Gjest Gjest_Fortvilt_* Skrevet 16. mai 2009 #1 Skrevet 16. mai 2009 Heisann! Jeg holder på å bli gal av meg selv, så nå trenger jeg å ta noen grep. FORT! Jeg har vært sammen med samboeren min ett år og vi har hatt et svært intenst og turbulent forhold, men vi elsker hverandre og vi har alltid klart å snakke oss gjennom problemer. Nå har vi vel kommet i en situasjon som ingen av oss liker. Jeg har aldri hatt et slikt alvorlig forhold tidligere, mens han har et lengre samboerskap bak seg. Jeg føler at jeg lærer noe nytt om meg selv hele tiden, men ikke alltid på en positiv måte. I det siste har jeg følt at jeg har vært veldig sjalu. Jeg kan være sjalu på hvordan han er ovenfor mine venner selv om han egentlig bare er hyggelig, folk han snakker med, hans venner.... Gudene vet. Det aller verste er at jeg merker med en gang at dette egentlig er feil, og at jeg ikke vil være sånn. Så da prøver jeg å holde maska, men da merker han at det er noe galt og da er hele opplegget i gang med krangling og styr. Det eneste jeg vet er at jeg VIL være sammen med han, men at jeg kanskje ikke tørr det lenger... Jeg orker ikke meg selv på denne måten og han har vært veldig tålmodig med meg, men hvor lenge varer det? Jeg orker ikke å være en slik kjerring som jeg alltid har sett ned på før, og sagt at jeg aldri skal bli.... Vil ikke det mot han heller, så av og til tenker jeg at jeg ikke vil utsette han for det og heller bare være alene. Noen som har noen gode råd for hvordan jeg kan endre tankene mine?
Gjest Gjest_Bente_* Skrevet 16. mai 2009 #2 Skrevet 16. mai 2009 Kjære deg, det hørtes slitsomt å vanskelig ut å være så sjalu. Du er iallefall klar over det selv, og det er bra. Så lenge han ikke har gitt deg en reel grunn til å være sjalu så er det nok bare du som kan gjøre noe med dette.. Dette er ditt problem! Prøv å gled deg over at han er hyggelig mot dine venner. Hvis dette blir et langvarig forhold så er det jo utrolig bra at han går overens med dine venner! Hva er det egentlig du er sjalu for? Hva er det du er redd for skal skje? Kanskje du rett og slett skal slippe tøylene litt og la han bevise at du ikke har noe å være sjalu for og at du kan stole på ham? Hvis du virkelig vil at dette skal fungerer så skylder du deg selv og ham å virkelig prøve å forandre tankerekkene dine litt! Ikke la det ende i en krangel neste gang han er hyggelig mot noen..bare tenk hvor heldig du er for at du har slik en hyggelig og likanes kar Prøv å tenk positivt! La han få finne på ting sammen med sine venner, prøv så hardt du kan å gled deg på hans vegne og vis interesse, ikke mistenksomhet når du spør hvordan han har hatt det.. Jeg har ingen oppskrift..kanskje kan det hjelpe å snakke med en psykolog. Vet det høres drastisk ut, men kan være verdt å prøve. Lykke til! Håper det etterhvert går bedre og at du får det enklere!
Gjest brutal_mann Skrevet 16. mai 2009 #3 Skrevet 16. mai 2009 Du vil nok ha det bedre uten ham. du ser det ikke slik nå, men dropper du fyren og finner en annen så vil du lure på hvorfor du gadd dette forholdet.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #4 Skrevet 16. mai 2009 Du vil nok ha det bedre uten ham. du ser det ikke slik nå, men dropper du fyren og finner en annen så vil du lure på hvorfor du gadd dette forholdet. Hvorfor det egentlig, og på hvilket grunnlag trekker du en slik konklusjon?
