Gjest Anonymous Skrevet 22. juli 2003 #1 Skrevet 22. juli 2003 Jeg skal prøve å gå ned i vekt, for nå er det nok. Min søster er gravid, men det skulle en ikke trodd, men ser en på meg så ser jeg høg gravid ut :oops: veier nå 70 kg som jeg aldri har gjort i hele mitt liv og vil i hver fall gå ned 10 kg. Må lage mat som resten av familien kan spise også, liker ikke at mine barn skal lære å slanke seg så det er et tabu emne her i huset. Jeg har tenkt som så at de har heller ikke vondt av å spise sunn mat. Kan ikke bare være salater og slikt for da nekter min sønn¨å spise. takknemlig for all hjelp for nå er det nok
Ling Skrevet 22. juli 2003 #2 Skrevet 22. juli 2003 Det viktigste er nok å kutte drastisk ned på sukker og fett. Jo mer mat du lager fra bunnen av, jo mer kontroll har du på hva som er i det. Mat som er halv- og helfabrikata inneholder gjerne både sukker og fett - les på varedeklarasjonen! I stedet for vanlig sukker kan du bruke fruktose, som er sukkeret fra frukt. Det er helt naturlig og du trenger kun 1/3 del av mengden vanlig sukker. Når det gjelder fett, så husk å få i deg fet fisk, gode oljer og nøtter. Bruk lette melkeprodukter. Spis grønt, frukt, kylling, skalldyr, fisk, linser, bønner, samt noe ris og pasta. Ikke glem urter, krydder, sitron, lime, fersk ingefær osv. som gir maten litt 'schwung'! Brus og snop er ut. Det som kanskje er det viktigste, er å endre livsstil. Hvis man passer på hva man spiser i ukedagen kan man unne seg mer i helgene. Det er ikke det man spiser en gang i uka man blir overvektig av, men heller det lille ekstra vi klarer å dytte i oss daglig. Anbefaler deg på det varmeste å kjøpe deg ett par inspirerende kokebøker - skrap sammen noen penger og gå på shopping etter spennende krydder, urter og andre varer enn det du vanligvis er vant med - det hjelper med noe nytt! Vil samtidig få berømme deg for at du ikke 'slanker' barna dine!! Men, som du sier selv, sunn mat er bra for alle! Hjalp dette?! Ann-Karin
Gjest ERICA Skrevet 24. juli 2003 #3 Skrevet 24. juli 2003 jeg selv var overvektig,for ca drøye 9mnd siden.jeg veide 84,4 og når jeg var kommet dit jeg skulle, endte jeg ned på 64,4 kg på 6mnd.jeg ble henvist til en fertillitets lege på sykehus.Han så til meg at jeg skulle kutte ut brød,pasta, ris, poteterog mel .jeg kunne spise så mye frukt, grønnsaker og kjøtt jeg ville om dagen, tilegg drikke mye vann.OBS:VED ERFARING VIL JEG SI :FYSER DU PÅ NOE SØTT,DA MÅ UNNE DEG DET!FOR MEG Å FÅ SPIS LITT USUNT INNIMELLOM GJORDE NOK AT JEG KLARTE Å GÅ NED.KOS DEG I HELGA,MEN SPIS MED MÅTE.Det beste steke "fettet"du kan bruke er olivenolje.du kan koke,steke,gratinere grønnsaker.bullijong kan du drikke.Ryvita knekkebrød kan du spise 4 av om dagen.
Lilly16 Skrevet 25. juli 2003 #4 Skrevet 25. juli 2003 Anbefaler å gå inn på www.greteroede.no og bestille dagens middagstips på mail. Der får man oppskrifter på sunne og gode middager. :D
Gjest Anonymous Skrevet 25. juli 2003 #5 Skrevet 25. juli 2003 Ericas diett tror jeg fort kan ende med samme vekt som du hadde før når man en gang er ferdig. Alle trenger en del karbohydrater, og denne dietten har lite av det. Men karbohydratene må være nyttige, dvs inneholde fiber og vitaminer. Raffinert sukker er f.eks. ikke nyttig, men det er havregryn, naturris, grovt mel m.m. Hvis du trener, noe som selvfølgelig anbefales i tillegg til sunn mat, er det veldig viktig å få i seg noen karbohydrater. Hjernen trenger det også. Jeg ville bare nevne en filosofi som går ut på å skille mellom proteinmåltid og karbohydratmåltid, dvs ikke spise f.eks. kjøtt og ris/poteter i samme måltid. I stedet spiser man kjøttet med grønsaker med lite karbohydrater, som f.eks. blomkål, broccoli og salat. Det anbefales videre at man inntar proteinrike varer midt på dagen og karbohydrater senere på dagen, da disse ikke trenger så lang fordøyelsestid. Frokosten bør inneholde noen karbohydrater også slik at hjernen er med fra første stund! Jeg har testet det litt ut etter å ha hørt om det fra en tysk venninne. Jeg passer på å få i meg allsidig kost, inkl. fiber og vitaminer av forskjellige typer, og en passelig blanding av proteiner og karbohydrater. Jeg føler jeg meg ikke så tung i magen like etter måltidene når jeg skiller maten på denne måten, noen direkte slankende effekt har jeg ikke sett, men det har jeg heller ikke lagt opp til. Jeg vet ikke hva denne filosofien heter på norsk, på tysk heter det "trennkost".
Gjest Matelskeren Skrevet 25. juli 2003 #6 Skrevet 25. juli 2003 Jeg har gått ned 11 siden jul og har gjort det på denne måten: Spis 5 måltider om dagen. Begrens inntak av poteter, ris og pasta, men ikke kutt det ut. Jeg har f.eks. laget rå kylling som jeg deler i 4 stk. frest raskt i en stekepanne som jeg også setter i ovnen med masse frisk ingefær (blir faktisk ikke så dominerende)litt vann og noen spiseskjer med sojasaus, litt fond, løk, poteter, og de grønnsakene en har. F.eks. paprika, squash o.l. Bruker mye rent kjøtt eller fisk. Bearbeidet mat har jeg dårlig erfaring med. Grille er kjempefint. Det er også veldig fint å lage grønnsakspure av f.eks. stekt squash,knall grønne erter m/hvitløk, grillet paprika og div. rotgrønnsaker. Dette gjør at maten ikke blir så "tørr". Veldig kjekt med retter som en bare kan legge i en ildfast form og tilsette de råvarene en har. Enkelt og billig er også tomater på boks tilsatt basmatiris det en måtte ha av rester av kjøtt/fisk og masse grønnsaker. Strø evnt. litt ost over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå