Gjest Daija Skrevet 16. mai 2009 #1 Skrevet 16. mai 2009 I alt for mange år har jeg hørt på søppelmusikken fra Melodi Grand Prix, og hadde et håp om at det ville bli bedre kvalitet på musikken når man kunne synge på engelsk. Men den gang ei. De stakkars musikerne som velger å synge sin sang på engelsk burde tenke over det en gang til. De fleste sliter med dårlig uttale. Jeg mener at kan du ikke gjennomføre en sang på engelsk uten at det høres ut som du lærte engelsk i løpet av den siste uka, bør du virkelig holde deg til morsmålet. Det er ikke vakkert å høre gebrokkent engelsk. Og kvaliteten på tekstene er ubrukelig. Det høres ut som det er 14-åringer som driver å skriver noe romantisk suppe. Det kan ødelegge en potensiell god melodi, om det ikke finnes noe tyngde i teksten.Det holder ikke at setningene rimer, hvis teksten høres platt ut. Da mener jeg Alexander Rybak også. Fairytale har en fengende melodi, men fjortisteksten ødelegger hele opplevelsen av sangen. Når skal det komme en ordentlig STOR sang fra MGP?????
Gjest Verdens beste menneske Skrevet 16. mai 2009 #2 Skrevet 16. mai 2009 I alt for mange år har jeg hørt på søppelmusikken fra Melodi Grand Prix, og hadde et håp om at det ville bli bedre kvalitet på musikken når man kunne synge på engelsk. Men den gang ei. De stakkars musikerne som velger å synge sin sang på engelsk burde tenke over det en gang til. De fleste sliter med dårlig uttale. Jeg mener at kan du ikke gjennomføre en sang på engelsk uten at det høres ut som du lærte engelsk i løpet av den siste uka, bør du virkelig holde deg til morsmålet. Det er ikke vakkert å høre gebrokkent engelsk. Og kvaliteten på tekstene er ubrukelig. Det høres ut som det er 14-åringer som driver å skriver noe romantisk suppe. Det kan ødelegge en potensiell god melodi, om det ikke finnes noe tyngde i teksten.Det holder ikke at setningene rimer, hvis teksten høres platt ut. Da mener jeg Alexander Rybak også. Fairytale har en fengende melodi, men fjortisteksten ødelegger hele opplevelsen av sangen. Når skal det komme en ordentlig STOR sang fra MGP????? Den kom i 1974..
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 17. mai 2009 #3 Skrevet 17. mai 2009 MGP har aldri vært en voldsom høydare musikalsk eller tekstmessig. I år var det bare en eneste sang som skilte seg ut og det var den som vant. Selv om også jeg synes at det er grusomt gebrokkent engelsk på en del av sangene når de synger på engelsk så er det ingen tvil om at tillatelsen til å synge på engelsk har gjort at den voldsomme Irland/England dominansen på å vinne har blitt brutt. Og det er en god ting. Så får vi heller leve med elendige tekster - noe som dessverre ikke er unikt for Grand Prix, men gjelder stort sett all pop musikk. "My boobs are ok" ...
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #4 Skrevet 17. mai 2009 MGP er en internasjonal folkefest, musikkfestival og vennskapskamp. Det tror jeg ikke du har forstått! Det handler ikke om musikken men om showet og om å oppdage våre europeiske (pluss litt til) fjerne naboer. Du kan ikke kimse av at norge fikk poeng av samtlige 41 land! Det ble en kveld der hele europa vende blikket mot norge - i fjor til Russland og til tidligere vinnerland før det. Det skal være konkurranse, ja, men det skal være GØY. I går feiret vi at vi er en del av europa, i dag feirer vi den norske grunnlovsdagen og det norske. Jeg syns begge deler er fantastisk! Jeg er hører også at de synger gebrokkent på engelsk, men teksten ville nok sjelden være bedre på originalspråket. Det at de åpnet for engelske tekster var med på å gjøre bidragene mer like, men det har nå blitt enklere for alle å vinne. Tillatelsen av engelsk var en naturlig utvikling! For 20-30 år siden var ikke engelsk det verdensspråket det har blitt i vår høyteknologiske hverdag. I dag er engelsk et krav, og det er jo ofte snakket gebrokkent av de som ikke har det til morsmål så hvorfor må sangen være ugebrokkent? Jeg syns egentlig det er litt sjarmerende, jeg. Men engelsk er heller ikke et krav for seier - den beste sangen som har vunnet siden Waterloo var Molitva som er på serbisk! Den sangen hører jeg på ennå. Men hvis du ikke liker MGP så er det vel bare å "give up or give in"? Det kommer ikke til å forsvinne med det første. Det eneste jeg ikke liker med MGP er at Jostein Pedersen ikke lenger kommenterer. Synnøve Svabø kan ta seg en bolle.
Gjest surmaget Skrevet 17. mai 2009 #5 Skrevet 17. mai 2009 MGP var ett broket show med både gode og dårlige utøvere. Noe spesielt var gjesteopptredenen til Dita von Teese. Hun er jo skrytt opp i skyene med sin politisk korrekte striptease, eller burleskshow som det så trendy heter. Kan ikke skjønne at dette er noe å trakte etter, hennes sykt tynne livvidde var kvalmende å se på å gjorde at hun så ut som noe man kunne se på et freakshow.
Gjest Papirkurven Skrevet 17. mai 2009 #6 Skrevet 17. mai 2009 Synes egentlig det er trist at MGP har gått fra å være musikkkonkurranse til "hvem kan ha de rareste kostymene og kuleste danserne"-konkurranse. Hørte litt på semifinalen og fikk hakeslepp av all den sure sangen. Men showet er kult, og er enig med de som sier at det handler om å treffe nasjoner og skape litt bånd
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #7 Skrevet 17. mai 2009 Skjønner ikke hvorfor alle damene skal gå med minst mulig klær og gjerne sexkostymer! Det er musikken som skal telle ikke klærne.
Gjest Mallan Skrevet 18. mai 2009 #8 Skrevet 18. mai 2009 Fy fasan, jeg liker IKKE MGP! Jeg synes det er utrolig trøtt, harry, og ingen av låtene representerer noe som helst i min musikksmak. Og jeg tror jeg kan si med helt ærlig hjerte, at jeg liker musikk fra alle sjangre. Familien min har alltid benket seg ned forran tv'en denne kvelden. Og gjerne invitert en nabo, og venn eller tre. Og hvert eneste år får jeg høre at jeg er kjip som ikke følger med på dette. Men vær så snill. Blæh! Folk må like/ikke like, synes jeg da.. Jeg klarer det rett og slett ikke. Men synes ikke det er feil at folk ser på det fordet..
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #9 Skrevet 18. mai 2009 Den kom i 1974.. Ja, og ettertiden har vist at den ikke var noe annet enn fantastisk!!
LadyB Skrevet 18. mai 2009 #10 Skrevet 18. mai 2009 Enig om at det kun handler om å showe, og alle de forferdelige kostymene og tekstene er herlige! Den gangen MGP faktisk leverer en bra sang, blir det jo kjedelig å se på!
Gjest Marlo Skrevet 19. mai 2009 #11 Skrevet 19. mai 2009 Syns faktisk årets bidrag var bedre enn noen sinne Mange bra låter i år! Men jeg er Eurovision-fan da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå