Gjest Oppgitt Skrevet 16. mai 2009 #1 Skrevet 16. mai 2009 Jeg tror jeg har havnet i en situasjon som er motsatt av det de fleste opplever i forbindelse med planlegging av et bryllup. Jeg hører støtt og stadig om kommende bruder som styrer og steller i forkant av et bryllup. Brudogommen har som regel svært lite å si, og trenger vel egentlig bare å huske å møte opp i kirka til rett tid. Hos oss er det motsatt. Jeg ser for meg et bryllup på ca. 40 personer, hvor kun de som står oss nærmest er invitert. Tanter og onkler vi alltid har hatt god kontakt med, søskenbarn som har vært gode venner gjennom hele oppveksten og våre beste venner. Hverken flere eller færre. Det skal være et kirkebryllup, hvor festen blir holdt på et grendahus i etterkant av vielsen. Buffè er menyen, etterfulgt av kaker og kaffe. Lokalet skal være pent pyntet, men også veldig avslappet. Ingen blomsterportaler eller annet uviktig dill dall. Ikke for stivpyntet. Dette er mitt drømmebryllup, og min kommende mann var helt enig. Vi satte opp gjestelista, booket kirke og grendahus for den store dagen, resten skulle vi vente med til det nærmet seg. Ser ingen grunn til å begynne med bryllupsmaset allerede nå. Vil heller kose oss med det. Så kommer det til svigers. De vil selvsagt at vi skal ha bryllupsfesten på hytta, som ligger nydelig til i naturen. Jeg har overhodet ikke noen problemer med å se for meg et utendørsbryllup i partytelt. Det ville vært nydelig. Så kommer problemene: Hytta har ikke et skikkelig toalett, og vi hadde dermed måttet leie inn slike festival-toaletter og plassere utenfor. Joda, hadde nok gått fint, men ikke særlig gøy å ikke ha mulighet for å vaska henda etter tolaettbesøket. Området der de ønsker å sette opp teltet består av vår mose, og dermed er det fuktig der hele året. Kanskje ikke så gøy for pyntede gjester å spasere rundt der på høye hæler? Hva om det blåser mye? Det er det stor sannsynlighet for her på Vestlandet. Hva om det blir kaldt utover kvelden? Vi har heller ingen mulighet for å rigge opp musikkanlegg. Vi må leie inn stoler, bord, duker, servise, bestikk.. det kommer jo til å koste en forume, og vi er bare studenter. I tillegg har gjestelisten utvidet seg til 60 personer, og all økning har skjedd på hans side av familien. Selvsagt er tantene til min svigerfar oppført på listen. Jeg har aldri snakket med dem. Min samboer er selvsagt enig i sine foreldres planlegging, og jeg blir stående å se på at foreldrene hans planlegger det bryllupet de aldri fikk ha selv.. Uansett hva jeg sier og mener, så ender det opp med at jeg blir fullstendig overkjørt. Jeg hadde håpet at dette var et bryllup vi kunne kose oss med å planlegge sammen, men hver gang jeg hinter til det får jeg alltid til svar: "Ja, men jeg vil jo være med å bestemme jeg også!".. Jeg har jo aldri sagt noe annet. Hadde dette bare vært en diskusjon om hvilke farge serviettene skulle være så hadde det vært noe helt annet, men her er det snakk om selve rammene rundt bryllupet.. Er det jeg som overreagerer her? Hva kan jeg gjøre?
leirbål Skrevet 16. mai 2009 #2 Skrevet 16. mai 2009 Snakk med ham. Spør hva som skjedde med planene dere la. Ikke hint, men sett dere rolig ned, bare dere to, og si det du sier her. Bli enige om kompromisser, og at bryllups planene er noe dere to skal legge. Ikke foreldrene hans. Det er jo ikke sikkert han forstår hvor viktig dette er for deg.
Gjest Oppgitt Skrevet 16. mai 2009 #3 Skrevet 16. mai 2009 Snakk med ham. Spør hva som skjedde med planene dere la. Ikke hint, men sett dere rolig ned, bare dere to, og si det du sier her. Bli enige om kompromisser, og at bryllups planene er noe dere to skal legge. Ikke foreldrene hans. Det er jo ikke sikkert han forstår hvor viktig dette er for deg. Han mener at det var jeg som la de planene, selv om han gang på gang sa seg helt enig. Jeg har hele tiden vært veldig oppmerksom på at jeg skulle ta hensyn til det han ville, høre med ham før jeg bestemte noe. Har rett og slett trodd at det var noe vi planla sammen, siden han hele tiden kom med forslag til endringer som jeg godtok, og syns var gode idèer. Aner virkelig ikke hvorfor han har snudd om så fort. Det eneste jeg har tatt avgjørelser om alene er hvilken brudekjole jeg skal ha, brudebukett og annet tilbehør.. men det må jeg da få lov til? Kan vel ikke si at det er jeg som bestemmer alt da? Jeg tror ikke han skjønner hvorfor jeg reagerer på at han har endret planene for oss. Jeg har flere ganger prøvd å forklare at jeg ikke er enig i alt som er bestemt, men at jeg er villig til å fire på våre tidligere planer for at begge skal være fornøyd. Han nekter å fire på sine..
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #4 Skrevet 16. mai 2009 Dette hørtes da ikke bra ut i det hele tatt. Det skal jo være din og hans dag, ikke svigerforeldres, tanter, bestemødre og gud vet hva. De kan jo være med å hjelpe til med småting, råd og den slags, men ikke ta over hele skiten og få brudgommen med på det i tillegg. Det sies jo at bryllupsdagen er den lykkligste i deres liv, syns ikke det høres ut som du får en overlykkelig dag du kan glede deg til. Her må du sette hardt mot hardt før du i verste fall står der på hytta, kledd i steike flott brudekjole, våtmose langt opp i anklene og tenker "hva i helv.... er det egentlig som skjer". Sett deg ned og snakk med fyren, forklar at du gikk med på kompromiss, og han tok alt og vendte om på deres felles planlagte planer, gi deg ikke før både brudgom og svigerforeldre skjønner hvor landet ligger. Hva sier dine foreldre til dette her da, de har kanskje også ett lite ønske om å bidra til datters og svigersønns store dag, hvor er de i dette her?
Gjest Miley Skrevet 16. mai 2009 #6 Skrevet 16. mai 2009 Jeg hadde satt ned foten. Hadde ikke mannen vært villig til å se min side av saken så hadde det faktisk ikke blitt bryllup.
Gjest Oppgitt Skrevet 16. mai 2009 #7 Skrevet 16. mai 2009 Dette hørtes da ikke bra ut i det hele tatt. Det skal jo være din og hans dag, ikke svigerforeldres, tanter, bestemødre og gud vet hva. De kan jo være med å hjelpe til med småting, råd og den slags, men ikke ta over hele skiten og få brudgommen med på det i tillegg. Det sies jo at bryllupsdagen er den lykkligste i deres liv, syns ikke det høres ut som du får en overlykkelig dag du kan glede deg til. Her må du sette hardt mot hardt før du i verste fall står der på hytta, kledd i steike flott brudekjole, våtmose langt opp i anklene og tenker "hva i helv.... er det egentlig som skjer". Sett deg ned og snakk med fyren, forklar at du gikk med på kompromiss, og han tok alt og vendte om på deres felles planlagte planer, gi deg ikke før både brudgom og svigerforeldre skjønner hvor landet ligger. Hva sier dine foreldre til dette her da, de har kanskje også ett lite ønske om å bidra til datters og svigersønns store dag, hvor er de i dette her? Det er det jeg også mener. Han ser heldigvis ut til å være med på å revurdere gjestelista, men jeg tviler på at det blir store forandringer. Jeg blir rett og slett litt "deprimert" av å tenke på at de faktisk tar så lite hensyn til meg midt oppi det hele. Jeg har også kjøpt en brukt brudekjole (siden det er budsjettbryllup) og er svært fornøyd med den. Her er den: Brudekjole Jeg ser ikke for meg å måtte gå rundt i den på den marka som omgir hytta. Jeg hadde også et håp om å få solgt den igjen etterpå, men da vil den vel mest sannsynlig være med grønn/brun enn hvit. Mine foreldre er enig med meg, og var med oss da vi bestemte lokalet.. Vi får begge støtte fra foreldre, men dette vil være et lån, hvor vi betaler tilbake litt hver måned. I lengden er det vi som betaler, og vi ønsker derfor ikke bruke så mye penger..
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #8 Skrevet 16. mai 2009 For en nydelig brudekjole, hadde vært for synd og for dumt å søle den til i utmarka!
leirbål Skrevet 16. mai 2009 #9 Skrevet 16. mai 2009 Sett deg ned og snakk rolig med ham. Lytt til det han sier, og forklar hvordan du ser det. Går ikke det, får du sette ned foten, eller forlange at svigerforeldrene dine skal betale for alle ekstrautgiftene, og legge et slags gulv over området. Nydelig kjole, forresten!
Gjest hankjønn Skrevet 16. mai 2009 #10 Skrevet 16. mai 2009 Betaler dere så er det du, og brudgdomen som skal bestemme. Betaler svigers så har de mye de skal ha sagt, sånn er det bare den som stiller med pengene har mest de skal ha sagt.
Gjest Oppgitt Skrevet 16. mai 2009 #11 Skrevet 16. mai 2009 Betaler dere så er det du, og brudgdomen som skal bestemme. Betaler svigers så har de mye de skal ha sagt, sånn er det bare den som stiller med pengene har mest de skal ha sagt. Her er det vi som betaler. Vi låner penger som skal betales tilbake etterhvert. Hva om svigers ønsker et dyrt, stort bryllup, mens vi ønsker oss et mye mindre og rimligere bryllup, har de fremdeles rett til å bestemme mest?
Bahia Skrevet 16. mai 2009 #12 Skrevet 16. mai 2009 Uff, for en kjedelig situasjon... Det er KUN to personer som skal ta avgjørelser her, men i dette tilfellet er det jo 3 mot 1... Det er deres dag og dere som betaler og da skal dere ikke ta hensyn til noe annet enn hva DERE TO vil! Håper dette ordner seg. Nydelig kjole forresten
leirbål Skrevet 16. mai 2009 #13 Skrevet 16. mai 2009 Her er det vi som betaler. Vi låner penger som skal betales tilbake etterhvert. Hva om svigers ønsker et dyrt, stort bryllup, mens vi ønsker oss et mye mindre og rimligere bryllup, har de fremdeles rett til å bestemme mest? Nei. Jeg ville ikke tatt imot penger hvis vi ikke fikk bestemme helt selv. Det er vår dag, og vårt bryllup. Svigerforeldrene dine kan heller fornye løftene sine, og lage stor fest på hytta da.
Bahia Skrevet 16. mai 2009 #14 Skrevet 16. mai 2009 Nei. Jeg ville ikke tatt imot penger hvis vi ikke fikk bestemme helt selv. Det er vår dag, og vårt bryllup. Svigerforeldrene dine kan heller fornye løftene sine, og lage stor fest på hytta da. Helt enig
Gjest gart Skrevet 16. mai 2009 #15 Skrevet 16. mai 2009 festival toaletter?...... jeg tror det ute bryllupet kan bli langt mindre hyggelig med så mange gjester enn dere har tenkt på..... selv hadde jeg aldri gått for løsninger hvor normale sanitærforhold/praktiske detaljer ble vanskelig å holde orden på. ikke så gøy med utebryllup på regn- og vindfulle vestlandet med utedoer, nei.....hverken som gjest eller brudepar. her må du bare sette ned foten og be om en pause i hele planleggingen. går ikke svigerforeldre med på det, så er dere snart ferdigutdannet og har råd til bryllup selv:=) jeg hadde ikke latt noen andre betale selv om de hadde betalt. det er vårt bryllup, og skal andre bestemme så får de ha sin egen fest. jeg gruer meg liksom nok til oppmerksomheten og forventningene den dagen, og da skulle ha masse ukjent familie i tillegg:/ heldigvis kommer jeg aldri til å få tilbud om økonomisk hjelp - så her blir det egenplanlegging:=)
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #16 Skrevet 16. mai 2009 For en nydelig brudekjole, hadde vært for synd og for dumt å søle den til i utmarka! Takk. Jeg er super fornøyd med kjøpet av en så nydelig kjole til en så billig penge. Trist å risikere å ødelegge den.. Sett deg ned og snakk rolig med ham. Lytt til det han sier, og forklar hvordan du ser det. Går ikke det, får du sette ned foten, eller forlange at svigerforeldrene dine skal betale for alle ekstrautgiftene, og legge et slags gulv over området. Nydelig kjole, forresten! Jeg skal absolutt prøve på det. Har allerede prøvd, og han har endelig begynt å lytte litt, men står fremdeles fast på at det skal foregå på hytta. Jeg kan gå med på det, dersom forholdene blir forbedret.. Uff, for en kjedelig situasjon... Det er KUN to personer som skal ta avgjørelser her, men i dette tilfellet er det jo 3 mot 1... Det er deres dag og dere som betaler og da skal dere ikke ta hensyn til noe annet enn hva DERE TO vil! Håper dette ordner seg. Nydelig