Gå til innhold

andre som opplever å bli diskrimert når man skal leie bolig med dyr?

Anbefalte innlegg

Gjest CookieMonster
Skrevet

Ja, som tittelen tilsier så begynner jeg å bli irritert på å konstant bli diskriminert fordi jeg har dyr. Når folk er allergiske så skjønner jeg det, men jeg tviler på at 90% av alle som leier ut bolig er det. Når det også er snakk om dyr som er helt rolige, stuerene, så har man rett og slett ikke noe grunnlag for å nekte dyrehold. Man hadde rett og slett ikke lagt merke til de. Synes det er forferdelig urettferdig at man hele tiden blir diskriminert. Andre som opplever dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke bare allergi hos evt husvert som er årsaken til at men ikke ønsker leieboere med dyr. Slitasje, allergener som sitter igjen og påvirker nye leieboere, støy mm. Du har selv valgt å ha dyr, noe som ikke er en menneskerett. Huseieren må nesten selv får bestemme om vedkommende ønsker å tillate husdyr i boenheten sin, blir feil å kalle dette diskriminering.

Gjest CookieMonster
Skrevet
Det er ikke bare allergi hos evt husvert som er årsaken til at men ikke ønsker leieboere med dyr. Slitasje, allergener som sitter igjen og påvirker nye leieboere, støy mm. Du har selv valgt å ha dyr, noe som ikke er en menneskerett. Huseieren må nesten selv får bestemme om vedkommende ønsker å tillate husdyr i boenheten sin, blir feil å kalle dette diskriminering.

Leiligheten vil jo bli helt nedvasket når man flytter, så det er jo ingen god grunn. Kan tenke meg folk hadde reagert dersom 90% hadde nektet folk barn.. De er jo heller ingen menneskerett.

Skrevet
Leiligheten vil jo bli helt nedvasket når man flytter, så det er jo ingen god grunn. Kan tenke meg folk hadde reagert dersom 90% hadde nektet folk barn.. De er jo heller ingen menneskerett.

Allergener henger igjen selv etter rundvask. Ellers kan du ikke sammenligne husdyr og barn. Det blir bare for dumt. Men barnefamilier blir også ofte valgt bort ved utleie.

Skrevet

Allergener kan henge igjen i flere år selv etter storvask, og som nevnt før meg vil det være større slitasje, og vedlikeholdskostknadene for huseier vil bli større. Noen velger å ikke leie ut til folk med barn pga støynivå og slitasje.

Det er en huseiers rett å velge hva slags leietakere h*n ønsker, det at de ikke ønsker leietakere med dyr/røyk e.l har jeg full forståelse for, det er tross alt de som eier boligen.

Det å sammenligne barn med dyr er forøvrig tåpelig.

Skrevet

Er ikke dette temaet ferdig diskutert for 100 tråder siden?

Uansett, er utrolig kjipt å få avslag fordi man har husdyr, men sånn er det bare :\ Fikk avslag på sikkert 100 leiligheter/hybler når jeg skulle flytte til Bodø, var heldig og fikk ja fra en utleier tre dager før skolestart ^^ Er bare å ikke gi opp, det går til slutt. Har funnet ut at det ofte lønner seg å ikke nevne at du har dyr når du ringer for å høre om leiligheten, det er så uendelig lett å avslå over tlf. Vent til du har vært på visning og, forhåpentligvis, gjort et godt inntrykk.

Og man kan ikke sammenligne dyr og barn, det blir så feil som det går an å bli.

Skrevet

Jeg forstår at det kan være frustrerende å finne seg leie-bolig når man har dyr, men jeg vet at det er fullt mulig. Jeg har best erfaring med å finne utleiere som er runde i kantene via annonser i aviser, og å sette inn annonse selv.

Skrevet

De fleste med dyr opplever det på utleiemarkedet.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er så forskjellig hvor mye et dyr sliter på en leilighet. Søsteren min leide ut leilighet til folk med hund, og leiligheten så helt vandalisert ut etter 1 år, på vegger og gulv. Men jeg tror jo likevel ikke det er slik med alle hunder. Jeg har selv en katt, som overhodet ikke sliter noe som helst på en leilighet. Hun har jo eget kloretre. Men utleierne kan ikke alltid vite hvilket dyr som sliter på en leilighet eller ikke, så jeg kan skjønne at noen setter forbud. Hvis du kan bevise for din nye huseier at ikke dyret ditt sliter på leiligheten, er nok det best. Kanskje forhøre deg gjennom kjente, og la de se hjemme hos deg at det ikke er noen slitasje.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror hverken allergi eller slitasje er hovedgrunnene til at folk nekter husdyr i leiligheter. Derimot tror jeg vi lever i et hysterisk og kaldt samfunn, der dyr ikke passer inn.

Gjest dyreeier
Skrevet

At det er vanskeligere å få leid seg bosted når man har kjæledyr må man bare finne seg i. Det er noe man må være klar over når man velger å ha dyr. Min ellers så eksemplariske hund gjorde skader for tusner da en nabohund hadde løpetid. Utleier måtte sparkle og omtapetsere vegger samt reparere møbler. Heldigvis tok han det pent og selvsagt betalte jeg for skadene tvert.

Det er ikke rart at folk ikke ønsker leieboere med dyr og jeg har sympati med dem. Jeg hadde selv heller ikke ønsket å leie ut mitt hus til noen med dyr.

Kan tilføye at det var veldig enkelt å finne sted å leie i Oslo. La ut annonse på finn.no der det ble vektlagt at jeg hadde valp og fikk massevis av tilbud.

Gjest CookieMonster
Skrevet
At det er vanskeligere å få leid seg bosted når man har kjæledyr må man bare finne seg i. Det er noe man må være klar over når man velger å ha dyr. Min ellers så eksemplariske hund gjorde skader for tusner da en nabohund hadde løpetid. Utleier måtte sparkle og omtapetsere vegger samt reparere møbler. Heldigvis tok han det pent og selvsagt betalte jeg for skadene tvert.

Det er ikke rart at folk ikke ønsker leieboere med dyr og jeg har sympati med dem. Jeg hadde selv heller ikke ønsket å leie ut mitt hus til noen med dyr.

Kan tilføye at det var veldig enkelt å finne sted å leie i Oslo. La ut annonse på finn.no der det ble vektlagt at jeg hadde valp og fikk massevis av tilbud.

Det er stor forskjell på en hund og en liten og rolig katt. Jeg vet at hunder kan gjøre stor skade, hadde det en periode da jeg var liten, og den raserte hele huset. Når det er snakk om et et dyr som er helt rolig, og som ikke har forårsaket noe som helst skade der jeg og min samboer bor nå, så ser jeg rett og slett ikke problemet. Vi søker uansett ikke på leiligheter i hus, men i nyere boligkomplekser.

Greit at man er skeptiske når man nevner at man har dyr, men nå er det ikke snakk om en vilter bikkje heller.. Men selvfølgelig, jeg skjønner at folk tenker på det med allergi, men slitasje vil du ikke få av en rolig katt. Får håpe at vi finner noe snart, er som regel lettere å få dersom man leier nyere bolig og ikke i huset til noen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg leide ut til noen med hund. Boligen var helt oppklort og stinket hund da de flyttet. Og da mener jeg STINKET. Tross i flere rundvasker så hang lukten igjen i flere uker. Tror ikke jeg hadde gjort det igjen nei. Hvorfor skulle jeg ta sjansen på at det gikk bra denne gangen når jeg kan leie ut til folk som ikke har dyr?

Blir helt feil å kalle dette for diskriminering. Er jo helt og holdent opp til eier hva h*n ønsker for boligen sin. Blir det samme som at man f.eks. ikke tillater røyking. Kan ikke si at man blir diskriminert fordi man ikke får lov å røyke ned en annen persons bolig..

Skrevet

Kanskje ikke fra din katt, men det finnes nok av katter sok kvesser klørne på vegger og listverk. Når da "alle" proklamerer at deres katt aldri gjør noe slik så går det desverre også ut over alle.

Skrevet

Vi leier ut til noen med katt nå, og når vi leier ut vektlegger vi faktisk å leie ut til folk med dyr (spesiellt hund), da jeg har vært leietager med dyr selv, og vet hvor vanskelig det er. MEN, jeg hadde aldri, aldri, aldri leid ut til noen med katt, hvis ikke jeg kjente både eiere og kattene. Jeg har aldri sett så stor skade på leiligheter som det noen katter kan gjøre, for ikke å snakke om katter som kommer inn vinduene/dørene fordi de ikke skjønner at de ikke kommer til "deres" leilighet, og det at katter tiltrekker seg andre katter, så du risikerer å ende opp med 14 katter som bruker hagen din til lekeplass.

Gjest CookieMonster
Skrevet
Vi leier ut til noen med katt nå, og når vi leier ut vektlegger vi faktisk å leie ut til folk med dyr (spesiellt hund), da jeg har vært leietager med dyr selv, og vet hvor vanskelig det er. MEN, jeg hadde aldri, aldri, aldri leid ut til noen med katt, hvis ikke jeg kjente både eiere og kattene. Jeg har aldri sett så stor skade på leiligheter som det noen katter kan gjøre, for ikke å snakke om katter som kommer inn vinduene/dørene fordi de ikke skjønner at de ikke kommer til "deres" leilighet, og det at katter tiltrekker seg andre katter, så du risikerer å ende opp med 14 katter som bruker hagen din til lekeplass.

Det er en grunn til at man har noe som heter depositum da.. Vil tro at de fleste ikke gidder leie dersom de vet at katten deres vil gjøre stå stor skade at de taper masse penger på det. Dessuten er det her snakk om innekatt, og jeg kan trygt si at det ikke finnes 14 katter her vi bor.. I blokka vi bor er det faktisk flere med dyr(både katter og hunder) enn de som ikke har det. Det å ha dyr blir jo bare mer og mer populært. Jeg skjønner jo selvsagt at det er vanskelig for en ny eier å leie uten å kjenne vedkommende, men vi har veldig god referanse fra vår leilighet og kan dokumentere at det ikke finnes noe som helst skade på den vi leier nå. Når man ellers er eksemplariske leietagere så synes jeg det er synd å bli avfeid så fort. De fleste normale mennesker lar heller ikke dyret sitt rasere andres eiendom...

Skrevet
Det er en grunn til at man har noe som heter depositum da.. Vil tro at de fleste ikke gidder leie dersom de vet at katten deres vil gjøre stå stor skade at de taper masse penger på det. Dessuten er det her snakk om innekatt, og jeg kan trygt si at det ikke finnes 14 katter her vi bor.. I blokka vi bor er det faktisk flere med dyr(både katter og hunder) enn de som ikke har det. Det å ha dyr blir jo bare mer og mer populært. Jeg skjønner jo selvsagt at det er vanskelig for en ny eier å leie uten å kjenne vedkommende, men vi har veldig god referanse fra vår leilighet og kan dokumentere at det ikke finnes noe som helst skade på den vi leier nå. Når man ellers er eksemplariske leietagere så synes jeg det er synd å bli avfeid så fort. De fleste normale mennesker lar heller ikke dyret sitt rasere andres eiendom...

Depositumet dekker ikke mye dersom det er store skader, gitt.

Jeg hadde heller leid ut til folk med hund enn folk med katt. Både fordi jeg er veldig allergisk mot katt, og dermed ikke vil kunne bruke utleieenheten selv på 3-4 år etter at katten ikke er der lenger, og fordi jeg ikke kunne tenke meg katt flyende utenfor huset og at jeg mener at innekattehold er dyremishandling.

Gjest Gjest
Skrevet

Å kalle dette diskriminering er å være temmelig dramaqueen. De sier ikke nei til deg - de sier nei til kjæledyret ditt, som du helt frivillig har skaffet deg.

Allergener kan sitte igjen i mange år, selv etter flere rundvasker gjort av profesjonelle. Det kan derfor bli vanskeligere å leie ut leiligheten igjen.

At DU vet at katten din til nå har vært rolig, spiller da ingen som helst rolle. Tror du ikke at absolutt alle med husdyr sier dette da? Innekatter er inne hele tiden, og kan gjøre stor skade. Klore opp vegger og lister, bite over ledninger, markere, osv. Depositumet er faktisk ikke så mye penger. Dyr kan også bråke en god del. Selv katter. Høylydt mjauing, og katter som hopper omkring og leker i etasjen over kan være ganske plagsomt.

De som leier ut, har ikke lyst å ta risikoen et kjæledyr følger med. De vil ikke sitte igjen med en skadet leilighet, som gjerne blir vanskeligere å leie ut siden etterpå siden allergikere gjerne vil sky boligen. De vil heller ikke måtte forholde seg til irriterte naboer som klager på støy fra leieboerens leilighet. Og jeg skjønner dem godt. Jeg har selv hund og katt, og jeg ville heller ikke tatt sjansen på å leie ut min leilighet til noen med slike dyr. Hadde jeg vært kjemperik, så greit nok, men ikke ellers.

Gjest Lamia Lenis
Skrevet
Jeg tror hverken allergi eller slitasje er hovedgrunnene til at folk nekter husdyr i leiligheter. Derimot tror jeg vi lever i et hysterisk og kaldt samfunn, der dyr ikke passer inn.

Heeelt, helt enig.

Gjest CookieMonster
Skrevet
Depositumet dekker ikke mye dersom det er store skader, gitt.

Jeg hadde heller leid ut til folk med hund enn folk med katt. Både fordi jeg er veldig allergisk mot katt, og dermed ikke vil kunne bruke utleieenheten selv på 3-4 år etter at katten ikke er der lenger, og fordi jeg ikke kunne tenke meg katt flyende utenfor huset og at jeg mener at innekattehold er dyremishandling.

Du får mene hva du vil, du er ingen ekspert.. Denne tråden gidder jeg ikke diskutere lenger i ettersom dere gjentar det samme hele tiden. Har fått med meg synspunktene deres nå..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...