Gå til innhold

Fortjener hun å bli tante?

Anbefalte innlegg

Gjest utlogget_bruker
Skrevet

Jeg venter mitt første barn til høsten, og gleder meg selvfølgelig mye!

Mannen min og jeg bor på en helt annen kant av landet enn familiene våre. Men heldigvis har vi alle et godt forhold, med unntak av min halvsøster. Ikke at vi er uvenner, men i de siste årene har vi glidd fra hverandre. Hun er 8 år eldre enn meg, men vi har tidligere hatt et ganske ok forhold. Hun har 3 barn som jeg er tante til.

Mitt dilemma er som følger: Når barnet vårt kommer, ser jeg ikke noen grunn til at hun skal bli tante for mitt barn. I skrivende stund har jeg ikke hørt noe fra henne på over ett år, enda det har skjedd betydelige ting i mitt liv som ville vært naturlig å kontakte meg rundt. Jeg har sendt pakker og hilsner i forbindelse med mine tantebarns fødselsdager og også gratulert henne på dagens hennes. Har aldri fått takkebrev, telefon eller sms tilbake.

Vi bor som sagt på en annen kant av landet, og jeg er ikke interessert i å gi henne tittelen "tante" uten at hun gjør seg fortjent til denne.

Er jeg helt urimelig?

Videoannonse
Annonse
Gjest MåneSkygge
Skrevet

Jeg skjønner hva du tenker. Men, uansett om du vil eller ikke så vil hun jo bli tante for barnet ditt. Hvordan forhold de får er jo selvfølgelig mer opp til deg. Om de ikke har kontakt så vil jo ikke barnet ditt få mulighet til og knytte seg til henne eller.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes du er kort i tankegangen. Tante er noe som er basert på slektskap. Man velger ikke tanter like lite som man velger foreldre og søsken.

Det er et ord. Et forhold til barnet er noe annet og er uavhengig av tittel.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes dette er helt tullete av deg TS!

Når barnet ditt fødes, bør halvsøsteren din være en av de første som får vite beskjed, og du må slutte å irritere deg over at hun ikke har vist mer interesse for deg. Hun blir tante, enten du vil eller ikke, og du bør legge til rette så godt du kan for at barnet ditt skal lære sin tante å kjenne.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener?

Når det gjelder selve slektskapet, så er hun og blir hun beslektet til ditt barn, og det er ikke stort du kan gjøre med det. Hva du legger opp til at det skal bety, er helt opp til deg selv.

For å sette spørsmålet på hodet: hvordan skader det ditt barn at h*n har en "tante" h*n ikke har kontakt med?? Det gjør da ikke noe, sånn egentlig?

Tante er meg bekjent heller ingen ærestittel, men en slektstittel. Det er ingen som gjør seg "fortjent" til en tittel som tante, onkel, fetter eller bestemor, det er bare sånn det er. Men det er som sagt variabelt hvor aktivt man bruker denne tittelen og hva den består i.

Gjest utlogget_bruker
Skrevet
Jeg synes du er kort i tankegangen. Tante er noe som er basert på slektskap. Man velger ikke tanter like lite som man velger foreldre og søsken.

Det er et ord. Et forhold til barnet er noe annet og er uavhengig av tittel.

Hun er min halvsøster, så en "ekte" tante blir hun vel uansett ikke?

Og jeg skjønner hva du mener, kan omformulere spørsmålet: Er jeg urimelig hvis jeg ikke ønsker at barnet vårt skal kalle henne tante, eller ha et tantebarn-forhold til henne? Hun har jo ikke vist interesse for meg og mitt liv i det hele tatt det siste året, enda hun vet at jeg venter barn. Barnet vårt vil få andre tanter og onkler som er genuint interessert i å være tilstede i livet dets, så fortjener hun å bli kalt tante?

Gjest utlogget_bruker
Skrevet
Jeg synes dette er helt tullete av deg TS!

Når barnet ditt fødes, bør halvsøsteren din være en av de første som får vite beskjed, og du må slutte å irritere deg over at hun ikke har vist mer interesse for deg. Hun blir tante, enten du vil eller ikke, og du bør legge til rette så godt du kan for at barnet ditt skal lære sin tante å kjenne.

Tro meg, hun vet meget godt at jeg skal har barn. Og har ikke hørt et eneste ord.

Gjest Gjest
Skrevet

Fortjener å bli kalt tante? Har ingen anelse, men tante vil hun bli uansett. Og halvsøsken blir like mye tante (og søsken) som "hele" søsken.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes TS er sær og rigid her.

Har selv en halvbror og han er nå vitterlig onkel for mine barn uansett hvor mye han har deltatt. "Ekte" onkel er heller ikke mer på banen.

Gjest Gjest_anita_*
Skrevet
Fortjener å bli kalt tante? Har ingen anelse, men tante vil hun bli uansett. Og halvsøsken blir like mye tante (og søsken) som "hele" søsken.

Det finns nå mange familer som ikke kaller hverandre med "slektstittelen"... Min samboer kaller sine besteforeldre ved fornavn, så er vel litt opp til den enkelte familie hva de velger å bruke?

Gjest Gjest
Skrevet
Det finns nå mange familer som ikke kaller hverandre med "slektstittelen"... Min samboer kaller sine besteforeldre ved fornavn, så er vel litt opp til den enkelte familie hva de velger å bruke?

Men jeg sa jo ikke det :klø: Så skjønte ikke hvorfor du siterte meg.

Om hun fortjener å bli kalt tante må vel bli opp til trådstarter. Men hun vil jo bli tante til barna som i tittel, akkuarat som du blir mor til barna når du får barn, selv om du gir dem bort. Om de velger å kalle huenne tante fremfor navn eller "tante navn" blir jo opp til familien.

I min familie går vi på fornavn.

Gjest Naria
Skrevet
Hun er min halvsøster, så en "ekte" tante blir hun vel uansett ikke?

Jeg er absolutt en ekte tante for min (halv)brors barn!

Skrevet
...jeg er ikke interessert i å gi henne tittelen "tante" uten at hun gjør seg fortjent til denne.

Er jeg helt urimelig?

Tja, urimelig vet jeg ikke om jeg vil kalle deg, men at du har en litt annerledes forståelse/tolkning av slekt og blodsbånd; helt klart!

Man velger ikke familien sin, verken foreldre, halvsøsken eller tanter.

At familiemedlemmer ikke har kontakt, gjør dem ikke mindre i slekt med hverandre.

Hun er min halvsøster...

Så lenge hun er din halvsøster, ditt blod og din slekt, så BLIR hun tante til dine barn. På akkurat lik linje med at du ER tante til hennes barn, selv om jeg ikke regner med at du ser dem oftere en du ser henne.

Du kan selvsagt gjøre alt du kan for å hindre ditt barn i å få vite om henne.... men det virker litt rart, og vil kanskje være rart for barnet også dersom det finner ut at det har en tante du har skjult for ham/henne.

Det gjør da ingenting om denne halvsøsteren blir tante til ditt barn, som du sier så får barnet flere andre tanter og onkler som kommer til å være der. Det vil da være de som får barnets oppmerksomhet og som kommer til å bety noe for barnet. Siden barnet da vel ikke kommer til å høre fra eller se denne halvsøsteren din, så kommer sikkert ikke barnet til å ha noen tilknytning til vedkommende uansett, så at hun da "på papiret" er tante, betyr ingenting, annet en akkurat det at dere har blod og slekt som gjør at hun er tanten.

Gjest utlogget_bruker
Skrevet
Du kan selvsagt gjøre alt du kan for å hindre ditt barn i å få vite om henne.... men det virker litt rart, og vil kanskje være rart for barnet også dersom det finner ut at det har en tante du har skjult for ham/henne.

Har nå ikke tenkt å hindre barna mine i å få vite at jeg har en søster, jeg har bare tenkt å omtale henne ved fornavn, og ikke ved tante "fornavn".

Og jeg skjønner at jeg nok har et litt annet syn på det med å kalle noen for tante. For meg er tante som oftest noe man er gjennom slektskap, men samtidig også noe man må gjøre seg fortjent til. Jeg har selv prøvd å være en god tante for mine tantebarn opp gjennom årene, men slik ståa er nå ville jeg ikke bli særlig fornærmet hvis de valgte å kun kalle meg ved fornavn.

Skrevet

Jeg synes det er frekt dersom de andre tantene og onklene blir kalt tante navn og onkel navn, men din halvsøster bare blir kalt navn...

Tror du forholdet mellom dere blir noe bedre av dette?

En tante-tittel er ikke noe man gjør seg fortjent til. Man kan ikke kalle hvem som helst for tante.

Hun blir tante til ditt barn, og da synes jeg du også bør la barnet ditt vite at hun er en tante ved å kalle henne tante (ellers vil ikke barnet skjønne dette slektskapet før langt oppe i årene)

Skrevet
En tante-tittel er ikke noe man gjør seg fortjent til. Man kan ikke kalle hvem som helst for tante.

er enig i dette, tante er noe man ER, man må ikke gjøre seg fortjent til det.

At man ikke automatisk har ett godt eller nært forhold til tantebarna sine, er sant. Man blir ikke noen viktig person i barnas liv uten at man gjør noe for det, og sånn sett "gjør seg fortjent til det", men det har med forholdet de har, ikke med hva man er.

Familie velger man ikke, den er familie uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Om du velger å omtale henne ved navn, gjør henne ikke mindre tante til barna.

Gjest Gjest
Skrevet

Du bruker ordet fortjent.

Mener du at søsken skal gjore seg "fortjent" til "tittelen"?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg venter mitt første barn til høsten, og gleder meg selvfølgelig mye!

Mannen min og jeg bor på en helt annen kant av landet enn familiene våre. Men heldigvis har vi alle et godt forhold, med unntak av min halvsøster. Ikke at vi er uvenner, men i de siste årene har vi glidd fra hverandre. Hun er 8 år eldre enn meg, men vi har tidligere hatt et ganske ok forhold. Hun har 3 barn som jeg er tante til.

Mitt dilemma er som følger: Når barnet vårt kommer, ser jeg ikke noen grunn til at hun skal bli tante for mitt barn. I skrivende stund har jeg ikke hørt noe fra henne på over ett år, enda det har skjedd betydelige ting i mitt liv som ville vært naturlig å kontakte meg rundt. Jeg har sendt pakker og hilsner i forbindelse med mine tantebarns fødselsdager og også gratulert henne på dagens hennes. Har aldri fått takkebrev, telefon eller sms tilbake.

Vi bor som sagt på en annen kant av landet, og jeg er ikke interessert i å gi henne tittelen "tante" uten at hun gjør seg fortjent til denne.

Er jeg helt urimelig?

Nei, klart hun ikke fortjener å bli tante. Adopter bort ungen så fort som mulig, så unngår du det.

Gjest Gjest
Skrevet

Tenker du det samme om barna også? At de ikke fortjener å være søskenbarn til ditt barn? Jeg skjønner ikke tankegangen din, søsteren din blir jo tante til barnet ditt, samme hvordan du vrir og vender på det.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er ganske teit å gjøre seg opp en bastant mening om dette før barnet i det hele tatt er født og har mulighet for å få noen kontakt selv med denne tanta. Kan hende de får et helt annet forhold enn du og hun har. Eller kanskje de ender med å ikke ha kontakt. For meg er tante og onkel noe man er pga slekt og inngifte - jeg har et par tanter jeg har svært lite kontakt med, men jeg kaller dem da tanter for det (jeg synes til og med det er hyggelig å treffe dem selv om de har et svært anstrengt forhold til den av foreldrene mine som er søsken til dem)... og jeg har en tante og onkel jeg ikke pleier å kalle for annet enn fornavnene deres, uten at det har noe som helst med følelser å gjøre (jeg er glad i dem og vi har hatt ganske mye kontakt gjennom livet). Synes uansett det er en uting når det virker som man prøver å legge føringer på forholdet barnet skal ha med slektningene sine. Med mindre det er snakk om skikkelig drøye ting som er til fare for ungen synes jeg man skal prøve å forholde seg nokså nøytralt selv om man ikke har så mye kontakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...