kjole forresten Takk. Ja, den er nydelig :rødme: Noen forslag til hvordan vi kan "møtes på halvveien" i denne situasjonen? festival toaletter?...... jeg tror det ute bryllupet kan bli langt mindre hyggelig med så mange gjester enn dere har tenkt på..... selv hadde jeg aldri gått for løsninger hvor normale sanitærforhold/praktiske detaljer ble vanskelig å holde orden på. ikke så gøy med utebryllup på regn- og vindfulle vestlandet med utedoer, nei.....hverken som gjest eller brudepar. her må du bare sette ned foten og be om en pause i hele planleggingen. går ikke svigerforeldre med på det, så er dere snart ferdigutdannet og har råd til bryllup selv:=) jeg hadde ikke latt noen andre betale selv om de hadde betalt. det er vårt bryllup, og skal andre bestemme så får de ha sin egen fest. jeg gruer meg liksom nok til oppmerksomheten og forventningene den dagen, og da skulle ha masse ukjent familie i tillegg:/ heldigvis kommer jeg aldri til å få tilbud om økonomisk hjelp - så her blir det egenplanlegging:=) Gifte oss kommer vi til å gjøre uansett, om det blir noen bryllupsfest begynner jeg seriøst å tvile på.. Kanskje vi heller skal dra på en ekstra lang bryllupsreise? Hmm. Men så drømmer jeg om å ha et enkelt og klassisk bryllup også. Det er trist fordi jeg merker at det som skal være gøy å planlegge bare blir et ork. Takk for alle gode svar! Setter svært stor pris på det, og jeg håper dette vil ordne seg. Akkurat nå er jeg passe fortvilet. Som jeg nevnte lengre oppe, noen som har forslag til hvordan vi kan løse situasjonen.
Gjest Hankjønn Skrevet 16. mai 2009 #17 Skrevet 16. mai 2009 Her er det vi som betaler. Vi låner penger som skal betales tilbake etterhvert. Hva om svigers ønsker et dyrt, stort bryllup, mens vi ønsker oss et mye mindre og rimligere bryllup, har de fremdeles rett til å bestemme mest? Om dere tar opp forbrukslån eller lån i banken for å betale for dette så er det selvfølgelig dere som skal bestemme, dvs du har i alle fall 50% å si, selv mener jeg at bruden har dobbeltstemme men det er nå meg og ikke din forlovede. Om svigers i tillegg tvinger dere til å ta opp et større lån for å betale dette så er det jo faktisk ikke annet enn helt sinnsykt og jeg hadde nok kanskje, pardon my French, bedt dem om å dra lukt til helvete.
leirbål Skrevet 16. mai 2009 #18 Skrevet 16. mai 2009 Først ville jeg spurt forloveden din om hvorfor det er så viktig for ham å ha bryllupet på hytta. Hva er det som gjør det til et så spesielt sted for ham? Hvis du finner ut hvorfor han absolutt må ha det der, er det lettere å finne kompromisser. Hvis han må sette ord på det, kan det hende at han finner ut at det ikke er så viktig allikevel. For hytten høres ikke ut som en god ide, for å være helt ærlig. Ute fest på vestlandet, i våt mose uten mulighet til å vaske hendene er ikke lurt. Skal tenke på mulige kompromisser. Dette ordner seg.
Gjest Oppgitt Skrevet 16. mai 2009 #19 Skrevet 16. mai 2009 Om dere tar opp forbrukslån eller lån i banken for å betale for dette så er det selvfølgelig dere som skal bestemme, dvs du har i alle fall 50% å si, selv mener jeg at bruden har dobbeltstemme men det er nå meg og ikke din forlovede. Om svigers i tillegg tvinger dere til å ta opp et større lån for å betale dette så er det jo faktisk ikke annet enn helt sinnsykt og jeg hadde nok kanskje, pardon my French, bedt dem om å dra lukt til helvete. Vi tar opp lån hos mine og hans foreldre, og skal betale tilbake litt hver måned.. Dermed burde jo også jeg og mine foreldre hatt 50% av retten til å bestemme.
leirbål Skrevet 16. mai 2009 #20 Skrevet 16. mai 2009 Du og forloveden din har 100 prosent rett til å bestemme over deres eget bryllup.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå