Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #1 Skrevet 17. mai 2009 Hva mener dere: kan man være intellektuell og likevel jobbe innen kommersielt businessarbeid? Hvorfor / hvorfor ikke?
Zerox Skrevet 19. mai 2009 #2 Skrevet 19. mai 2009 Hva mener dere: kan man være intellektuell og likevel jobbe innen kommersielt businessarbeid? Hvorfor / hvorfor ikke? Mitt svar er ja. Allikevel er mange som lykkes innen k.bu. ofte ikke spesielt intellektuelt anlagte. Husk at i forretningslivet er hurtighet og personegenskaper ofte viktige. Mange intellektuelle overanalyser og er for perfeksjonistiske. Mange har heller ikke de sosiale egenskapene som skal til.
Gjest gjest_business Skrevet 19. mai 2009 #3 Skrevet 19. mai 2009 Mitt svar er ja. Allikevel er mange som lykkes innen k.bu. ofte ikke spesielt intellektuelt anlagte. Husk at i forretningslivet er hurtighet og personegenskaper ofte viktige. Mange intellektuelle overanalyser og er for perfeksjonistiske. Mange har heller ikke de sosiale egenskapene som skal til. Noe stort tull, mye av verdiskapningen og nystartede bedrifter i Norge drives av intelektuelle, iallefall om man mener akademikere. Finnes ingen forskning som viser at akademikere/intelektuelle har personlighet som gjør at de egner seg dårligere som forretningsfolk enn andre 'ikke-intelektuelle' heller. Kan tenke meg at dette er en vanlig fordom derimot.
Gjest antigartner Skrevet 19. mai 2009 #4 Skrevet 19. mai 2009 Kan det være en overforekomst av idealisme blant intellektuelle sammenliknet med befolkningen samlet?
Gjest gjest_bsn Skrevet 20. mai 2009 #5 Skrevet 20. mai 2009 Kan tenke meg at det er større variasjon blant akademikere på dette punktet enn mellom akademikere og ikke-akademikere. En del akademiker entrepenører må jo iblant hjelpe, selv uten betaling, f.eks. leger og psykologer.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #6 Skrevet 21. mai 2009 Kan det være en overforekomst av idealisme blant intellektuelle sammenliknet med befolkningen samlet? Når man tenker forskningsmessig så er det i hvert fall et vitenskapelig ideal å arbeide uavhengig av den som betaler for forskningen. Sånn sett så er kommersiell forskning noe nedvurdert innen akademia, imens mer idealistisk forskning - utført "kun for kunnskapens skyld" - er høyere verdsatt og anses som gyldigere.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #7 Skrevet 21. mai 2009 I businesslife settes det ikke pris på filosofer, det skal bare tjenes penger. Handler kun om det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå