring på Qatar. Her snakker vi om norske kolonier, med norske barn som går på norsk skole med norsk pensum. Jeg kaller ikke det særlig god integrering i det qatarianske samfunnet. Det så ikke ut som de lærte seg arabisk som er morsmålet i Qatar. Jeg synes vi nordmenn bør feie for vår egen dør før vi klager på innvandrere i Norge. Så også et 17 mai innslag fra Sør Korea. De var ikke særlig integrerte i det koreanske samfunnet de heller.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #2 Skrevet 17. mai 2009 Er også fascinert over nordmenn i "eksil" som går i 17. mai-tog. Kan tenke meg at det hadde blitt ramaskrik om fremmedkulturelle hadde tatt seg den friheten og gjort noe tilsvarende i Norge. Men reagerte også på det samme som deg, at de bruker norsk pensum i Qatar.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #3 Skrevet 17. mai 2009 Er også fascinert over nordmenn i "eksil" som går i 17. mai-tog. Kan tenke meg at det hadde blitt ramaskrik om fremmedkulturelle hadde tatt seg den friheten og gjort noe tilsvarende i Norge. Men reagerte også på det samme som deg, at de bruker norsk pensum i Qatar. Det er da mange som feirer nasjonaldagene sine i Norge. Blant annet blir den pakistanske feiret med store ansamlinger av personer. Har da ikke hørt at noen blir støtt av det. Ellers er det vel litt forskjell på om du reiser til et land for å imigrere enn om du er der noen år for å jobbe?
Gjest Oscar Skrevet 18. mai 2009 #4 Skrevet 18. mai 2009 Her synes jeg det blandes mye snørr og barter.... èn ting er å emigrere, en annen er å jobbe ute for en periode for så å komme tilbake til Norge. Vi krever ikke at en utlending som kommer til Norge for å jobbe et halvår skal "integrere seg" i Norge heller.. !? På samme måte er det med nordmenn som jobber ute for en periode. I Qatar er det faktisk ikke slik at de lokale ønsker at fremmedarbeiderne som kommer dit skal integreres. De ønskes derimot velkommen for å jobbe, for deretter å reise hjem. Det forlanges at man føler lokale lover, og lokal skikk og bruk, de som ikke innretter seg sendes hjem på *meget* kort varsel. Generelt er det så enkelt som at Qatariene betrakter seg selv å være betydelig mer verdt enn andre, spesielt de som ikke er muslimer som må finne seg i å bli behandlet deretter. Jeg sier ikke at det er synd på de som jobber der nede, det er tvert imot svært lærerikt, faktisk så lærerik at jeg skulle ønske mange flere nordmenn gjorde noe slikt !! Vi har en lei tendens til å sitte her oppe på berget å mene mye om en verden alt for mange av oss har svært begrenset kunnskap om. Min konklusjon er at de tidligere innleggene som kritiserer 17.Mai feiring ute, baserer seg på manglende kunnskap !
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #5 Skrevet 18. mai 2009 Det er forskjell på å flytte til et land for et par år for å jobbe, og å flytte til et land for å slå seg ned for godt. Det er helt normalt, også i Norge, at folk jobber noen år i utlandet, og ikke har noen planer om å bosette seg der lengre enn et par år. Og da er det jo temmelig tåpelig å sende ungene på Qatarsk skole, med et helt annet pensum enn her hjemme, så de får store problemer når de kommer til Norge igjen.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 18. mai 2009 #6 Skrevet 18. mai 2009 Hm nok et eksempel på FrPs dobbeltmoral. Så på et innslag med 17 mai feiring på Qatar. Her snakker vi om norske kolonier, med norske barn som går på norsk skole med norsk pensum. Jeg kaller ikke det særlig god integrering i det qatarianske samfunnet. Det så ikke ut som de lærte seg arabisk som er morsmålet i Qatar. Jeg synes vi nordmenn bør feie for vår egen dør før vi klager på innvandrere i Norge. Så også et 17 mai innslag fra Sør Korea. De var ikke særlig integrerte i det koreanske samfunnet de heller. Og hvor mye støtte i penger og annet tror du at nordmenn i Quatar eller Sør-Korea får fra de samfunnene? Nordmenn ligger ikke de samfunnene til byrde i motsetning til hva "våre kjære nye" gjør i Norge.
Gjest Mann42 Skrevet 18. mai 2009 #7 Skrevet 18. mai 2009 Da gir det mye mer mening å se på de norske koloniene i Spania og Portugal. Det kunne være interessant å se hvor mye spansk kultur de har plukket opp, hvor mye de forstår av samfunnsordningen rundt seg, og hvor mye spansk de har maktet å lære seg. Min gjetning er at det ikke er overvettes mye, men at de fortsatt irriterer seg over gamlelandets innvandrere som ikke integrerer seg.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 18. mai 2009 #8 Skrevet 18. mai 2009 Da gir det mye mer mening å se på de norske koloniene i Spania og Portugal. Det kunne være interessant å se hvor mye spansk kultur de har plukket opp, hvor mye de forstår av samfunnsordningen rundt seg, og hvor mye spansk de har maktet å lære seg. Min gjetning er at det ikke er overvettes mye, men at de fortsatt irriterer seg over gamlelandets innvandrere som ikke integrerer seg. Nå er det vel, for å si det igjen, en ganske stor forskjell mellom innvandrere til Norge (hvorfor kalles de det, vi har hatt innvandringsstopp siden midten av 70-tallet) som krever ressurser av samfunnet, og nordmenn som i sin alderdom, som regel er de jo "godt voksene", bosetter seg i land som Spania eller Portugal. Disse bidrar faktisk positivt til landenes økonomi, de kjøper tjenester med egne penger, og er derfor ut fra økonomiske grunner ønsket velkommen. Jeg tror ikke du som nordmann kunne pakke snippesken, reise til Spania og forlange at den spanske stat skulle skaffe deg leilighet og trygd slik som våre nye i Norge gjør.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #9 Skrevet 18. mai 2009 Da gir det mye mer mening å se på de norske koloniene i Spania og Portugal. Det kunne være interessant å se hvor mye spansk kultur de har plukket opp, hvor mye de forstår av samfunnsordningen rundt seg, og hvor mye spansk de har maktet å lære seg. Min gjetning er at det ikke er overvettes mye, men at de fortsatt irriterer seg over gamlelandets innvandrere som ikke integrerer seg. De har bl.a. krevd at ansatte på pleiehjemmene skal lære seg norsk.
Gjest Mann42 Skrevet 19. mai 2009 #10 Skrevet 19. mai 2009 Nå er det vel, for å si det igjen, en ganske stor forskjell mellom innvandrere til Norge (hvorfor kalles de det, vi har hatt innvandringsstopp siden midten av 70-tallet) som krever ressurser av samfunnet, og nordmenn som i sin alderdom, som regel er de jo "godt voksene", bosetter seg i land som Spania eller Portugal. Disse bidrar faktisk positivt til landenes økonomi, de kjøper tjenester med egne penger, og er derfor ut fra økonomiske grunner ønsket velkommen. Jeg tror ikke du som nordmann kunne pakke snippesken, reise til Spania og forlange at den spanske stat skulle skaffe deg leilighet og trygd slik som våre nye i Norge gjør. Og da er det liksom greiere at de ikke vil lære seg språket og kulturen, men heller forventer at omgivelsene tilpasser seg DEM?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå