Matty Skrevet 16. mai 2009 #1 Skrevet 16. mai 2009 Nå går russetiden mot slutten for denne gang. Jeg er egentlig bare trist jeg, ikke fordi det er over, men fordi jeg ikke har følt på russefølelsen. Jada jeg har tatt noen russeknuter og vert på fylla. Hadde eksamen 11. mai og da var det upraktisk å reise på noe russetreff. Egentlig bare skikkelig lei. Hadde ikke bil, men synes det virker som veldig mye styr. Er ikke meningen å være super negativ, men hvordan ser dere tilbake på deres russetid?? Hvor viktig var russetiden for deres ungdomstid? føler at det med russeferingen er det folk ser mest tilbake på og alle har hat det topp, men er det egentlig slik?
angeleyes Skrevet 16. mai 2009 #2 Skrevet 16. mai 2009 Jeg var veldig syk hele russetiden, så fikk ikke med meg så veldig mye egentlig. Var på ett russetreff og hadde bil og det var gøy. Ellers ser jeg ikke på det som et høydepunkt i ungdomstiden. Det var moro å være sammen med venner og feste litt, men ikke noe mer enn det.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #3 Skrevet 16. mai 2009 Russetiden var gøy den, men mest gøy der og da egentlig. Betydningen av russeknuter og fylla blekner jo netraktelig med årene, kan være derfor jeg ikke ser tilbake på det som en stør nødvendighet. De fleste jeg kjenner som ser på russetida som noe stort er de som omtrent nettopp ble ferdig med den eller de som ikke har så veldig mye annet åse tilbake på
shiva Skrevet 16. mai 2009 #4 Skrevet 16. mai 2009 Jeg var ganske kjedelig russ de årene jeg var russ.. Svartruss i -99 og rødruss i -00. Var i Oslo på Hyperstate i -99, og da var det noen som trodde jeg var "fake" russ fordi jeg hadde russefrakk..hehe (Er fra Trondheim) Husker egentlig ikke at det var noe spesielt med det.. Ikke noe russefeeling i det hele tatt.. Men nå syns dattera mi det er veldig stas med russeluene mine. :-)
Inx Skrevet 16. mai 2009 #6 Skrevet 16. mai 2009 Nå går russetiden mot slutten for denne gang. Jeg er egentlig bare trist jeg, ikke fordi det er over, men fordi jeg ikke har følt på russefølelsen. Jada jeg har tatt noen russeknuter og vert på fylla. Hadde eksamen 11. mai og da var det upraktisk å reise på noe russetreff. Egentlig bare skikkelig lei. Hadde ikke bil, men synes det virker som veldig mye styr. Er ikke meningen å være super negativ, men hvordan ser dere tilbake på deres russetid?? Hvor viktig var russetiden for deres ungdomstid? føler at det med russeferingen er det folk ser mest tilbake på og alle har hat det topp, men er det egentlig slik? Russefeiringen er helt bortkastet, men det finner man bare ut av i ettertid.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #7 Skrevet 16. mai 2009 Jeg hadde en veldig fin russetid, som jeg ser tilbake på med glede. Vi (skolen min) hadde et alternativt opplegg, utenfor hovedrussestyret, med mye mindre festing og mye mer aktiviteter enn den andre russen hadde. Vi hadde våre egne knuteregler, som ikke gikk bare på fest, fyll og faenskap (vi hadde det også), men også det å gjøre hyggelige ting aktivt (synge på eldresenteret, lese for barnehagebarna osv). Russetiden kan være veldig fin, men det kommer an på en selv hva en gjør ut av den.
sleazejenta Skrevet 16. mai 2009 #8 Skrevet 16. mai 2009 Russetiden min (i fjor) var helt grei. Jeg gjorde ikke noe spesielt ut av den...tok selvfølgelig en del knuter, og det ble litt fyll... jeg var uheldig og måtte ta en antibiotika kur, som selvfølgelig ikke skal brukes med alkohol, så jeg kunne i grunn ikke drikke mellom 5. og 15. mai...det var stusselig...så jeg dreit i det er man russ så er man russ. og jeg fikk ikke noen problemer, antibiotikaen funket som den skulle, den... jeg var ikke med på noen treff da. de første dagene av årets russetid så merket jeg faktisk at jeg savnet det litt, men det gikk fort over til irritasjon da jeg lå og skulle sove for to uker siden, den kvelden morfaren min døde. Da var det masse russ utenfor blokka mi, og de sørget for at jeg ikke fikk sove... Da ble jeg irritert da...Men, jeg var jo ikke noe bedre selv
Cordelia Skrevet 16. mai 2009 #9 Skrevet 16. mai 2009 (endret) Russetida mi blei heller ikke som jeg hadde håpa på. Ingen russebil og ingen russesamling og bare ei knute. Flytta til en ny skole siste året på vgs for å fortsette på samme linje, så da blei det litt knot. Blei veldig skuffa over russenavnet mitt som bare blei lagd på måfå fordi personen ikke kjente meg, så det er enda litt bittert å se på russelua. Dessuten snappa en unge ved uhell til seg nesten hele russekortsamlinga mi Men har hatt veldig bruk for dressen dog på x-russefester i studietida,så fikk på en måte tatt den igjen der. Er nok mange som har veldig store forhåpninger for russetida og kanskje blir skuffet. Men hvis en skal bli student er dressen kjekk å ha til seinere Endret 16. mai 2009 av Cordelia
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #10 Skrevet 16. mai 2009 Tror russen her i huset synes det har vært greit tross alt. Noen festligheter. Venner var på Tryvann, Kongeparken og Hellerudsletta. Min russ hadde ikke råd. Har allikevel fått med seg noe. Ute på vift i natt med bl.a. øl som jeg har sponset. Håper natta blir bra.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #11 Skrevet 17. mai 2009 Jeg var russ selv for noen år siden, og følte at jeg ble sosialt sett tvunget til å være det. "ja ja, tenkte jeg da, greit med fest og feiring, men dette tar jo helt av...dessuten er det eksamener snart, og da ønsker jeg ikke å ha våkenetter og mye alkohol i blodet. Det hadde vært kjekt om folk kunne være mer voksne", tenkte jeg som russ. Men ble selvsagt med; ville jo ikke bli sett på som en avviker. For meg fremstår norsk russefeiring som noe rølpete og lite smart: 1. Hvorfor varer festen i så mange dager? 2. Hvorfor er disse våkenettene og festene lagt til tiden før eksamen? Det er da ikke logisk i det hele tatt! 3. Hvorfor er de kledd i stygge kjeledresser med tagging på? 4. Hva slags funksjon har de unødvendige russekortene? Man har da ikke besteget Mount Everest akkurat. 5. Hva er det med disse harry bilene og bussene med tagging på. Det ser helt fjernt ut. Istedetfor burde en feiring av denne skoletiden/avgangbevis holdes etter alle eksamer. I tillegg kan biler, busser, kjeledress, kort, knuter og tog bare kuttes ut. 17. mai har ikke noe med russ å gjøre, det blir feil å blande de to. Nordmenn bør lære seg mer moderasjon og måtehold. Denne rølpingen har ingen funksjon. Det er bare harry.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #12 Skrevet 17. mai 2009 Men hvis en skal bli student er dressen kjekk å ha til seinere Fordi du sniker deg inn på russearrangement selv om du er altfor gammel? Neida, du gjør sikkert ikke det, men jeg har aldri fått bruk for russedressen i mine år som student.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #13 Skrevet 17. mai 2009 Fordi du sniker deg inn på russearrangement selv om du er altfor gammel? Neida, du gjør sikkert ikke det, men jeg har aldri fått bruk for russedressen i mine år som student. Hallo russ, det er ingen som bruker russekjeledressen senere... Russ er ut. Før inn europeisk dannelse isteden.
Colargol Skrevet 17. mai 2009 #14 Skrevet 17. mai 2009 Fordi du sniker deg inn på russearrangement selv om du er altfor gammel? Neida, du gjør sikkert ikke det, men jeg har aldri fått bruk for russedressen i mine år som student. Hehe, det hun mente var nok at de fleste studiesteder rundt om i landet har en x-russefest en gang i året, da alle tar på seg sine gamle russeklær, griller (og drikker) på dagtid og drar ned på x-russefesten på studentersamfundet etterpå. En ganske vanlig greie! Jeg hadde en ganske bra russetid, kunne vært russ to ganger, men det var nok med en. Koste meg, festa, var med venner, tok knuter, fikk meg kjæreste for en to mnd. tid *kremt* og var på masse konserter og utflukter. Nå var jeg russ i Tr.heim da, som gjør litt ut av det -hovedrussestyret der lager uka-pass med konserter og slikt. Og selvfølgelig, kremtoppen som alltid, Rosenborgkamp på Lerkendal 16.mai. Jeg sovna faktisk fra hele 17.mai med kjæresten min det året, så gikk aldri i russetoget -jaja!
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #15 Skrevet 17. mai 2009 Jeg var russ selv for noen år siden, og følte at jeg ble sosialt sett tvunget til å være det. "ja ja, tenkte jeg da, greit med fest og feiring, men dette tar jo helt av...dessuten er det eksamener snart, og da ønsker jeg ikke å ha våkenetter og mye alkohol i blodet. Det hadde vært kjekt om folk kunne være mer voksne", tenkte jeg som russ. Men ble selvsagt med; ville jo ikke bli sett på som en avviker. For meg fremstår norsk russefeiring som noe rølpete og lite smart: 1. Hvorfor varer festen i så mange dager? 2. Hvorfor er disse våkenettene og festene lagt til tiden før eksamen? Det er da ikke logisk i det hele tatt! 3. Hvorfor er de kledd i stygge kjeledresser med tagging på? 4. Hva slags funksjon har de unødvendige russekortene? Man har da ikke besteget Mount Everest akkurat. 5. Hva er det med disse harry bilene og bussene med tagging på. Det ser helt fjernt ut. Istedetfor burde en feiring av denne skoletiden/avgangbevis holdes etter alle eksamer. I tillegg kan biler, busser, kjeledress, kort, knuter og tog bare kuttes ut. 17. mai har ikke noe med russ å gjøre, det blir feil å blande de to. Nordmenn bør lære seg mer moderasjon og måtehold. Denne rølpingen har ingen funksjon. Det er bare harry. Forstår ikke at denne utgåtte harry tradisjonen bare fortsetter...
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #16 Skrevet 17. mai 2009 Hehe, det hun mente var nok at de fleste studiesteder rundt om i landet har en x-russefest en gang i året, da alle tar på seg sine gamle russeklær, griller (og drikker) på dagtid og drar ned på x-russefesten på studentersamfundet etterpå. En ganske vanlig greie! Sært. Hvorfor i all verden vil man ta på seg russeklærne igjen når man er ferdig med russetida? Jeg ser ikke helt poenget.
Gjest Hankjønn Skrevet 17. mai 2009 #17 Skrevet 17. mai 2009 Sært. Hvorfor i all verden vil man ta på seg russeklærne igjen når man er ferdig med russetida? Jeg ser ikke helt poenget. Det er jo veldig enkelt. Når en tar på seg denne buksa så føler de at de kan drikke seg møkkfulle nok engang uten konsekvenser (tror de). I dag er det mange som er barn og ungdom til de er nærmere 30 år gammle, myndighetsalderen burde bli vurdert økes til 21 år igjen.
Teriyaki Skrevet 17. mai 2009 #18 Skrevet 17. mai 2009 Var da svært så folk skulle irritere seg. At dere gidder å bruke energi på å irritere dere over feiring som varer i 17 dager. For min del så har jeg bare vært på fylle sånn fire ganger i løpet av russetiden. Jeg har gjort i underkant 20 russeknuter og har ikke bil. Årsaken til dette er at jeg har verken tid eller penger til det. Jeg har samboer, og dermed et økonomisk ansvar.
Jade Skrevet 17. mai 2009 #19 Skrevet 17. mai 2009 Tok nesten ikke knuter og bilen måtte vi vrake før russetiden startet. Men vi hadde det kjempegøy. Har kjempemange gode minner fra den tiden! Var også i russetiden at jeg virkelig ble kjent med venninnen min som er bestevenninnen min i dag. Ble mye rølp og fyll
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #20 Skrevet 18. mai 2009 Jeg var en ganske tilbakeholden russ. Hadde russekort, russelue og drakt, men brydde meg ikke så mye om det. Jeg syntest det var litt tåplig med alle disse russeluereglene. Festet en del i perioden jeg gikk på videregående, men lite i "skolesammenheng". Jeg gikk på et par russefester og festet mye rundt 16 Mai helgen. Men for meg virket som det var mest nerdete / sossete ungdommer fra nærmeste tettsted som var aktive i russefeiringen. Når jeg tar meg en tur i kjelleren finner jeg russekort og lignende, men jeg har for lengst mistet lua og drakt. Jeg likte forresten drakten: det var deilig å slippe klesstyret i en måneds tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå