Gå til innhold

Slit og strev

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg føler meg som en grinch her, men jeg skulle ønske vi heller kunne bure oss inne i morgen, se en film eller gå i lekeparken. Men takket være barnehagen så vet de små at i morgen skjer det noe stort, det blir is og pølser, ballonger og tog, man må være pyntet og ha et stort smil påklistret.

Egentlig kunne det vært jul, bursdag, påske, sommerferie eller hva som helst jeg sukker over, poenget er at det koster laaangt mer enn det smaker. Jeg får hjulene knapt til å gå rundt med hverdagsutgifter, og nå er det enda en "høytidelighet" som sluker penger... Det er ikke et alternativ å avlyse, for ungene er forventingsfulle og jeg vil ikke de skal komme i barnehagen på mandag og si at de ikke fikk is/pølse/brus/pynte seg.

I år blir det spesielt siden det er første 17. mai på nytt sted, milevis unna familie og venner. Vi kjenner ingen, dermed har vi heller ingen konkrete planer. Det gjør det mye verre, men samtidig litt enklere også. Slipper å kjøpe grillmat til kvelden, vi kan heller lage noe hjemme i stedet. Vet ikke hva jeg vil med dette, jeg er bare frustrert...

Håper det regner, det gir meg en unnskyldning til å dra fort hjem. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har hatt med meg brus og ev. godteri hjemmefra. En is og en pølse i brød klarer jeg alltids også. Tivoli er ikke nødvendig når de er så små som i barnehagen. Dra hjem. Spis mat som de synes er litt stas. Dra på skolen for leker mm og så hjem. Da er alle slitne og resten av kvelden går av seg selv.

Jeg har vært der du er nå. Jeg ble en mester i å gjøre ting rimelig og samtidig gi unger en god 17. mai. Vær kreativ

Skrevet

Er på mange måter enig med deg...

Samtidig er det en uunngåelig konsekvens av det å ha barn, da. Da Eldstemann kom til verden for mange år siden, telte jeg fingre og tær, sjekket kjønn, og konstaterte at dette betydde- for meg- at 17.mai de neste 18 årene er å stå i time etter time på Karl Johan, med gnagsår, og gjerne i pissregn også. Sånn er livet, liksom ;)

Men. Når det gjelder alle høytider og Viktige Dager, så er det nok slik at barna får forventninger utenifra. Det er dog vi foreldre som i siste instans bestemmer hvordan disse dagene skal være i vår egen familie. At barna forventer å spise is til de sprekker, betyr ikke at du skal la dem gjøre det hvis de ikke vil. Venter ungene på nissen og du synes det er noe stort dill, så forteller du dem at nissen ikke finnes. Det er tross alt du som er den største påvirkningskraften ovenfor ungene dine.

Og forresten, på 17.mai i fjor feiret vi med å se ungene i barnetoget i byen (da var det ikke bare pissregn, men SLUDD, vi holdt på å fryse ihjel, og ungenes skole var selvsagt nummer 103 eller noe sånt...), etterpå en kjapp tur i skolegården for lek og moro. Så dro vi hjem, og siden Mor Sjøl var helt utslitt av alt maset endte vi opp med en flott 17.maimiddag: kebab. Og hvorfor ikke, egentlig? Det er tross alt Oslos nasjonalrett!

Skrevet

Vi gjør det enkelt. Går i tog og så drar vi til idrettshallen der det selges en rimelig enkel middag (gjerne lapskaus), pølse med brød, is, deilige hjemmelagde kaker og kaffe/brus osv.

Der selges også russeavisene, foregår barneleker (ute), selges billetter til russerevy mm

I 3-4 tiden går vi hjem og slapper av, vi har allerede spist middag så det trenger vi ikke og både barn og voksne er fornøyde.

Eneste jeg trenger å passe på er klær og flagg.

Gjest Gjest
Skrevet

Her er det tog, så middag på skolen, leker og ferdig. I år går toget kl 11, og alt er ferdig kl 16. Ikke så gale det. Da tar vi en tur til min mor før kvelden kommer. Ungene er vel fornøyde de, man trenger ikke gjøre så mye ut av det.

Når det er sagt, er jeg nok litt glad jeg ikke bor i Oslo. Timer med barnetog høres slitsomt ut. Her bruker toget ca 30 min, og det er nok det. ;)

Skrevet
Jeg føler meg som en grinch her, men jeg skulle ønske vi heller kunne bure oss inne i morgen, se en film eller gå i lekeparken. Men takket være barnehagen så vet de små at i morgen skjer det noe stort, det blir is og pølser, ballonger og tog, man må være pyntet og ha et stort smil påklistret.

Egentlig kunne det vært jul, bursdag, påske, sommerferie eller hva som helst jeg sukker over, poenget er at det koster laaangt mer enn det smaker. Jeg får hjulene knapt til å gå rundt med hverdagsutgifter, og nå er det enda en "høytidelighet" som sluker penger... Det er ikke et alternativ å avlyse, for ungene er forventingsfulle og jeg vil ikke de skal komme i barnehagen på mandag og si at de ikke fikk is/pølse/brus/pynte seg.

I år blir det spesielt siden det er første 17. mai på nytt sted, milevis unna familie og venner. Vi kjenner ingen, dermed har vi heller ingen konkrete planer. Det gjør det mye verre, men samtidig litt enklere også. Slipper å kjøpe grillmat til kvelden, vi kan heller lage noe hjemme i stedet. Vet ikke hva jeg vil med dette, jeg er bare frustrert...

Håper det regner, det gir meg en unnskyldning til å dra fort hjem. :sjenert:

I de årene 17 mai faller på en lørdag eller en søndag så burde man flytte dagen til enten fredagen før eller mandagen etter synes nå jeg... ;)

Skrevet
Når det er sagt, er jeg nok litt glad jeg ikke bor i Oslo. Timer med barnetog høres slitsomt ut. Her bruker toget ca 30 min, og det er nok det. ;)

Pyttsann. Regn og gnagsår og hissige bunadskjerringer som forsøker å stjele plassen din i køen er bare sjarmerende. Dessuten har vi jo landets flotteste tog, da. Sinsens drillpiker slår det meste, og når Tempo Høybråten Janitsjar spiller opp får man tårer i øya...

Når så er sagt, er det en uting at prisene skrus opp på den måten det gjør på 17.mai. Til TS, så vil jeg også stille meg bak forslaget om å ta med litt godteri selv. Da gjør du det med ett mye billigere.

Gjest *Mim*
Skrevet

Gleder meg til i morra, jeg. Når jeg først har fått på alle finstasen og vi har reist av gårde synes jeg det er hyggelig å se på toget og underholdningen. Ungene leker med venner og vi har mange kjente å snakke med. Liker pølser og is også jeg, men vi har hatt flere 17. mai-er med dårlig råd - det er ikke fullt så morsomt da.

Merker meg at det er stor forskjell på feiringene rundt om i landet.

Det går an å finne på noe annet om man vil det. En familie jeg kjenner dro på sykkeltur i fjellet den dagen, og hadde en flott tur. :)

Skrevet

Hei TS

Skjønner at det er frustrerende når slike dager gjør det enda vanskeligere å få endene til å møtes.

Hvis du kjenner noen med barn som er året eldre enn dine så kan dere kanskje arve penklær? Disse klærne brukes jo som regel kun få ganger før de er for små, så de slites sjelden ut. Her hvor jeg bor er det veldig vanlig å arve barneklær av venner og slekt, til tross for at de fleste har god råd. Dvs at de fleste bare synes det er hyggelig at klærne kommer til nytte.

Ellers er spleiselag-brunch kjempe hyggelig når dere blir kjent med flere.

Gjest Gjest_MH_*
Skrevet

Jeg har det også trangt økonomisk, men forsøker å gjøre det beste ut av ting likevel. I år var jeg heldig og fant kjole på salg til 50,-, men et uhell gjorde at innen vi gikk ut så var ungen ikledd noe helt annet. Is, pølse og brus er ikke det dyreste der ute på 17. mai, men om du har med brus hjemmefra så sparer du en del kroner. Ballong til 100 kroner er idioti, den blåser i ansiktet ditt, og alle andres, og du vil pepre den med hårnåler helt til du husker hvor dyr den var... Resten av bodene var fulle av overprisede plastleker, solbriller, smykker og hatter. Ikke noe man har bruk for, men moro å kikke.

Fretex skal være en billigbutikk, men det er billigere å kjøpe klær på salg. Tenk langsiktig, så kan du kapre kjoler eller vest og skjorte når høsten kommer. :) Sko er litt vanskelig å gamble med, de små føttene vokser i rykk og napp. Men om det er opphold er sandaler fint å ha på, og det kan de jo bruke utover sommeren også. Ellers finner man (til jenter) pumps hos f.eks H&M som også går på salg med jevne mellomrom. De koster gjerne en tier pr par, og da er det ikke så ille å gamble med størrelser mer. :P Det samme med flagg, servietter, "blomster" og diverse, det selges ut til spottpris alt i morgen!

Vi dro inn til sentrum kl 12 og så på toget, barnet spiste is, pølse og popcorn, vi gikk rundt og kikket på alt som ble stilt ut og de som spilte, og etter 3 timer dro vi rett og slett hjem. Ungen var sliten, jeg var sliten, og vi hadde ingen som det falt seg naturlig å tilbringe dagen med i år. Hjemme lekte vi litt sammen, leste bøker og hørte på musikk - akkurat som vi pleier. Det var mer enn nok med 3 timer inntrykk midt på dagen, ingen av oss følte behov for å være mer sosiale eller spise fancy middag etterpå.

Kanskje det er mest at du savner voksenkontakt? Den biten kjenner jeg meg igjen i.

Gjest Gjest
Skrevet

17-mai trenger da ikke være en dyr affære. Penklær har man gjerne uansett (og etter å ha sett meg rundt idag i byn idag er det da langt fra alle som pynter seg noe særlig heller. Man kommer langt med rene, ordentlig klær og en 17-mai sløyfe). De fleste skoler og barnehager går i tog, noe ungene synes er litt moro - og helt kostnadsfritt. Skoler, og kanskje også barnehager, arrangerer festligheter etterpå med gratis/rimelig aktivitet for barna og pølser og is selges. Man må kjøpe noe, og man kan ta med noe hjemmefra hvis man vil det.

Program hele dagen er da heller ikke nødvendig. Ta med ungene til byn/der ting skjer, se/gå i toget, lek litt, spis en pølse og dra hjem. Det trenger på ingen måte være en dyr affære.

Gjest Gjest
Skrevet

17 mai synes jeg også er en fin anledning til å bli kjent med naboer og de man tar bussen med hver morgen. Ingenting er så samlende som barn som kjenner hverandre og da kan man prate med foreldrene også. Vi var hos noen og grillet, men før på dagen så vi på toget og ungene lekte på skolen, kostet ingenting det. Noen gikk hjem til seg selv - andre gikk på besøk eller hadde besøk. Mat skal man jo uansett ha. På skolen hos oss solgte de hjemmebakte kaker - da kan man også ha med selv. Jeg tror man legger stooort press på seg selv - og andre - mange ganger - det enkleste er ofte det beste. Men vi foreldre vil jo gjerne være superforeldre... det blir vår bane noen ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...