Gå til innhold

Kan man ikke være kommersiell om man er intellektuell?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva mener dere: kan man være intellektuell og likevel jobbe innen kommersielt businessarbeid?

Hvorfor / hvorfor ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva mener dere: kan man være intellektuell og likevel jobbe innen kommersielt businessarbeid?

Hvorfor / hvorfor ikke?

Mitt svar er ja. Allikevel er mange som lykkes innen k.bu. ofte ikke spesielt intellektuelt anlagte. Husk at i forretningslivet er hurtighet og personegenskaper ofte viktige. Mange intellektuelle overanalyser og er for perfeksjonistiske. Mange har heller ikke de sosiale egenskapene som skal til.

Gjest gjest_business
Skrevet
Mitt svar er ja. Allikevel er mange som lykkes innen k.bu. ofte ikke spesielt intellektuelt anlagte. Husk at i forretningslivet er hurtighet og personegenskaper ofte viktige. Mange intellektuelle overanalyser og er for perfeksjonistiske. Mange har heller ikke de sosiale egenskapene som skal til.

Noe stort tull, mye av verdiskapningen og nystartede bedrifter i Norge drives av intelektuelle, iallefall om man mener akademikere. Finnes ingen forskning som viser at akademikere/intelektuelle har personlighet som gjør at de egner seg dårligere som forretningsfolk enn andre 'ikke-intelektuelle' heller. Kan tenke meg at dette er en vanlig fordom derimot.

Gjest antigartner
Skrevet

Kan det være en overforekomst av idealisme blant intellektuelle sammenliknet med befolkningen samlet?

Gjest gjest_bsn
Skrevet

Kan tenke meg at det er større variasjon blant akademikere på dette punktet enn mellom akademikere og ikke-akademikere. En del akademiker entrepenører må jo iblant hjelpe, selv uten betaling, f.eks. leger og psykologer.

Gjest Gjest
Skrevet
Kan det være en overforekomst av idealisme blant intellektuelle sammenliknet med befolkningen samlet?

Når man tenker forskningsmessig så er det i hvert fall et vitenskapelig ideal å arbeide uavhengig av den som betaler for forskningen. Sånn sett så er kommersiell forskning noe nedvurdert innen akademia, imens mer idealistisk forskning - utført "kun for kunnskapens skyld" - er høyere verdsatt og anses som gyldigere.

Gjest Gjest
Skrevet

I businesslife settes det ikke pris på filosofer, det skal bare tjenes penger. Handler kun om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...