Gå til innhold

Puls, 16. mai

Anbefalte innlegg

Gjest Ludovie
Skrevet

Jeg så Puls-programmet tidligere i kveld, og det fikk meg virkelig til å tenke og endre oppfatning om enkelte ting, samtidig som jeg fikk bekreftet noen av mine tidligere oppfatninger. Anyway, her er noen av betraktningene jeg gjorde meg da jeg så programmet:

Påstand: "Det er umulig for den jevne forbruker å få rede på hva som er sunt og usunt, da forskning og kostholdsråd spriker i alle retninger." UENIG. RIKTIGNOK SER MAN OFTE MOTSTRIDENDE RÅD I MEDIA. ALLIKEVEL, DET FINNES MANGE FLERE "SANNHETER" ENN USANNHETER NÅR DET GJELDER KOSTHOLD. SUKKER, HVITT HVETEMEL, POTETGULL OG JUNKFOOD KOMMER FOR EKSEMPEL ALLTID, FOREVER TIL Å FORBLI USUNT, MENS GULRØTTER, BØNNER OG FISK ALLTID VIL FORBLI SUNT.

Jeg fikk også bekreftet min oppfatning om at myndighetenes kostholdsråd ikke nødvendigvis er basert på hva som er bra for enkeltmennesker, men at de snarere er basert på hva slags råd det er realistisk at folk kommer til å høre på. Derfor vil de for eksempel aldri si ting som at absolutt alt av farsemat (kjøttkaker, leverpostei, pølser, fiskeboller osv) bør lages fra bunnen av, for dette vil jo demotivere folk fullstendig. I stedet sier de at folk bør velge triste lavfettvarianter med masse stivelse.

For meg er den typen kosthold som f.eks. VGs vektkulbb eller Grete Roede anbefaler, ekstremrt trist. Jeg ville aldri kunne levd slik.

Det som forundrer meg mest når det gjelder kostholdsråd, er at man bør kunne "skeie ut" eller "unne seg" (underforstått spise potetgull, drikke brus og spise smågodt). Hvorfor i all verden skal dette liksom representere noe positivt? For min egen del er f.eks. østers, hummer, champagne, franske oster, friske, små artisjokker, noe jeg virkelig unner meg, setter pris på, og som jeg så aldeles ikke spiser hver dag. Jeg vil gjerne sette spørsmålstegn mellom koblingen "kos" og veldig usunne ting som potetgull, cheez doodles, smågodt og brus. What's the deal?

For all del, jeg innser jo at alle ikke er som meg, og at for noen kan f.eks. potetgull representere den ultimate kos. Dette ønsker jeg ikke på noen som helst måte å krangle på. Imidlertid, hvis man ser til andre land, er det veldig få steder hvor "kos" er det samme som potetgull eller brus. Og nettopp derfor mener jeg at det så absolutt bør være mulig å kvitte seg med slike forestillinger. :)

Og helt til sist: Jeg mener at man spiser altfor mye søtede meieriprodukter i dette landet, i form av fruktyoghurt, Piano-whatever, sjokomelk osv. Kjøp heller yoghurt med normalt fettinnhold og tilsett frisk frukt eller friske bær.

Takk for meg! :fnise::enig:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Gutt_*
Skrevet
Det som forundrer meg mest når det gjelder kostholdsråd, er at man bør kunne "skeie ut" eller "unne seg" (underforstått spise potetgull, drikke brus og spise smågodt). Hvorfor i all verden skal dette liksom representere noe positivt? For min egen del er f.eks. østers, hummer, champagne, franske oster, friske, små artisjokker, noe jeg virkelig unner meg, setter pris på, og som jeg så aldeles ikke spiser hver dag. Jeg vil gjerne sette spørsmålstegn mellom koblingen "kos" og veldig usunne ting som potetgull, cheez doodles, smågodt og brus. What's the deal?

Jeg støtter denne 100%.

Grunnen til at folk "unner seg" på den måten, er at de forbinder bra (les: sunn) mat med mat som smaker vondt. Mye av grunnen til dette er at de rett og slett ikke har kunnskap om hvordan man tilbereder ordentlige matvarer.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Amen. Jeg synes det er helt hårreisende at en tilværelse der man ikke spiser godteri hver eneste dag nærmest er stemplet som et liv i forsakelse og at "kos" er ensbetydende med godteri og snacks.

Men så tror jeg det er litt psykologisk også da, det skal være litt kjipt å slanke seg, og slankemat skal være litt nitrist, for ellers er det ikke "straff" nok for tidligere utskeielser.

Skrevet
Kjøp heller yoghurt med normalt fettinnhold og tilsett frisk frukt eller friske bær.

Men hva med oss som ikke kan leve uten Tine melonyoghurt? Jeg har prøvd å komponere det selv med yoghurt naturell lett og melon men det er ikke i nærheten engang!

Gjest Ludovie
Skrevet
Men hva med oss som ikke kan leve uten Tine melonyoghurt? Jeg har prøvd å komponere det selv med yoghurt naturell lett og melon men det er ikke i nærheten engang!

Joda, jeg ser den. Og jeg ser også at jeg virket veldig streng i startinnlegget mitt. Jeg mente midlertid på ingen måte å kritisere enkeltpersoner, men snarere å kritisere generelle holdninger til kosthold her i landet, samt generelt forbruk av enkelte matvarer. Om noen er avhengige av melonyoghurt eller andre ting, er ikke det problematisk på noen som helst måte. Og i hvertfall ikke dersom det generelle kostholdet er noenlunde balansert.

Skrevet

Jeg er veldig enig, både i at Grete Roede-regimet virker nitrist og at nordmenn altfor ofte bruker søtsaker og junk som synonym for kos, belønning og lignende. Jeg tror nærmest disse to er essensielle deler av den norske folkesjelen - vi skal slanke oss med mat som er så kjip at det første vi gjør når vi har oppnådd ønsket vekt, er å pøse på med sjokolade og potetgull som belønning for at vi har vært så flinke. Og så går vekten opp igjen og vi begynner på nytt regime, og så har vi det gående. Takke meg til et mer balansert syn på kosthold og ikke minst på kos!

Gjest tropico
Skrevet

Har dere noen gang gått på Grete Roede?

Skjønner ikke helt hva som er så NITRIST og forferdelig med Grete Roede mat eller mat på VG`s vektklubb.

Og ja, for enkelte så kan potetgull være kos! Eller et glass vin! Alle er forskjellige.

Skrevet

Så streng dere er da. Jeg spiser som oftest ingenting gotter i hverdagene, og jeg trener tre ganger i uken, men når det er helg kan jeg love dere at jeg spiser både sjokolade, potetgul og brus. Det bør ikke være noe i veien for det, mener nå jeg.

Gjest Ludovie
Skrevet
Så streng dere er da. Jeg spiser som oftest ingenting gotter i hverdagene, og jeg trener tre ganger i uken, men når det er helg kan jeg love dere at jeg spiser både sjokolade, potetgul og brus. Det bør ikke være noe i veien for det, mener nå jeg.

Jeg ser at jeg virker streng, men det var faktisk ikke meningen, Jeg tror jeg skrev innlegget mitt på en måte som gjør at det lett kan misforstås.

Jeg har ingenting mot brus, potetgull, sjokolade osv, men jeg ønsket å sette spørsmålstegn ved en oppfatning som ser ut til å være veldig vanlig, nemlig at "kos = potetgull/brus/sjokolade" og at "potetgull/brus/sjokolade = kos". Og når dette ofte opptrer sammen med oppfatninger om at f.eks. rømme, ost og bacon må unngåes for enhver pris, blir jeg litt overrasket. For det første er jo det sistnevnte mye mindre usunt enn ting som inneholder en masse sukker. Og for det andre, dersom man helt kutter ut brus osv fra kostholdet, kan man spise mer kaloririke måltider uten å legge på seg.

Skrevet (endret)
Jeg ser at jeg virker streng, men det var faktisk ikke meningen, Jeg tror jeg skrev innlegget mitt på en måte som gjør at det lett kan misforstås.

Jeg har ingenting mot brus, potetgull, sjokolade osv, men jeg ønsket å sette spørsmålstegn ved en oppfatning som ser ut til å være veldig vanlig, nemlig at "kos = potetgull/brus/sjokolade" og at "potetgull/brus/sjokolade = kos". Og når dette ofte opptrer sammen med oppfatninger om at f.eks. rømme, ost og bacon må unngåes for enhver pris, blir jeg litt overrasket. For det første er jo det sistnevnte mye mindre usunt enn ting som inneholder en masse sukker. Og for det andre, dersom man helt kutter ut brus osv fra kostholdet, kan man spise mer kaloririke måltider uten å legge på seg.

Kanskje man synes egentlig at bacon er godt også? Men om man spiser både sjokolade+potetgull og ost/bacon, da er resultatene ennå verre? Om man er ikke spesielt opptatt av ost, er det enklere å gi opp ost i hverdagen enn å gi opp den siste lille 'kos-tingen' man spiser en gang i blant?

Det er i hvert fall sånn jeg tenker. Jeg lager omtrent alt mat fra bunn av, vil gjerne lage bra mat som er relativt sunn, og jeg bruker for eksempel ikke bacon alt for ofte. Det er nettopp fordi jeg vil ha muligheten å drikke et par glass vin eller ha noe 'kos' etterpå. Man kan ikke ha alt. Og man kan gjerne synes at noe usunt og 'forbudt' er kos, og likevel forstå at store mengder er ikke bra ;)

Hva man forbider med kos er jo ikke så relevant, for de fleste inneholder det kalorier - enten det er vin eller sjokolade.

Men, jeg vil gjerne påstå at det er da ganske mange land der potetgull eller brus er en del av 'kos', eller eventuelt noe annet like usunt (enten man spiser potetgull eller fet ost har jo i seg selv ikke så mye å si kalorimessig, det er bare smakssak mtp hva man er opptatt av). Jeg har absolutt ikke noe problemer med å forstå hvorfor fettig og sukkerholdig mat forbindes med kos - det er avhengighetsdannende og fett gjør at ting 'smaker' bedre for de som er ikke over gjennomsnitt interessert i mat.

Problemet med norske vaner er at potetgull og sjokolade kommer i gigantiske poser, mens for eksempel god ost kjøpes (og nytes) gjerne i litt mindre biter. Så de gigantiske potetgullposene og uendelige snop-boksene der man kan bare ta 'litt av den og den og den og den og den' skaper noe av problemet.

Det jeg egentlig synes er problematisk er det å bruke mat som belønning, enten det er øysters eller potetgull. Det er derfra vanskelighetene kan stemme fra, man vil ha 'noe godt' fordi man fortjener det (eller fordi man trenger trøst). Jeg er selv absolutt et prakteksempel av en sånn tankegang, så jeg sitter ikke på min høye hest her, men jeg ser absolutt at noe av problemet ligger der for en del. Man må ikke kose seg med mat, det er mulig å kose andre måter, selv om det virker litt unaturlig (vi feirer jo både bursdager og brylluper med mat og kaker og sånt).

Endret av mrs_bond

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...