Caramela Skrevet 17. mai 2009 #5 Skrevet 17. mai 2009 Du vil nok ha det bedre uten ham. du ser det ikke slik nå, men dropper du fyren og finner en annen så vil du lure på hvorfor du gadd dette forholdet. Hehe, litt off topic. Men jeg er fascinert over at på hver eneste tråd som omhandler samlivsproblemer, svarer Brutal Mann at det bare er å dumpe vedkommende... Det er faktisk ikke så enkelt som så i mange tilfeller
Gjest atr Skrevet 17. mai 2009 #6 Skrevet 17. mai 2009 Heisann! Jeg holder på å bli gal av meg selv, så nå trenger jeg å ta noen grep. FORT! Jeg har vært sammen med samboeren min ett år og vi har hatt et svært intenst og turbulent forhold, men vi elsker hverandre og vi har alltid klart å snakke oss gjennom problemer. Nå har vi vel kommet i en situasjon som ingen av oss liker. Jeg har aldri hatt et slikt alvorlig forhold tidligere, mens han har et lengre samboerskap bak seg. Jeg føler at jeg lærer noe nytt om meg selv hele tiden, men ikke alltid på en positiv måte. I det siste har jeg følt at jeg har vært veldig sjalu. Jeg kan være sjalu på hvordan han er ovenfor mine venner selv om han egentlig bare er hyggelig, folk han snakker med, hans venner.... Gudene vet. Det aller verste er at jeg merker med en gang at dette egentlig er feil, og at jeg ikke vil være sånn. Så da prøver jeg å holde maska, men da merker han at det er noe galt og da er hele opplegget i gang med krangling og styr. Det eneste jeg vet er at jeg VIL være sammen med han, men at jeg kanskje ikke tørr det lenger... Jeg orker ikke meg selv på denne måten og han har vært veldig tålmodig med meg, men hvor lenge varer det? Jeg orker ikke å være en slik kjerring som jeg alltid har sett ned på før, og sagt at jeg aldri skal bli.... Vil ikke det mot han heller, så av og til tenker jeg at jeg ikke vil utsette han for det og heller bare være alene. Noen som har noen gode råd for hvordan jeg kan endre tankene mine? Han er sammen med deg ikke sant? Det burde holde for å ikke være sjalu mener jeg. Det at han er hyggelig mot dine venner skal du bare smile og le av, for hvor kjipt hadde det ikke vært hvis han ikke hadde vært hyggelig. Håper du finner ut av det!
trimmi Skrevet 17. mai 2009 #7 Skrevet 17. mai 2009 Hei! Jeg har hatt akkurat det samme problemet som deg. Jeg har en samboer som er veldig sjarmerende med alle, og som liker veldig godt aa faa oppmerksomhet fra andre. Han er veldig flink aa prate med jenter og vet noyaktig hvordan han skal oppfoere seg for aa sjarmere dem. Og alle elsker ham, spesielt jentene. Han har hoey sosial intelligens og er generelt flink til aa kommunisere, og det gjoer jo ogsaa at han ser med en gang om noe er galt og vi prater oss vanligvis gjennom problemer. Men paa samme maate som deg har jeg har hatt store problemer med sjalusi naar jeg ser at han er hyggelig med andre jenter, og det har foert til mye krangling. Samtidig VET jeg at det er meg han elsker og vil vaere sammen med, og at han mener det helt uskyldig naar han skrur paa sjarmen med andre. Og jeg foelte at jeg holdt paa aa bli fullstendig gal. Faktisk holdt forholdet paa aa gaa helt skeis, for ting ble bare verre og verre, og kranglene bare mer og mer intense. Det som hjalp meg var kognitiv terapi! Det hjelper deg aa kontrollere foelelsene dine ved aa foerst laere deg aa kontrollere de automatiske tankene som farer gjennom hodet i det oyeblikket du blir sjalu. Tankene som gir utslag i foelelser av frustrasjon og sjalusi er faktisk som regel fullstendig overdrevne og uriktige logisk sett, men naar man er sjalu tror man at det man tenker og foeler er "sannheten". Fordi sjalusi ikke er en sunn tilstand, er heller ikke disse tankene sunne og riktige. Ofte overdriver man, trekker for raske konklusjoner, blir opphengt i en negativ ting og tenker saa mye paa den at man tror den betyr alt, ser kun det svarte og ikke nyansene i en situasjon osv. Og ved aa forstaa det usanne i disse tankene og korrigere dem, vil du ogsaa kunne kontrollere foelelsene dine og reaksjonene de medfoerer. Da jeg oppdaget dette var det en stor lettelse, for jeg skjoente at det ikke var selve situasjonen som var problemet, men bare de tankene som automatisk loep gjennom hodet mitt. Og det kunne jeg gjoere noe med! Det jeg fikk tips om var aa ta et papir og dele det i to. Paa venstre siden skrev jeg de automatiske negative tankene som jeg tenkte akkurat der og da naar jeg var sjalu, og paa hoegre siden skrev jeg den 'korrigerte' og mer nyanserte versjonen av tanken. Dettte gjorde jeg ca 15 min hver dag. Og det utrolige er at jeg klarte aa roe meg straks jeg hadde skrevet ned korreksjonen, og ta opp problemer med samboeren paa en mye mer behersket og konstruktiv maate etterpaa. Jeg vil anbefale denne metoden paa det varmeste!
Gjest brutal_mann Skrevet 17. mai 2009 #8 Skrevet 17. mai 2009 Hvorfor det egentlig, og på hvilket grunnlag trekker du en slik konklusjon? Hun er sykelig sjalu uten noen god grunn. Mao så er dette forholde befengt med så mye grums at det er dømt å gå til helvete. Folk har en lei tendens til å bli i forhold alt for lenge. Er forholdet ræva så bryt ut. Livet er for kort til å kaste vekk tiden på elendige meningsløse forhold.
Gjest brutal_mann Skrevet 17. mai 2009 #9 Skrevet 17. mai 2009 Hehe, litt off topic. Men jeg er fascinert over at på hver eneste tråd som omhandler samlivsproblemer, svarer Brutal Mann at det bare er å dumpe vedkommende... Det er faktisk ikke så enkelt som så i mange tilfeller Untatt i én tråd. Den med den perfekte mannen som har vert utro. ene og alene fordi det er den eneste problemstillingen som innholder nok solide tanker og nok solide følelser til at det er et poeng i å slåss for forholdet. Alle andre maser bare om forhold som mangler det meste for å være liv laga.
Guinevere Skrevet 17. mai 2009 #10 Skrevet 17. mai 2009 Når jeg svarer her, tar jeg utgangspunkt i at kjæresten din er en bra person som er til å stole på, og at du ikke har noen reell grunn til å være sjalu. (Hvis det faktisk er reelle grunner ute og går, er nok svaret mitt litt på siden.) Ja, du høres veldig slitsom ut, men det er mye her i verden som lar seg kurere, så hvorfor ikke sjalusi også. Du bør være glad for at kjæresten din er hyggelig mot folk, det motsatte alternativet hadde vært mye verre. Og om han er hyggelig mot andre, hva så? Noen er utadvendte og superhyggelige mot alle de treffer, andre er mer innadvendte. Det har å gjøre med hans personlighet og ikke med hva han føler for deg. Personligheten har vi med oss enten vi er i et forhold eller ikke. Sett fra en annen side; ville du egentlig blitt glad om han hadde sluttet å være hyggelig mot andre, til fordel for å gi all oppmerksomhet til deg? Og ville du gjort noe slikt for ham - jeg mener, du har vel også venner og bekjente som du er hyggelig mot, uten at du er mindre glad i kjæresten av den grunn? Jeg vet iallfall at jeg selv ville synes det var ganske slitsomt å motta en persons fulle oppmerksomhet samt at jeg ikke hadde klart å leve med en sjalu person. Når det er sagt, så er vi alle sjalu til en viss grad. Du høres ut som om du er godt over gjennomsnittet, men ikke nødvendigvis sykelig sjalu, for da tror jeg ikke du hadde ønsket å gjøre noe med saken. Jeg har møtt en som jeg vil definere som sykelig sjalu, og hun hadde virkelig kontroll på omgivelsene med sjalusien sin og så ut til å trives godt med det. Så jeg tror absolutt du kan komme på rett vei igjen.
Gjest Gjest_champ5_* Skrevet 18. mai 2009 #11 Skrevet 18. mai 2009 hadde mange her inne fulgt rådet til "brutalmann" ville mange gode lange forhold aldri eksistert. det er ikke så enkelt som å bare slå ned og dumpe en person
Caramela Skrevet 18. mai 2009 #12 Skrevet 18. mai 2009 (endret) hadde mange her inne fulgt rådet til "brutalmann" ville mange gode lange forhold aldri eksistert. det er ikke så enkelt som å bare slå ned og dumpe en person Er enig, syns ikke man skal gi opp ting så lett. Det er tross alt verdt å kjempe for i enkelte tilfeller. Men er også enig med Brutal Mann når det gjelder noen forhold, men å si at man bare kan dumpe kjæresten fordi man er litt sjalu og lignende, det blir feil, det er noe man kan prøve å jobbe med i det minste. Man kaster jo ikke akkurat bort tiden på forhold som ikke er perfekte, ingen forhold er perfekte, og man lærer i stedet en hel masse om seg selv, og andre mennesker ved å være i et forhold som man må jobbe med. Det skal jo sies at dreier det seg om fysisk og psykisk mishandling, utroskap og andre ting, så må man jo bryte ut. Men en del ting er det helt klart verdt å kjempe for å fikse! Endret 18. mai 2009 av Caramela
Gjest hopphapp Skrevet 18. mai 2009 #13 Skrevet 18. mai 2009 Naa er det slik at brutal mann liker aa provosere og jeg er sikkert pa at han sitter der og kooooser seg med kaffekoppen sin hver gang han klarer dette : ) Det er jo bare aa overse kommentarene, da det -sjeldent- er noe vettugt som blir sagt, men kun for aa skrive noe idiotisk og provoserende for folk i situasjonen. Jeg scroller alltid rett over : ) funker fint!
Gjest m47 Skrevet 18. mai 2009 #14 Skrevet 18. mai 2009 Det er bra at du har satt navn på problemet ditt, det betyr at du er i en prosess som kan gi bedring. Jeg ble imponert over Trimmis svar. Det gir håp. Jeg synes også du skal snakke med mannen din om saken, la han forstå at du vet at du sliter, og at du jobber med det. den forståelsen bør iallfall gjøre at han ikke krangler og blir irritert på deg når du har sjalusivondt.
mannafari Skrevet 18. mai 2009 #15 Skrevet 18. mai 2009 Noen som har noen gode råd for hvordan jeg kan endre tankene mine? Vet hvordan du har det. Har det skjedd noe tidligere som gjør at du er sånn? Det må jo være en av de mest ubehagelige følelsene man kan ha. Tror det egentlig har med selvbilde/selvtillitt å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #16 Skrevet 18. mai 2009 Det som hjalp meg var kognitiv terapi! Hvor henvender man seg for dette, hvordan gikk du fram, hvem utfører kognitiv terapi?
Gjest LonelyAngel Skrevet 18. mai 2009 #17 Skrevet 18. mai 2009 Det jeg fikk tips om var aa ta et papir og dele det i to. Paa venstre siden skrev jeg de automatiske negative tankene som jeg tenkte akkurat der og da naar jeg var sjalu, og paa hoegre siden skrev jeg den 'korrigerte' og mer nyanserte versjonen av tanken. Dettte gjorde jeg ca 15 min hver dag. Og det utrolige er at jeg klarte aa roe meg straks jeg hadde skrevet ned korreksjonen, og ta opp problemer med samboeren paa en mye mer behersket og konstruktiv maate etterpaa. Jeg vil anbefale denne metoden paa det varmeste! Stiligt! Kan du ikke fortelle litt mer om dette her. Skal du skrive på venstre og høyre del rett etter hverandre? Kan du gi et eksempel på hva du skrev på venstre og deretter på høyre ? Takk
Gjest brutal_mann Skrevet 18. mai 2009 #18 Skrevet 18. mai 2009 hadde mange her inne fulgt rådet til "brutalmann" ville mange gode lange forhold aldri eksistert. det er ikke så enkelt som å bare slå ned og dumpe en person Eventuelt et lass med middelmådige forhold hadde ikke eksistert og folk hadde heller brukt tiden på noe konstruktivt i stede for å irritere seg over og krangle med partneren. Generelt danner folk parforhold på latterlig tynt grunnlag.
Caramela Skrevet 18. mai 2009 #19 Skrevet 18. mai 2009 Eventuelt et lass med middelmådige forhold hadde ikke eksistert og folk hadde heller brukt tiden på noe konstruktivt i stede for å irritere seg over og krangle med partneren. Generelt danner folk parforhold på latterlig tynt grunnlag. Noe sier meg du er singel?
Gjest brutal_mann Skrevet 18. mai 2009 #20 Skrevet 18. mai 2009 Noe sier meg du er singel? Til evig tid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå